PDA

View Full Version : JCM800 biasen



dacrow
14 april 2007, 13:19
Hoi ik heb zonet (na het lezen van de FAQ) mijn EL34 eindbuizen vervangen.
Het type amp is JCM800 LEAD SERIES.

http://users.skynet.be/fa510755/crow/3.JPG

Iemand tips hoe ik deze moet biasen ?

Er staat een potmeter ad onderkant die aangesloten is op de voorversterkerbuizen, is het deze ?

Negative K3 fan
14 april 2007, 16:23
als je denkt dat de biaspotmeter aangesloten kan zitten op preampbuizen dan zou ik dat toch liever uitbesteden in jouw geval :)

dacrow
15 april 2007, 12:58
Klopt, wou gewoon weten waarvoor die diende ..

http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Hier staat een overzicht op hoeveel mA de eindbuizen moeten afgeregeld staan om hem te biasen, weet iemand waar je deze stroom juist moet meten?

Chris Winsemius
15 april 2007, 13:28
Klopt, wou gewoon weten waarvoor die diende ..

http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Hier staat een overzicht op hoeveel mA de eindbuizen moeten afgeregeld staan om hem te biasen, weet iemand waar je deze stroom juist moet meten?

Je kan alléén maar die stroom bepalen als je ook de spanning weet.
Biasen is het afstellen v/h plaatvermogen in rust,
vermogen=spanning x stroom.

EL34s in Marshalls bias ik meestal op 70% van P a max (25 Watt, dus 17.5 Watt). Ik ga eerst de anode-spanning meten, deel dan die 17,5 Watt door de gemeten spanning on de juiste stroom te weten en ga die dan meten; als die afwijkt ga ik aan de trim-pot draaien, verder meten en regelen net zo lang tot dat het klopt.

Net als wat Negative K3 fan zegt: voor je eigen veiligheid (spanningen boven de 380 Volt in zo'n versterker) en voor de levensduur van je amp en buizen: laat het even door 'n tech doen.

guitarnijboer
15 april 2007, 14:22
Je meet eigenlijk de spanning over een shunt weerstand. Bijvoorbeeld over een 1 ohm weerstand die je dan tussen de kathode en aarde soldeerd of over de helft van de trafo winding. Met de formule U=IxR kun je dan de stroom berekenen. Bijvoorbeeld:

Je wilt je buizen instellen op 60 % en je voedingsspanning is 450 V. De gebruikte buizen zijn EL34's met een max dissipatie van 25W.

Eerst neem je 60 % van 25 (o,6 X25) = 15 W
Dan bereken je de stroom die de buis moet trekken om bij 450V 15 Watt te dissiperen. P=UxI is de formule, P en U zijn bekend dus I is dan P/U = 15 / 450 = 0,0333 ofwel 33 mA.

Je weet nu dus dat door elke buis een stroom moet lopen van rond de 33 mA om hem op 60 % in te stellen.

Vervolgens meet je, terwijl de versterker helemaal uit staat, de weerstand van een halve trafo wikkeling aan de primaire kant. Dit is dus tussen de + van de voeding en een van de anodes van de EL34. Stel deze waarde is 20 Ohm.

Nu kun je berekenen hoeveel spanning er over de halve winding moet staan om 33mA door je buis te laten lopen. U = IxR dus in dit voorbeeld 0.0333 X 20 = 0,666 V

Nu sluit je de versterker aan, met luidspreker. Als je nieuwe buizen er in hebt gezet laat je eerst de versterker op stand by staan en meet je de negatieve bais spanning. Deze regel je dan om te beginnen eerst op de meest negatieve waarde. (hoogst mogelijke negatieve spanning)

Vervolgens zet je de versterker helemaal aan en meet je de spanning over de halve trafo wikkeling. Je draait nu de baispot langzaam weer terug todat je een spanning meet van ongeveer 0,66 V. Je stopt met draaien maar blijft de spanning meten. Doordat de buizen nu warmer worden loopt de spanning vanzelf nog wat verder op. Je regelt de baispot dus weer iets terug todat je weer op 0,66 V zit.

Nu laat je versterker gewoon even een 20 minuten aan staan en meet nog eens de spanning. Indien noodzakelijk nog even bijregelen en klaar is kees.

In de praktijk is de weerstand van de beide trafo helften niet altijd gelijk en zijn buizen ook niet altijd even goed gematched. Het is verstanding om beide kanten even na te meten.

Alle waarden zoals voedingsspanning en weerstand van de trafo wikkeling zijn natuurlijk willekeurig gekozen in dit voorbeeld, je zult zelf alles moeten berekenen aan de hand van de waarden die je in je eigen versterker meet.

