PDA

View Full Version : Welke wah??



Ja,meneer
16 april 2007, 19:17
Ik wil dus een wah aanschaffen, maar ik kan niet kiezen tussen deze drie kandidaten ( Kep er ook slegte punte bij gezet ):

1. Crybaby 535Q ( Werkt moeilijk )
2. Morley BH 2 ( Veels te duur )
3. Crybaby 95Q ( Ongeveer zelfde als no.1 maar zonder switch-dus met bypass als je er niet op staat )

Kan iemand me een beetje helpe met kiezen??

rscalex
16 april 2007, 20:08
welke stijl speel je en over welke gear speel je? :)

GuitarMaster
16 april 2007, 21:18
Hoezo werkt de 535Q moeilijk, zo veel instelmogelijkheden heeft hij ook weer niet hoor. Kwestie van even afstellen en nooit meer aan zitten.

mike s.
16 april 2007, 21:33
Ha mijnheer,

Il wil je niet in verwarring brengen, maar heb je de RMC 3 wah al uitgeprobeert ? Aanradertje !

Groet Mike

gitarist17
16 april 2007, 22:20
Ha mijnheer,

Il wil je niet in verwarring brengen, maar heb je de RMC 3 wah al uitgeprobeert ? Aanradertje !

Groet Mike


heerlijk nuttige post..

On topic: Don't forget about VOX.

rscalex
16 april 2007, 22:22
On topic: Don't forget about VOX.
idd zeker vox niet vergeten, daarom dat ik naar zijn stijl vroeg, want mijn clyde mccoy wah kan niet goed overweg met high gain

Micro-e
17 april 2007, 12:33
Ik vond de dimebag wah er goed!
Daar moet je ook zeker even naar kijken

stumpy
17 april 2007, 17:18
Ik vond de dimebag wah er goed!
Daar moet je ook zeker even naar kijken
+1!! heb er ook een

-Heineken-
24 april 2007, 02:21
Heb zowel de Dunlop 535Q als de Morley BHII. Hoewel de Dunlop beter (warmer, meer effect/sweep) klinkt, TB is, véél meer inregelmogelijkheden heeft, gebruik ik voor live gigs toch altijd de Morley. hoef 'm nie aan te klikken, gewoon je poot erop zetten. Uitvinding van de eeuw. Voor studiowerk geef ik toch de voorkeur aan m'n 535Q

Nitefly7
24 april 2007, 17:00
[QUOTE=-Heineken-]Heb zowel de Dunlop 535Q als de Morley BHII. Hoewel de Dunlop beter (warmer, meer effect/sweep) klinkt, TB is, véél meer inregelmogelijkheden heeft, gebruik ik voor live gigs toch altijd de Morley. hoef 'm nie aan te klikken, gewoon je poot erop zetten. Uitvinding van de eeuw. Voor studiowerk geef ik toch de voorkeur aan m'n 535Q[/QUOTE

correct me if I'm wrong, maar de 535q is 'hardware bypass', wat iets anders is als TB, toch?

wat bedoelt "ja meneer" met 'werkt moeilijk' ?
zodra de 535q in 'n stand ingesteld is (tenzij je per sé tussen een radicaal ander e stand voor funk of 'rock') kun je van die knopjes afblijven en alleen maar aan/uit klikken (en er gewoon mee wah'en

zelf heb ik m'n 535q bij Ed's Custom Shop TB laten maken, Q- en Boost- naar de zijkant laten verplaatsen, een LED erin en een auto-on/auto-off, a la Rob Winter (op wah stappen is aan/eraf stappen is uit; even wennen, maar het werkt wel fijn... hoewel ik klik aan/uit ook wel erg apprecieer..)

als je 'budgetwah' zoekt; zou ik zeker 'n 2ehands crybaby (welke versie dan ook, de GCB-95 werkt nog steeds erg goed..) checken, of de Vox..

de 535q is iig een erg goede wah...

rocker_71
24 april 2007, 17:08
De Crybaby 95Q heeft idd ook auto off als je je voet eraf haalt. De één vind dat fijn de ander niet. Gewoon proberen zou ik zeggen. Deze heeft overigens ook een volumeboost en een Q-factor, dus dat zijn wel handige opties.

pol
25 april 2007, 12:05
Ik heb de dimebag wah nog te koop, die met dezelfde instelmogelijkheden als de 535Q + boost.

