PDA

View Full Version : maple rosewood



Pee
18 november 2001, 20:25
Wat is het verschil tussen een maple neck en een rosewood neck? Hoor je het verschil? Wat is het beste?

Eko
18 november 2001, 20:57
Volgens mij zit het verschil niet in de hele ,,neck,, maar alleen in de toets.Een groot verschil is o.a. dat een maple neck (volgens mij)gelakt wordt en een rosewood niet.Het verschil zit dus in het gevoel wat je hebt als je de snaar op de toets drukt. Ik heb zelf verschillende gitaren met verschillende toetsen.
Voorkeur ontwikkel je vanzelf als je veel speelt.Of je het echt kunt horen mag je zelf bepalen,er zijn er die zeggen het te kunnen horen.Die zelfde mensen kunnen ook horen dat de winding van de snaren op de kop van de gitaar niet goed is.
Bedenk dat de meesten met vervorming spelen of op buizenversterkers.Hele kleine verschillen in toon zijn dus moeilijk te onderscheiden.
Om het goed te horen (of luisteren)zou je altijd met dezelfde snaren moeten spelen in de zelfde ruimte met dezelfde afstelling van je gitaar en versterker.
Ik houd het maar bij het gevoel. De maple toets ( gelakt) voelt naar mijn gevoel gladder en prettiger.
Het voelen op zich is ook nog lastig omdat de hals waar deze toets op zit ook nog het prettigste model heeft voor mij.
Veel plezier bij het uitproberen.
Groeten Martin

taylor
18 november 2001, 22:40
1 maple nek heb je ook ongelakt het vershil is volgens mij dat de 1 stuk maple nek iets meer boventoon geeft dan rosewood.

ik heb gitaren met allebei ikeb geen voorkeur.

GerjandH
18 november 2001, 22:43
een maple toets is zoals ik het geleerd heb scherper dan een rosewood toets. Ik heb zelf veschillende strats met rosewood en maple en dat bepaalt zeker wel de klank kijk maar eens op de fender site.

Rectifier
19 november 2001, 11:29
Met een maple toets ga'n m'n vingers eerder zweten dan rosewood. Ik heb voorkeur voor rosewood, kwa klank vind ik het niet zoveel uitmaken. Rosewood neemt volgens mij gewoon meer zweet en vuil in zich op, door die porien. En maple niet, daardoor vind ik maple niet prettig. Maar t'blijft een gevoelskwestie!

Grooveyard21
19 november 2001, 12:26
Maple is over het algemeen iets helderer dan rosewood, ook is (gelakt) maple over het algemeen iets gladder, wat een voordeel kan zijn maar ook een nadeel. Mijn voorkeur gaat uit naar maple, maar das puur persoonlijk.

Neophyte
20 november 2001, 15:58
als je erg veel verschil merkt heb je overgevoelige vingers :grin:


grtnx,
Neophyte