PDA

View Full Version : Custom Footswitch laten maken



AltermorE
17 april 2007, 14:45
Op aanraden van iemand heb ik mezelf aangemeld op gitaarnet, zodat ik hier de volgende vraag kan stellen.

Is er in nederland een bedrijf/particulier/whatever die op aanvraag footswitches bouwt?

Eventueel kan ik zelf ook bouwen, maar ik kan geen goede schematics vinden, en heb liever dat een expert het doet.

help me out please :)

rocker_71
17 april 2007, 14:59
zoiets (http://www.dirk-hendrik.com/)?.. :sssh:

Nellyrocks
17 april 2007, 18:23
Welkom trouwens

Bedoel je zoiets met schematics?

http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/schE9ma.png

Speeddemon
17 april 2007, 21:47
a) wat de fok doen die 50 ohm weerstanden daar?
b) wat voor *000 mcd LEDs gebruiken ze, dat daar 20k voorschakelweerstanden bij horen? :nervous: Zonnebril meenemen?

bluegate
17 april 2007, 22:56
Die 50 Ohm weerstanden zijn ervoor om spanning op het led circuit te houden
en toch laagohmig genoeg om te schakelen.

Anders zou bij het sluiten van de schakelaar de weerstand+led gebypassed worden.

Qua waardes van weerstanden lijkt het me dat er een behoorlijke spanning
gebruikt wordt op de schakelaars.

Speeddemon
17 april 2007, 23:57
Schiet me ineens te binnen, dit is natuurlijk zo'n footswitch die z'n stroom trekt via de amp zelf, en dan al gauw 12, 15 of 18V op z'n sodemieter krijgt ipv 9V.

Dôh. :chicken:

AltermorE
18 april 2007, 11:03
Ik zal even aangeven wat precies de bedoeling is, misschien dat ik met wat hulp van ervaren mensen gewoon zelf een switch bouw (hulp tijdens het daadwerkelijke bouwen heb ik van een student elektrotechniek, alleen van het bedenken van een footswitch heeft ie weer geen kaas gegeten)

oke, komt 'ie!

Ik wil een footswitch met 2 "loops".

Loop 1:
gitaar -> Chorus -> Flanger -> Koch KV-50 (gewone input)

De chorus staat altijd aan, de flanger zet ik aan als ik m gebruik (alleen clean, vandaar in loop 1)

Loop 2:
gitaar -> Rocktron Gainiac -> koch KV-50 (return input)

AltermorE
18 april 2007, 11:05
Welkom trouwens


Thanks! :satisfie:

Nitefly7
18 april 2007, 11:09
Ik zal even aangeven wat precies de bedoeling is, misschien dat ik met wat hulp van ervaren mensen gewoon zelf een switch bouw (hulp tijdens het daadwerkelijke bouwen heb ik van een student elektrotechniek, alleen van het bedenken van een footswitch heeft ie weer geen kaas gegeten)

oke, komt 'ie!

Ik wil een footswitch met 2 "loops".

Loop 1:
gitaar -> Chorus -> Flanger -> Koch KV-50 (gewone input)

De chorus staat altijd aan, de flanger zet ik aan als ik m gebruik (alleen clean, vandaar in loop 1)

Loop 2:
gitaar -> Rocktron Gainiac -> koch KV-50 (return input)

je wilt dus een a/b-switch ?
want met 'footswitch' bedoelen 'we' vaak de schakelaar om kanalen/fx/boost te schakelen op je versterker..
zoals deze? (http://www.lehle.com/frameset.php?country=nl&lang=nl&A_Link=products)

AltermorE
18 april 2007, 11:31
zoiets inderdaad!

Ik heb even (wegens tijdgebrek om het normaal te doen) een opzet in paint gemaakt, om het wat "visueler" (is dat uberhaubt een woord?:P) te maken.

http://www.plaatjesupload.nl/output/1176910273.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/foto/-8235.html)

Nitefly7
18 april 2007, 12:29
zoiets inderdaad!