Is er eigenlijk verschil van sound tussen deze 2 wah's ?

de morley's zijn idd zeer handig in gebruik, maar dunlop klinkt beter imo
bij die dunlop wah's is het soms even lastig om de wah in en uit te schakelen, kan even vervelend zijn tijden een optred als je je wah niet uitgetrapt krijgt.

rocker_71
25 april 2007, 12:50
Wat ik wel achterlijk vind aan die Crybaby's is dat ze meer dan 100 euro kosten en er niet eens een simpel LEDje op zit om te zien of aanstaat. Maar daar zijn wel weer mods voor natuurlijk.

Bij de 95 Q is dit overigens geen probleem, want haal je daar je voet vanaf gaat ie gelijk (kleine bewuste delay) uit. Maar je eindigt de wah-solo dus in het laag/bas (wah stand is boven), terwijl je een klassiek wah juist hoog/treble eindigt (wah is beneden). Is dus net ff anders.

CowGuitar
20 juni 2007, 14:38
Even een topic omhoog schoppen voor een dilemma, ik heb sinds kort werk dus ook geld voor nieuwe spulletjes.

Het gaat om de keuze tussen een VOX en een RMC-3. Ik geloof wel dat die laatste beter is, maar is het het prijsverschil echt waard?

Ik hou er wel van om m'n geluid vaak aan te passen, ik namelijk speel ook veel verschillende stijlen. Voornamelijk dingen als Nirvana, Pearl Jam, Jimi Hendrix, Peppers, Metallica, etc. etc.. je kent het wel.

Vertel me aub wat ik moet kiezen!

10Man
20 juni 2007, 15:49
Kheb zelf de Vox en die voldoet absoluut. Het voordeel van de RMC-3 is dat ie instelbaar is. Maar in de praktijk zal het wsch zo zijn dat je 95% gebruikt maar van 1 setting...

Als je handig bent met solderen kun je een vox of crybaby helemaal naar je hand zetten (zoek naar mods op google)

Mitch
20 juni 2007, 16:28
Let op, ik ga nu iets heel raars, voor Gitaarnet vrij unieks doen: ik ga een stuk gear dat ik zelf heb NIET aanbevelen ! :dance:
De RMC3 is perfect om te zoeken naar je specifieke sound en het daarna lekker te laten zoals het is. Alle controls zitten inwendig. Voordeel: je kunt ze niet per ongeluk veranderen. Nadeel: je moet 'm openschroeven om iets te veranderen. Als je dus graag verandert en veel verschillende stijlen speelt zou ik eerder een RMC2 of 6 aanbevelen, dus met externe controls.

Of een RMC de meerprijs waard is t.o.v. een Vox ? Ja, absoluut. Vraag is alleen: heb je het er voor over ?

Dirk_Hendrik
20 juni 2007, 16:31
Let op, ik ga nu iets heel raars, voor Gitaarnet vrij unieks doen: ik ga een stuk gear dat ik zelf heb NIET aanbevelen ! :dance:


Dat is een standaard onderdeel van GAS. Iets vol lof aanprijzen wat je nog niet hebt.

robert-gitarist
20 juni 2007, 16:43
:D GAS GAS GAS...het zou verboden moeten worden hehe


:nervous: maar weer een wah topic.

Ik zou je geen een aan willen raden maar een schop onder je kont naar Feedback ofzo en ze daar uitproberen. Alle wahs uit je openings post hebben ze daar wel en kijk zelf wat je er van vind.
535Q moeilijk? Wel nee, poot erop en gaan :rockon: Niks moeilijks aan. NIet te veel mee lopen klooien.

ant
20 juni 2007, 16:50
cowguitar, volgens mij spelen de meeste van die bands op een crybaby.....maar weet t niet zeker. heb zelf de 535Q wah, en die is errug goed.... soms een probleempje met de switch (geluid wordt gemute, als je neit goed indrukt), maar verder werkt ie perfect....

robert-gitarist
20 juni 2007, 16:55
cowguitar, volgens mij spelen de meeste van die bands op een crybaby....

