PDA

View Full Version : Firewire snelheid..!!!



TIMBER
16 april 2007, 15:17
Ik heb op mijn ene laptop een Firewire IEEE-1394 poort zitten. Werkt goed en lekker snel om sync te werken met mijn Edirol soundkaart. Nu heb ik nog een laptop zonder een Firewire poort. Is het een idee om daarvoor een "PCMCIA to Firewire" kaartje te halen... of haalt die lang niet dezelfde snelheid..??

nr9
16 april 2007, 15:47
Ik gebruik zo'n kaartje ook om mijn firepod aan te sturen via een laptop. Werkt prima, ik denk niet dat er verschil in snelheid aanwezig zal zijn.

Roman
16 april 2007, 15:51
ja hoor, kun je prima doen

TIMBER
16 april 2007, 15:55
Is overigens geen PCMCIA maar een CardBus slot..!
Schijnt nog beter te zijn.

Roman
16 april 2007, 16:01
Cardbus is PCMCIA v5 en hoger... al jaren. feitelijk het zelfde

TIMBER
16 april 2007, 16:06
Cardbus is PCMCIA v5 en hoger... al jaren. feitelijk het zelfde

Ja ok maar PCMCIA is toch 16bits en CardBus 32bits...??

Nuja gewoon dus wel doen..???

bert k
16 april 2007, 18:34
Werkt wel. Gaat ongeveer net zo snel als USB2.

TIMBER
16 april 2007, 20:32
Werkt wel. Gaat ongeveer net zo snel als USB2.

Ja ok.. dat het wel werken zou was ik niet bang voor.. maar blijft het ook 4 sporen sync zoals bij die echte firewire-poort

harrie-beton
16 april 2007, 20:47
dat hoort te werken als de pc verder snel genoeg is.


firewire is 400 megabit per seconde (=50 mb per seconde). Er is ook type 800 maar dat is nog vrij onbekend.
USB 2.0 450 megabit per seconde (=56 mb per seconde).

Door een iets beter ontwerp is firewire beter dan usb 2.0.

TIMBER
17 april 2007, 07:17
dat hoort te werken als de pc verder snel genoeg is.


firewire is 400 megabit per seconde (=50 mb per seconde). Er is ook type 800 maar dat is nog vrij onbekend.
USB 2.0 450 megabit per seconde (=56 mb per seconde).

Door een iets beter ontwerp is firewire beter dan usb 2.0.

Meende dat een USB soundkaart het toch minder snel kon bijbenen dan een Firewire kaart. Waarin zit hem dat verschil dan als de data snelheid na genoeg bijna even snel is... zelfs een beetje langzamer. En als dit door het ontwerp komt hoe moet ik dat zien met de CardBus to Firewire... is die meer vergelijkbaar met de echte Firewire of de USB..??

Roman
17 april 2007, 08:30
Timber, je verward USB1 en USB2 met elkaar. USB2 is ong net zo snel als firewire.

Ik gebruik zelf ook een PCMCIA (cardbus) kaartje voor mijn firewire aansluiting en kan met gemak 8 sporen simultaan spelen/afspelen. no problem

TIMBER
17 april 2007, 08:31
Ik gebruik zelf ook een PCMCIA (cardbus) kaartje voor mijn firewire aansluiting en kan met gemak 8 sporen simultaan spelen/afspelen. no problem

Ook 8 sporen sync recorden...?? wat voor soundkaart gebruik je..??

bert k
17 april 2007, 10:39
USB2 en Firewire zijn allebei snel zat om 8 sporen te multitracken, volgens mij zit jij nog een beetje met ouwe info in je hoofd, toen Firewire echt sneller was dan USB. Dat is niet meer.

TIMBER
17 april 2007, 14:33
Ja dat klopt ook wel... maarja hoorde niet zulke goede dingen over de USB apparaten. Doet er ook niet toe want heb der ook geen. Heb alleen een Firewire en wil die nu via een CardBus gaan aansluiten. Moet dus goed komen dunkt me.

TIMBER
21 mei 2007, 12:36
Nou het werkt perfect..!! Mijn kaart is overigens de Edirol FA-101.

Zat nu te denken om een 2e te kopen of de UA-101 (USB uitvoering). Rest de vraag of dit onderling sync gaat werken..??? Iemand ervaring..???

Roman
21 mei 2007, 13:53
mm, leuk kaartje denk ik. Ziet er bruikbaar uit, zijn de jacks overigens gebalanceerd ? (edit: net gechecked, jup TSR balanced)

Ja, je kunt rustig nog eentje aanschaffen. Volgens mij kun je zelfde die bakkies aan mekaar linken, ik zag althans 2 FW aansluitingen. Meeste interfaces hebben dat (de 8 kanaals versies)

Syncen is overigens niet nodig, da's als je met midi etc bezig bent en/of een bestaand audio trackje via je FW wil syncen op een andere... bla bla. vergeet het lekker.

"You can record and monitor all 10 channels simultaneously in full duplex"
Dat wil dus zeggen, opnemen en afspelen gelijktijdig. Meteen je vorige vraag beantwoord :)

TIMBER
24 mei 2007, 07:44
Ok thanks voor de info... maar heeft ook iemand er ervaring mee..??
Want met mijn EWS kaarten had ik een cascade kabel nodig om beiden te syncen.