PDA

View Full Version : Rook uit mn JCM 800



Pickslide
13 april 2007, 20:38
Ik zat afgelopen donderdag te repeteren met de band en na het eerste akkoord zag ik een flinke rookpluim uit mn versterker (of powerbrake?) komen, vervolgens kwam er geen geluid meer uit mn amp. Ik zag het snel en trok dus de stekker eruit. Tot mijn grote verbazing functioneerde de versterker daarna weer prima. Wel heeft één van buizen nu een wat blauwige gloed...

Wat zou dit kunnen zijn? Stof dat in de fik vloog ofzo? Of hebben de buizen hun beste tijd gehad. Ik de versterker (JCM 800 1987 MKII) nu 3 weken,volgens de vorige eigenaar zaten er nieuwe buizen in (hoeft niet zoveel te zeggen natuurlijk, maar ik geloof hem in principe wel).

Chris Winsemius
13 april 2007, 22:00
Lastig online te beoordelen.....

Is het volume naderhand hetzelfde gebleven?

guitarnijboer
14 april 2007, 00:08
SMOOOOOOOK ON THE WATERRRRRRR, FIRE IN THE......... :)

Rook al bij het eerste accoord? Dan is de boel nog niet eens goed warm... Een blauwe gloed hoeft niets te betekenen. doet hij het met de power brake ook nog steeds? Wat ook kan is een verschroeide schermrooster weerstand door (kortstondige) sluiting in een eindbuis. Ik denk dat Chris gelijk heeft, moeilijk te zeggen vanaf achter de computer

Rude Perception
14 april 2007, 03:48
er was rook, dus iets is verbrand. Dat moet dus te zien zijn lijkt mij.

guitarnijboer
14 april 2007, 09:35
er was rook, dus iets is verbrand. Dat moet dus te zien zijn lijkt mij.

Niet vanaf hier ...... :)

Pickslide
17 april 2007, 20:37
@guitarnijboer
Ja hoor met powerbrake doet het ook nog steeds. En dat over dat warm zijn dat valt toch wel wat mee als ie daarvoor op standby stond?

@Chris Winsemius
Volgens mijn gevoel is het volume hetzelfde gebleven, dat is wel een beetje lastig oordelen aangezien ik em toen ik hem opnieuw aanzette eerst zonder powerbrake ben gaan spelen. Maar voor mijn gevoel klonk ie daarna (met powerbrake) tijdens het oefenen zoals hij hoorde te klinken.....

hidde630
18 april 2007, 15:23
misschien een van de buizenvoetjes/houders? dat heb ik ook een keer gehad inclusief de rook...weet niet meer of hij het daarna nog deed btw

guitarnijboer
18 april 2007, 20:38
@guitarnijboer
Ja hoor met powerbrake doet het ook nog steeds. En dat over dat warm zijn dat valt toch wel wat mee als ie daarvoor op standby stond?



Je buisjes zijn dan wel iets opgewarmd maar je versterker wordt pas echt warm waneer je de hoogspanning een tijdje aan hebt staan. Op stand by is ie gewoon lauw, zeker voor een buizenversterker. Andere onderdelen zoals schermrooster weerstanden worden pas warm als je lekker hard staat te blazen. Mogelijke oververhitting van het een of ander krijg je dus pas als je een tijd lang hard staat te spelen.... Tenzij er iets defect is zoals kortstondige sluiting in een buis. Weerstanden kunnen best wat hebben en na kortstondig wat rook te produceren nog best werken.

Wat ook kan is dat er een flinke vonk in je versterker ontstond (vaak bij de eindbuisvoetjes) omdat je speaker of powersoak niet goed was aangesloten waardoor de versterker (even) geen belasting zag. Dat vinden ze niet fijn!!