PDA

View Full Version : Gewicht en sustain



stratestic
12 april 2007, 20:32
Ik vraag mij het volgende af is er een verband tussen het gewicht van een elektrische gitaar en de sustain. Ik speel zelf namelijk over een zware Fender strat mexicaan en had laatst een lichte Amerikaan in mijn handen. Kon die
helaas niet inpluggen, alleen onversterkt bespeeld, maar nu vraag ik mij af of ze veel ik klank zullen verschillen?

Orgasmocaster
12 april 2007, 20:37
Theoreties gezien zou een zwaardere gitaar meer sustain moeten opleveren, maar in de praktijk gaat dit echt niet altijd op..
Ik heb bvb een hele lichte korina body die veel meer sustain levert als die met een hele zware Alder body.
Er zijn nog veel meer facoren die dit bepalen trouwens.. Elementen, constructie, dikte van de nek, houtsoorten, hardware (brug en zelfs tuners), snaar dikte en ga zo maar door.

stratestic
12 april 2007, 20:42
Ik ga ervanuit dat de rest allemaal hetzelfde is zoals snaren/elementen.
Dit zorgt natuurlijk voor een betere sustain/ ander geluid.
Maar een zwaardere plank (houtsoort) dus ook?

LaurentB
12 april 2007, 20:44
Klopt, wat Orgasmocaster zegt. Ik heb een zware Ibanez Musician met inderdaad een goede sustain, maar de Gibson SG van mijn broer is een kilo lichter en heeft dezelfde sustain.
Bij gelijke constructie zal een zwaardere gitaar meer sustain hebben, omdat de kast dan minder trillingsenergie van de snaar opneemt.

strat58
12 april 2007, 21:00
Klopt, wat Orgasmocaster zegt. Ik heb een zware Ibanez Musician met inderdaad een goede sustain, maar de Gibson SG van mijn broer is een kilo lichter en heeft dezelfde sustain.
Bij gelijke constructie zal een zwaardere gitaar meer sustain hebben, omdat de kast dan minder trillingsenergie van de snaar opneemt.

Hoi ik heb mijn hernia Les Paul Custom uit 1978 verkocht en heb nu een VOS Gibson Les Paul reissue diie veel lichter is en betere sustain heeft. Persoonlijk vind ik dat lichtere gitaren beter resoneren, je moet ze natuurlijk wel goed uitzoeken. Zo hebben de jaren 70 strats bijna allemaal een midden achtig geluid, maar mijn Strat uit 1973 die veel lichter is heeft een mooi helder en vol strat geluid. Nee geef mij en rug maar een lichte gitaar :)
Peace Strat58