PDA

View Full Version : De gulde snede gitaar



shidan
15 april 2007, 20:54
Doorkijkje Frankfurter Music Mess.

In uiterste dynamiek is er globaal de volgende situatie ontstaan.

Miljoenen goedkoop geproduceerde 'crap' gitaren.

Versus

Hoog geprijsde 'beleggingsobjecten'.


Als we vanuit een ludieke 5 jaren planeconomie. De 'volksgitaren' zouden moeten bepalen in de bestaande markt.
Welke gitaren zouden hiervoor in aanmerking komen en waarom? Nee geen 'Trabant' gitaar.

Oftewel wanneer beginnen de 'echte ' instrumenten ? :blast:

dePerik
15 april 2007, 21:01
Mijn inziens gooi je hier een zut begrippen op een hoop zonder eerst werkelijk het punt duidelijk te maken waar je naar toe wilt.
Ik begrijp er in ieder geval weinig van, maar economie vroeger dan ook niet mijn sterkste vak.

Flipkoos
15 april 2007, 21:15
Shidan is in 1 of andere trip blijven hangen.

^~Wijnand^~
16 april 2007, 00:56
Als we vanuit een ludieke 5 jaren planeconomie. De 'volksgitaren' zouden moeten bepalen in de bestaande markt.
Welke gitaren zouden hiervoor in aanmerking komen en waarom? Nee geen 'Trabant' gitaar

Ben je een econoom of gitarist?

shidan
16 april 2007, 08:14
Heel kaal opgetekend dan.
:speed:

Wanneer en welke gitaren kun je een muziekinstrument noemen.

Even wat knuppels.

(Het waarheids gehalte van de stellingen is grosso modo 67,77%)(genoeg dus voor grondwettelijke wijziging)


Ovation gitaren zijn in 9.5. van de 10 gevallen geen muziek instrumenten.
(wel lekker stabiel en een snelle toets)

Een instrumentele Taylor gaat prijstechnisch 3 keer over de kop voor een productiegitaar.

Heel veel Martin gitaren moeten het hebben van het Martin opschrift op de kop.

etc. etc. U vult zelf maar aan.

De vraag is welke instrumenten een mooie balans maken in klank prestatie en mogelijkheden, bouwstabiliteit en de vraag wat dan een redelijke prijs is.

Zouden in het bestaans en verschijningsrecht van deze gitaren' possitievere processen' gestart worden? :hippie:

peter_heijnen
16 april 2007, 09:21
Wanneer en welke gitaren kun je een muziekinstrument noemen.
De gulden snede ligt ten grondslag aan alle muziek, dus iedere gitaar waar je ook maar enigszins muziek uit weet te halen kun je een muziekinstrument noemen.

Janne
16 april 2007, 10:27
De gulden snede ligt ten grondslag aan alle muziek, dus iedere gitaar waar je ook maar enigszins muziek uit weet te halen kun je een muziekinstrument noemen.
+1, al gebruik je m om te drummen. (behalve dat van die gulden snede, daar ga ik nog even over nadenken :))

dePerik
16 april 2007, 21:46
Jezus shidan, waarom vraag je niet gewoon onze mening over de beste prijs kwaliteit verhouding van bepaalde acoustische gitaren. Je maakt het er niet makkelijker op en volgens mij is dat helemaal niet nodig

shidan
16 april 2007, 22:34
Jezus shidan, waarom vraag je niet gewoon onze mening over de beste prijs kwaliteit verhouding van bepaalde acoustische gitaren. Je maakt het er niet makkelijker op en volgens mij is dat helemaal niet nodig


Dat is maar een deel facet van de weinig eenduidige vraag die ik stel . Ik realiseer dat de vraag behoorlijk weids is. Maar ik hoop dat via veelvuldige belichtingen van diverse musici een formulering kan ontstaan vanaf welk moment er muziek instrumenten ontstaan in de gitaarmarkt. Dit geeft tevens een leidraad aan al die zwemmers die recht hebbend op hun eigen proces en eerst door weet ik hoeveel crap moeten worstelen voordat ze een instrument in handen krijgen.(dit kan tevens voorkomen dat het accent op de productie van crapgitaren wordt voorkomen)

Het is in principe in mijn optiek erg simpel om vast te stellen wanneer wij met een instrument te maken hebben. (zonder hier wetmatigheden uit de doeken te doen, hierbij mijn vrouwelijke gevoels benadering)

Een Furch durango van (grosso modo 470,- Euro).Is een instrument die je elke beginner en middle of the road gitarist blind kan aanmeten. (Ja, als je enigzins serieus gitaar wil gaan spelen en je wilt jezelf ook een plezier doen is dat het financiele 'offer', als dat niet lukt om wat voor een reden dan ook. Ga dan lekker wat anders doen als je geen keuze's kunt maken. Maar laten we vooral niet stimuleren dat iedereen een gitaar moet hebben. Dit is hele 'gevaarlijke' onzin.
Ik hoor al duizende keren :Ja, ik heb maar 160 euro te besteden voor een western (en die zal er dan ook komen).

