PDA

View Full Version : 6881 in jubilee



jaspie
13 april 2007, 17:38
ik liet laatst mijn eindtrap buizen vervangen en die kerel zei dat hij er sovteks in zou doen(in men marshall jubilee 1x12 combo). Toen ik thuis kwam zag ik er dat er indd sovteks inzaten maar 6881's en geen el34's. Wat is het vershil tussen deze twee en kan ik dacht dat er el34s in ee jubilee hoorden...
ik ben nog ene beetje n00bish op het buizen gebied dus hoop dat iemand hier er mischien wat over zou weten.

mvg

Jasper

Chris Winsemius
13 april 2007, 18:05
Door beperkte beschikbaarheid van moderne/goede EL34s toen heeft Marshall 'n aantal jaren lang 5881 buizen gebruikt in diverse modellen.

Verschillen:
- andere biasing
- Sovtek 5881: "karton-achtig" van klank maar zeer degelijk
- EL34: warmer, meer mids

Unicron
13 april 2007, 18:05
Het zullen 5881s zijn? dat is een (soort) 6L6...

Heb je de oude buizen weer terug gekregen? (Altijd om vragen)

Misschien zat er al 6L6 in?

jaspie
13 april 2007, 18:18
nou bij mijn weet zaten er el34s in van groove tube, de reden dat ze vervangen waren was omdat ze 3 weken nadat ze erin gezet waren een ruis veroorzaakten. Het precieze weet ik even verder nie en ga morgen ook ff langs om info te vragen aan hem. Maar hoort de amp beide type buizen te kunnen ontvangen?

ps 5881 indd, typfoutje

Misery Signals
13 april 2007, 20:30
Hebben EL34's en 5881's geen andere socket? Die kan je niet zomaar vervangen door elkaar...?

Chris Winsemius
14 april 2007, 10:22
Hebben EL34's en 5881's geen andere socket? Die kan je niet zomaar vervangen door elkaar...?

Zelfde sockets maar onderlinge uitwisseling is alléén mogelijk als de socket is bedraad voor EL34s en het bias-circuit voldoende "range" heeft om beide types goed te biasen.

De meeste Marshalls die ik zag met 5881s hadden de buisvoeten op de "EL34-manier".

jaspie
14 april 2007, 12:56
hmm toch vink het vreemd dattie er zo maar andere in ging zette, want gewoon sovteks en groove tubes verschillen ook nog wat in prijs

Braindead
14 april 2007, 14:12
Zelfde sockets maar onderlinge uitwisseling is alléén mogelijk als de socket is bedraad voor EL34s en het bias-circuit voldoende "range" heeft om beide types goed te biasen.

De meeste Marshalls die ik zag met 5881s hadden de buisvoeten op de "EL34-manier".

Houd dat automatisch in dat deze MArshalls wel gewoon gebouwd zijn voor el34 buizen? OF moet je ze om laten bouwen voor el34?

svdijk
14 april 2007, 14:16
In een Marshall Jubilee horen EL34's te zitten, de eindtrap is voor deze buizen ontworpen, en klinkt ook het beste (Marshall-achtig) met EL34's.
Als je 5881 inplugd, wat overigens wel kan qua bedrading, moet de bias opnieuw afgesteld worden.
De versterker gaat hierdoor wel erg schel (ear-piercing) klinken!
In de Marshall's uit de jaren '90 waar 5881 in gebruikt werden, is het circuit ook op deze buizen aangepast, waardoor deze versterkers met de 5881 buizen weer het beste klinken(ook al zijn daar de meningen over verdeelt).

ACSlater
14 april 2007, 18:37
Ik heb een SJ met EL34 maar heb ook eens een SJ gehad met 6L6 buisjes erin. Het gevolg is dat de scheur wat minder is maar de clean meer headroom heeft.

Braindead
14 april 2007, 20:09
hmm, cool je hebt dus 2 exact dezelfde versterkers getest met beide typen buizen...... intresting

ACSlater
15 april 2007, 11:48
hmm, cool je hebt dus 2 exact dezelfde versterkers getest met beide typen buizen...... intresting

ja idd. Ik kan wel zeggen dat de extra headroom bij 6l6 buizen niet opweegt tegen hetgene wat je inleverd op het scheurkanaal.

dml
15 april 2007, 12:07
Ik heb een SJ met EL34 maar heb ook eens een SJ gehad met 6L6 buisjes erin. Het gevolg is dat de scheur wat minder is maar de clean meer headroom heeft.

Meer headroom, daar kan ik me wat bij voorstellen maar minder scheur, als in minder eindtrapoversturing? Meer headroom = minder snel eindtrapoversturing.......

Braindead
15 april 2007, 12:19
Ik heb een Marshall jcm900 sl-x en die draait op 5881 buizen. OP EL34 zou ie dus meer scheur krijgen?

Chris Winsemius
15 april 2007, 13:19
In een Marshall Jubilee horen EL34's te zitten, de eindtrap is voor deze buizen ontworpen, en klinkt ook het beste (Marshall-achtig) met EL34's.
Als je 5881 inplugd, wat overigens wel kan qua bedrading, moet de bias opnieuw afgesteld worden.
De versterker gaat hierdoor wel erg schel (ear-piercing) klinken!
In de Marshall's uit de jaren '90 waar 5881 in gebruikt werden, is het circuit ook op deze buizen aangepast, waardoor deze versterkers met de 5881 buizen weer het beste klinken(ook al zijn daar de meningen over verdeelt).

Thanks!


Ik heb een SJ met EL34 maar heb ook eens een SJ gehad met 6L6 buisjes erin. Het gevolg is dat de scheur wat minder is maar de clean meer headroom heeft.

Dan lijkt het er sterk op dat ze in ieder geval dezelfde uitgangstransformator gebruiken. Een EL34 eindversterker wil meestal 'n lagere impedantie zien dan een 6L6 eindtrap, 6L6jes met lage primaire impedantie geven meer cleane headroom. (Ik hoop dat dit niet te techneutisch overkomt).

ACSlater
15 april 2007, 20:46
Dan lijkt het er sterk op dat ze in ieder geval dezelfde uitgangstransformator gebruiken. Een EL34 eindversterker wil meestal 'n lagere impedantie zien dan een 6L6 eindtrap, 6L6jes met lage primaire impedantie geven meer cleane headroom. (Ik hoop dat dit niet te techneutisch overkomt).

Het wordt voor mij al heel snel techneutisch maar ik heb zelf gezien wat voor buizen erin zaten omdat ik het geluid zo anders vond dan mijn eigen SJ. De SJ met 6L6 had ik te leen omdat de mijne ter reparatie was en de gitaarboer nog een 2553 had staan.