PDA

View Full Version : Monitoren rond de €550,-



basswasp
16 april 2007, 21:49
Hallo allen,

ik zoek een paar monitoren om op af te mixen.

M'n hobby 'thuisstudiootje' bestaat uit een computer met geluidskaart (Echo Gina), een midi-keyboard en Cubase met veel plugins voor midi-drums, versterkersimulaties etc.
Als monitoren gebruikte ik een oude, gare set huiskamerspeakers, maar ik wil naar iets beters.

Het doel: gebalanceerde mixen maken, die overal redelijk klinken.

Met veel van de adviezen die ik met de zoekfunctie vond, kon ik niet zoveel aangezien ik niet precies weet wat ik wil, of waar m'n voorkeuren liggen. Misschien is het het beste om gewoon iets redelijks te kopen, er jaren mee te werken en dan te kijken hoe het bevalt.

Het lijkt erop dat de Tannoy Reveal serie goede beginnersmonitoren zijn.
Ik heb geen eindversterker, dus de 6D lijkt me het beste.
( http://www.musik-produktiv.de/tannoy-reveal-6-d-aktiv.aspx )



Is het een goed plan om een paar Tannoy 6D's te bestellen uit Duitsland en dan maar te zien? Waarschijnlijk is mijn niet-kritische oor daar de komende jaren tevreden mee.

Is het handig om een losse eindversterker te kopen om wat geld te besparen? Of voor een beter geluid?

Wat vinden jullie van de alternatieven KRK 6"? (KRK kreeg niet zoveel steun hier, dacht ik)
Of de Yamaha MSP-5 serie?


Alvast bedankt






edit// is tweede hands een optie? ik koop liever geen afgeragde monitoren die al een tijd bij iemand hebben staan oversturen... is dit goed te ontdekken?

STW
16 april 2007, 23:07
een vriend van me heeft krk RP8's en is daar tevreden mee, ik weet niet precies wat die kosten, ik schat iets meer dan jouw budget toelaat

maar

laatst heeft hij voor 200 euro een set andere monitoren gekocht voor thuis
en daar is ie heel enthousiast over
het zijn kleine dingetjes en in het laag vindt hij ze (logischerwijs) iets minder dan de KRK's, verder vindt ie ze heel goed, zeker voor dat geld

ik weet niet uit m'n hoofd welke het zijn, als je geinteresseerd bent wil ik dat wel even navragen
misschien is dit ook wel een leuke tip voor andere forumbezoekers, qua bang for buck zijn het leuke dingen me dunkt

Roman
17 april 2007, 08:28
Ik heb zelf ergens een setje Phonic PA8 neergezet, klinken best fijn voor zo weinig geld www.phonic.om

nr9
17 april 2007, 10:34
Ik denk dat het een goed idee is om naar verschillende monitoren te luisteren. Zelf vind ik de budget Alesis monitoren erg fijn (heb zelf m1 520), ik vind ze persoonlijk een aanrader. Maar het kan zijn dat jij dit juist weer niet zo goed vind, enz.

yhcmarc
17 april 2007, 13:05
Ik heb zelf deze http://www.alesis.com/products/m1active/ voor ik meen 200 euro op marktplaats kunnen kopen, zijn echt erg fijne monitors.

Solidkick
18 april 2007, 09:39
Ik heb zelf deze http://www.alesis.com/products/m1active/ voor ik meen 200 euro op marktplaats kunnen kopen, zijn echt erg fijne monitors.

Ik heb zowel de actieve als passieve versie van deze speakers en ben over beide wel te spreken.
De actieve versie onlangs voor 329 gekocht bij Tonika (http://www.tonika.nl).