Zoals je ziet is dit een hoop gereken en gedoe, waarbij je ook nog moet meten aan de hoogspanning terwijl je versterker ingeschakeld staat. Dit zou ik alleen doen als je precies weet waar je mee bezig bent! Als je uitschiet met een meetpen of perongeluk een fout maakt kan dat voor jou en/of je versterker erg nadelige gevolgen hebben!

Een bais adapter is dan misschien een handiger optie. Die plaats je tussen je eindbuis en de buisvoet en je kunt dan meteen de stroom aflezen. Je hoeft dan niet in de buurt van de hoogspanning te zijn en het scheelt een hoop gereken. Die zijn maar 20 euro en er zit waarschijnlijk wel een handleiding bij.

Nog handiger is het om het even te laten doen natuurlijk. Dit zal de wereld ook niet kosten. Voor iemand die dit regelmatig doet is het in een zucht en een scheet klaar. Ben je weer voor lange tijd uit de zorgen......

Negative K3 fan
15 april 2007, 17:59
dat rekenwerk kun je ook een beetje uitbesteden door gewoon een mooie excel spreadsheet te maken, had ik op mn laptop gezet zodat ik in leeuwarden een ampkje kon biasen. Gewoon een kwestie van waardes invullen.

als je trouwens de manier gebruikt zoals is uitgelegd, moet je niet vergeten om de anode spanning in de gaten te houden, want als je de bias heter zet, is de spanningsval over de primaire kant van de OT groter en zal de Ua (anode spanning) dus ook lager zijn waardoor je je amp misschien net iets te koud afstelt.

tempo3
15 april 2007, 18:31
Hier ook nog een stapsgewijze aanpak. Als je het begrijpt. Ik niet.:)

http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153497714

Franc
15 april 2007, 18:33
Hier ook nog een stapsgewijze aanpak. Als je het begrijpt. Ik niet.:)

http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153497714

Zelfde verhaal als hierboven.

In de praktijk eenvoudig te doen (zij het dat je een vaste hand moet hebben ivm de hoge spanningen) moeilijk uit te leggen in woorden.

Chris Winsemius
15 april 2007, 18:47
Hier ook nog een stapsgewijze aanpak. Als je het begrijpt. Ik niet.:)

http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153497714

Hoi Piet

't Lijkt zeer op hetgeen wat ik Nico 'n x heb verteld in m'n vorige werkplaats...

maar het is 'n goede beschrijving van hoe te biasen :)

tempo3
15 april 2007, 19:03
:) Dan heeft ie kennelijk goed opgelet. Maar waarom vertelde jij dat verhaal zelf dan niet?

Chris Winsemius
15 april 2007, 19:11
:) Dan heeft ie kennelijk goed opgelet. Maar waarom vertelde jij dat verhaal zelf dan niet?

Ha ha :)

Laat maar zitten, ik ben blij dat Nico d'r wat aan heeft gehad (hoewel de beschrijving niet volledig is en absoluut niet voor alle amps en buizen op gaat).

Nogmaals en al eerder gepost: biasen vereist werken met hoge spanningen en da's niet voor iedereen weggelegd of veilig.

PeeVee
15 april 2007, 21:51
Ja is echt heeeeeel moeilijk en gevaarlijk, biassen... :stop:


't Lijkt zeer op hetgeen wat ik Nico 'n x heb verteld in m'n vorige werkplaats...Yeah right! :seriousf:

guitarnijboer
16 april 2007, 00:34
Tja, onveilig en niet voor iedereen weggelegd....... :)


Het aanleggen van een huisinstallatie (electra), centrale verwarming of een gasleiding is ook niet niet voor iedereen weggelegd of veilig. Toch kun je het materiaal gewoon kopen bij de Gamma tot en met complete meterkasten aan toe. En dan hebben ze ook nog foldertjes waarin je alles uitgelegd wordt......

Als iemand vraagt hoe iets zit dan vind ik dat ik dat gewoon uit kan leggen. Ik ga er dan maar vanuit dat een ander beschikt over voldoende zelfinzicht en voor zichzelf kan bepalen wat hij of zij wel of niet kan. Het gaat mij te ver om dit voor een ander te beslissen. Ook als iemand alsnog mocht besluiten het uit te besteden, dan kan het nog interessant zijn om te weten hoe het werkt.