Hebben we meer van deze echt leuke instappers ?

Popperiaanse benadering alsjeblieft wie heeft er voor het zelfde bedrag een beter instrument of voor minder de zelfde kwaliteit.

dePerik
16 april 2007, 22:48
Popperiaanse benadering alsjeblieft wie heeft er voor het zelfde bedrag een beter instrument of voor minder de zelfde kwaliteit.


Karl Raimund Popper (Wenen, 28 juli 1902 – Londen, 17 september 1994) was een Oostenrijks-Britse filosoof die algemeen wordt beschouwd als een van de grootste wetenschapsfilosofen van de 20e eeuw.

Daarnaast was hij een belangrijk sociaal en politiek filosoof, een onversaagd verdediger van de liberale democratie en de principes van sociale kritiek waar deze op is gebaseerd, en een onwrikbaar tegenstander van autoritarianisme. Hij is het bekendst geworden door zijn weerlegging van het klassieke model van wetenschap als een proces van observatie en inductie, zijn pleidooi voor falsifieerbaarheid als criterium om wetenschap van non-wetenschap te scheiden en zijn verdediging van de 'open maatschappij'.

...Ik vond dat ik de lezers hier wel even een handje helpen moest in hun pogingen je eventueel nog enig inzicht bij te brengen op weg naar een zekere dood in dit moeras van weinig ter zake doend gewauwel....
Ga liever op een filosofieforum over gitaren praten, wie weet levert dat wat op. En JA ook ik heb tentamen wetenschapsfilosofie gedaan als onderdeel van Onderzoeksmethodologie.

Maar kom op nou, we hebben het hier over dat je een leuk instrument koopt en of dat een beetje is wat je tevreden stelt zodat je fijn gitaar kan spelen, oké?

vulvasonic
16 april 2007, 23:00
Is dat nou net zoiets als een straathoer die 200 euro vraagt voor een partij kieren?

Dat ze dan een gulde snede heeft? :o

Flipkoos
16 april 2007, 23:00
Ik denk dat ik Shidan gewoon niet helemaal snap. Misschien ben ik wel gewoon te onnozel met mijn HBO-opleiding conservatorium. En mijn Ovation is wel degelijk een muziekinstrument. En een goeie. Wat een gelul zeg.

dePerik
16 april 2007, 23:05
Is dat nou net zoiets als een straathoer die 200 euro vraagt voor een partij kieren?

Dat ze dan een gulde snede heeft? :o

You make my day :D

peter_heijnen
17 april 2007, 07:13
Mijn allereerste modactie!!! :)

Als shidan op zijn eigen filosofische manier met gitaren om wil gaan, so be it. Zolang het wel over akoestische gitaren gaat moet dat kunnen.

Iedereen die het niet begrijpt mag er wel over nadenken, maar hoeft natuurlijk niet meteen te reageren.

shidan
17 april 2007, 08:52
:blast: Both sides now.


Jongens laten we het persoonlijke smaak en voorkeuren verhaal in onze reeds bepaalde keuze van gitaren eens varen. Deze zelfbevestiging die door onze ego's bewaakt wordt is voor een groot deel ook onze zwakte.

Ik vindt het interessant als hier twee dingen gebeuren.

Laten we 'wetenschappelijk' (de gegeven kennis die we nu kunnen ophoesten. Ieder een bijdrage naar zijn mogelijkheid en meebouwend ) kritisch bepalen wat het eerste geloofwaardige instrument is wat we tegen komen.

Popper haal ik graag in deze aan om aantegeven dat er dankbaarheid dient te zijn als je visie stelling met feitelijke munitie om zeep wordt geholpen.
Hier haaks op staat de zoek naar de 'totalitaire' gitaar. Je zou kunnen zeggen dat je nu binnen het spectrum van goed en kwaad gaat zitten vissen.

Ik geloof pertinent dat je in strijd en harmonie (tegelijkertijd toepassend) menselijk gezien de groots mogelijke inzichten krijgt.
En jongens (meisjes) de grote veiligheid en laagdrempeligheid ligt in het feit dat we hier alleen binnen het idioom van de gitaar praten.

The day fingerpickers took over the world ( O bedoelden die twee oud gediende dat hier de revolutie dan gaat beginnen?)

P.S. Een van de steunpilaren in deze blijft tegengas te geven tegen de produktie van 'crap' gitaren. En fairwinds te genereren aan het waardevolle.
Ik moet nu naar een gestelde pretentie natuurlijk weer domheid ophoesten als tegenbalans. Maar is even niet vooradig (de hulptroepen zullen vast en zeker al onderweg zijn) :) :) :)

Bernie
17 april 2007, 10:35
Dus, als ik het goed begrijp, wil je dat er gitaren genoemd worden die beter zijn dan een Furch durango, of even goed maar dan goedkoper. Zodoende wil je dan uiteindelijk de ideale gitaar voor de serieuze starter vinden, of zoiets.

Ik denk dat dat erg moelijk wordt, hoe bepaal je immers objectief hoe goed een gitaar is? Sommige zaken zijn tot op zekere hoogte "meetbaar", zoals bijv. afwerking en constructie, maar een hele hoop andere zaken zijn toch behoorlijk subjectief: klank, bespeelbaarheid. Je ontkomt er dan niet aan dat smaak en persoonlijke voorkeuren gaan meespelen.

Los daarvan heb ik nooit op een Furch Durango gespeeld, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Ik denk trouwens ook wel dat je nogal wollige taalgebruik niet echt helpt bij het uitlokken van serieuze reacties. ;)

"just my 2 cents" zegt de Amerikaan dan...

Don Capo
17 april 2007, 10:41
Mijn allereerste modactie!!! :)

Als shidan op zijn eigen filosofische manier met gitaren om wil gaan, so be it. Zolang het wel over akoestische gitaren gaat moet dat kunnen.

Iedereen die het niet begrijpt mag er wel over nadenken, maar hoeft natuurlijk niet meteen te reageren.
Gaaf he rood!!

Welkom als nieuwe mod

Janne
17 april 2007, 11:41
Zodoende wil je dan uiteindelijk de ideale gitaar voor de serieuze starter vinden, of zoiets.
Kijk, dat is een nobel streven.

Maar waarom zouden budgetgitaren verbannen moeten worden? Waarom mag niet iedereen een gitaar kunnen kopen? In mijn ogen is een hoopje plankjes met 2 elestiekjes in principe ook een instrument, kwaliteitsverschil zal er altijd zijn.
Niet iedereen heeft zomaar 400+ euro om een "echt" goede gitaar te kopen, maar het is voor de muziek beter als wel iedereen kan beginnen wanneer hij/zij wil. Het leren bespelen van een muziekinstrument is goed voor de ontwikkeling van een kind en je zal ook sneller leren als je vroeg begint. Met een goed instrument leer je het ook eerder, maar ouders hebben niet zomaar het geld om een goed instrument te kopen. Even als voorbeeldje (ons allen bekend) Tommy Emmanuel, die begon ook op een zogenaamde eiersnijder.
Pff, het is nog te vroeg om hier verder op in te gaan :). Maar ik denk dat het goed is dat iedereen op ieder moment kan beginnen met muziek, als dat alleen kan wanneer er gitaren voor 50 euro gemaakt worden dan is dat zo. Iemand die niet verder wil die houdt het daarbij of zet de gitaar na 2 maanden aan de kant, iemand die echt serieus bezig is heeft na 2 maanden zijn volgende gitaar en een maand later de derde.
Hier stop ik voorlopig met mijn poging om met je mee te filosoferen. Mensen hebben gelijk dat het weinig met gitaren te maken heeft, maar dat hoeft het niet minder boeiend te maken.
Groeten,
Janne

Dylan61
17 april 2007, 14:47
Wat ook kan is een tros sigaren,
of een rijksweg die er niet is omdat hij weg is.

Maar verder gaat het goed begrijp ik?

bert k
17 april 2007, 15:06
Ik verhuur muziekinstrumenten op de muziekschool. Van alles, en allerlei kwaliteiten.

Op het moment leen ik gitaartjes uit voor kinderen. Stagg spaanse gitaren, die me nog geen 100 euro per stuk hebben gekost. Ze leren wat liedjes, heel simpel, allemaal eerste positie. Die kinderen krijgen tien lessen, en brengen het Staggje dan weer terug. Op die manier hebben we al heel wat kids aan het gitaarspelen gebracht.
Dat betekent voor mij dat dat Stagg-brandhout (het stelt echt niets voor) wel degelijk een muziekinstrument is.

De Gulden snede is toch niet meer dan een oude manier om meetkundige verhoudingen te bepalen?

shidan
17 april 2007, 17:58
Janne, Dylan en Bert K.

Dit wordt toch een lastige. Hoe kun je met droge ogen een 'gitaar' van 50 a 100 euro promoten afkomstig uit het OOSTEN.
Het totale perspectief blijft verdomd moeilijk.
Eastman gitaren die op dit moment onderweg zijn in een zeecontainer naar ons land komen ook uit China. Maar hebben jedoch een zuivere balans en daardoor een betere projectie.(kosten ook 1000 Euro) :hippie:


P.S. Hou Popper en Stalin in de gaten. :blast:

P.S. Gevraagd nominatie's van type en merken gitaren.

Janne
17 april 2007, 18:47
Die promoot ik ook niet, dat ze uit het oosten komen maakt me nog minder uit, en ik raad iedereen aan die het geld heeft een echte (goede) gitaar te kopen. Ik vind alleen dat die goedkope rotzooi ook een instrument is.
Ik ken die Popper niet zo goed, maar ik neem aan dat in iedere wetenschapsfilosofie iets zit van "zelfreflectie", het blijven verifiëren van je stelling en die eventueel aanpassen, misschien zit er toch ergens nut in de goedkope gitaren?
Enne, de gitaar maakt de muziek niet goed, dat doet de gitarist, een goede gitaar maakt iemand nog geen goede gitarist, en een goede gitarist klinkt (tot op zekere hoogte/diepte) ook goed op een goedkope gitaar.
Ik ga gitaar spelen :).

hadv
17 april 2007, 19:42
Een van de kernaspecten, zoals mij geleerd, van Popper is dat je een theorie welhaast niet kan valideren, maar wel falsificeren. Oftwel, neem een theorie & hoe bewijs je dan dat die ALTIJD geldig is. Lukt niet zegt Popper.
zo ook met gitaren, hoe bewijs je dat het altijd waar is wat je zegt

maar hulde aan de topicstarter, want met wat zweverige taal (niet falsificeerbaar want niet eens in meetbare zaken uit te drukken) ons aan het discussieren zet.

maar shidan, dat iets uit het OOSTEN geen muziekinstrument KAN zijn (zoals jij lijkt te beweren) is natuurlijk westerse ape(n)kool

ik stel voor dit geneuzel uit zijn lijden te verlossen
MOD, kill

zjanke
17 april 2007, 20:06
Een simpele tegenvraag om de stelling te toetsen:

Is mijn tweedehandse Ovation van 1100 euro wel een instrument omdat ik minder dan de helft (450) van de nieuwwaarde heb betaald, maar aangezien de gitaar nauwelijks gebruikt was deze nog wel de kwaliteit van een nieuwe bezit?

The Mess
17 april 2007, 20:18
Het is dan wel offtopic, maar ik vond dat ik Shidan wel na moet geven dat ie interessant z'n vragen stelt.
Dat je er dan vervolgens geen ruk van snapt is een ander verhaal :D

Don Capo
17 april 2007, 20:45
Je kan niet zeggen dat het saai is in Akoestisch de afgelopen weken :D


Goed. Even om dit soort topics niet te laten ontsporen, Peter (peter_Heijen, mede-mod in Akoestisch) heeft dit al eerder aangehaald en ik deel zijn mening.

Shidan heeft een aparte manier van formuleren en dat kan vreemd overkomen,maar, hij wil zijn mening kwijt en daar is dit forum voor bedoeld. Of je wilt reageren of niet is geheel aan jezelf.Er worden geen regels geschonden.

Voor Shidan, misschien een tip om wat oude topics door te lezen om te zien hoe de vraagstelling hier in het algemeen geformuleerd wordt. Een forum heeft, hoe gek het ook klinkt, ook omgangsvormen. Het is natuurlijk helemaal aan jou of je je daar aan wilt aanpassen.

Goed on-topic maar weer!

Dylan61
17 april 2007, 21:10
Denk eraan, in verband met de brandnetels, het meisje altijd onder tijdens het vrijen. Ben ik zelf opgekomen na vele keren..

Betreft gitaren, Simon & Patrick, uit de Godin fabriek, hele goede gitaren voor weinig.

Ongeveer gelijk in geluid aan een Martin HD28, niet betreft afwerking.
En ik kan het weten want ik heb beiden.

dePerik
17 april 2007, 21:50
Zo.

Kom ik terug na een dag....


...lijkt de strijd in het voordeel van shidan beslecht te zijn :seriousf:

Nou aangezien de vlag er zo bijhangt doe ik ook maar een duit in het zakje:

Ik heb leren spelen op een Contessa Spaanse gitaar uit OOSTELIJK KOREA! Via en uit die gitaar is mijn nooit uit te branden liefde voor muziek en gitaren geboren. Grosso modo mijn eigen crap proces zullen we maar zeggen.
En vanuit dat zijnsperspectief het meest waardevolle instrument dat zowel falsifieerbaar als valideerbaar is in deze discussie betrekkende de belabberde projectie als het gaat om de balans in de opvatting.
Met latere, veel kostbaarder gitaren is de verschuivig ontstaan naar het objectivisme, waarbij de beslissingscontext voortkwam uit een meer fenomenologische benadeing van de gitaarhermeneutiek: Ik ging ook electrisch gitaar spelen!
Maar hoe paradoxaal ook, de erkenning van het bestaan ervan juist door acceptatie heeft tot integratie geleid.
Kortom; ik speel nu zowel acoustisch als electrisch en dat bevalt me best. Hierbij ontstaat mij het instrument op de wijze waarop ik het denken kan. In mijn handen veranderd eender welke gitaar in een zichzelf uitleggend wezen dat zowel rechtdoet aan zijn eigen zijn als aan mijn 'Nacherleben'.

Als je nóu nog geen antwoord op je vraag hebt.........

vulvasonic
17 april 2007, 22:04
Jij bent tenminste helder!














http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/e040.gif

bert k
17 april 2007, 22:22
Janne, Dylan en Bert K.

Dit wordt toch een lastige. Hoe kun je met droge ogen een 'gitaar' van 50 a 100 euro promoten afkomstig uit het OOSTEN.
Het totale perspectief blijft verdomd moeilijk.
Eastman gitaren die op dit moment onderweg zijn in een zeecontainer naar ons land komen ook uit China. Maar hebben jedoch een zuivere balans en daardoor een betere projectie.(kosten ook 1000 Euro) :hippie:


P.S. Hou Popper en Stalin in de gaten. :blast:

P.S. Gevraagd nominatie's van type en merken gitaren.
Hmmm... Wat ik probeerde uit te leggen is dat je de kwaliteit van een gitaar in relatie moet zien tot de bespeler. De Staggs van 100 euro zijn goede instrumenten voor de eerste tien lessen, een Martin van 5000 euro kan het instrument zijn van een zeer gevorderd gitarist, maar komt totaal niet tot zijn recht in handen van een beginner.
Waar een gitaar gebouwd wordt zal mij aan mijn anus oxideren, als hij maar doet wat je ervan verlangt.

Popper ken ik niet, Stalin des te beter, hadden ze die maar wat beter in de gaten gehouden.

Bedoel je soms Iggy Popper?

grayfink
17 april 2007, 22:41
http://cgi.ebay.de/Westerngitarre-Markenware-zum-Sonderpreis_W0QQitemZ200096313696QQihZ010QQcategor yZ46634QQrdZ1QQcmdZViewItem

Kumbaya, We shall overcome, Michael row the boat ashore.
En als je klaar bent flikker je hem op het kampvuur. Heb je er nog een keer plezier van. En voor de volgende kampvuurgelegenheid gewoon weer een nieuwe. Prima prijs/kwaliteitverhouding ipso facto en grosso modo of zo.

shidan
18 april 2007, 15:55
:blast:
Volgens mij maken we grote vorderingen voor mankind op het moment. Via ondoorgrondelijke op en neer gaande bewegende reactie's begrijpen we allemaal uiteindelijk waar het om gaat. En kunnen we het het volgende constitutioneel gaan dragen en onderschrijven. (Volonte general)('emiel' R.voor intimi J.J.)

- We houden ervan dat de optelsom van hout en snaren in een gitaar meer is dan 1+1=2.

-We houden er niet van dat een gitaar geproduceerd wordt op een werkwijze waarin wij zelf niet zouden willen participeren.

-Een goede of slechte gitaar maken kost bijna net zoveel energie.

-Grondstoffen dienen gefocused te worden gebruikt. De stelling is verdedigbaar dat over 7 jaar het pallisander in Madagaskar op is.
(natuurlijk bedenken we wel alternatieven maar op is eventjes op).

-En we zijn bereid een eerlijke prijs te betalen voor een eerlijk muziek instrument.



Veel dank voor de opbouwende inbreng van Bob.
De Canadese Godin zonen Simon @ St. Patrick (bless him) maakten vroeger al eerlijke noeste instrumenten binnen het bekende vierluik.
Als ik vroeger zelf op een van die vier godin-achtige speelde kwam ik nooit verder dan het aanheffen van opgerolde mouwen geruitte dik katoenen blouse : I'm a lumberjack and he's oke (M.Python maar dan niet verder dan de eerste 2 strofe's) en dat is kort door de bocht in een zin Godin.

Ik heb de nieuwe ook zien staan en ze zagen er optisch al klanktechnisch gerafineerder uit dan vroeger. Welke modellen zijn buitensporig interessant klanktechnisch? Want over de bouwkwaliteit van deze canadezen hoeven we nooit in te zitten. En wat dienen we te betalen voor zo'n gitaar.
Zeer mogelijk een kandidaat voor het ere schavot ik wil ze binnenkort ook even aan de tand voelen. Maar ik vraag me sterk af of ze over een Furch Durango heen komen van 470 euro. :speed:

peter_heijnen
18 april 2007, 16:18
Shidan, probeer je ons te vertellen dat een gitaar pas een muziekinsrument is als het een op geheel duurzame wijze vervaardigde biogitaar is?



Ik heb ze ook zien staan en ze zagen er optisch al klanktechnisch gerafineerder uit dan vroeger.
Wanneer ziet iets er optisch klanktechnisch geraffineerd uit?

bert k
18 april 2007, 16:40
Ik weet nog steeds niet precies waar dit topic over gaat...

Don Capo
18 april 2007, 17:15
En daar sta je niet alleen in...

Buzz
18 april 2007, 17:36
Hier nog één. Gelukkig...ik dacht dat ik de enige was...

Flipkoos
18 april 2007, 17:37
....ze zagen er optisch al klanktechnisch gerafineerder uit....

Bijzondere zin...

Je snapt...ik begrijp weinig van de verhalen...maar ik lees ze wel.
Seagull, Simon and Patrick e.d. zijn m.i. prima gitaren voor een goede prijs. Ik heb er niet voor niets één. Haha.

-Blizzard_Lizzard-
18 april 2007, 19:10
Waar gaat dit naar toe?! :D

Complete les economie hier...

Picker
18 april 2007, 19:27
Doet me een beetje aan Cor vd Laak denken... (Alleen voor de senior members...!)

-Blizzard_Lizzard-
18 april 2007, 19:39
Doet me een beetje aan Cor vd Laak denken... (Alleen voor de senior members...!)

Precies. Nou, ik behoor inmiddels niet meer bij de junioren maar op de een of andere manier blijft er wel altijd ''Junior member'' bij mn naam staan, maar vind ik niet erg :)

Economie is dan daarbij niet mn beste vak :D

Ik hou het liever bij gitaren....lol.

Dylan61
18 april 2007, 20:10
Cor vd Laak,

"die heb je bij ons niet in de straat, van die mooie auto's".

shidan
18 april 2007, 21:02
Ohh. Moderator hier wederom dan toch weer die bbbb.... gepaalde (did I Say ?) mannelijke tendentie om over auto's te .....................

Hier kunnen we kort over zijn. Je rijdt in een oude of nieuwe Saab. :hippie:

Liefhebber
18 april 2007, 21:50
Ohh. Moderator hier wederom dan toch weer die bbbb.... gepaalde (did I Say ?) mannelijke tendentie om over auto's te .....................

Hier kunnen we kort over zijn. Je rijdt in een oude of nieuwe Saab. :hippie:
Saab??? Dat is toch Opel??? En dat is weer GM??? En dat is weer martin en Taylor! En.....bouwen ze ook gitaren??? Trouwens als ze ook nog vliegtuigen bouwen dan zullen ze toch zeker gitaren bouwen! Ik heb eens een Saab gitaar gehad, man, man, man het hoge E-snaar stemmechaniekje zat op een heel ongebruikelijke plek! Achter op de kop!

dePerik
18 april 2007, 22:18
Ondanks het feit dat ik me inmiddels een scheur lach om het verloop van dit topic en het shidan érg gun dat het een goedlopend topic is, wil ik toch wel even zeggen dat de netto opbrengst tot op heden vrij mager is als we kijken naar het vermoedelijke doel.
Zo vermoed ik dat ik hier het merk Alvarez eens moet droppen, om de volgende redenen:
- het betreft hier een fabrikant van (snaar)instrumenten, nader bepaald, gitaren
- De betere Alvarezzen doen niet onder voor andere gitaren van andere instrumentbouwers maar zijn wel goedkoper, grosso modo. Dat dan wel weer
- Dit stuk hout komt niet uit het oosten
- Ik heb 'm zo'n vier jaar nu en hij is nog niet kapot.

En hoewel ik betwijfel of deze gitaar op en neer bewegende golven, danwel een Saab kan verslaan, draagt het geluid dat dit instrument voortbrengt voor mij wel bij aan wereldvrede. Ik kan me namelijk lekker ontspannen als ik er op speel.

shidan
18 april 2007, 22:24
:B :B

Heren dit was de eerste keer rond. Hierbij een hartelijke (in)vitatie om de TWEEDE ronde te gaan beleven en de TWEEDE Layer (gewoon laag) te gaan vormgeven.

In de eerste ronde hebben de poppetjes nog enigzins statisch hun plaatsingenomen in de tweede zullen er intensere ontwikkelingen kunnen ontstaan die mogelijk tot weids begrip of onbegrip kunnen leiden.

Volgt u mij in dit totaal van acht Episoden?

Ten goede en Ten kwade.

:chicken: :chicken:

P.S. Ten einde van deze episoden de verkiezing naar de meest waarachtige Frau Druse en de uitkomst van de oke gitaren test.

bert k
18 april 2007, 22:48
Enlighten me: Frau Druse?

grayfink
18 april 2007, 22:51
Google is your Friend, maar ik snap er nog steeds geen fuck van:

http://www.buchwurm.info/book/anzeigen.php?id_book=490

grayfink
18 april 2007, 22:59
Trouwens de kwaliteit van de gitaar valt in belangrijkheid in het niet bij het belang van de kwaliteit van de bespeler.
Volgens mij is bovenstaande zin heel slecht Nederlands, maar dit terzijde.
Ik heb een goedkope Chinese brandhoutgitaar (Ibanez V70CE), maar als Ry Cooder, John Hiatt of een andere held van mij er op zou spelen, zou ik er net zo goed kippevel van krijgen als ze een Taylor of Martin van 4000€ bespeelden.
(Alweer slecht Nederlands, ik moet op bed)

Pais
18 april 2007, 23:29
Waar gaat dit naar toe?! :D

Complete les economie hier...

Ik vind het knap dat je er wat van kon leren dan.
Of snapte je je economie lessen ook nooit?

shidan
18 april 2007, 23:34
Dank Grayvink voor deze zeer terechte bijdrage. We hebben het feitelijk niet over de meest bepalend faktor de 'mens' die het instrument aanstuurd.
Maar in die beerput durf ik mezelf niet te wagen ( Ik heb nog nooit begrepen waar en wat voor een instrument E. Clapton aanstuurd).

Ik isoleer deze liever in dit topic (We laten de persoonlijk aansturing van het instrument sec buiten beschouwing). Om de volgende reden.

A. Ik wil dat het persoonlijk muzikale proces van Mensen in principe nooit verstoord wordt door 'crap' instrumenten (Of ze moeten hier doelbewust voor kiezen).

B. Dit maakt de mens ten alle tijde verantwoordelijk voor hun eigen proces c.q. introspectie.

C. Oftewel wederom het mag nooit aan het instrument liggen dat het muzikale proces stopt. De mens zelf is verantwoordelijk. :hippie:

shidan
18 april 2007, 23:57
Dank de Perik voor de Alvarez nominatie. Mag ik ervan uitgaan dat we hier vanaf de md en pd 80 en 95 modellen redeneren. Wat een toestand de afgelopen 2 jaar daar in St. Louis. De " Spirit" is er letterlijk en figuurlijk uit de fles.

Wat kosten ze eigenlijk tegenwoordig?

Erg goede gitaren zeer gewichtige balans en projectie. Presence ook niet mis.
Het Lastige vindt ik de personality van deze gitaren. Weinig eigen identiteit blijven een beetje braaf, neutraal en vlakjes. Wel een giga uitdaging voor de aanstuurder om er iets in te leggen. Maar dit kost veel energie en skills. :cooler:

Buzz
19 april 2007, 08:48
Enlighten me: Frau Druse?

Vielleicht Frau Blücher?

Harry
19 april 2007, 09:20
beste shidan, neem me niet kwalijk dat ik het vraag, maar gebruik jij de een of andere vertaalsite voor je berichten hier?

Janne
19 april 2007, 09:57
A. Ik wil dat het persoonlijk muzikale proces van Mensen in principe nooit verstoord wordt door 'crap' instrumenten (Of ze moeten hier doelbewust voor kiezen).

B. Dit maakt de mens ten alle tijde verantwoordelijk voor hun eigen proces c.q. introspectie.

C. Oftewel wederom het mag nooit aan het instrument liggen dat het muzikale proces stopt. De mens zelf is verantwoordelijk. :hippie:
Uhm, maar als je niet het geld hebt om een goede gitaar te kopen en aangezien je van jou dan ook geen slechte gitaar mag kopen, is dat niet een beetje een domper op het muzikale proces?

bert k
19 april 2007, 10:16
. Ik wil dat het persoonlijk muzikale proces van Mensen in principe nooit verstoord wordt door 'crap' instrumenten (Of ze moeten hier doelbewust voor kiezen).


Daar wil ik wel op ingaan. Het lijkt op het eerste gezicht een logische stelling. Hoe beter het instrument, hoe beter er muziek gemaakt kan worden. Ik denk daty het omgekeerde ook opgaat. Gevorderde en getalenteerde gitaristen kunnen prachtige muziek maken op rommel. Door hun ervaring en instrumentbeheersing overwinnen zij problemen als slechte actie en een een beroerde intonatie.
Maar een beginner kan dat nog niet. Die zou juist een duur, goed spelen en goed klinkend instrument moeten hebben om het zo makkelijk mogelijk te maken.

peter_heijnen
19 april 2007, 10:30
Ik zou zelfs willen beweren dat het voor een beginner best goed is om op een slecht instrument te beginnen.

Op een slecht instrument is het leren oplossen van allerlei problemen pure noodzaak. En dat is altijd goed voor je creativiteit.

Kim Wilson
19 april 2007, 10:33
Maar niet voor de motivatie. Je kunt van een beginner IMO niet verwachten dat ie al onvolkomenheden van het instrument op moet lossen al vóór hij kan spelen. Als je gelijk al alles tegelijk moet kunnen, gaat de lol er voor velen al gauw af.

RubioD
19 april 2007, 10:50
nou, idd ... ik heb voor mezelf een dik half jaar geleden pak m beet zo'n 1000 euro uitetrokken voor versterker + gitaar en heb daar tot op de dag van vandaag geen moment spijt van gehad, al moet ik wel zeggen dat ik daarvoor een klein jaartje op het gitaar (een cort) van mijn zusje gespeeld heb. Zodoende wist ik wel voor mezelf dat ik gitaarspelen wel zo leuk vond dat ik niet van plan ben om met een paar maand al weer te stoppen met spelen :)

Pais
19 april 2007, 13:15
De meesten leken/beginners merken het verschil niet eens tussen een degelijke startersgitaar of een semi-professionele gitaar zonder al te veel fratsen. De schoonheid van een correct instrument komt pas echt tot zn recht in goede handen, is mijn ervaring.

shidan
19 april 2007, 15:35
Volgens mij is de samenkomende vraag: Kan en Hoe kan een instrument (an sich) uitdagen motiveren en belonen?

