PDA

View Full Version : dag allemaal!



robbievangeenen
14 april 2007, 13:01
Hoi,

Ik ben Robbie. Speel al wat jaartjes bas en gitaar. Op het moment speel ik in een aantal coverbandjes/projecten. Mijn muzieksmaak zit voornamelijk in de heavy en harde gitaarrock.

De reden om me in te schrijven bij dit forum is voornamelijk om ervaringen uit te wisselen met anderen. Zo ben ik al jaren van plan om één van mijn PRS gitaren naar een reparateur te brengen, maar ik zou echt niet weten bij wie!

Verder ben ik alweer dik 15 jaar vrijwilliger bij een muzikantenvereniging in Leiden. In hetzelfde gebouw zit een opname-studio waarin één van m'n bandmaatjes technicus is. In de vrije uurtjes zitten we daar af en toe te 'hobby-en' ;-)

lifespan
15 april 2007, 12:57
Hi Rob,

Welkom op dit forum, zie dat je uit de buurt kom (woon zelf in Alphen). Die muzikantevereniging, welke is dat? Enne, wij zijn altijd ontzettend nieuwsgierig naar gear!!

Succes en zo.

Gr, Pep

robbievangeenen
15 april 2007, 18:00
Hi Rob,

Welkom op dit forum, zie dat je uit de buurt kom (woon zelf in Alphen). Die muzikantevereniging, welke is dat? Enne, wij zijn altijd ontzettend nieuwsgierig naar gear!!

Succes en zo.

Gr, Pep

Hey Pep,

Die club is de Leidse Vereniging van Popmuzikanten in -hoe kan het ook anders- Leiden.

Mijn gear op het moment bestaat uit:

Een Memphis el. gitaar. Verder geen type-aanduiding. Dit is m'n allereerste el. gitaar die ik destijds kocht toen ik in de VS woonde van m'n zuurverdiende geld. Ik was 17. Het lijkt me duidelijk dat ook deze nog slechts nostalgische waarde vertegenwoordigd en met een serieus instrument weinig heeft te maken. Inmiddels was ik terugverhuisd naar Duitsland (toen nog West-Duitsland ;-)) en kocht ik een Ibanez Tubescreamer en nog iets later een Jim Dunlop Wah-pedaal.

Een jaar later woonde ik inmiddels in Nederland had m'n oog laten vallen op een Ibanez EX series type 'shred ax' ;-) Hier speel ik eigenlijk nooit meer op. Toen ik 'm destijds kocht was ik nog jong en onder de indruk van Morse, Vai en Satriani, Friedman, Petrucci etc. Uit die tijd heb ik ook nog een vreselijk scheurbakkie: 'n Boss Digital Metalizer. Omdat een el. gitaar niet zoveel voorstelt zonder een versterker koos ik voor een bescheiden transistor kofferversterkertje van Peavey, type Backstage 110. (Daarvoor was mijn 'versterker' een setje walkman speakers!)

Niet lang na de verhuizing had in me ingeschreven voor een 'popworkshop' in het sociaal-cultureel centrum om de hoek. Omdat er vier gitaristen waren en nul bassisten, bood ik mezelf aan om dan maar bas te spelen. Ik had op highschool in de VS al eens op de bas gespeeld in het muzieklokaal en vond dat toen erg leuk. De muziekdocent had me toevertrouwd, dat het jammer was dat ik al weer van school ging, omdat hij me graag als bassist van de schoolband had gezien. Zo'n compliment maakt best indruk als je 16 bent.

Anyhow, de rol van bassist beviel me wel. Goed genoeg in elk geval om uit te zien naar een eigen basgitaar. De keuze viel op een 'Gibson' Epiphone type 'Jazzbass' in stemmig zwart.

Inmiddels was ik via de docenten van de popworkshop geïntroduceerd tot de LVP en dat werd mijn vaste clubje om te oefenen met een aantal andere mensen uit de popworkshop met wie onderling was besloten om na afloop van de cursus door te gaan als 'echt' bandje. We waren super enthousiast en na het obligate cover-repertoire vonden we onszelf toch echt wel serieus genoeg om zelf nummers te gaan maken. Dat resulteerde uiteindelijk in een demo opname in de studio van de LVP.

