PDA

View Full Version : Slide spelen versterken akoestische gitaar



bats-slide
17 april 2007, 12:08
Hoe versterk ik mijn akoestische gitaar zo naturel mogelijk? Ik speel veelal blues met een slide dus de slide moet heel goed klinken. Element microfoon of andre mogelijkheden?

Harald
17 april 2007, 12:18
Hangt een beetje van de sound die je zoekt af. Een microfoon ervoor kan een optie zijn, maar levert lang niet altijd een goed resultaat op, zeker als het wat harder moet. Dan is het meestal meer ellende dan wat anders, en rondlopen bij het spelen kun je dan vergeten.

Is het een flattop, archtop, of een dobro? Budget? Preamp in de zijkant van je gitaar of niet?

Voor een flattop zou een combinatie microfoon en piezo goed kunnen werken. AER heeft tegenwoordig een pickup/mic combi, die erg goed schijnt te zijn. Fishman heeft ze ook. ALs je het rammelen van de slide tegen de hals niet wil horen, misschien juist geen microfoon. Een LR Baggs M1 klankgatelement is misschien ook een goede optie. Of zo'n Rare Earth pickup al dan niet met microfoon. Die zijn weer wat meer richting magnetische pickup. Veel mogelijkheden, vraag is wat je precies zoekt.

shidan
17 april 2007, 18:18
Ik vraag me daadwerkelijk af waar die positieve aer element verhalen vandaan komen. Ik ben bekend met de jaren durende ontwikkelings worsteling en mislukking van dit element. En dan het pragmatisch lafhartige teruggrijpen op puur als basis piezo gereutel uit Korea. Qua podium beheersbaarheid uiterst effectief maar dat was een ovation 35 jaar geleden ook.


Trouwens de AER compact's zijn eindelijk weer leverbaar. Dit is voor de duidelijkheid ongeveer de basis referentie versterker voor acoustische gitaar. Daar mogen we AER dan ook 'dankbaar' voor zijn.

P.S. Gelijk Harald stelt. Hebben we voor onderbouwd advies toch meer informatie nodig: Welk type gitaar, welke blues (welk klank idioom (van welke gitarist hang je aan. Of omschrijf je eigen wensen in klank etc. ingredienten. ingredienten. :hippie: