PDA

View Full Version : Hoe minder laag bij Roland Cube 30X?



Little Jay
15 april 2007, 22:11
Ik heb mezelf een Cube 30X aangeschaft als klein handig oefen- en jam-ampje voor m'n jazz-gepiel. Leuk handig ding, met een goede basis sound voor jazz als ik m'n archtop inplug. (veel andere bruikbare sounds ook trouwens!)

Ik moet alleen de bass-regelaar bijna helemaal dicht houden, anders krijg ik al snel te veel aan lage tonen die zo lekker irritant kunnen resoneren. Wie weet of hier iets aan valt te doen? Ik zie dat er 2 bass-reflex poorten in de baffle zitten waar de speaker in hangt. Zou het dichtmaken van deze poorten de bassen verminderen en/of ze controleerbaarder maken?

Chris Winsemius
15 april 2007, 22:58
Hoi Little Jay

Ik heb zelf geen ervaring met jouw versterker en gitaar maar 't zou kunnen helpen om je amp niet op de vloer te zetten. Probeer 'n "amp-stand" of iets dergelijks of (en vooral om het even te testen) 'n leeg kratje bier er onder.

Succes/let us know!

Little Jay
17 april 2007, 08:27
Thanx, dat scheelt inderdaad. Ook bij muren vandaan plaatsen helpt behoorlijk. Toch vroeg ik mij af of er ook structureel iets op te lossen valt. Het ligt voor een deel ook aan de gitaar, die heeft behoorlijk wat laag, ook op m'n Blues Deluxe amp (terwijl m'n strat daar bijvoorbeeld geen last van heeft). Maar de Blues Deluxe kan dat blijkbaar een stuk beter aan.

Ik was ook gewoon nieuwsgierig naar de werking van zo'n bass-reflex poort, of dat nu inderdaad voor veel meer laag zorgt. Dan leek het mij een aardig idee die dicht te maken omdat ik dat extra laag nu eenmaal niet nodig heb. Maar misschien denk ik iets te simpel en is het veel meer de combinatie gitaar/speaker/constructie van de amp/tuning van de amp?

Chris Winsemius
17 april 2007, 10:42
Thanx, dat scheelt inderdaad. Ook bij muren vandaan plaatsen helpt behoorlijk. Toch vroeg ik mij af of er ook structureel iets op te lossen valt. Het ligt voor een deel ook aan de gitaar, die heeft behoorlijk wat laag, ook op m'n Blues Deluxe amp (terwijl m'n strat daar bijvoorbeeld geen last van heeft). Maar de Blues Deluxe kan dat blijkbaar een stuk beter aan.

Ok.
Het ligt meestal aan de keten/combinatie en ook nog aan de akoestiek. De speaker in je Blues Deluxe is 'n 12" exemplaar, wat zit er in die Cube 30X?


Ik was ook gewoon nieuwsgierig naar de werking van zo'n bass-reflex poort, of dat nu inderdaad voor veel meer laag zorgt. Dan leek het mij een aardig idee die dicht te maken omdat ik dat extra laag nu eenmaal niet nodig heb. Maar misschien denk ik iets te simpel en is het veel meer de combinatie gitaar/speaker/constructie van de amp/tuning van de amp?

Zo'n basreflex is meestal berekend/ontworpen voor 'n bepaald geluidsresultaat.
WAARSCHIJNLIJK kan dit geen kwaad: gewoon even vergelijken met wat demping (handdoek, washand, etc.) in die basreflex-gaten.

Qua gitaar:
Afstelling (hoogte) elementen, meestal worden elementen aan de kant v/d bassnaren iets lager afgesteld dan bij de hoge snaren.

johantipker
17 april 2007, 14:25
De ervaring met de Roland cube 30 hier in de lespraktijk is, dat er gewoon geen lekkere speaker inzit, via een losse cab, klinkt ie echter verbazend goed.....

wellicht heeft de cube 60 een wat betere speaker.....

By the way, laatst heb ik een dagje ingevallen op de popschool in Ede, daar hebben ze ondermeer de nieuwste Spider III 30 watter staan.

Dit kastje klonk verbazend lekker, meestal heb ik bij line6 spul, t gevoel dat ik niet ingeplugd in een gitaaramp zit, maar dit ding douwde meteen lekker door en kwam ook goed mee met een 60 watt amp die er pal naast stond.

een blik in de openachterkant leerde me dat er een custom celestion 12 inch speaker inzat.....(kan toch nooit helemaal verkeer zijn toch?)

het ampje klinkt ook goed voor jazz, is wel even zoeken....

Little Jay
17 april 2007, 20:41
Ik heb 'm nog niet open gehad en de achterkant is dicht, maar 't is in ieder geval een 10". Er staat Roland op, dus een eigen Roland speaker? Of dan gemaakt voor Roland zoals Eminence voor Fender doet, neem ik aan.

Een speakercab gebruiken vind ik niet echt een optie, juist de draagbaarheid is waarom ik deze erbij heb gekocht. Anders neem ik gewoon m'n Blues Deluxe mee. Maar de Cube kan nog mee in de bus, tram of trein, met de gitaar op de rug.

Maar 't is niet dat er een afschuwelijk geluid uit komt hoor, verre van zelfs, anders had ik 'm nooit gekocht natuurlijk. Alleen moet ik de bas-regelaar bijna dicht houden met m'n jazzgitaar. Daar zit overigens een zwevend Kent Armstrong element op, aan de hals bevestigd, zonder verstelbare pole-pieces, dus om de bas-kant lager te krijgen moet ik nieuwe gaatjes boren...

Maar bedankt voor de adviezen, ik zal eens wat experimenteren met demping in de bass-poorten, kijken wat er gebeurt!

johantipker
18 april 2007, 10:33
Het kastje is zeker niet groot genoeg om er een 12 inch speaker in te zetten, mat wat hak en zaagwerk? Of een betere 10 incher?

Chris Winsemius
18 april 2007, 12:28
@Little Jay

Gebruik je ook andere gitaren met die versterker en hoe is de bas-weergave dan?

Ik zit te brainstormen over 'n oplossing maar ik moet even weten hoe de bas-weergave met andere gitaren op het hals-element is, bijvoorbeeld met 'n Tele, Strat of Les Paul.

jimihattricks
18 april 2007, 13:14
je zou s kunnen proberen om er een equalizertje voor te gooien (tussen de gitaar en de amp, of in de fx-loop) > bv een boss GE-7 (uittesten bij je lokale gitaarboer ofzo..?)..

en daar dan de basfrequenties uit halen, zodat die al niet naar de amp gaan..

omdat je andere gitaren niet een dergelijke basrespons veroorzaken, zou ik niet meteen aan de versterker zelf gaan kloten..