We waren ook buiten het bandje gebeuren een erg hechte vriendenclub en kwamen vaak bij mekaar om te 'hangen'. De jongerenwerker die de popworkshop had georganiseerd kwam met het voorstel om een culturele uitwisseling te doen met jongeren uit Frankrijk. Dat zou inhouden dat wij als bandje een minitoernee zouden doen daar. Die kans lieten we natuurlijk niet aan ons voorbij gaan. We hadden daar echt een te gekke tijd. Overal waar we kwamen werden we super enthousiast ontvangen. Dit hadden we in Nederland nog nooit meegemaakt. Van jong tot oud, van baby tot bejaarde kwam kijken naar een open lucht festivalletje waar ook wij mochten spelen.

Dit bandje heeft nog een tijdje bestaan, maar ging uiteindelijk, zoals bij zoveel eerste bandjes, uit elkaar vanwege uit elkaar groeiende interesses. De muzieksmaak veranderde. Sommigen gingen verder studeren anderen werken.

Ik denk dat iedereen die zoiets heeft meegemaakt het met me eens is, dat je eerste bandje, bijna zoiets is als je eerste vriendinnetje/vriendje. Je maakt alles voor het eerst mee. Het maakte op mij diepe indruk. Een tijdlang was ik dus ook erg in mineur, nadat we hadden besloten om te stoppen. Gelukkig zonder ruzies en we zagen mekaar nog regelmatig, hoewel iets minder dan voorheen.

Ondertussen had ik een baantje gevonden als zaterdagbesteller bij de toenmalige PTT, nu TNT. Daar leerde ik een jongen kennen die ietsje ouder was dan ik en ook gitaar speelde. We praatten vaak over muziek en op enig moment vroeg hij me of ik zin had om samen met hem een cover bandje te beginnen. Stijl: bluesrock.

Ook dit bandje ging na een tijdje ter ziele, maar dat weerhield ons er niet van om het nog eens te proberen, maar nu met een steviger old school metal repertoire. Deep Purple, Metallica, Saxon, Judas Pries, Megadeth, Iced Earth, Thin Lizzy etc. Ik had de smaak van het bas spelen goed te pakken en had inmiddels een 'echte' full time baan gevonden met het bijbehorend salaris. Dat betekende een stuk meer financiële ruimte. Het werd dus tijd voor een serieuze basgitaar. Het voordeel van aangesloten zijn bij een muzikantenclub is dat je met heel veel verschillende mensen over bijvoorbeeld je 'gear' kunt praten. Niemand is ook te beroerd om een ander even op z'n instrument te laten spelen.

Op deze manier kwam ik erachter dat ik helemaal verliefd was geworden op een Ernie Ball Musicman Stingray. Ik vond precies degene die ik wilde hebben bij de Bass Connection in Hilversum: kleurloze matte transparante lak (natural finish) maple/maple. Kostte me inclusief stevige kunststof koffer 4.000 gulden. Een rib uit m'n lijf, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Echt een geweldig instrument waar ik tot op de dag van vandaag uren op kan spelen.

Hoewel ik het bassen altijd erg leuk heb gevonden, was ik mijn eerste liefde, de el. gitaar niet vergeten. In bandjes speelde ik uitsluitend basgitaar, maar thuis vond ik het toch ook erg leuk om zes snaren tot m'n beschikking te hebben. Ik was echt helemaal uitgekeken op m'n Ibanez Floyd Rose tremolo plank en wilde in elk geval iets met een vaste brug. De eerder genoemde vriend die ook bij de post werkte had wat jaren eerder een PRS gekocht. Regelmatig had ik hier ook af en toe op gespeeld. Ik vond het een heerlijk instrument.

Dus toen ik een advertentie zag waarin een winkel een 2de hands PRS Santana SE II aanbood ben ik er meteen naar gaan kijken. Deze voldeed aan wat ik zocht en had een sympathieke prijs, dus ik hoefde er niet lang over na te denken. Ik nam de PRS mee naar huis inclusief mooie stevige gig bag.

Kort nadat ik de Santana in huis had gehaald, vernam ik dat m'n maatje z'n PRS Custom 22 wilde verkopen. Hij vroeg er een echte 'vriendenprijs' voor. Hij vond het ok dat ik hem in twee termijnen betaalde. Voor mij is dit dus echt dé ultieme gitaar.

Inmiddels had ik een Koch 4x12 kast gekocht en een tweedehands Sovtek 50 watt buizentop. Die Sovtek past echt helemaal bij mij. Lekker simpel. Weinig knoppen, gewoon gáán. De vervorming haal ik uit een Ibanez Tubeking. Een fantastisch bakkie.

