PDA

View Full Version : Kan iemand mij een fatsoenlijk Whammy pedaal aanbevelen?



Arch_Evil
12 april 2007, 21:03
Hey mensen. Mij lijkt een Whammy pedaal wel wat. Ik heb een beetje op internet rondgekeken al, en Digitech is denk ik wel de bekendste. Ik weet dat ze vier modellen hebben: de WH-1 Whammy, de Whammy II, de XP-100 Whammy-Wah en de Whammy IV.

Welke zouden jullie mij van die vier aanbevelen? En zijn er ook andere merken naast Digitech, die de moeite waard zijn?

Ik hoor het graag ;) alvast bedankt!

lampz
12 april 2007, 21:53
Qua sounds is de eerste versie van de DigiTech Whammy de beste, die klinkt het minst digitaal. Persoonlijk vind ik echter de kosten (echt zo'n tweedehands-klassieker) niet opwegen tegen het wat digitalere geluid van de laatste versie, welke makkelijk via internet voor minder dan 200 euro te krijgen is.

tubeonly
13 april 2007, 08:38
De WH-1 klinkt echt super en is in gebruik ook wat lekkerder dan de xp-100. Voelt gewoon op de een of andere manier heel wat lekkerder aan. Ik ben er in ieder geval helemaal verzot op. Het geluid is ook stukken beter dan de xp-100, maar misschien dat niet iedereen zo kritisch luistert. Om te beginnen is de xp-100 helemaal ok. Als je veel geduld hebt kom je een xp-100 voor rond de 100 euro tegen. De WH-1 kost al gauw tussen de 200 (heeeeel veel geluk hebben...) en 500 euro. Op ebay soms zelfs al $600.

De Whammy 4 (=/- 200 euro nieuw) zou moeten klinken als de wh-1. Sommigen zeggen dat hij iets minder klinkt dat de Wh-1, ik heb hem zelf niet geprobeerd. Groot voordeel is midi mogelijkheid, dat deed mij ook heel even twijfelen. Met midi kun je zonder te moeten bukken ook al die andere mogelijkheden zoals de octaver gemakkelijk gebruiken. For what it's worth: Die gitarist van Muse gebruikt hem ook ;)

ruezzz
13 april 2007, 09:04
Je zou ook nog een tweedehands WH-2 kunnen proberen.
Ik meen dat daarin nog dezelfde chip zit dan in de WH-1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.(Weet iemand daar meer over?)
(Ik heb beide en de verschillen zijn minimaal).
De WH-2 heeft een extra voet-button waarmee je door de presets kan manouvreren.

Gebruik je een 19 inch rack, dan zou je ook es kunnen zoeken naar de Digitech IPS33B (SuperHarmonyMachine) hierin zit met zekerheid dezelfde chip als in de WH-1 en je kunt er naast Whammy (met expressiepedaal) veel andere te gekke harmony/pitch/whammy dingen uithalen. Het was destijds de 'Poor man's Eventide', maar echt een prima sound'. Nadeel: ook vrij zeldzaam, maar de prijzen zijn in verhouding nog niet zo over de top als de WH-1.

De makkelijkste weg is natuurlijk de WH-4 proberen. Als dat je ding is, dan ben je gelijk klaar... zeker in een luide band zullen de verschillen minimaal zijn.

Nitefly7
13 april 2007, 16:14
...
De makkelijkste weg is natuurlijk de WH-4 proberen. Als dat je ding is, dan ben je gelijk klaar... zeker in een luide band zullen de verschillen minimaal zijn.

Ahah, jij bent een van die mensen die z'n whammy daadwerkelijk in 'n bandsituatie gebruikt en niet alleen in z'n huiskamer of in repetities (als je aan de andere kant van de deur als je band staat ;) )..

Anyhoo, de Wh-1 heeft inderdaad zo'n esoterische chip die te vergelijken is met dé TS-808 chips qua 'vibe'; hoewel hij inderdaad beter zou kunnen klinken..

Wat ik me afvraag is 'waar' je het geluid hoort als je (en velen met jou, waaronder ikzelf) het hebt over 'beter' of 'digitaler'?
gaat het dan over het 'wet' geluid als het pedaal nog niet ingedrukt is (dan hoor je al een lichte 'warble' of bijna 'detune' effect-> preset in Wh-4 als 'n soort 'chorus'..) ?
of is het de 'sweep' als de noot aan het stijgen is (het gezoek en getrek aan 'n 'digitale noot' ) ?
óf is het het 'eindpunt' van de whammy, bijv. of het +1 octave ook echt klinkt als dezelfde noot '12 streepjes verder' ?

bij mijn EX-7 hoor ik het verschil inderdaad, maar in bandsituaties is die +1 octave of misschien de harmony-functies het meest bruikbaar en zijn de verschillen bijna verwaarloosbaar...