Neuh, er zijn zat gitaristen die op Morley of Vox spelen. Denk dat de cijfers wel dicht bij mekaar liggen ;)
Ik zelf zou gaan voor een Crybaby 535Q of Dimebag wah (weinig verschil maar de looks alleen al van de Dimebag zijn te cool). Daar zitten veel verschillende wah geluiden waar door je zelf kunt kijken wat je mooi vind enzo. Ook leuk pedaal om af en toe mee te klooien met de instelling. Soms kom je op verassende sounds terecht.

Nitefly7
20 juni 2007, 17:41
535q... all the way..

en anders crybaby 95c, classic...

maar inderdaad: van metallica tot hendrix: dunlop !...

doe ons allen echter 'n lol en speel de dingen die Kirk Hammett speelt... eens ZONDER wah.. :rockon:

CowGuitar
20 juni 2007, 22:58
Hahah jeetje, ik dacht ik vraag het even, misschien wordt het dan makkelijker :chicken: Maarja volgende week ofzo maar even naar de Feedback. Bedankt in ieder geval.

Mitch
21 juni 2007, 00:31
Dat is een standaard onderdeel van GAS. Iets vol lof aanprijzen wat je nog niet hebt.

Lees 'm nog eens goed, vriend :D

Ik heb zelf al jaren een RMC3 maar raad 'm dus af !


De standaard zin is: "Ja, de .... is echt super, ik heb 'm zelf ook !"
Alsof dat een aanbeveling is :chicken:

Cris
21 juni 2007, 00:36
Gewoon een normale Dunlop wah. Ben je van al het gedonder af. heb ze nu allemaal wel zo'n beetje gehad en ben blijven hangen bij de Zakk Wylde wah. Niet dat die nou zoveel specialer is dan de rest, en slecht is hij nou ook niet, maar had geen zin om het weg te doen en weer een andere te kopen. Als 'ie ooit is stuk gaat koop ik lekker zo'n standaard Dunlop. En die dingen hebben teminste niet zo'n stom optisch oog. Geewoon klikken en wahen.

CowGuitar
11 juli 2007, 13:52
Ben inmiddels naar de feedback geweest..

Ik vroeg of ik een RMC-3 en een Vox kon uitproberen, maar die hadden ze alletwee niet op voorraad, dus ik krijg uiteindlijk een 535Q Cry Baby in m'n handen geduwd.

Klonk erg goed en ik vond de instelmogelijkheden erg fijn, maar als ik clean speelde en de wah aanzette, was het warme gedeelte in m'n geluid helemaal verdwenen. Zo erg zelfs dat ik 'm niet gekocht heb en heb gezegd dat ik op de Vox wou wachten.

Is dit nou een trekje van alle wah's en heeft een Vox dit ook?

Nitefly7
11 juli 2007, 14:22
Ben inmiddels naar de feedback geweest..

Ik vroeg of ik een RMC-3 en een Vox kon uitproberen, maar die hadden ze alletwee niet op voorraad, dus ik krijg uiteindlijk een 535Q Cry Baby in m'n handen geduwd.

Klonk erg goed en ik vond de instelmogelijkheden erg fijn, maar als ik clean speelde en de wah aanzette, was het warme gedeelte in m'n geluid helemaal verdwenen. Zo erg zelfs dat ik 'm niet gekocht heb en heb gezegd dat ik op de Vox wou wachten.

Is dit nou een trekje van alle wah's en heeft een Vox dit ook?

even met de Q-control spelen, je wah 'filtert' het geluid dus je legt de nadruk op bepaalde frequenties (zodat andere 'naar achter schuiven')

mijn 535q heb ik zo ingesteld (bij funk of cleane passages), dat ik gewoon "clean + wah" lijk te hebben ipv 'wah .. clean' ...

drap
11 juli 2007, 15:49
Die 535Q, is daar de sweep van in te stellen? Want een standaard Crybaby kan erg scherp zijn in het hoog, vooral bij clean gebruik in combinatie met singlecoils.

