PDA

View Full Version : Celestion G12K-100, iemand ervaring?



minoin
16 april 2007, 00:44
Beste medegitaristen,

Ik heb thuis een prachtige Laney VC50 staan en zoals menigman weet zijn de stock-speakers (Vintage 60 HH) om te huilen!
Omdat de Laney van zichzelf al redelijk schel is, krijg je niet helemaal wat je wil.
Dus, er moeten nieuwe speakers in komen.
De Celestion Vintage 30's zijn geen goede combinatie, vanwege het schelle karakter.
Nu kwam ik op de G12K-100 terecht, volgens Tonefactory: Zeer geschikt voor "Het Gilde van de Diep- Gestemden!"

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of een andere zware metal speaker?

Alvast bedankt!

Squier4ever
16 april 2007, 11:25
V30 staat bij mijn weten juist bekend als "metalspeaker"...
wordt in veel dure amps gebruikt.

kijk ook zeker eens naar Eminence, zij hebben naar het schijnt ook zeer goeie speakers en goedkoper als celestion

glasbier
16 april 2007, 12:01
Chris weet veel van speakers,je kunt hem vragen.

Chris Winsemius
16 april 2007, 12:10
Chris weet veel van speakers,je kunt hem vragen.

Valt wel mee hoor!

Ik zie hier wel 'n oude G12-100 in 'n combo-cabinet v/e klant zitten, zal 'm proberen straks met 'n vrij nieuwe H30/75Hz te vergelijken hoewel de constructie van beide combo-kasten verschilt.

De meeste K of 100 Watt Celestions die ik heb gehoord klonken vrij warm en stevig/dik.

Chris Winsemius
16 april 2007, 16:49
Ok, ff getest met 'n redelijke/felle Strat en 'n "1 kanaals Fender DeluxeReverb" amp;

De nieuwe (hooguit 'n paar speeluren) H30 is harder, feller, brighter en "beter aanwezig" (cut-through-the-mix), de oude G12-100 is beduidend warmer maar minder luid en wat minder dynamisch.

Die 100 Watt speaker lijkt in ieder geval heerlijk met deze amp maar ik denk dat die H30 vooral op podia en bij opnames voor meer definitie en volume zorgt.

Conclusie: ik denk dat die 100 Watt Celestion (als ie op deze Celestion Rola G12-100 lijkt) prima is voor scherpe/schelle amps.

Ik hoop dat dit 'n beetje helpt, contact anders even die shop over hun ervaringen.

glasbier
16 april 2007, 17:01
is die G12-100 dan ook geschikt voor hotrod deluxe?

Chris Winsemius
16 april 2007, 17:29
is die G12-100 dan ook geschikt voor hotrod deluxe?

Ik vermoed van wel, G12T-100 is ook zeer warm.

Ik moet wel zeggen dat die H30/75Hz meer inspirerend is qua spelen en voor opnames/optredens ook beter zal bevallen.

dePerik
16 april 2007, 22:07
Maar hoe zit het dan met die G12T-75's? Die zijn (ook volgens Chris geloof ik) helemaal niet zo warm, toch?

En zoals je in mijn sig ziet, ook ik heb een stel H|H speakers waar ik vanaf moet, juist omdát ik voor mijn Laney AOR die zo begeerde V30's wil hebben.
En ik vind V30's niet schel klinken, ze hebben meer warmte dan Greenbacks of G12T's vind ik.

guitarnijboer
16 april 2007, 23:03
Maar hoe zit het dan met die G12T-75's? Die zijn (ook volgens Chris geloof ik) helemaal niet zo warm, toch?

En zoals je in mijn sig ziet, ook ik heb een stel H|H speakers waar ik vanaf moet, juist omdát ik voor mijn Laney AOR die zo begeerde V30's wil hebben.
En ik vind V30's niet schel klinken, ze hebben meer warmte dan Greenbacks of G12T's vind ik.

De G12 T 75 is niet mijn favoriete luidspreker. Vooral als je op 'normale' volumes speelt klinkt ie niet erg geweldig vanwege het erg aanwezige hoog en laag en het wat ontbrekende mid. Op zachte tot normale volumes klinkt ie dus wat kil, maar...

Een aantal jaren geleden ontdekte ik dat als je echt onbenullig hard speelt over een kast met deze speakers, ze plotseling wel erg goed klinken. Een 100 watter op drie kwart open zeg maar. Een kast met V30's die ik ook heb lijkt dat soort geweld niet te trekken en wordt dan wat neuzig, terwijl de kast met G12T's dan juist heerlijk begint te bulderen maar wel gedefinieerd blijft. Tja, in de praktijk heb je er natuurlijk helemaal absoluut niets aan; je krijgt ruzie met de band, de zaalhouder en het geluidsbedrijf. Ik heb de speakers dus maar omgeruild voor oude G12-65's. Deze moet je echt eens gaan proberen als je ze kan vinden! Zelf vind ik ze beter dan de V30"s, vooral met oude buizen versterkers. Ze zijn nu weer uitgebracht als herratige versie, maar dat zal wel in houden dat ze niet te betalen zijn... Marktplaats dus....

@ de "dieper gestemde" metalspeler: G12T75 zijn volgens mij zeer geschikt voor metal, ik heb de mijne in iedergeval geruild met een metal gast die ze hiervoor erg graag wilde hebben. Ze blijven lekker gedefinieerd zelfs met "tonns of distortion' Dat wat kil klinkt bij blues en rock komt bij metal juist goed van pas! V30"s in een 4 x 12 kast metallen ook zeer behoorlijk als het moet. Echter in een open kast zou ik hier niet voor gaan. Vanwege de grote magneet mis je dan wat laag en dat moet natuurlijk niet.

minoin
17 april 2007, 00:25
Thanks voor de reply's!
Toch heeft niemand deze speakers echt in de kast hangen, toch?
Boer heeft idd gelijk, die Laney heeft een open achterkant, dus een V30 zal zijn lage druk misschien niet kunnen produceren.
Ik wil toch eens die speakers gaan proberen, want die H|H speakers gaan eruit!
BTW, op harmony central staat idd de G12-75 voor deze Laney beter aangeschreven dan de V30's

MarkS
17 april 2007, 10:51
Toevallig de VC50 bij Tools4tones gekocht?

minoin
17 april 2007, 14:06
Nope :D Ik heb em van die dude gekocht die al lange tijd zijn Brunetti power amp en zijn blauwe Charvel op marktplaats heeft staan :P