PDA

View Full Version : effect loop-buffer?



Misery Signals
16 april 2007, 20:01
wat doet dat eigenlijk? wat ik wil? namelijk...

ik heb een line6 podxt live tussen de gitaar en de amp staan. ik gebruik dit de hele tijd, staat dus hele tijd aan op een patch. moet ik niets hebben van effecten heb ik een neutrale stand/patch dat ik indruk, ontdaan van alle effecten en preamps en eq's enz, en gebruik ik 't wel, dan zet ik op die neutrale patch effecten bij...

zo'n loop/buffer, bereik je dan dat je gitaarsignaal zonder verlies van je gitaar je amp bereikt, of dat het net is alsof je line6 er niet tussenstaat?

ben een leek op dat vlak maar als er zoiets bestaat, wil ik 't wel, bv een little lehle? kan dat het doen voor 99 €? andere opties en kostprijs?

dunnoaname
16 april 2007, 20:24
Er is een verschil tussen een looper en een buffer.

Een buffer is een electronisch circuit wat je signaal als het ware oppept waardoor het met veel minder signaalverlies door (lange) kabels of veel effecten kan.

Een looper, wat vaak een True-Bypass looper is, is een apparaatje wat je effect als het ware in een 'lus' (de loop) zet die je aan en uit kan schakelen. Je kan dan dus kiezen tussen effect wel in de signaalketen of niet. En dat zonder signaalverlies in de 'niet' stand.

Als je je vamp aan en uit wil zetten moet je een looper hebben, als je signaalverlies door kabels wil voorkomen moet je een buffer hebben.

De lehle apparaten zijn erg goed, maar buitensporig duur. Als je kan solderen, en misschien ook als je het niet kan kan je zelf een looper in elkaar flansen die prima voldoet. Een buffer is veel lastiger. Als je het zelf bouwen niet aandurft zijn er genoeg forummites die je kunnen helpen door hem voor je te bouwen ( bijvoorbeeld Dirk_Hendrik)

Misery Signals
16 april 2007, 20:38
bedankt, dan heb ik dus een buffer nodig. iemand met enkele merken/prijzen?

Speeddemon
17 april 2007, 21:39
Even voor de goede orde;
heb je de POD XT in je amp's fx-loop hangen of gitaar--->pod--->amp's instrument input?

Een goede buffer zou ervoor zorgen dat je gitaarsound je POD wat 'meer intact' bereikt, echter, om dit te benutten zul je een zeer korte kabel tussen gitaar en buffer moeten gebruiken, anders met een 9m kabel ofzo ben je nog steeds signaal kwijt. Wat ook mogelijk zou zijn, is een piepkleine IC buffer (printplaatje van 2 bij 3cm ongeveer) in je gitaar inbouwen met een 9V batterij. Dan heb je geen extra kabel meer nodig.

Misery Signals
18 april 2007, 10:05
De PODXT Live zit tussen mijn gitaar en amp.

Het is de bedoeling dat de buffer tussen mijn PODXT Live en mijn amp komt, om het signaal op te peppen nadat het van de Lin6 komt. Goede logica of niet? Normaal speel ik met een Sennheiser EW 172 wireless dus komt er tussen gitaar en de rest geen kabel...

Ik heb trouwens al met een vriend gebabbeld. Heb effe op dat pedalboard topic de schakeling van zo'n buffer gechecked (B2-schakeling) en het is eigenlijk een heel domme simpele schakeling, helaas, als leerkracht en geen elektronicus zijnde geraak ik daar zelfs nog niet wijs uit :-).
Die vriend gaat voor 2 Euro het schakelmateriaal bestellen en op een schakelbord zetten. Dan testen we het in mijn setup. Als het goed is, halen we een goede schakelaar, LED en kastje en bouwen we het in pedaalvorm. Gaat ongeveer 18 € aan materiaal kosten dus da's peanuts...

Speeddemon
18 april 2007, 11:25
en het is eigenlijk een heel domme simpele schakeling, helaas, als leerkracht en geen elektronicus zijnde geraak ik daar zelfs nog niet wijs uit :-).

Hoor je wat je zegt? :satisfie:

Misery Signals
18 april 2007, 16:35
Inderdaad. Ik ben leerkracht en geef geen elektronica, dus ik weet echt zo weinig van die dingen dat ik zo'n schakeling nog niet eens snap. Voor mij leek ie moeilijk, maar die vriend zei toch dat die schakeling om te lachen was dus 8-)