PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij aankoop 1e gitaar



biertje
13 april 2007, 09:26
Eerst en vooral, ik ben nieuw hier en geen gitaarervaring.
Ik zou me een elektrische gitaar willen aanschaffen, maar ik weet niet echt welke te kopen. Ik zou vooral Rock/Metal willen spelen.
Ik heb al wat rondgekeken en ben te weten gekomen dat Jackson, ESP, Dean, Ibanez & B.C. Rich daar wel geschikte merken voor zijn. Mijn budget loopt tot 400euro.

Welke types/series zijn er geschikt, hebben al een degelijke kwaliteit van geluid en materiaal (ik verwacht geen superkwaliteit, maar één die toch iets waard is en ideaal voor een beginneling. Duurder is beter, maar dat kan ik me niet permiteren als starter) en passen in een standaard koffer?


Als versterker had ik gedacht aan een roland cube 15x.

Alvast bedankt ;)

Wickerman
13 april 2007, 09:37
De js30 serie van jackson is goed genoeg, rond de 300 euries, kan je nog wat geld in een betere versterker pompen.

biertje
13 april 2007, 09:58
De js30 serie van jackson is goed genoeg, rond de 300 euries, kan je nog wat geld in een betere versterker pompen.

Bedankt om te antwoorden :) maar heb je voorbeelden van betere versterkers? cube 30x?

wietse
13 april 2007, 10:10
duurder is niet per definitie beter, hoort wel zo te zijn maar daar zit ook nogal eens slechte exemplaren tussen.
mis nog wat merken in je opsomming, oa london city, en op een epiphone les paul oid kan je ook prima metal spelen pin je niet vast op de merken die geassocieerd worden met metal, yamaha mag je ook zeker niet vergeten.
in principe kan je op elke gitaar met een humbucker (dubbel element voor de leek) in de brugpositie metal spelen.
zou persoonlijk gaan voor een cube 30 ipv een cube 15 die heeft een grotere speaker en meer vermogen dus klinkt dus net wat voller.
zolang je maar bij merken als stagg en keiper uit de buurt blijft, kunnen ook goede tussenzitten maar die zijn schaars, richwood is daarentegen wel heel redelijk spul.
neem gewoon altijd iemand mee die al een tijdje gitaar speelt als je gaat shoppen, die pikt de goeden er wel uit, als beginner lukt je dat niet.

biertje
13 april 2007, 11:18
duurder is niet per definitie beter, hoort wel zo te zijn maar daar zit ook nogal eens slechte exemplaren tussen.
mis nog wat merken in je opsomming, oa london city, en op een epiphone les paul oid kan je ook prima metal spelen pin je niet vast op de merken die geassocieerd worden met metal, yamaha mag je ook zeker niet vergeten.
in principe kan je op elke gitaar met een humbucker (dubbel element voor de leek) in de brugpositie metal spelen.
zou persoonlijk gaan voor een cube 30 ipv een cube 15 die heeft een grotere speaker en meer vermogen dus klinkt dus net wat voller.
zolang je maar bij merken als stagg en keiper uit de buurt blijft, kunnen ook goede tussenzitten maar die zijn schaars, richwood is daarentegen wel heel redelijk spul.
neem gewoon altijd iemand mee die al een tijdje gitaar speelt als je gaat shoppen, die pikt de goeden er wel uit, als beginner lukt je dat niet.

Bedankt voor de raad! Ik denk dat het een roland cube 30 wordt, maar van gitaar zou ik één willen die rock & metal aankan (tot 400euro) en die er ook een beetje zo uitziet, niet extreem, maar gewoon een zwarte en een beetje ruig :p

STW
13 april 2007, 12:02
een zwarte :)
dat was ook een doorslaggevende factor bij de aankoop van mijn eerste elektrische gitaar

succes met je keuze, ik denk dat je er wel uit moet komen met de gegeven adviezen

biertje
13 april 2007, 14:23
Er kan nooit advies genoeg zijn. Merken wist ik al wel hoor, maar m'n vraag was welke series/types er geschikt zijn voor mij (Metal/Rock, tot 400euro) en welke dan weer niet!

Dank U

biertje
13 april 2007, 15:49
Een andere vraag: wat maakt een gitaar een metalgitaar?
2x Humbuckers, zwart, ... ?? Dat zou me wss wel helpen bij m'n keuze!
Merci

Wickerman
13 april 2007, 16:09
Een andere vraag: wat maakt een gitaar een metalgitaar?
2x Humbuckers, zwart, ... ?? Dat zou me wss wel helpen bij m'n keuze!
Merci

Ouch, moeilijke vraag...