De sokken in de baspoorten zijn optioneel :) :
http://www.lowbottomizer.com/setup.jpg

peter_heijnen
18 april 2007, 10:08
Het lijkt mij verstandig om met een bij voorkeur aktief setje voor weinig/tweedehands te beginnen. Zo'n setje zal altijd wel werkbaar zijn en vast niet optimaal, maar dus wel uitstekend geschikt om op te leren werken, en te zien waar je behoeftes liggen zodat je uiteindelijk een set kunt kopen die goed bij je past.

basswasp
18 april 2007, 10:27
Bedankt allemaal.

Ik weet dat er veel verschillende monitoren bestaan, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Naar een winkel gaan, en gaan luisteren lost waarschijnlijk niet zoveel op... ik weet niet waar ik naar moet luisteren. Hoe hoor je of iets 'neutraal' is? Of wat ik fijn vind? Iemand zonder verstand van gitaren kan ook niet goed bepalen of ie liever met een telecaster of es-335 op het podium staat.

Mijn idee is om gewoon 'iets fatsoenlijks' te kopen; iets dat niet kapot gaat en niet extreem 'low-budget' is.



Die Alesis monitoren lijken oké te zijn, en zijn bij Tonika te koop... maar op zich heb ik iets meer te besteden, als dat zinvol is.






edit//

Het lijkt mij verstandig om met een bij voorkeur aktief setje voor weinig/tweedehands te beginnen. Zo'n setje zal altijd wel werkbaar zijn en vast niet optimaal, maar dus wel uitstekend geschikt om op te leren werken, en te zien waar je behoeftes liggen zodat je uiteindelijk een set kunt kopen die goed bij je past.
Lijkt me een prima idee, maar naar welk merk/model moet ik zoeken? Hoe weet ik of de monitoren niet misbruikt zijn?

peter_heijnen
18 april 2007, 11:08
Lijkt me een prima idee, maar naar welk merk/model moet ik zoeken? Hoe weet ik of de monitoren niet misbruikt zijn?
Als het goed is kan een monitor wel het een en ander hebben. Daarbij, een aktieve monitor heeft een ingebouwde versterker die min of meer berekend zal zijn op de speaker. Je zult dus echt moeite moeten doen om die speaker kwalijk te misbruiken. Een passieve speaker daarentegen kan aan weet jij veel welke versterker gehangen hebben, met veel eerder echt misbruik als gevolg.

Aan een actieve alesis kun je jaren plezier beleven, maar je kunt natuurlijk beter op pad gaan om links en rechts zelf wat te gaan luisteren voordat je iets koopt waar je uiteindelijk mogelijk niet tevreden over bent.

Han S
18 april 2007, 12:03
Bovendien moet je elke monitor leren kennen. In studio's zijn er meerdere monitoren en dan nog moet je er mee leren omgaan want elke monitor heeft zijn sterke en zwakke kanten.

Zo heeft de beroemde en geliefde maar net zo makkelijk gehate Yamaha NS10 een paar sterke punten: je hoort goed hoe de balans is tussen de verschillende elementen in de mix en je hoort daar altijd bagger in het laagmidden meteen mee.

Het nadeel van de NS10 is het gebrek aan sublaag en het feit dat ze snel vermoeien.

Inderdaad zijn er zeer veel monitoren en is het moeilijk om een juiste keus te maken. Luister goed en neem er de tijd voor, doe het met je eigen voor jou bekende CD's.

Het is niet zo dat kleine speakartjes geen laag kunnen voortbrengen, luister maar eens naar een paar kleine ADAM monitoren, je zoekt meteen naar de subwoofer.

Roman
18 april 2007, 13:12
Okay, suggestie.

Phonic P8a, active monitoren
http://www.phonic.com/en/product/detail.php?group_name=&languageid=1&group=en&product_no=p8a

zo'n 200,- per stuk (incl)

Verdraaid leuk spul, kleurloze weergave.

basswasp
18 april 2007, 13:13
Okee bedankt :)

Ik heb al het één en ander gelezen over de NS10 met de zoekfunctie. Het lijkt me meer een monitor 'voor erbij', en niet om alles op te mixen.

