PDA

View Full Version : Gitaar afstellen (newbie vraag..)



ins
16 april 2007, 22:32
Ik ben een maandje geleden begonnen met gitaar spelen en heb een 2e hands epiphone les paul custom gekocht. De snaren die erop zaten waren behoorlijk vies en vertoonde wat slijtage dus ik dacht laat ik die maar is vervangen.

Vandaag een setje D'Addario EXL110 snaren gekocht en erop gezet. Maar ik heb nu een probleem dat mijn E snaar trilt op de 1e fret en ik irriteer me er behoorlijk aan. Ik heb al geprobeerd het zadelbruggetje (als dit zo heet..) een stuk hoger te schroeven maar dit heeft geen baat.

Ik denk dat de vorige snaren 0.09 waren. Kan iemand mij helpen om dit te verhelpen? :nervous:

chubbyfan
16 april 2007, 22:42
misschien brugstuk ingesleten of hals krom

Rinze
16 april 2007, 22:45
Als je de gitaar even goed afstelt, dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt. Het klinkt trouwens alsof je topkam iets te ver is ingesleten, de remedie is dan een drupje superlijm in de geluf en weer invijlen. Kijk hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding voor het afstellen. Succes!

glasbier
16 april 2007, 22:49
Als je de gitaar even goed afstelt, dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt. Het klinkt trouwens alsof je topkam iets te ver is ingesleten, de remedie is dan een drupje superlijm in de geluf en weer invijlen. Kijk hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding voor het afstellen. Succes!

zeg Rinze,ik zit me suf te piekeren maar wat is nou een 'geluf'?

ins
16 april 2007, 22:50
Ik zal het even doorlezen! Ik heb nu alleen zoiets van ik koop wel een setje 0.09 snaren want die werkte gewoon perfect.

chubbyfan
16 april 2007, 22:52
heet dat ding nou brugstuk of topkam?

Luke-wannabe
16 april 2007, 23:03
zeg Rinze,ik zit me suf te piekeren maar wat is nou een 'geluf'?
Gleuf..........

glasbier
16 april 2007, 23:16
ooowh,een GLEUF......

glasbier
16 april 2007, 23:17
ik doe nooit superlijm in een gleuf....

Luke-wannabe
16 april 2007, 23:21
Niet?

Die tien tekens regel moet echt eens afgeschaft worden..

glasbier
16 april 2007, 23:28
nee joh,ze ziet me aankomen met zo'n tube!

vinni
16 april 2007, 23:31
Wat dacht je van......
www.gitaarafstellen.nl (http://www.gitaarafstellen.nl)

:cooler:

Vinni

glasbier
16 april 2007, 23:35
ben laatst nog bij Don geweest,echte vakman!

Rinze
17 april 2007, 06:53
zeg Rinze,ik zit me suf te piekeren maar wat is nou een 'geluf'?

Ik hou het graag spannend, maar Lukewannabe gaat er met de prijs vandoor...

De handleiding van Don ziet er trouwens erg goed uit, hij doet het iets anders, maar het komt op het zelfde neer. Hij begint met de topkam, waar ik die apart onder de loep neem. De methode van meten voor de halskromming en snaarhoogte die ik gebruik heeft voor mij als voordeel dat de hoogte van de topkam geen invloed heeft. Zo doen ze het bij Fender ook, schijnt het. Bij mijn manier van afstellen wwordt er van uit gegaan dat de hoogte van de topkam goed is, anders breng je dat eerst in orde.

Luke-wannabe
17 april 2007, 07:35
Woohoow!! Mag ik door naar de volgende rondeh?? :D

Rinze
17 april 2007, 09:15
Woohoow!! Mag ik door naar de volgende rondeh?? :D

Ja hoor, als je wint mag je een avondje met me uit!




(op jouw kosten)

hubert
17 april 2007, 15:09
Ik zal het even doorlezen! Ik heb nu alleen zoiets van ik koop wel een setje 0.09 snaren want die werkte gewoon perfect.

inderdaad gewoon een 0.09 setje proberen. grote kans dat het daar aan ligt.

Als ie dan nog steeds klettert, dan misschien laten afstellen.