Daarnaast graag praktische nominatie's van instrumenten.
Met onderbouwing waarom deze gitaar voor de ere titel kan gaan
:chicken:

P.S. Een leuk deelaspect van onze reis kan zijn. Dat sinds de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen zich de laatste tijd wat op de vlakte houdt er
een leemte ontstaat voor een nieuwe keurmerk. Deze jaarlijks te bepalen top 3 van: Ik ben een gitaar and I'm Oke! (de Oke! gitaren)

P.S. II Voor de mannelijke leden van dit Forum geeft dit een toonbaar bewijs (door dit gapend gat te vullen) dat we de 4e emancipatorische golf geimplementeerd hebben. Dit is dus tevens de beloning dus dus. :speed:

Jeroen_TRC
19 april 2007, 16:47
P.S. II Voor de mannelijke leden van dit Forum geeft dit een toonbaar bewijs (door dit gapend gat te vullen) dat we de 4e emancipatorische golf geimplementeerd hebben. Dit is dus tevens de beloning dus dus. :speed:

Nu kan ik je niet meer volgen Shidan?
De 4e emancipatorische golf?
De vierde golf van geemancipeerde vrouwen?
Een soort feministen-tsunami?
:satisfie:

Verder ben ik het eigenlijk helemaal eens met Bert!

Buzz
19 april 2007, 17:20
Daarnaast graag praktische nominatie's van instrumenten.
Met onderbouwing waarom deze gitaar voor de ere titel kan gaan
:chicken:

P.S. Een leuk deelaspect van onze reis kan zijn. Dat sinds de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen zich de laatste tijd wat op de vlakte houdt er
een leemte ontstaat voor een nieuwe keurmerk. Deze jaarlijks te bepalen top 3 van: Ik ben een gitaar and I'm Oke! (de Oke! gitaren)

P.S. II Voor de mannelijke leden van dit Forum geeft dit een toonbaar bewijs (door dit gapend gat te vullen) dat we de 4e emancipatorische golf geimplementeerd hebben. Dit is dus tevens de beloning dus dus. :speed:

Beste Shidan,

Grossier jij in anakoloeten??






Kanone man, wat voor spul gebruik jij?

peter_heijnen
19 april 2007, 17:23
Wat zijn anakoloeten?

Buzz
19 april 2007, 17:36
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anakoloet


wordt ook wel eens als stijlfiguur gebruikt, maar in dit geval is er van stijl weinig sprake....

Rinze
19 april 2007, 21:46
Als we toch gaan zeiken over taal: waarom kan hier zo'n beetje niemand een titel foutloos schrijven! Ik bedoel maar, het is toch echt *%^$#!AAARGH!! "gulden snede". "gulde snede", kom op zeg!

Jezus.

peter_heijnen
19 april 2007, 21:59
Rustig nou maar, denk aan je hart!

shidan
19 april 2007, 22:15
:blast:
Rustig nou maar. Mijn fout. Ik ga me in de toekomst eenduidig uitdrukken en zal de dubbele bodems die toch alleen voor afleiding zorgen achterwege laten.


Zijn er Forum leden aanwezig die daadwerkelijk verstand van gitaren hebben en die het brede spectrum van de markt kennen. Het valt me op in de diverse topic's die ik bekeken heb dat de inhoudelijk basiskennis van gitaren erg laag is en de ervaringen erg beperkt (Dit deelt Jo Ritzen trouwens ook met mij).



P.S. Hoe zo hang naar populariteit! :chicken:

Don Capo
19 april 2007, 23:08
:blast:
Rustig nou maar. Mijn fout. Ik ga me in de toekomst eenduidig uitdrukken en zal de dubbele bodems die toch alleen voor afleiding zorgen achterwege laten.


Zijn er Forum leden aanwezig die daadwerkelijk verstand van gitaren hebben en die het brede spectrum van de markt kennen. Het valt me op in de diverse topic's die ik bekeken heb dat de inhoudelijk basiskennis van gitaren erg laag is en de ervaringen erg beperkt (Dit deelt Jo Ritzen trouwens ook met mij).



P.S. Hoe zo hang naar populariteit! :chicken:
Mensen zijn hier voornamelijk om te leren o grootheid. Je beledigd hiermee zowat alle leden, en bent weinig constructief. Ik vind het mooi genoeg geweest ik gooi hem dicht. Vragen opmerkingen ---> PM