PDA

View Full Version : marhall jcm800 50 watt lead-advies



glasbier
14 april 2007, 23:39
ik speel al jaren op fender maar ik denk erover om een marshall aan te gaan schaffen.
nu kwam ik deze jcm800 50 watt lead tegen(2x12combo) en mijn vraag is:is dit een goede versterker? en wat is een normale prijs voor een 2ehands?
en waar moet ik op letten?(ik ben dus een echte leek wat betreft marshalls).

vulvasonic
15 april 2007, 01:38
Goed of niet goed is zooooooo'n persoonlijk iets.

Het zal je geluid in ieder geval drastisch veranderen. Maar of dat beter is, moet je maar afwachten (ik ga er wel van uit dat de versterker in orde is, natuurlijk).

Zelf had ik altijd een hekel aan Marshalls, tot ik er een keer over speelde tijdens een jamsessie. Het was de vaak verguisde JCM900. Ik moest en zou er toen ook een hebben. Ik kreeg 'm en ALLEJEZUS wat was dat een teleurstelling. Ik hield altijd van het Marshall geluid, maar ik kreeg het er nooit uit (wat ook de reden was dat ik nooit eerder een Marshall gekocht had).

Maar toch, na een tijd.... (en dat kan best een jaar of meer (!) geduurd hebben), kwam ik er langzaam achter dat je je techniek moet gebruiken om het beste uit een Marshall te halen. Lukt je dat, dan zit je goed.
Begrijp me niet verkeerd; iedereen leert zichzelf bepaalde technieken aan om de juiste noten er goed uit te persen. En dat leer je op de versterker die je op dat moment HEBT. In jouw geval is dat een Fender. Het zou zomaar kunnen dat jouw techniek sowieso al beter past bij de Marshall-achtigen.

Maar goed, dan is de volgende stap; is het de versterker die past bij wat je wilt spelen?
Toen ik mijn Marshall eindelijk kon laten doen wat ik wilde, moest ik me ook realiseren dat ik alleen maar sterk kon klinken in een bepaald type band. Niet MIJN type band. Ik had dus een geweldig geluid, maar het was niet het geluid wat ik nodig had.

Enfin, want ik eigenlijk met dit verhaal wil zeggen is; staar je nu even niet blind op die versterker (aantrekkelijk, omdat je 'm NU kunt kopen), maar kijk even rond en probeer even van alles uit. OOK de versterkers die boven je budget liggen. Want je ontdekt op die manier makkelijker wat het best bij je past. En misschien kom je tot de conclusie dat zo'n Marshall eigenlijk helemaal niks voor je is.

Volgens mij kosten de JCM800 combo's op het moment tussen de 700 en 850 euro. Met enige speling naar beneden en naar boven. Succes! :D

Chris Winsemius
15 april 2007, 01:41
Glasbier

Bel me anders ff na as dinsdagmiddag, ben nu net terug v/e gig en 'n beetje moe maar ik kan je wel wat uitleg en tips geven.

't Rusten :)

vulvasonic
15 april 2007, 01:43
en waar moet ik op letten?(ik ben dus een echte leek wat betreft marshalls).

Let ook even hier op; de meeste Marshalls klinken KUT als je ze alleen bespeeld. Pas in een bandsituatie komt de Marshall tot z'n recht. Controleer of het hele scala aan frequenties aanwezig is. Schrik niet als het ding te schel of te dun lijkt te klinken. Als je alle frequenties hoort, dan is het doorgaans goed. Op het podium draagt dat hoog niet zo ver, maar met een Marshall snij je overal doorheen. Dat laag en dat midden krijg je er toch wel uit, daar hoef je niet bang voor te zijn.

guitarnijboer
15 april 2007, 02:01
Let ook even hier op; de meeste Marshalls klinken KUT als je ze alleen bespeeld. Pas in een bandsituatie komt de Marshall tot z'n recht. Controleer of het hele scala aan frequenties aanwezig is. Schrik niet als het ding te schel of te dun lijkt te klinken. Als je alle frequenties hoort, dan is het doorgaans goed. Op het podium draagt dat hoog niet zo ver, maar met een Marshall snij je overal doorheen. Dat laag en dat midden krijg je er toch wel uit, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik zag ooit een bandje in een feest tentje, die lui speelden met bloemetjes gitaren over Marshall versterkers. Ik weet zo niet meer wat de naam van het bandje was, maar ik zou er gitaargeluid technisch gezien niet snel adviezen van aannemen......... :D