Waar moet ik precies naar luisteren? Ik kan een goed geluid van een slecht geluid onderscheiden, maar dat is niet echt waar het om gaat...
Moet ik luisteren naar 'scherp hoog' of 'gebrek aan laag' of 'aggressiviteit' terwijl iemand schakelt tussen verschillende setjes? En dan proberen de meest neutrale, rustige monitor eruit te halen?


En dan luisteren met OK Computer van Radiohead bijvoorbeeld? (een moderne cd die ik goed ken)

guhlenn
18 april 2007, 13:31
neem verschillende genre's mee, ken je muziek, en luister heo eea klinkt. het klinkt asllemaal vrij magisch, maar als je gaat vergelijken word opeens helder wat iedereen bedoelt. en sowieso luisterd iedereen anders, dus eigenlijk heb je geen kont aan wat anderen vinden. :)



offtopic; Heeft iemand nu al die IMF CM3 montior set opgepikt die op amnrktplaats stond, want de eigenaar reageerd niet op mijn telefoontjes?

bert k
18 april 2007, 13:34
Nog een suggestie: Tannoy Reveal (http://www.tach-tally.nl/monitorinfo1.htm), actieve monitor, vind ik erg lekker klinken, ietsje duurder dan die andere systemen.

Luister altijd naar meerdere monitors, dat je een vergelijking kan maken. Het blijft moeilijk, in een drukke winkel, maar je moet je er maar doorheen slaan.
Probeer bij het testen of je in een volle mix nog de afzonderlijke instrumenten kan onderscheiden. Luister ook naar het stereobeeld. Goeie monitors kan je heel nauwkeurig aanwijzen waar het geluid vandaan komt, hifi/huiskamerboxen zijn juist wat vager met stereobeeld.

Kim Wilson
18 april 2007, 13:34
Ik zou de Tannoy Reveal series ook zeker even testen. Ik vind het persoonlijk erg fijne monitoren.



EDIT>
Bert was me alweer voor. :)

Roman
18 april 2007, 15:09
Heb zelf ook een setje Tannoy Reveils (pasive), zijn niet onaardig hoewel ik laag mis (de tannoy's zijn niet groot, 6" speaker geloof ik?)

bert k
18 april 2007, 15:34
Tannoy maakt ook een Reveal subwoofer. Dat zou een mooie aanvulling zijn, ze leveren idd niet superveel laag.

rjong999
18 april 2007, 16:59
Ik heb pas een setje monitors gekocht (mijn eerste), omdat ik thuis ook wil kunnen mixen en masteren. Geen superdeluxe studio-producties, gewoon zo goed mogelijk. Ik heb mijn eisen op een rijtje gezet. Mijn monitors moeten:

1. Zo gedetaileerd mogelijk het geluid weergeven, ik wil zeker voorkomen dat er iets in mijn opnames zit dat ik niet gehoord heb, bijv. ruis, klikjes, vervorming of bijgeluiden
2. Zo neutraal mogelijk het geluid weergeven, zodat de mix die ik maak op andere 'neutrale' systemen ongeveer hetzelfde klinkt.

Omdat ik dat laatste toch nooit zo vertrouw, luister ik mijn eindresultaat ook nog eens altijd af op een koptelefoon, in-ears en gewone goedkope hifi speakers. Kleine moeite, groot plezier.

Ten aanzien van punt 1. was mijn keuze snel gemaakt, ik heb geen grote geisoleerde en reflectie-arme afluister-ruimte dus zit je al snel aan nearfields. En de meeste nearfields geven wel gedetailleerd geluid weer, ik hoorde wel wat verschillen maar kon niet echt aangeven wat nou beter klinkt. Ik wil een uitzondering maken voor monitors aan de absolute onderzijde van het spectrum, ik denk dan aan M-Audios en Behringers van onder de 100 euro per paar, die klonken niet echt gedefinieerder dan mijn hifi setje.

