PDA

View Full Version : Ampeg V4 kaduuk ? :(



yhcmarc
17 april 2007, 17:48
Afgelopen weekend de V4 gebruikt voor opnames, na een tijdje standby gestaan te hebben ging hij weer aan, plof, amp + de hele stroomgroep eruit. Daarna ging de versterker nog wel aan, alleen het lampje dan de standby ging niet meer aan en geen geluid, net even opengehaald, de 3 amp zekering door (er zat trouwens een 4 amp zekering in) . Ok, even nieuwe zekeringen gehaald, nieuwe erin, amp aan, van standby af, lampje brand en 2 seconden later lampje uit .. amp uitgezet, weer de zekering door :( ...

Iemand een idee waardoor dit kan komen en hoe evt. op te lossen, of is het duidelijk een kwestie van de buizen dokter bellen ? Ik moet erbij melden dat ik afgelopen woensdag 2 pre amp buisjes heb vervangen door nieuwe en dat de amp toch zeker wel een a 2 uur redelijk heeft staan blazen voordat we even pauze namen en de amp op standby zetten.

PeeVee
17 april 2007, 19:00
Ik vond ergens een berichtje van je dat volgens mij betrekking had op diezelfde amp, toch?!

Ampeg V4 vragen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90416)

Stukje quoten...


1. Ik krijg de amp niet clean, bij het volume op 11 uur en hoger (input padding op 0Db), begint het al te distorten, bij lagere input paddings blijft het cleaner, echter is het volume meteen ook een stuk minder.
2. Ik heb niet het vermoeden dat het ding zo achterlijk hard gaat als een ieder lijkt te menen, mijn jcm800 gaat duidelijk harder.
3. Er zit een heel irritante fizz ergens in het mid (met '74 ampeg V4 4x12 kast), op een Framus 4x12 V30 kast had ik er al wat minder last van .. maar toch ..
Zou een buizenwissel deze "problemen" verhelpen ?

Heb je die buizen verwisseld? Wat heb je erin gedaan? Heb je daarna nog e.e.a. gecontroleerd / laten controleren (spanningen, ruststroom etc.)?? Etc. etc. Kortom: hoe heb je bovengenoemde symptomen van problemen opgelost (of op laten lossen) of gewoon andere buizen erin geplopt en doorgespeeld? Het lijkt me voor de hand liggende dat de (oorzaak van) problemen die je eerder had nog niet helemaal zijn opgelost en uiteindelijk hebben geleid tot dit probleem. Er is ook nog goed nieuws; er is niet in die V4 dat niet gemaakt kan worden, maar het kan van alles zijn. Amp trekt teveel stroom dat lijkt me duidelijk; interne sluiting in eindbuis, filtercap(s) geploft, wegvallen neg. bias Voltage etc. Ik heb even gekeken naar oude V4 schema op schematicheaven.com maar ik weet niet of het een oudje is of een reissue oid? Lijkt me het beste om gewoon even naar een tech te gaan.

yhcmarc
17 april 2007, 19:16
ik heb alleen 2 pre amp buisjes verwisseld, zelfde type elk, en het zijn nieuwe preamp buisjes en volgens mij dus ook gewoon ok. Het is er een uit '74 btw.

guitarnijboer
17 april 2007, 20:55
Tja dit kunnen meerdere dingen zijn. Als de zekering niet doorbrand als hij nog op stand by staat, dan zijn trafo, gelijkrichters en voedingselco's niet het probleem waarschijnlijk. (deze zitten voor de stand by knop)

De mogelijkheden die ik zo kan bedenken zijn: Kortsluiting in een eindbuis of een defect in de in serie geschakelde diodes die over de uitgangstrafo staan.
In theorie kan ook het circuit voor de negatieve bais spanning defect zijn. Als de spanning niet negatief genoeg meer is of zelfs 0 dan trekt de eindtrap erg veel stroom en brand de zekering door. Deze spanning kun je als de versterker op stand by staat meten. Wat heeeel soms ook voorkomt bij versterkers die lang aanstaan is dat er tin smelt dit kortsluiting veroorzaakt of juist iets los schiet wat vast moet zitten....

Natuurlijk blijft het vanaf hier raden...

Een defect in de voorversterker trekt niet snel zo'n zware zekering kapot, je defect zit op een punt waar behoorlijk stroom getrokken kan worden.

Succes

yhcmarc
17 april 2007, 21:20
Ik heb net even gechecked, de zekering klapt er ook uit op standby.

PeeVee
18 april 2007, 12:44
Hmmm... kapotte "death cap" (oid)?

Kun je nog een keertje proberen met alle buizen d'ruit? En dus alleen power aan (amp op standby >> op veel amps is dat de "off" stand; men bedoelt dan niet zozeer "standby mode off" maar gewoon "amp off").

Als mijn vermoeden juist is dan klapt de zekering er dan ook uit dus koop nog even wat extra zekeringen ;)

Rgrds, PV