PDA

View Full Version : pick-up hoogte



tomazz
12 april 2007, 20:37
Hoi

ik heb laatst na een topic die ik hier gelezen had m'n brug humbucker wat gezakt, dit leidde tot wat minder output maar een veel gedefinieerdere toon als er wat gain aan te pas komt.

Nu na wat zoekwerk heb ik hier en daar al verschillende dingen gelezen zoals:
-het maakt echt niet uit je stelt de hoogte af naargelang je je geluid wenst
-het kan voor intonatieproblemen zorgen
-je volume van neck en bridge gaan verschillen (wat ik normaal vind maar
zolang dat niet overdreven is vind ik dit niet zo erg)
Wat is er nu waar en niet waar, waar moet ik opletten.
Wat zijn jullie bevindingen inzake dit onderwerp.

Alvast bedankt

LaurentB
12 april 2007, 20:56
Hoi

ik heb laatst na een topic die ik hier gelezen had m'n brug humbucker wat gezakt, dit leidde tot wat minder output maar een veel gedefinieerdere toon als er wat gain aan te pas komt.


Klopt.



Nu na wat zoekwerk heb ik hier en daar al verschillende dingen gelezen zoals:
-het maakt echt niet uit je stelt de hoogte af naargelang je je geluid wenst
-het kan voor intonatieproblemen zorgen
-je volume van neck en bridge gaan verschillen (wat ik normaal vind maar
zolang dat niet overdreven is vind ik dit niet zo erg)
Wat is er nu waar en niet waar, waar moet ik opletten.
Wat zijn jullie bevindingen inzake dit onderwerp.

Alvast bedankt

Jouw eigen bevinding klopt wel hoor, het geluid verandert enigszins bij verschillende hoogte.

Als de elementen te dicht bij de snaren staan gaat de magnetische kracht ervan de trilling van de snaren beïnvloeden, dus dat moet je voorkomen.

De volumes van de verschillende elementen veranderen inderdaad, als je ze verderaf of dichterbij zet. Ik heb op mijn Stratocaster bewust wat met die hoogtes gespeeld, zodat die tussenstanden van de elementschakelaar klinken zoals ik wil.

tomazz
13 april 2007, 22:00
ok merci voor de respons laurent

Arno P
13 april 2007, 23:11
Ik ben recent overgegaan van 010 naar 011 snaren en het klonk een stuk steviger maar in het hoog een stuk TE.....voorversterkerbuisjes van de amp vervormden te snel...
Dus het element aan de dunne E kant wat lager gezet en nu is het weer perfect...
Het is ook een gevoel/smaak kwestie

Lekker een tijdje spelen en de boel telkens wat verstellen dan krijg je een goed idee wat je wilt hebben

Eko
14 april 2007, 10:34
Ik heb de p.u.`s op m`n strat ( kinmans ) bijna in de body liggen. Op deze manier trekt de strat wat meer tone uit het hout vind ik. Een afstelling zo hoog mogelijk heb ik in het begin gehad maar ik vond de toon te vlak.
Op de tele staan ze standaard hoogte af fabriek.

rocker_71
17 april 2007, 12:39
Ik heb mijn pickups ook wat aan de lage kant. Niet in de laatste plaats omdat ik ze - als ze hoog staan- wel eens raak met mijn plectrum en dat is erg irritant.

lifespan
22 april 2007, 22:29
Blijft inderdaad kwestie van uitproberen en doen. Heeft wel degelijk invloed op het geluid, maar ook hier geld (zoals bij zoveel dingen) je eigen gehoor vertelt je wat je prettig vindt. Grappig bij single coil's blijft probleem bij iets te hoge afstelling; je snaren bijven steeds magnetisch aan de elementen "plakken"!

Pep