Ten aanzien van punt 2. was het lastiger, want hoe kun je nou horen of iets 'neutraal' is zonder het orgineel te kennen ? En zelfs dan ben je altijd nog afhankelijk van je geheugen.

Ik heb dat laatste punt dan ook eigenlijk helemaal niet zo zwaar laten klinken, uitgaande van een redelijk vlakke frequentiekarakteristiek is dan voor mij wel voldoende.

Ik heb wel verschillende testrapporten van de bekende sites gelezen, dat was zeker nuttig, bijvoorbeeld over 'burn-in time' en optimale opstelling enzo.

Ik ben uiteindelijk dus uitgekomen op de Alesis Monitor One MKII Passive (ik had al een goede versterker, de Harman&Kardon AVR5000, dus geen actief nodig). Die heb ik nu een paar weken in huis en ben er erg tevreden over, best bang for buck (ik betaalde 145 euro voor een paar).

Ik heb best wel veel andere systemen geluisterd maar kon steeds het prijsverschil voor mezelf niet goedpraten. Mijn broetje heeft een setje Genelecs van tien keer zo duur, die zouden aan mij dus kennelijk niet besteed zijn want wat ik voor ogen heb kan ik met zo'n setje Alesis ook prima voor elkaar krijgen.

Mr.Bluesbreaker
18 april 2007, 17:25
Hoi Jeroen,

leuk dat je je ook op dit onderdeel aan het begeven bent.
Ik heb ervaring met een aantal monitoren waar je misschien wat aan hebt, in de studio aan de Radesingel hebben we aardig wat vergeleken.

Op het moment zelf werk ik daar vaak. Thuis mix ik met Vifa Vivace speakers, en een Technics SU eindversterker. Zeker niet meteen het beste om op te mixen, maar wat in mijn ogen net zo belangrijk is: ik weet inmiddels precies hoe dit klinkt, en kan goed inschatten hoe mijn mix ergens anders zal klinken. Wellicht niet ideaal maar: "ken" je systeem goed, of je nou met high end KRK's werkt of met Behringers. Weet van tevoren of je speakers bepaalde gebieden vrij recht of enigszins gekleurd weergeven.

Ik heb een set Genelec's 1032A getest. Dan heb je het meteen ook over de betere klasse, tegen de vierduizend euro adviesprijs. Maar wat me meteen opviel: ze waren wel erg dreunend in de onderkant. Voor dance en aanverwante stijlen te gek, een DJ/Hardstyle producer die ik goed ken zweert erbij, hij draait oa. in de Verenigde Staten en doet het erg goed.
Echter voor opnameweergave van "akoestisch" ingespeelde instrumenten ken ik bijna niemand die deze set gebruikt, op zich heeft dat wel verband.

(In dat geval is PMC vaak erg populair merk ik.)

Als ik jou was zou ik inderdaad als eerste monitoring keus een aktieve set nemen. Natuurlijk kun je passieve speakers in een winkel testen en later een losse eindversterker toevoegen, maar vaak weet je van tevoren niet of het lekker matcht. Net zoals een Telecaster heel anders reageert op een AC30 ivm. een 2203 bijvoorbeeld.

Wat ik je uit het hele verhaal nou kan aanbevelen: ik zou het niet weten. Het beste werkt voor mij altijd om gewoon te luisteren met aan aantal tips in je hoofd en te vergelijken. Je kan er van tevoren uren over ouwehoeren, maar na wat vergelijk heb je toch een betere indruk.

Wat ik je wel kan zeggen uit ervaring: voor de muziek die ik mix en produceer (je kent het immers, wel enige overeenkomst met wat jij doet) werken Tannoy's meestal wel vrij goed. Met name de serie van wat jaren terug; bruine kast, 3 weg, te krijgen 2e hands in je budget. Ben het type helaas vergeten.

guhlenn
19 april 2007, 09:38
tis sowieso nooit verkeerd om een goedkoop steje voor de controle te hebben. de gemiddelde luisteraar besteed geen aandacht aan z'n speakers...