Ik heb even (wegens tijdgebrek om het normaal te doen) een opzet in paint gemaakt, om het wat "visueler" (is dat uberhaubt een woord?:P) te maken.

http://www.plaatjesupload.nl/output/1176910273.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/foto/-8235.html)
daar volstaat 'n simpele A/B voor, wel even uitkijken met aardlussen e.d. (heb ooit A/B gebruikt tussen pedalboard -> Multitone in / Pod -> FX-return..

werkte ok, maar wel goede A/B halen, anders krijg je brom en sowieso een hoop ruis...

Speeddemon
18 april 2007, 12:32
daar volstaat 'n simpele A/B voor, wel even uitkijken met aardlussen e.d. (heb ooit A/B gebruikt tussen pedalboard -> Multitone in / Pod -> FX-return..

werkte ok, maar wel goede A/B halen, anders krijg je brom en sowieso een hoop ruis...
Als je een passieve A/B box gebruikt, kan wat voor ruis dan ook, NIET door de A/B box veroorzaakt worden. Brom is een ander verhaal, maar ruis is gerelateerd aan actieve 'gain' componenten.

AltermorE
18 april 2007, 12:48
hebben jullie ook nog tips voor een goede a/b switch?

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties en hulp!

piezo
19 april 2007, 00:20
Een standaard A/B werkt niet, omdat de FX-loop van de versterker ook geschakeld moet worden. Bij een seriële FX-loop wordt de doorverbinding van de send naar de return namelijk onderbroken als er iets in de return wordt geplugd, in dit geval de outputkabel van de Rocktron. Het "pedalensignaal" zou dan dus ook nooit naar de eindversterker kunnen gaan.

Met het volgende schakel schema moet het wel kunnen. Misschien kan Dirk_Hendrik nog zeggen of de "kruisdraden" in dit geval nodig zijn. Zoniet, dan kan het met een DPDT ook.

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/abeetje.JPG

Nitefly7
19 april 2007, 02:42
Een standaard A/B werkt niet, omdat de FX-loop van de versterker ook geschakeld moet worden. Bij een seriële FX-loop wordt de doorverbinding van de send naar de return namelijk onderbroken als er iets in de return wordt geplugd, in dit geval de outputkabel van de Rocktron. Het "pedalensignaal" zou dan dus ook nooit naar de eindversterker kunnen gaan.

Met het volgende schakel schema moet het wel kunnen. Misschien kan Dirk_Hendrik nog zeggen of de "kruisdraden" in dit geval nodig zijn. Zoniet, dan kan het met een DPDT ook.

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/abeetje.JPG

Ik dacht dat de KV-50 ook een parallele loop had, net als mijn (ex) Multitone.. (Review op HCFX bevestigt dit, btw nederlandse review..!)

In dat geval is de A-kant; gitaar-a/b-pedalen-> input -> (geen fx-send en fx-return krijgt van rocktron 'geen signaal' ) speakers

B: gitaar -> a/b -> (geen signaal naar pedalen of naar input amp) -> rocktron -> fx-return -> speakers

ik zie even niet zo goed hoe de 3DPDT 'kiest', maar bij de rocktron keuze (B?) moet er dus geen signaal via pedalen naar input kunnen. En bij pedalen input zou er dus nix door de fx-loop moeten gaan..

het is mij niet duidelijk hoe de Rocktron resp. pedalen in de a/b met deze dpdt gewired worden?
het is toch niet zo dat de Rocktron in 'n loop zit?

m.i. is 't 1-in-2-uit, maar dit zou ook kunnen met deze dpdt-schakeling lijkt me..

want met de labels op 't schema bedoel je toch wat het 'signaal' is? en niet 'waar het op aangesloten moet worden?
want in dat geval heb je 1 kabel van gitaar naar box, dan 1 naar pedalen/gitaar-input, 2 naar rocktron (in/out), 2 naar fx-loop (send/return)..
6 kabels...

peter_heijnen
19 april 2007, 08:17
Als je iets op de fx return aansluit van je koch, wordt het signaal van diens eigen preamp dan niet onderbroken? In dat geval heb je met alleen een a/b box toch een probleempje dat je kunt oplossen middels een looper met 2 schakelbare loops.

gitaar>looper in

==>loop1send>chor>flang>kv50in>kv50 fxsend>loop1ret
==>loop2send>gainiac>loop2ret

looper out>kv50 fxreturn

Als de fx loop van de kv50 paralel is, dan kan het wel met alleen een a/b box.

piezo
19 april 2007, 10:03
Het plaatje wat uitgebreider:

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/abeetje2.JPG

Dit schema is zowel bij een seriële als parallelle loop toepasbaar, alleen laat je bij een parallelle loop de kabel van de loop send naar de A/B box weg.

