PDA

View Full Version : vraag voor ervaren bass-bouwers



TuRtLeBoY
8 januari 2003, 11:45
ik heb nu zo'n beetje alle info bijelkaar gevonden om een leuk basje zelf te kunnen bouwen, en ik heb ook al een leuk ontwerpje, maar nu heb ik 2 vragen

eerste is nogal makkenlijk; ik wil een 36" scale maken, zijn hier snaren voor te krijgen??

tweede; kan iemand me een goeie tip geven om de juiste radius in mijn fretboard te krijgen??

alvast bedankt

onZ
8 januari 2003, 13:55
Zie
http://members.lycos.nl/ajgp/
om je fretafstand te bepalen
(link komt uit een topic hier beneden), maar waarom 36"? Heb je zulke grote handen en lange armen?

emielow
8 januari 2003, 21:16
wat houdt dat precies in wlke scale?

ik heb ze gezien van 34 35 en jij wil 35 inch

wat voorn maat is dat

JoVe
8 januari 2003, 23:18
De scale van je bas is de mensuur, de afstand van de topkam tot de zadels. Die getalletjes (34, 35, 36) zijn inches. De meeste bassen hebben een "longscale", dat is 34 inch, in centimeters is dat dus 34 X 2,54 = ongeveer 86 centimeter. Hoe groter de mensuur hoe strakker de toon, dus zo'n 36" mensuur zou wel heel lekker strak moeten zijn. Maar ik vind het een beetje overdreven, mijn twee bassen hebben allebei een 34" mensuur en dat vind ik strak genoeg. Ik moet toegeven dat ik nog nooit bewust op een 35" bas heb gespeelt om de 'strakheid' te vergelijken, maar goed.

Euhm, Turtleboy, d'addario schijnt 36" snaren te hebben. Ik heb ze nog nooit geprobeerd, maar op http://www.daddariostrings.com/ moet wel meer info te vinden zijn.

TuRtLeBoY
9 januari 2003, 12:53
nou, probleem 1 is opgelost, ik heb ooit op een custom 36" gespeeld en dat was gewoon en lekkere maat (ja ik heb lange armen en grote handen, ik ben zelf ook 1.90)

maar nu het grootste probleem, hoe krijg ik nou de juiste radius in mijn fretboard... dat is de bolling die er in zit...

MuNKeY
9 januari 2003, 15:02
carl tompson heeft ook een 36" scale bas gemaakt voor les claypool (6 snarig, fretless "the rainbow bass" ) , lijkt mij wel een beetje verrot spelen , maar ik heb ook niet zulke grote handen :smile:

onZ
9 januari 2003, 16:55
Het lijkt mij dat je een rechte hals maakt en het bol/hol zijn laat bepalen door de trust-rod. Of je moet ergens een stuk hout van een paar 100 jaar oud zien te vinden om zonder trust-rod iets te doen (of mis ik iets).

emielow
9 januari 2003, 17:08
moet je hals juist niet gewoon helemaal kaarsrecht zijn? tenminste dat lijkt mij...

als je nou een hals van carbon hebt (zoals de modulus fleabass en een musicman stingray lim. edition http://www.basscentral.com/musicman/stingray4_fretted.htm (bovenste 2 plaatjes) (mooie bas trouwes...) dan is de hals toch recht en valt er ook niks meer aan te verstellen lijkt me, en dat moet toch ook? of zit ik nu helemaal verkeerd?

basbeest
9 januari 2003, 18:15
Als je gewoon hout neemt of kunststof zonder er een stuk ijzer in te zetten om tegendruk te geven en de kromming te stellen trekt de hals krom door de druk die de snaren geven.

onZ
9 januari 2003, 19:04
Je hals moeet een op zijn minst een klein beetje hol zijn. Anders gaat ie zo ratelen. Bij mij past er een AH bonuskaart tussen. Je hoeft geen trust-rod te gebruiken, maar dan moet je wel hout hebben dat "uitgewerkt" is. Een houten plank van een paar 100 jaar oud dus.
(Voor het afstellen van je bas etc. staat een goed bij Allodox (www.allodox.nl).)

JoVe
9 januari 2003, 22:10
Euhm, jongens, de radius (datgene waar Turtleboy het over heeft), is iets totaal anders dan de holling of bolling van je nek. De radius is de bolling van je toets. Als je je bas in de lengte voor je houdt met de brug bij je ogen kun je zien dat de toets (plankje waar de frets in zitten) een beetje bol loopt. Bij de A en D snaren is de toets hoger dan bij de E en G.
En ik zou echt niet weten hoe je dat goed moet doen, misschien met een timmerman(soog).

Manusdr
10 januari 2003, 00:46
Voor de radius-bolling kun je heel simpel een stuk gereedschap kopen. Dat is een blokje hout met de juiste bolling erin verwerkt. Heel simpel ding, maar erg onmisbaar! Je kunt het ook zelf maken, maar ik zou het voor dat beetje geld niet doen.
Die dingen kun je kopen bij VoxHumana in Vlaardingen. Http://www.voxhumana.nl

TuRtLeBoY
10 januari 2003, 09:01
bedankt

bj
10 januari 2003, 13:45
Nog even over de mensuur: met name bij dikkere snaren is een grotere mensuur bevordelijk voor je toon. Vandaar dat er ook bassen zijn die voor de dikkere snaren een kleinere mensuur hebben dan voor de hoge. Je hebt dan verschillende snaarlengtes en dus moeten dan ook je fretten schuin lopen voor de juiste intonatie (fanned fret system). Kijk maar eens op http://www.dingwallguitars.com/html/products_afterburner.html
Ziet er ook nog heel erg cool uit. Ik word alleen een beetje duizelig als ik naar de frets kijk :smile:

Dandelion
10 januari 2003, 13:53
Kijk maar eens op http://www.dingwallguitars.com/html/products_afterburner.html

Sjeminee wat een onding zeg.... dat lijkt me dus wel behoorlijk kl*te spelen...
Dan kan je volgens mij nog makkelijker op die Doubleneck van vande week spelen :smile:

piezo
12 januari 2003, 12:08
radius gauge hoef je niet te kopen. Bindt een weinig rekkende draad aan een potlood, leg een lusje in de draad op de juiste radiusafstand, zet daarin een memobord prikker of zo, trek met dat potlood dan een stuk cirkelboog op schoenendooskarton, knip uit langs het lijntje en....... Je hebt 2 radius gauges, een bolle die je kunt gebruiken om je snaar radius bij de brug af te stellen en een holle om het maken of vlakken van je toets/frets te controleren