PDA

View Full Version : Vintage strat geluid??



steed
14 april 2007, 19:30
Welke strat pups geven nu eigenlijk dat vintage geluid waar de kenners het altijd over hebben? Neem nu bvb Jimi Hendrix, die had pups op z'n strat die nu waarschijnlijk wel vintage mogen genoemd worden. Welke waren dat precies?

Van The Edge (U2) is geweten dat hij ook alleen maar op vintage gitaren speelt. Hoe kan hij nu weten of de pups in die bepaalde strat "vintage" zijn?
Of gaat het 'm eenvoudigweg over de "gewone" standard Fender strat pups uit de 60's en 70's?

Ik vraag het me af...
of komt die killer sound van die gasten ergens anders vandaan?

no 1 hops
14 april 2007, 20:52
veel lezen en vragen zal het iets verduidelijken.
bv het stukje over de scn die door bill lawrence voor fender zijn ontwikkeld zijn vergeleken met originele pups uit bepaalde jaren door de mensen van fender zelf.
http://www.billlawrence.com/Pages/SCNHistory.htm

voor de rest had ik een paar keystones die volgens anderen erg vintage ' sweet' klonken ( ik heb daar geen vergelijkings materiaal voor dan dat het geluid erg in de buurt kwam van dat van buddy guy in deze clip
http://www.youtube.com/watch?v=lZOl53YsNJQ

steed
16 april 2007, 15:10
Dat stuk over Bill Lawrence is idd wel interessant! Maar daaruit blijkt toch dat ze de originele pick-ups proberen te imiteren (zonder de hum dan). Wat ik eigenlijk niet goed begrijp: bij Fender moeten ze toch exact weten hoe hun pups in die tijd werden gemaakt?

Worden de Fender "vintage pick-ups" verondersteld dezelfde te zijn als hun standard pups van zo'n 40 jaar geleden?

Of is de rockgeschiedenis geen exacte wetenschap en is het niet (meer) te achterhalen wie precies met welk materiaal speelde?...

steed
16 april 2007, 16:34
Zeer valabele info op www.kinman.com, er wordt zelfs gewag gemaakt van "Woodstock pups" die de Jimi-sound (zouden) benaderen (de geluidsfragmenten klinken iig niet slecht), edoch geen uitlatingen als "Jimi had deze pups in z'n gitaar"....

ik blijf zoeken.

Squier4ever
16 april 2007, 16:37
hoor ook altijd goede verhalen over van zandt...

jimihattricks
16 april 2007, 16:41
Ik heb zelf Fender Custom Shop '69 pickups in mn strat geinstalleerd..

Vanavond wordtie afgebouwd (hoop ik), als ik m dan es door mn amp heb gestuurd kan ik wel een eerste indruk posten

deze pickups zouden volgens eind-60's Fender specs gebouwd zijn, wat helaas ook betekent dat er geen humcancelling is in posities 2 en 4..

nu val ik normaal gezien niet voor al die bombarie, maar ik hoor goeie dingen over deze pups en heb ze 2e-hands kunnen kopen..

Hendrix stond bekend om zijn 70's strats, gitaren die door de meeste 'kenners' eigenlijk zonder uitzondering worden afgebrand.. tja, wat is kennis

DarknessAwaits
16 april 2007, 19:00
Heb je die set onlangs van gitaarmarkt gekocht zeker? :mad:

Ik ben ook van plan een vintage strat in elkaar te gaan zetten en was daarom ook aan het proberen zo'n set 2e-hands te bemachtigen. Helaas was hij al verkocht. Ik ben al eventjes aan het surfen geweest en wat mij ook wel een leuke set lijkt is de California 50īs set van Seymour Duncan, ook bepaald niet duur in Duitsland.

Kinmans zouden de voorkeur hebben maar zijn wel 2,5x zo duur.

jimihattricks
17 april 2007, 09:36
Heb je die set onlangs van gitaarmarkt gekocht zeker? :mad:

hehe, nou eigenlijk al een tijdje geleden, februari ofzo..?

[alles-wat-ik-zelf-in-elkaar-heb-gezet-is-per-definitie-geweldig-bias]

maar anyway, mijn eerste 'zelfbouw' / assemblage strat is gister afgebouwd, en ik zal vanavond foto's en what not posten in dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87946&highlight=zelfbouw

---

a propos de 69 pickups, mijn eerste indruk (ik heb pas een kwartiertje tijd gehad om te spelen vanmorgen) is dat ze echt waan-zin-nig klinken, dus mocht je ergens 2ehands zo'n setje op de kop kunnen tikken (ze hoeven niet duur te zijn), ZEKER DOEN!!

ik heb me altijd afgevraagd wat nu die 'bell' sound was, maar nu weet ik t! de pickups zijn heerlijk gebalanceerd, met lekker rond hoog (bell) en het laag is strak, niet wollig. Het blijven single-coils, dus 1) geen hum-cancel (hier dus ook niet in standje 2 en 4, want middelste element is niet RWRP) + 2) lage output, dus geen shred (kan wel, maar is nou niet bepaald een aanrader)..

Mijn keuze aan houtsoorten voor de hals (rosewood fretboard; en allparts heeft er echt een slab opgegooid!), en de superstrakke fit in de halspocket dragen vast bij aan bv sustain en warmte, dus in hoeverre de pickups mijn sound bepalen weet ik niet helemaal..

bottom line; die CS 69's kicken aars en mijn gitaar rouleert! :chicken:

[/alles-wat-ik-zelf-in-elkaar-heb-gezet-is-per-definitie-geweldig-bias]

Squier4ever
17 april 2007, 10:46
heeft er niemand ervaring met van zandt?

mijn leraar had ze in een stratje (de blues set) en dat klonk toch echt wel te gek hoor!

steed
17 april 2007, 12:58
Hendrix stond bekend om zijn 70's strats, gitaren die door de meeste 'kenners' eigenlijk zonder uitzondering worden afgebrand.. tja, wat is kennis

Had Jimi niet al het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld (sept. 1970) toen de 70's strats opkwamen?

http://www.geocities.com/SunsetStrip/8157/jhgear.html

jimihattricks
17 april 2007, 13:00
ok, eind 60's dan..

