PDA

View Full Version : Hoe minder laag bij Roland Cube 30X?



Little Jay
15 april 2007, 22:11
Ik heb mezelf een Cube 30X aangeschaft als klein handig oefen- en jam-ampje voor m'n jazz-gepiel. Leuk handig ding, met een goede basis sound voor jazz als ik m'n archtop inplug. (veel andere bruikbare sounds ook trouwens!)

Ik moet alleen de bass-regelaar bijna helemaal dicht houden, anders krijg ik al snel te veel aan lage tonen die zo lekker irritant kunnen resoneren. Wie weet of hier iets aan valt te doen? Ik zie dat er 2 bass-reflex poorten in de baffle zitten waar de speaker in hangt. Zou het dichtmaken van deze poorten de bassen verminderen en/of ze controleerbaarder maken?

Chris Winsemius
15 april 2007, 22:58
Hoi Little Jay

Ik heb zelf geen ervaring met jouw versterker en gitaar maar 't zou kunnen helpen om je amp niet op de vloer te zetten. Probeer 'n "amp-stand" of iets dergelijks of (en vooral om het even te testen) 'n leeg kratje bier er onder.

Succes/let us know!

Little Jay
17 april 2007, 08:27
Thanx, dat scheelt inderdaad. Ook bij muren vandaan plaatsen helpt behoorlijk. Toch vroeg ik mij af of er ook structureel iets op te lossen valt. Het ligt voor een deel ook aan de gitaar, die heeft behoorlijk wat laag, ook op m'n Blues Deluxe amp (terwijl m'n strat daar bijvoorbeeld geen last van heeft). Maar de Blues Deluxe kan dat blijkbaar een stuk beter aan.

Ik was ook gewoon nieuwsgierig naar de werking van zo'n bass-reflex poort, of dat nu inderdaad voor veel meer laag zorgt. Dan leek het mij een aardig idee die dicht te maken omdat ik dat extra laag nu eenmaal niet nodig heb. Maar misschien denk ik iets te simpel en is het veel meer de combinatie gitaar/speaker/constructie van de amp/tuning van de amp?

Chris Winsemius
17 april 2007, 10:42