Ik heb vandaag nog een bod gedaan op een Ibanez WH-10. Afwachten maar...

dunnoaname
11 juli 2007, 17:19
Persoonlijk vind ik de JH-1 een veel lekkerder geluid hebben dan de standaard crybaby. Kan wel fel, maar word niet vervelend schel in het laatste stukje van de sweep.

Nitefly7
12 juli 2007, 01:48
Die 535Q, is daar de sweep van in te stellen? Want een standaard Crybaby kan erg scherp zijn in het hoog, vooral bij clean gebruik in combinatie met singlecoils.

Ik heb vandaag nog een bod gedaan op een Ibanez WH-10. Afwachten maar...

je kiest de Q-factor, dus zeg maar het 'venster' van een (parametrische) eq; in het Nederlands betekent dit zoveel als het kiezen van het bereik waar je tussen gaat 'wah'en'.. of anders gezegd; je kiest welke frequenties beïnvloed kunnen worden..

daarnaast heb je nog 'n 6keuze-klikschakelaar die kiest wel frequenties de 'nadruk' krijgen binnen dat gekozen Q-venster; verschuivend van nadruk op het 'laag' of op het 'hoog' ...

dus de sweep is ' in te stellen'

de mogelijkheden zijn legio, maar belangrijker: erg bruikbaar

cosmos
12 juli 2007, 10:06
Heeft iemand hier al die nieuwe Dunlop Slash wah uitgeprobeerd? Audio sample klinkt wel erg goed, maar goed, dat zegt me ook niet zo heel veel.. ;)

Thom TK
12 juli 2007, 14:09
Ik zal later op de dag wel even een review posten van de Buddah wah, RMC 1, Dunlop 535q en de Crybaby from hell, ik denk dat de TS daar wel wat aan heeft :).
Doe ik wel in een apart forum trouwens.

Harm
12 juli 2007, 14:26
Ik heb potdikkie nog nooit commentaar gehad op mijn oude trouwe Bad Horsie 1 wah! Dat is de meest simpele die er is:
- geen instel mogelijkheden, behalve 1 intern om te bepalen hoe lang die
nablijft werken als je de poot eraf haalt...
- poot erop en trappen! Altijd goed!

Diepte etc en geluids verlies... hmmm... niets van gemerkt...

Harm

artnaz
12 juli 2007, 19:13
De Bad Horsie 2 vond ik maar niks eigenlijk. Leuk systeem natuurlijk, maar ik vond de wah zelf veel te modderig. En bij hoge tonen leek hij nauwelijks effect te hebben. Met oversturing en voornamelijk lage tonen klonk hij dus wel goed, maar clean en hoog was helemaal niks...

Heb nu de MSD Silvermachine mk.2, heb hem blind gekocht op advies van veel forumleden... En hij is inderdaad meer dan super! Ik denk dat dit ECHT de laatste wah is die ik nodig heb. Een nog ingenieuzer systeem om hem aan te zetten dan bij de Bad Horsie's, de klanken zijn super en zeer veelzijdig, en dat ding is ook nog eens prachtig om naar te kijken en te gebruiken...:D

Maareh... Thom... Waar blijft je review op die 4 wah's? :satisfie:

Harm
12 juli 2007, 20:20
De Bad Horsie 2 vond ik maar niks eigenlijk. Leuk systeem natuurlijk, maar ik vond de wah zelf veel te modderig. En bij hoge tonen leek hij nauwelijks effect te hebben. Met oversturing en voornamelijk lage tonen klonk hij dus wel goed, maar clean en hoog was helemaal niks...

Heb nu de MSD Silvermachine mk.2, heb hem blind gekocht op advies van veel forumleden... En hij is inderdaad meer dan super! Ik denk dat dit ECHT de laatste wah is die ik nodig heb. Een nog ingenieuzer systeem om hem aan te zetten dan bij de Bad Horsie's, de klanken zijn super en zeer veelzijdig, en dat ding is ook nog eens prachtig om naar te kijken en te gebruiken...:D

Maareh... Thom... Waar blijft je review op die 4 wah's? :satisfie:

Ik vond hem mooi, leuk en schattig, maar te duur in verhouding tot de Bad Horsie 1 en ik vond het niet genoeg verschillen... Modderig? Heeft mijn Bad Horsie 1 geen last van... vreemd... Bij hoge tonen schreeuwt de mijne het super uit....