1) Ga nooit alleen op het uiterlijk af!! Je mag dan een BCRich kopen die er uitziet als een blikkenopener maar dat maakt het nog geen goede gitaar. Ik ben zelf een metalgitarist (goh, dat klinkt stoerder dan verwacht) en ik speel op een epiphone lp100. Die 2 humbuckers doen het 'm.
2) Kies een gitaar en versterker die een beetje veelzijdig is. Je kan dan een Dean scheurmachine met een cube30 hardcore versterker (voorbeeldje) kopen, maar je zou er later wel eens spijt van kunnen krijgen dat je daar geen degelijke blues-, jazz- of cleane kank uit kan krijgen...

biertje
13 april 2007, 16:16
Ouch, moeilijke vraag...

1) Ga nooit alleen op het uiterlijk af!! Je mag dan een BCRich kopen die er uitziet als een blikkenopener maar dat maakt het nog geen goede gitaar. Ik ben zelf een metalgitarist (goh, dat klinkt stoerder dan verwacht) en ik speel op een epiphone lp100. Die 2 humbuckers doen het 'm.
2) Kies een gitaar en versterker die een beetje veelzijdig is. Je kan dan een Dean scheurmachine met een cube30 hardcore versterker (voorbeeldje) kopen, maar je zou er later wel eens spijt van kunnen krijgen dat je daar geen degelijke blues-, jazz- of cleane kank uit kan krijgen...

Cleane klank zoek ik niet echt, meer rock/metal. Dus die 2 humbuckers zijn heel belangrijk. En een roland cube 30x is ook geschikt.

Een andere domme vraag, voor wat dient juist de tremolo!?

Gitaro
13 april 2007, 16:19
Euh, zoals wietse zegt is een gitaar geschikt voor metal als er een humbucker in de brug zit en de gitaar er niet uitziet als een dikke jaren '50 jazzbak. Goedkope BC Rich en Stagg kan je over het algemeen beter mijden wegens gebruikte materialen (multiplex ipv degelijk hout) en constructie (vaak slecht afgewerkt). En wit is ook hartstikke metal.

Met een goedkope ibanez doe je iig geen miskoop. Ken je iemand die gitaar speelt? Zo ja, ga een keer met hem naar een gitaartoko, dan kom je er vanzelf wel uit. Er is namelijk zo veel degelijk spul dat het moeilijk is om één specifiek model aan te raden.

Cube 30 is wel aan te raden ipv de 15 ja. Mede dankzij de Rectifier (lees: brute scheur) mode, die de 15 niet heeft.

Wickerman
13 april 2007, 16:23
@ Biertje; Die tremelo is een hendel waarmee je de verplaatsbare brug eem... verplaatst... Zo verander je de spanning van de snaren (hoger, lager) waardoor deze natuurlijk ook hoger/lager gaan klinken waarna de veren (die in de gitaar zitten) de brug weer op zijn oorspronkelijke plaats brengen.

Let op, bij goedkopere gitaren is de tremelo meestal bagger (zorgt dan voor ontstemming, brekende snaren of lost de brug gewoon)

Gitaro
13 april 2007, 16:24
Je kan je inderdaad beter de moeite besparen en iets zonder tremolo kopen (Ibanez RG321 comes to mind)

jasper159
13 april 2007, 16:27
Cleane klank zoek ik niet echt, meer rock/metal. Dus die 2 humbuckers zijn heel belangrijk. En een roland cube 30x is ook geschikt.

Een andere domme vraag, voor wat dient juist de tremolo!?

Jaja clean zoek je niet echt, maar als je binnen een paar maanden iets cleans ofzo wil spelen ga je balen dat het geen mooie cleane klank is. Geloof me, in het begin is het altijd cool om veel distortion enzo te hebben, maar je wil ook wel eens wat anders.

Wickerman
13 april 2007, 16:29
Je kan je inderdaad beter de moeite besparen en iets zonder tremolo kopen (Ibanez RG321 comes to mind)

*Defeniëert "moeite" even*
-Snaren vervangen is sowieso al moeilijk voor een beginner, laat staan met een tremelo
-Metal wordt dikwijls in lager stemmingen gespeeld = minder spanning op de snaren = tremelo opnieuw afstellen (milimeterwerk)
-Je gaat het als beginner al moeilijk genoeg hebben om goed te leren spelen; je concentreren op die trem kan je zeker wel missen.

biertje
13 april 2007, 16:30
Je kan je inderdaad beter de moeite besparen en iets zonder tremolo kopen (Ibanez RG321 comes to mind)

Tremolo is dus niet echt aan te raden voor een beginneling en/of voor een gitaar tot 400 euro?