:p

Negative K3 fan
16 april 2007, 18:19
Ja is echt heeeeeel moeilijk en gevaarlijk, biassen... :stop:

gevaarlijk niet echt, je kunt er wel makkelijk geld mee weggooien. Maar onderschat de moeilijkheid niet, ik weet niet in wat voor sociale milieus jij verkeert, maar ik denk dat je jan modaal een beetje overschat. Niet om mezelf of ons omhoog te praten, maar de meeste die hier op vintage amps foru,ms zitten hebben wel een klap van de molen gehad en het is ook erg moeilijk je in te leven in leken als het voor jou een piece of cake is. Als je aan een gemiddelde 6 VWO-er vraagt naar de wet van Ohm dan zullen ze je raar aankijken, laat staan de gemiddelde gitarist. En als die wet van ohm al zo onbegrijpelijk kan zijn, kun je biasen wel helemaal vergeten...

En tja, als je het echt wil dan lukt het wel en dan kom je erachter dat het eigenlijk wel meevalt, maar das altijd naderhand :)

dacrow
16 april 2007, 21:45
Je meet eigenlijk de spanning over een shunt weerstand. Bijvoorbeeld over een 1 ohm weerstand die je dan tussen de kathode en aarde soldeerd of over de helft van de trafo winding. Met de formule U=IxR kun je dan de stroom berekenen. Bijvoorbeeld:

Je wilt je buizen instellen op 60 % en je voedingsspanning is 450 V. De gebruikte buizen zijn EL34's met een max dissipatie van 25W.

Eerst neem je 60 % van 25 (o,6 X25) = 15 W
Dan bereken je de stroom die de buis moet trekken om bij 450V 15 Watt te dissiperen. P=UxI is de formule, P en U zijn bekend dus I is dan P/U = 15 / 450 = 0,0333 ofwel 33 mA.

Je weet nu dus dat door elke buis een stroom moet lopen van rond de 33 mA om hem op 60 % in te stellen.

Vervolgens meet je, terwijl de versterker helemaal uit staat, de weerstand van een halve trafo wikkeling aan de primaire kant. Dit is dus tussen de + van de voeding en een van de anodes van de EL34. Stel deze waarde is 20 Ohm.

Nu kun je berekenen hoeveel spanning er over de halve winding moet staan om 33mA door je buis te laten lopen. U = IxR dus in dit voorbeeld 0.0333 X 20 = 0,666 V

Nu sluit je de versterker aan, met luidspreker. Als je nieuwe buizen er in hebt gezet laat je eerst de versterker op stand by staan en meet je de negatieve bais spanning. Deze regel je dan om te beginnen eerst op de meest negatieve waarde. (hoogst mogelijke negatieve spanning)

Vervolgens zet je de versterker helemaal aan en meet je de spanning over de halve trafo wikkeling. Je draait nu de baispot langzaam weer terug todat je een spanning meet van ongeveer 0,66 V. Je stopt met draaien maar blijft de spanning meten. Doordat de buizen nu warmer worden loopt de spanning vanzelf nog wat verder op. Je regelt de baispot dus weer iets terug todat je weer op 0,66 V zit.

Nu laat je versterker gewoon even een 20 minuten aan staan en meet nog eens de spanning. Indien noodzakelijk nog even bijregelen en klaar is kees.

In de praktijk is de weerstand van de beide trafo helften niet altijd gelijk en zijn buizen ook niet altijd even goed gematched. Het is verstanding om beide kanten even na te meten.

Alle waarden zoals voedingsspanning en weerstand van de trafo wikkeling zijn natuurlijk willekeurig gekozen in dit voorbeeld, je zult zelf alles moeten berekenen aan de hand van de waarden die je in je eigen versterker meet.

Zoals je ziet is dit een hoop gereken en gedoe, waarbij je ook nog moet meten aan de hoogspanning terwijl je versterker ingeschakeld staat. Dit zou ik alleen doen als je precies weet waar je mee bezig bent! Als je uitschiet met een meetpen of perongeluk een fout maakt kan dat voor jou en/of je versterker erg nadelige gevolgen hebben!

Een bais adapter is dan misschien een handiger optie. Die plaats je tussen je eindbuis en de buisvoet en je kunt dan meteen de stroom aflezen. Je hoeft dan niet in de buurt van de hoogspanning te zijn en het scheelt een hoop gereken. Die zijn maar 20 euro en er zit waarschijnlijk wel een handleiding bij.

Nog handiger is het om het even te laten doen natuurlijk. Dit zal de wereld ook niet kosten. Voor iemand die dit regelmatig doet is het in een zucht en een scheet klaar. Ben je weer voor lange tijd uit de zorgen......


Wow, dit noem ik een deskundige uitleg! Thx!!

+Thx @ Chris Winsemius

Unicron
17 april 2007, 01:38
koop dan gelijk van die 'grijpertjes' voor aan je multimeter, kun je tijdens het spelen mooi de bias in de gaten houden en hoef je niet continu met je handen in de amp te hangen....