PDA

View Full Version : Goedkoop beginnen



Brammibal
17 april 2007, 16:36
ik las in het andere topic, dat iemand beweerde dat je voor 200 euro een gitaar zou kunnen bouwen. Ik vraag me af of dit ehct mogelijk is.
Dat zou dan dus hout, hardware en elementen enzo, benodigdheden voor de nek zijn en de cruciale gereedschappen (bovenfrees, decoupeerzaagje en veel schuurpapier).

- 1 humbucker en overige hardwaren zou ik bij GFS voor zoon 60 euro kunnen bestellen (bridge, tuners, input, potmeter).
- decoupeerzaag en bovenfrees van FERM kpoen, bij de wehkamp ofzo? Dit kan voor 50 euro denkik.

- Nu de vraag, hout. Ik wil dit zo goedkoop mogelijk doen, waar koop je het dan?

G.G.
17 april 2007, 16:48
Misschien dat het kan voor €200, maar ik denk dat de kwaliteit dan wel te wensen overlaat vanwege de goedkope componenten.

Voor hout zou ik naar de Amsterdamse Fijnhouthandel gaan en het dan ruw kopen. Doe ik ook. Heb voor 3 strats gevlamd esdoorn voor de halzen en elzen voor de bodies gehaald en was in totaal ongeveer 130 kwijt. Het geselecteerde hout is vele maalen duurder, maar is wel al gevlakt en min of meer in het juiste formaat gezaagd.

Brammibal
17 april 2007, 16:52
Dus hoeveel zou genoeg hout voor een nek en body kosten ?
Gewoon Limba of mahonie of zo.

G.G.
17 april 2007, 16:53
Dus hoeveel zou genoeg hout voor een nek en body kosten ?
Gewoon Limba of mahonie of zo.

Tientje of 5 denk ik als het ruw is.

E-J
17 april 2007, 17:14
Misschien dat je ouders niet moeilijk doen over één deurtje minder in jullie huis? :D

Brammibal
17 april 2007, 17:17
Hahaha, ja. Of ik doe het stiekem :stop:
Maar daar zat ik ook al ana te dneken, een oude meubel kpoen bij de Emmeaus en dan dat gebruiken.

Buddy
17 april 2007, 19:32
Ik ben met een maat een gitaar aant bouwen en het kan heel goedkoop. Je hebt inderdad mischien iets goedkopere onderdelen, maar ik dnenk dat het best bespeelbaar is.
Wij gebruiken een plank Ash van 50 euro en een donor gitaar van 60 euro. Dan alleen nog lak, knoppen en een humbucker (bij Voxhumana hebben ze ook best goedkoop (WSC, geen idee over de kwaliteit).
Het gaat hem zon 180 / 190 euro kosten, maar veel goedkoper kan het denk ik niet. Het hangt natuurlijk vooral van je smaak af.

Buddy
17 april 2007, 19:35
Ohja, bij AF liggen ook mahonie plankjes van (maar) 3 cm dik voor 25 euro. Als je er een goedkoop topje op plakt ben je ook voor 40 klaar.
Ht ligt alleen wel op de hobbyzolder, denk omdat het minder gedroogd is. Als je eeb beetje strategisch zaagt en plakt kn je kromtrekken denk wel redelijk voorkomen maar ik weet het neit zeker.

G.G.
17 april 2007, 19:43
Als je er een goedkoop topje op plakt ben je ook voor 40 klaar.

Kijk naar mijn PRS. De top is van merbauspinthout van de Gamma.

Buddy
17 april 2007, 19:50
Je schijnt ook gitaren te kunnen bouwen van grenen, heb geen idee hoe dat werkt, maar das ook goedkoop. samen met zon merbau top.....kost geen r*k.
Of het ook mooi klinkt...tja:D

orreltak
17 april 2007, 21:47
mag er wel niet toedoen met het onderwerp maar op het langelaatst zijn het toch wel 200 weggegooide euro`s?

pak je het serieuzer aan dan heb je daar wel goed setje elementen voor

oknarb180
17 april 2007, 21:51
Je schijnt ook gitaren te kunnen bouwen van grenen, heb geen idee hoe dat werkt, maar das ook goedkoop. samen met zon merbau top.....kost geen r*k.
Of het ook mooi klinkt...tja:D

Hey,

Tja, tis maar net waarom je een gitaar bouwt, om te kijken of het goedkoop kan, of je misschien een goede bespeelbaarheid weet te bouwen, of om een gitaar helemaal naar je eigen smaak te maken. Het is maar net wat je wilt, denk ik. Alleen een gitaar bouwen om de goedkoopte, dat vind ik een beetje gekke rede om te gaan bouwen.

Heb je toevallig al het gereedschap of moet je dat ook nog (deels) aanschaffen?

vr.gr.

Branko

Mattia
17 april 2007, 21:54
Grenen is helemaal niet zo goedkoop, en bouwmarkthout is in het algemeen lang niet droog genoeg om te gebruiken. Het hardhout is meestal ook te duur voor wat je krijgt.

Verder, voor 200 euro kan ik wel een goede gitaar bouwen, inclusief materialen, maar daar koop ik zeker geneens de gereedschap van. Niet eens de freesmachine+de nodige frezen, eigenlijk.

Hout hoeft niet duur te zijn, maar 'ruw' kopen betekent ook gewoon hele balken kopen, dus niet maar voor een gitaartje per keer. Zo wordt 't goedkoper. Als je geld wil besparen, koop een gitaar, en zoek een ander hobby. Dit is een dure aangelegenheid, in mijn ervaring.

Brammibal
17 april 2007, 23:27
Gewoon een lekker GFS elementje!
Maarja, het is vooral het maken van de hals wat me zorgen baart.

B_2_the_a
18 april 2007, 16:01
bouw een danelectro na :)

masonite top & back
vuren frame
hals kan je dan goed hout voor gebruiken :)

E-J
18 april 2007, 18:33
bouw een danelectro na :)

masonite top & back
vuren frame
hals kan je dan goed hout voor gebruiken :)

Top idee!
Mocht 'ie bevallen moet je er gelijk één voor me bouwen :D

Nee, volgens mij zijn die gitaren één van de simpelste die er bestaan qua constructie.

http://www.vintagesilvertones.com/guitar/danelectro_dc59/danelectro_dc59.jpg

Misschien iets voor je?

B_2_the_a
18 april 2007, 18:42
wil er nogsteeds eentje bouwen ;)

had een bouwmal voro een longhorn, maar die heeft mijn vader gebruikt om een gat in de schuur dicht te plakken :s hij dacht dat het rotzooi hout was :|

E-J
18 april 2007, 19:00
wil er nogsteeds eentje bouwen ;)

had een bouwmal voro een longhorn, maar die heeft mijn vader gebruikt om een gat in de schuur dicht te plakken :s hij dacht dat het rotzooi hout was :|

Haha da's minder! Ouders ook altijd...

Als je nou nog 4 maandjes wacht, kan je zo'n nieuwe Danelectro's kopen :)

Brammibal
18 april 2007, 19:08
Nee, ik wil een Flying V bouwen. Ik gebruik denk i9k inderdaad een tafelblad of een oude deur of zo..