Wat wel een groot verschil is, is de manier van 'aanzetten' ; de Wh-1 en Wh-4 hebben een echte drukknop; de XP-100 heeft van die zachte toetsjes die ik nooit echt vertrouw (hoewel Marcel Coenen heel lang 'n XP-100 heeft gebruikt volgens mij) en de Wh-2 lijkt een beetje op de XP-100 omdat hij ook presets heeft waar je doorheenbladert met de toetsjes..

Mijn EX-7 zit in een TB-loop, dus ik zet 'm 'aan' en dan klik ik 'm aan/uit via de TB-loop....


btw: leuke tip t.a.v die IPS33.. !

ruezzz
13 april 2007, 18:12
Let op: het is de IPS33B (met de nadruk op B)

Harm
13 april 2007, 19:15
Yep, de ips33b en de wh-1 en de wh-2 hebben dezelfde chip... Klinken ook hetzelfde. De xp-100 heb ik gehad, is ok maar niet hetzelfde plus ik vond het te fragiel... De wh-1 is een toppertje om de vibe denk ik... Ik weet niet hoe de reissue (wh 4) klinkt...
Wel zit ik er sterk aan te denken om de ips33b te gebruiken in het voorversterkerdeel voor de whammy icm expressiepedaal... Blijft leuk!

Harm

ShadowShape
14 april 2007, 22:21
Hey daar,

Ik heb zelf een WH-4 en ben d'r erg tevreden over. Kan 'm niet vergelijken met een WH-1 en 2, maar klinkt toch goed. Herman Li van Dragonforce gebruikt 'm ook, en je kan 'm goed terug horen in z'n solo's. Hoop dat je d'r iets aan had.

Groeten,

Wicked Willy
15 april 2007, 14:03
Ik heb nu ookal weer een klein jaar de Whammy 4, bevalt prima, gebruik hem met name voor radiohead-achtige dingen. De fabriekssetting van de Whammy zijn niet altijd ok zodat hij bij inschakelen in de 0 stand 'ontstemd', maar dit is vrij eenvoudig op te lossen. Leuk speeltje en ik gebruik hem live okk regelmatig.

Harm
15 april 2007, 14:13
Ik heb nu ookal weer een klein jaar de Whammy 4, bevalt prima, gebruik hem met name voor radiohead-achtige dingen. De fabriekssetting van de Whammy zijn niet altijd ok zodat hij bij inschakelen in de 0 stand 'ontstemd', maar dit is vrij eenvoudig op te lossen. Leuk speeltje en ik gebruik hem live okk regelmatig.

Hoe los je dat op dan met de WH-4? Ben gewoon even nieuwsgierig... :)

Ik zal eens de WH-4 naast de WH-1 zetten gewoon voor de fun!

Harm

Wicked Willy
15 april 2007, 14:38
LOL geen idee, ik heb hem gewoon naar mijn gitaarboer gebracht die heeft dat voor mij (uiteraard kosteloos) gefixt.....ben zelf niet zo'n techneut.

Arch_Evil
15 april 2007, 21:40
Ok mensen, bedankt voor alle tips! :)
Binnenkort maar eens een paar pedaaltjes proberen ;)

-Heineken-
24 april 2007, 02:59
Heb zelf dus de Digitech WHII en de IPS 33B. Die WH-1 kun je dus gewoon vergeten, die vind je dus gewoon niet meer onder de 400 Euro, das's tie nou ook weer nie waard. Verschil tussen de WH-I en II is dat de II "toggle" footswitches heeft, wat dan weer wel een voordeel is, maar je zit met dat irritante "input gain" knopje, elke millimeter dat je hem verzet scheelt zo'n 10db als je hem in je fx loop zet, of in volumeverlies of noise voor je preamp. Overeenkomst is dat ze allebei de IVL technologies chip gebruiken waardoor de "tracking" gewoon beter is dan met de latere versies. De IPS 33B heeft deze chip dus ook en heeft een ton meer mogelijkheden. Is dus eigenlijk gewoon een intelligente pitch-shifter met ingebouwde whammy. (deze gebruikt David Gilmour voor zjn whammy-sounds, Satriani heeft 'm ook geruime tijd gebruikt) Je kan dus ook meerdere octaven toevoegen, een delay/vertraging aan het whammy signaal toevoegen, etc. Maar dan moet je wel weer MIDI gaan en heb je weer een rack/footswitch nodig. Daarom ligt de mijne ook stof te happen. Best bet; WHII. Kun je regelmatig vinden voor rond de honderd eurie en is best goed. Dan heb je ook nog die EHX HOG en POG wat respectievelijk een intelligente en niet intelligente pitch-shifter zijn, kun je ook met whammy-en maar heb je weer een extra expressie pedaal nodig, heb ze nooit geprobeerd maar goede reacties over gelezen.
Of een Boss PS-5 met expressie pedaal. Ook nooit geprobeerd.