Goed, geen probleem want het bljift een persoonlijke keuze! Ik vond het wel een super mooi pedaal :-)


Oh ja, een keer in mijn leven een fatsoenlijke Cry baby gehad, maar die was compleet omgebouwd!! Dus tsja... was dat een Cry Baby?? Hmmm... nee niet echt meer....
Harm

the sure thing
12 juli 2007, 20:44
Alles behalve een CryBaby voor mij. RMC, VOX, fulltone, Buddha, maakt niet uit....

up-guitarman
13 augustus 2007, 16:44
Om geen nieuw topic te openen:

Ik denk erover na een hoop reviews te lezen een Vox Wah te kopen. Heb nu een standaard crybaby. Wat zijn jullie bevindingen? En heb ik het uiteraard vnl. over de vergelijking Dunlop GCB95 / Vox Wah.

Ash ketchum
13 augustus 2007, 17:35
Voor een paar eurocentjes bouw je een crybaby om naar een Vox. Er staan genoeg schema's en mods om je crybaby om te bouwen naar een vox. Een goed begin is meestal true-bypass maken van de crybaby.

YannickH
13 augustus 2007, 19:25
ga voor de crybaby wah van dunlop.ik ga er morgen een zakk wylde dun lop wah halen in keulen(musicstore)121 euro en zen overdrive ga ik ook halen:p100.66euro dunlop crybaby wah's vind ik persoonlijk beter dan een morley enzo want di zijn ook nog is lelijk ook:p ga voor dunlop crybaby:p

Piekhaar
13 augustus 2007, 20:02
Ik ongeveer 3 weken nu een CryBaby Wah GCB95. Ik ben hiervoor wel 2 weken lang aan het snuffelen geweest in verschillende muziekzaken naar een Wah.

Omdat ik er niet superveel gebruik van ga maken (speel punk) wilde ik er niet al te veel geld aan uitgeven. Maar de Behringer Hellbabe deed ongeveer niks meer zodra je hem gebruikte in combinatie met een distortion. Maar was wel lekker goedkoop.

Ik heb uiteindelijk de volgende Wah's geprobeerd:
- Behringer Hellbabe
- CryBaby GCB95F (Classic)
- CryBaby GCB95 (standaard)
- CryBaby 535Q
- CryBaby ZW45 (Zakk Wylde Signature)

Ik heb het in de winkel getest over een Marshall JCM2000 DSL 100 omdat ik daar bijna hetzelfde geluid uit kan krijgen als mijn JCM900 (4100).

Van de bovenstaande vond ik de Classic het beste. Precies wat ik wilde dat een Wah deed, op clean en met veel gain.

De 535Q werd mij aangeraden op internet omdat ik een wah zocht die goed met veel gain overweg kon, maar ik kreeg er geen lekker geluid mee. Ook moet ik eerlijk zijn dat ik niet van veel knopjes houd, maar ik heb er lang mee geprutst en het was niet mijn ding.

De Hellbabe was zoals ik hierboven al zei niks, een klein beetje cruch kon hij nog hebben, maar met meer hield het op. Was ook één en al plastic en kwam niet stevig over.

De Zakk Wylde Signature vond ik ook heel goed. Deze heb ik toen naast de GCB95 gezet en een half uurtje zitten spelen. Ik persoonlijk vond de Zakk Wylde minder, de sound klonk te dun, te weinig power. Dus aangezien ik de Classic te duur vond ben ik voor de GCB95 gegaan, en deze bevalt prima. Ook over mijn eigen setup.

brunodb
14 augustus 2007, 18:09
De RMC 3 vind ik duidelijk de best klinkende wah die ik al gehoord heb. op voorwaarde dat je er een dagje aan tweakt tot je jouw smaak gevonden hebt. het grootste nadeel eraan vind ik dat als je hem tweakt om op een high gain instelling van je versterker goed te klinken, dat hij op het clean kanaal niet zo lekker werkt.

en omgekeerd ook.

Vandaar dat ik hem ook wegdoe en op zoek ga naar een wah met aan de buitenkant instelbare tweakfuncties. dat openschroeven vind ik maar niks. If anyone's interested, PM me!