Bij een seriële loop kan de oplossing van Peter met de looper-box ook. (Enne Peter, als je het schema volgt, dan zie je dat ik de moeilijkheid van de onderbreking van het KV-50 pre-amp signaal al opgelost had.)

Overigens durf ik niet te garanderen dat de boel storingsloos werkt in een hi-gain situatie. Ik heb iets dergelijks eens gedaan met een Tonelab als pre-amp (dus i.p.v. de Rocktron), aangesloten op de schakelbare seriële loop van een Koch Classictone. Het gitaarsignaal ging via een Behringer AB200 A/B-box rechtstreeks naar de Classictone of via de Tonelab naar de loop return. De loop return van de Classictone werd afzonderlijk geschakeld. Bij hi gain geluiden van de Tonelab begon de boel onbedaarlijk te fluiten. Dat kan overigens zijn omdat die Behringer de input van de versterker niet 100% kortsloot, zoals hierboven bij de kruisdraden wèl het geval is.

Ik zou mijn eigen schema van hierboven gewoon eens moeten proberen ....

peter_heijnen
19 april 2007, 12:35
(Enne Peter, als je het schema volgt, dan zie je dat ik de moeilijkheid van de onderbreking van het KV-50 pre-amp signaal al opgelost had.)
Euh, dat had ik idd nog niet bekeken en gezien.....

AltermorE
23 april 2007, 10:10
Ik heb koch even gemaild over het hele gebeuren en daar werd me het volgende aangeraden:


Beste Arjan,

Ik ken de Rocktron niet, maar ik denk dat je met een A/B-switch een heel
eind komt. Als je een A/B-switch voor aansluit met de A-uitgang naar de
ingang van je KC en deze op clean laat staan. En de B-uitgang naar de
input van je Rocktron stuurt en de uitgang van de rocktron in de return
van de FX loop steekt, zou het theoretisch moeten werken.
dus:

................................|--> KV-50 input
gitaar -> A/B-switch -->
................................|--> Rocktron input --->KV50 FX return(sorry van de puntjes, anders pakt t forum hem niet...)


Misschien dat je wel de ruis van de rocktron nu continu over je
versterker hebt, ook tijdens cleane stukken. Theoretisch zou het zo
moeten werken, maar probeer het eerst, voor je tot aanschaf over gaat...

Zou ik hiervoor bijvoorbeeld de Behringer AB200 kunnen gebruiken?

Nitefly7
23 april 2007, 12:42
Ik heb koch even gemaild over het hele gebeuren en daar werd me het volgende aangeraden:

(sorry van de puntjes, anders pakt t forum hem niet...)



Zou ik hiervoor bijvoorbeeld de Behringer AB200 kunnen gebruiken?

dat is inderdaad de meest basale oplossing die al werkt; ik zou wel de voorstellen van andere posters hier in overweging nemen; dat werkt mss net iets fijner (mijn suggestie was nl. een huis-tuin-keuken a/b zoals Lehle, Boss, Collins, Behringer...)

AltermorE
23 april 2007, 12:49
dat is inderdaad de meest basale oplossing die al werkt; ik zou wel de voorstellen van andere posters hier in overweging nemen; dat werkt mss net iets fijner (mijn suggestie was nl. een huis-tuin-keuken a/b zoals Lehle, Boss, Collins, Behringer...)

Ik ben eruit wat ik ga doen. Ik ga nu voor het gemak een switch kopen, en als ik wat meer tijd heb ga ik eens rustig aan het tekenen en knutselen, en uiteraard is er al een print gemaakt van alle posts hier, zodat ik die naast mijn bouwprojectje kan leggen!

Iedereen echt heel erg bedankt! :satisfie:

AltermorE
14 mei 2007, 12:03
Ik heb een gewone AB geprobeerd (geleende behringer AB100).