Braindead
15 april 2007, 12:23
Tja, maar je hebt natuurlijk Marshall en Marshall... JE moet geen valvestate met een jcm 800 of 900 sl-x gaan vergelijken..... :-)

guitarnijboer
15 april 2007, 13:24
Het was meer een geintje richting Vulvasonic, die ik eens met een ander bandje zag.... :)

De band Vulvasonic zelf vind ik trouwens errug goed! Dit rockt en swingt als een trein, jammer dat ze niet veel meer spelen.

Chris Winsemius
15 april 2007, 13:32
Het was meer een geintje richting Vulvasonic, die ik eens met een ander bandje zag.... :)

De band Vulvasonic zelf vind ik trouwens errug goed! Dit rockt en swingt als een trein, jammer dat ze niet veel meer spelen.

Vulv rockt!!!
Heb 'm gezien in het bandje zonder bloemetjes

glasbier
15 april 2007, 13:33
ik begrijp dat het geen cleane versterker is.
klopt dat?

Chris Winsemius
15 april 2007, 13:35
ik begrijp dat het geen cleane versterker is.
klopt dat?

Hoi A....

Ik ben weer nuchter en wakker :)

Het mastervolume-model met 2 ingangen is op de hi-input crunchen/rocken MAAR de lo-input kan 'n zeer mooie, knallende bluesy clean sound geven.

glasbier
15 april 2007, 13:44
sinds wanneer ben jij nuchter......hahaha!
't was weer gezellig?
Chris,zoals je weet speel ik in een symfo band en dat houdt in dat ik een cleane versterker nodig heb die het met pedaaltjes erg goed doet.
het moet gewoon een warm en clean klinkende amp zijn.
ik hoef echt geen toren van 100Watt ofzo,maar gewoon een combootje van ±50W.
Meestal is dit al ruim voldoende bij optredens en anders versterk ik hem uit.
advies/idee?
je mag me anders ook wel een PM sturen als je dat 'makkelijker' vind.

liefs,
je A!

glasbier
15 april 2007, 13:45
P.S.
hoeft niet perse een Marshall te zijn.

vulvasonic
15 april 2007, 13:50
Ik zag ooit een bandje in een feest tentje, die lui speelden met bloemetjes gitaren over Marshall versterkers. Ik weet zo niet meer wat de naam van het bandje was, maar ik zou er gitaargeluid technisch gezien niet snel adviezen van aannemen......... :D

:seriousf:
Even voor alle duidelijkheid; in de tijd dat ze de bloemetjesgitaren nog gebruikten, maakte ik nog geen deel uit van de Fresia's.
Die gitaren waren trouwens behoorlijk kut. Daar kon je met de beste wil van de wereld nog geen fatsoenlijk geluid uit krijgen. :D

Chris Winsemius
15 april 2007, 14:49
sinds wanneer ben jij nuchter......hahaha!
't was weer gezellig?
Chris,zoals je weet speel ik in een symfo band en dat houdt in dat ik een cleane versterker nodig heb die het met pedaaltjes erg goed doet.
het moet gewoon een warm en clean klinkende amp zijn.
ik hoef echt geen toren van 100Watt ofzo,maar gewoon een combootje van ±50W.
Meestal is dit al ruim voldoende bij optredens en anders versterk ik hem uit.
advies/idee?
je mag me anders ook wel een PM sturen als je dat 'makkelijker' vind.

liefs,
je A!

Hoi A.!

LOL!!!
Ik heb je ff 'n mailtje gestuurd.

Fender VibroluxReverb (silverface of blackface) lijkt me ook zeer ok voor jou maar die zijn duurder en moeilijk te vinden.

Proost!

tjeabele
15 april 2007, 15:53
Ik zou eerst eens met humbuckers over die fender gaan spelen, is al een wereld van verschil

glasbier
15 april 2007, 17:40
Ik zou eerst eens met humbuckers over die fender gaan spelen, is al een wereld van verschil

ja,daar heb ik ook aan zitten te denken.
vandaar dat ik mijn fender stratocaster ook te koop heb.(zie onder)