Wat betreft effecten heb ik in de loop der jaren nog een Carl Martin TremO'vibe, een Ibanez Modulation Delay, een Rocktron Austin Gold en een Boss Dynamic Wah verzameld. Er is ook nog een kleine, simpele Ibanez transistor kofferverster met een beetje 'vintage' look bij gekomen.

Voor versterking van de basgitaar gebruik ik een super compacte Ampeg 19 inch transistor top. Ik had een tijdje een David Eden 2 x 12 kast, maar heb die een paar jaar terug verkocht. Niet omdat ik er niet tevreden mee was, maar omdat ik op dat moment het geld nodig had en er eigenlijk toch niet veel mee deed. Op termijn denk ik dat er een Ampeg combo uit de SVT serie bij zal komen. Ik speel regelmatig op deze versterker in de oefenruimte en ben heel erg tevreden over het geluid en het bedieningsgemak.

Verder heb ik ook nog een klassieke spaanse gitaar, een Fender acc. 6-string en een acc. Vester (ja ja) 12 string.

Wat gitaren betreft zou ik m'n collectie nog wel willen uitbreiden met een Gibson SG, een Rickenbacker 370/12 en een 325 'Susanna Hoffs'. Dus als er nog iemand is die een 325 te koop weet...

lifespan
15 april 2007, 20:27
Prachtige story, begrijp hieruit dat je ook alweer heel wat jaartjes meeloopt....

robbievangeenen
16 april 2007, 11:59
Prachtige story, begrijp hieruit dat je ook alweer heel wat jaartjes meeloopt....

Ja, ongemerkt alweer twintig jaar bezig op gitaar, nadat piano op een totaal fiasco was uitgelopen, hahaha!

anibal
16 april 2007, 12:14
Hoi,

Ik ben Robbie. Speel al wat jaartjes bas en gitaar. Op het moment speel ik in een aantal coverbandjes/projecten. Mijn muzieksmaak zit voornamelijk in de heavy en harde gitaarrock.

De reden om me in te schrijven bij dit forum is voornamelijk om ervaringen uit te wisselen met anderen. Zo ben ik al jaren van plan om één van mijn PRS gitaren naar een reparateur te brengen, maar ik zou echt niet weten bij wie!

Verder ben ik alweer dik 15 jaar vrijwilliger bij een muzikantenvereniging in Leiden. In hetzelfde gebouw zit een opname-studio waarin één van m'n bandmaatjes technicus is. In de vrije uurtjes zitten we daar af en toe te 'hobby-en' ;-)

Hoi Robbie Welkom !!
Mijn favorite gitaar reparateur is Vox Humana in Vlaardigen.
http://www.voxhumana.nl/

Goede muziek smaak trouwens !!

robbievangeenen
17 april 2007, 09:31
Hoi Robbie Welkom !!
Mijn favorite gitaar reparateur is Vox Humana in Vlaardigen.
http://www.voxhumana.nl/

Goede muziek smaak trouwens !!

:-) Thanx.

Ik ga die linktip zeker opvolgen. Bedankt daarvoor!

rocker_71
17 april 2007, 13:28
Wat gitaren betreft zou ik m'n collectie nog wel willen uitbreiden met een Gibson SG, een Rickenbacker 370/12 en een 325 'Susanna Hoffs'. Dus als er nog iemand is die een 325 te koop weet...

Deze? Mmmmm, mooie meid uuhh, gitaar :seriousf:

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/57512056.jpg

robbievangeenen
21 april 2007, 17:25
Deze? Mmmmm, mooie meid uuhh, gitaar

Ja, dat isser! ;-)

Vroeger hoorde je je ouders praten over "de muziek uit hun tijd". Mijn eigen tijd, tienertijd dus, waren de jaren tachtig. Ik blijf een zwak houden voor m'n idolen van toen. The Bangles horen daar zeker bij. Gelukkig heb ik ze een paar jaar terug live kunnen zien tijdens hun reünie toer in Amsterdam.

En bedankt voor de foto ook trouwens, ik had deze nog niet.

Robbie

Cees Donker
28 april 2007, 23:04
Hoi Robbie,

Ik repeteer in hetzelfde gebouw op zondagavond! De wereld is klein (Leiden ook!)!


Cees