Dit werkt in ieder geval niet, omdat er onacceptabel veel ruis veroorzaakt wordt op het clean geluid.

Behalve wanneer ik de gainiac van het gain kanaal afhaal.

Nou zou het dus mooi zijn als ik wanneer ik van distortion naar clean schakel ook meteen de gainiac "uitzet".

Is dit met zelfbouw op te lossen?

Nitefly7
14 mei 2007, 15:45
Ik heb een gewone AB geprobeerd (geleende behringer AB100).

Dit werkt in ieder geval niet, omdat er onacceptabel veel ruis veroorzaakt wordt op het clean geluid.

Behalve wanneer ik de gainiac van het gain kanaal afhaal.

Nou zou het dus mooi zijn als ik wanneer ik van distortion naar clean schakel ook meteen de gainiac "uitzet".

Is dit met zelfbouw op te lossen?

een betere A/B zou ervoor kunnen zorgen dat bij 'clean' (A?) de gainaic gewoon geen 'signaal' ziet.
de ruis zal volgens mij deels liggen aan het Behringer-gehalte van de Behringer (hoewel ze uitstekende DI-boxen maken..)...

wat je in feite wilt is een 'preamp-insert' punt (x2) voor je eindversterker, dus

gitaar -> input doosje

-> doosje uit-1 -> input amp -> fx send -> doosje in-1
-> doosje uit-2 -> Gainiac in -> gainiac uit -> doosje in-2

en dan 1 gecombineerde Output doosje naar de fx-return

op deze manier voorkom je ruis (als je de veelvoud aan kabels in bedwang houdt/kort houdt etc..) omdat er in feite alleen een verbinding

gitaar-> doosje/switch -> fx-return

gelegd is..

wat je eventueel ook kan proberen is om ná de a/b box en ná de twee apparaten een ABY box te gebruiken (een omgekeerde a/b box; dus niet 1->2, maar 2>1)

je krijgt dan

gitaar -> A/B -> input amp -> fx-send -> ABY-in (1)
A/B -> input gainiac -> output gainiac -> ABY-in (2)
ABY-out gaat dan naar de FX-return..

hiermee doe je hetzelfde als met een doosje met 2 preamp-inserts, maar je verdeeld de taak over een a/b en een ABY, dus eerst 1 naar 2 en dan 2 naar 1...

Come to think of it, kun je niet gewoon een Boss LS-2 gebruiken?
gitaar -> LS-2 -> fx-return


gitaar -> LS-2 Input

de A-loop is dan LS-2 A-out -> input amp -> fx-send -> LS-2 A-in
de B-loop is dan LS-2 B-out -> gainiac-in -> gainiac out-> LS-2 B-in

LS-2 Output -> fx-return

Speeddemon
14 mei 2007, 16:03
of gewoon een Dual True Bypass Loop, of een A/B Loop Box.
Dan schakel je met 1 switch tussen Loop A en Loop B, en ze staan dan nooit tegelijkertijd aan. Evt. een master bypass toevoegen naar smaak om je gitaar TB je amp in te krijgen, zonder iets er tussen.

AltermorE
15 mei 2007, 15:18
Gisteren heb ik even gekeken wat qua aansluiten het beste is/klinkt:

gitaar -> gainiac -> fx return koch (de send ongebruikt)

of

gitaar -> chorus -> flanger -> koch normale input

Als je dr rocktron echt in de loop zet, klinkt ie echt bagger en veel te zacht.

Nou heb ik gisteren het volgende geprobeerd:

De gitaar in de kv-50 input, de rocktron (zonder gitaar aangesloten) in de return en op de distortion stand. Qua ruis? niks aan de hand (behalve een plopje als je hem aanzet, lijkt me normaal...)

Tot het moment dat je een kabel in de rocktron steekt. Alsof de hel op aarde losbarst!

zou de LS 2 True Bypass genoeg zijn om dit te voorkomen?

Speeddemon
15 mei 2007, 18:19
zou de LS 2 True Bypass genoeg zijn om dit te voorkomen?
LS-2 is hoe dan ook niet true bypass.
Er bestaat niet zoiets als 'een beetje true bypass'.

Maar wat het effect van de LS-2 op je keten is, zou je alleen zelf kunnen testen.