PDA

View Full Version : Radius neckpocket Strat



D3nnis
12 april 2007, 19:25
Hallo,

Een hele tijd terug heb ik een strat body gekocht, van een voor mij onbekende makelij.

Tevens heb ik hier een USA strat neck (22 frets, met de toets overlapped over de neck, ivm de 22e fret).

Nu is het zo dat de pocket niet helemaal klopt met de neck. De pocket is zo'n 3mm breder (heb ik al ooit over gepost).
Wat ook apart is, is dat de radius van de neckpocket in de body groter is dan de radius van de neck (en dan niet alleen omdat de neckpocket breder is, maar sowieso een veel groter verschil), dus als ik de neck in de pocket zet, dan ligt ie in het midden tegen de pocket aan, maar aan de randen komt ie er vanaf zeg maar.

Ik heb dus constant gedacht dat die body gewoon een foute neckpocket had (ook omdat die neck gewoon klopt met de maten die ik op de site van Warmoth terug vind mbt breedte van de pocket e.d.), en dat ik dit wel op 1 of andere manier corrigeer.

Echter, laatst heb ik een strat slagplaat gekocht (Japan)...
Deze is qua breedte redelijk goed passend op de hals, echter het verloop van de radius is meer zoals die van de neckpocket van de body!

Op zich zal dit niet zo storen, omdat die 22e fret dus een stukje over de slagplaat heen valt, maar het gaat even om het idee.

Is er iemand die weet of er in strat nekken misschien nog verschil zit in de radius van de neck-heel, tussen bv. 60's body en modern neck, of wellicht japan vs usa, of iets anders?

Ik vind het een uiterst vaag verschijnsel in ieder geval, vooral omdat ik er eigenlijk ook nog niks over heb kunnen vinden!

D3nnis
17 april 2007, 21:47
echt niemand enig idee?

Oftewel: schop ;-)

G.G.
17 april 2007, 21:53
Als het goed is zijn alle heels hetzelfde radius is ongeveer 12 inch, maar je kan het beste gewoon een hals aftekenen en dan de neckpocket aanpassen.

oknarb180
17 april 2007, 21:53
Hey,

Misschien een stomme opmerking hoor, maar het is toch niet toevallig een body van een 5-snarige basgitaar ofzo? Tenminste, omdat de pocket 3mm breder is?

vr.gr.

Branko

D3nnis
18 april 2007, 17:53
Als het goed is zijn alle heels hetzelfde radius is ongeveer 12 inch, maar je kan het beste gewoon een hals aftekenen en dan de neckpocket aanpassen.

Hmm....de heel van de hals lijkt me eerder een radius van 5 inch ofzoiets te hebben in plaats van 12 inch...Wel gek, de hals is dus duidelijk anders dan de body....Strats zijn dus kennelijk niet zo standaard als ik dacht ;-)
Het plan is nu inderdaad om de radius die de neckpocket heeft dicht te douwen met hout, en daar een nieuwe uitsparing in te frezen.


Hey,

Misschien een stomme opmerking hoor, maar het is toch niet toevallig een body van een 5-snarige basgitaar ofzo? Tenminste, omdat de pocket 3mm breder is?

vr.gr.

Branko

Nee, het is geen bas body, het is een strat-body, met uitsparingen voor 3 single coils, en met de brug-uitsparing een cm of 10 van de rand van de body af, dus ik denk dat ik met zekerheid mag zeggen dat het wel een gitaar body is :-) (overigens, mijn 5-snarige bas heeft bij de 22e fret een 2,5cm bredere neck dan de strat hals is, en het verschil in de cutout van de body bij mij was maar 3mm, dus dit lijkt me zeker wel een productiefoutje)