'60s - '70s

tomeetoos - tomaatoos

:D

btw: de betrouwbaarheid van die site trek ik ook een beetje in twijfel na dit te hebben gelezen:

"...Along with these guitars Jimi owned a Fender Jaguar and a Fender Jazzman..."

:satisfie:

steed
17 april 2007, 13:05
[QUOTE=jimihattricks]
ik heb me altijd afgevraagd wat nu die 'bell' sound was, maar nu weet ik t! de pickups zijn heerlijk gebalanceerd, met lekker rond hoog (bell) en het laag is strak, niet wollig. Het blijven single-coils, dus 1) geen hum-cancel (hier dus ook niet in standje 2 en 4, want middelste element is niet RWRP) + 2) lage output, dus geen shred (kan wel, maar is nou niet bepaald een aanrader)..
QUOTE]

Dat klinkt zeer veelbelovend, 't is voornamelijk die "bell" die ik zoek. Lijkt me toch voornamelijk van de pups te komen.
Op welke versterker speel je en hoe heb je 'm ongeveer ge'EQ'ed?

Is die hum echt storend? Niet op te lossen door de body te shielden?

jimihattricks
17 april 2007, 13:10
Dat klinkt zeer veelbelovend, 't is voornamelijk die "bell" die ik zoek. Lijkt me toch voornamelijk van de pups te komen.
Op welke versterker speel je en hoe heb je 'm ongeveer ge'EQ'ed?

Is die hum echt storend? Niet op te lossen door de body te shielden?

Hou je vast: ik heb m vanmorgen getest op mijn epiphone valve jr. dus geen EQ :seriousf:

Maar komend weekend hoop ik hem te testen op mijn Peavey Valveking..

Waarom ik over die bell begin > ik heb hem naast mijn mexicaanse strat getest met tex mex pickups, en die doen meer squeekhonkhonk (wat ook vet is), maar deze pickups doen meer oooohiehaaaah :)

die hum is ab-so-luut niet storend, ik vind het bij deze pickups niet erger dan bij een ander setje single-coils (eerder minder erg).. shielden is echt overbodig

rhcp_schipper
17 april 2007, 13:39
Gaaf Topic,

Ben Zelf ook nog opzoek naar een lekkere vintage like setje strat pu's voor in mijn LC strat.

Ik denk dat de Fender Custom Shop '69 pickups dan ook wel wat voor mij zijn.
Bij mijn strat sound denk ik meer aan het geluid van john frusciante = vintage strats.

jimihattricks
17 april 2007, 13:51
Gaaf Topic,

Ben Zelf ook nog opzoek naar een lekkere vintage like setje strat pu's voor in mijn LC strat.

Ik denk dat de Fender Custom Shop '69 pickups dan ook wel wat voor mij zijn.
Bij mijn strat sound denk ik meer aan het geluid van john frusciante = vintage strats.

gaat zeker lukken met dit setje pickups! kreeg vanmorgen een lekker 'snow'-geluidje eruit.. (zul je net zien dattie dat nr. met een jazzmaster ofzo heeft ingespeeld :satisfie: )..

je hebt ook de CS 50's pickups, die hebben wat minder output dan de 69's, en klinken daarom wat meer 'glasachtig', wat ook mooi kan zijn, maar voor RHCP dingetjes lijken de 69's me wat meer geschikt..

maargoed, er zijn nog zoveel andere pickups die ik niet geprobeerd heb, en die ook heel lekker kunnen klinken, dusja..

steed
19 april 2007, 15:31
Nu krijg ik ook echt wel zin in die pups. John RHCP heeft doorgaans een mega gitaarsound. Wist niet dat-ie ook een "vintage aanhanger" was.

Hoeveel mag zo'n setje 2de hands kosten? Nieuw zitten ze rond de 120€ geloof ik.

Btw, nog 's proficiat met je zelfbouw strat! En zo'n "lege" kop vind ik ook wel strak. Steekt er meer uit dan alle stock modellen!

jimihattricks
19 april 2007, 15:37
120 euro komt meer in de buurt van de tweedehands-prijs.. nieuw kosten ze toch wat meer (tussen de 160 en 180 euro denk ik..)

er is overigens hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90786) nog een ander topic dat voor jou mss dan wel interessant is...

steed
19 april 2007, 16:24
Op een stuk of wat Amerikaanse sites vind je ze wel goedkoper hoor, zo rond de 150 dollar.

Thanx voor de link, idd nuttige info!

jimihattricks
19 april 2007, 16:47
ok, maar met die 150 euro ben je er dan wsl nog niet (transport etc.).. anyway, ik zou 2ehands een oogje open houden..

steed
19 april 2007, 17:34
150 US = 110 € :satisfie:
Doe daar 20 € Shipping bij...

Maar als je ze ergens 2e hands ziet passeren is dat nog beter: een vintage look bij een vintage klank...
Let me know!

G.G.
19 april 2007, 18:01
150 US = 110 € :satisfie:
Doe daar 20 € Shipping bij...

Maar als je ze ergens 2e hands ziet passeren is dat nog beter: een vintage look bij een vintage klank...
Let me know!

En de douane gooit dan op die €130 nog een paar tientjes.....