Alvast bedankt voor de vele reacties, you're the best!

biertje
13 april 2007, 16:39
Jaja clean zoek je niet echt, maar als je binnen een paar maanden iets cleans ofzo wil spelen ga je balen dat het geen mooie cleane klank is. Geloof me, in het begin is het altijd cool om veel distortion enzo te hebben, maar je wil ook wel eens wat anders.

Op m'n vorige werd er al geantwoord.
Wat raad je me dan aan van gitaar / versterker, zodat ik ook wat allround kan spelen (binnenkort) Maar metal blijft de hoofdzaak! Merci

Wickerman
13 april 2007, 16:39
Ik raad je echt een lespaul-type aan. Kan je zeer metal laten klinken, maar de gitaar staat toch nog open voor andere stijlen.

Qua versterker zou ik het niet echt weten. Randall eventueel ? De heer Dimebag speelde erop.

biertje
13 april 2007, 16:59
De keuze blijft moeilijk!?
Welke van de 4: ibanez, epiphone, jackson of esp heeft er de beste kwaliteit tot prijsklasse 400euro voor mij? Tell me, dank u

Rormo
13 april 2007, 18:51
Een andere vraag: wat maakt een gitaar een metalgitaar?
2x Humbuckers, zwart, ... ?? Dat zou me wss wel helpen bij m'n keuze!
Merci

Kleur moet je uiteraard zelf weten. Humbuckers bepalen zeker voor een groot deel of een gitaar goed is voor metal. Maar ik vind zelf ook de snelheid van het fretboard erg belangrijk. Metal heeft veel snelle loopjes en solos en daarvoor is het prettig als je een snelle hals hebt met snelle fretten.

De gitaren die jij noemt zijn alle 4 goed. Ga gewoon naar de winkel en test (beter als je dit laat doen door iemand die al kan spelen) verschillende uit. Kies welke jij het mooist vind (klinken).

biertje
13 april 2007, 18:56
Kleur moet je uiteraard zelf weten. Humbuckers bepalen zeker voor een groot deel of een gitaar goed is voor metal. Maar ik vind zelf ook de snelheid van het fretboard erg belangrijk. Metal heeft veel snelle loopjes en solos en daarvoor is het prettig als je een snelle hals hebt met snelle fretten.

De gitaren die jij noemt zijn alle 4 goed. Ga gewoon naar de winkel en test (beter als je dit laat doen door iemand die al kan spelen) verschillende uit. Kies welke jij het mooist vind (klinken).

Thanx, ik heb ondertussen al wat rondgekeken en ben gestoten op:

Ibanez RG-321 MHWK
Epiphone Les Paul Studio EB
(Gothic) SG G400 EB
Jackson DX-6 black
ESP-ltd Viper-50 BK

Greetings

biertje
13 april 2007, 22:43
Thanx, ik heb ondertussen al wat rondgekeken en ben gestoten op:

Ibanez RG-321 MHWK
Epiphone Les Paul Studio EB
(Gothic) SG G400 EB
Jackson DX-6 black
ESP-ltd Viper-50 BK

Greetings

Welke zouden jullie me aanraden en welke niet!? Als ze allemaal kwalitatief gelijkwaardig zijn, dan ga ik eens naar de winkel om te kijken welke het beste bij mij past. Dank u

Flipkoos
14 april 2007, 00:42
Of je koopt een goede tweedehands. heb je meer gitaar voor hetzelfde geld. Moet je wel een ervaren iemand meenemen.
Tweedehands Parkertje P38 bijvoorbeeld :)

Wickerman
14 april 2007, 12:33
Ik zou persoonlijk voor de epiphone les paul gaan.


@ flipkoos; wtf doe jij om 00.24u nog op i'net, heb je geen leven ofzo ? :p

biertje
14 april 2007, 17:12
Ik zou persoonlijk voor de epiphone les paul gaan.


@ flipkoos; wtf doe jij om 00.24u nog op i'net, heb je geen leven ofzo ? :p

Anderen raden mij de Ibanez RG-321 MHWK aan, zou dat veel schelen met dien Epiphone Les Paul Studio EB of de Epiphone (gothic) SG G400 EB?

't Is nie gemakkelijk :rockon:

Wickerman
14 april 2007, 17:24
Goh, ibanez staat (bij mij) echt bekend als een scheurmachien... Qualitatief zullen de 2 wel ongeveer tzelfde zijn.