PDA

View Full Version : Marshall 1960A + greenback speakers



Rockintimon
12 april 2007, 18:08
Kan er iemand mij vertellen of greenback speakers goed/beter zijn dan normale marshall speakers? En op de kast zit maar 100 watt op. Wat is het verschil met b.v. een 1960 met 300 watt? Maakt het kwa geluid wat uit of valt het mee?

kirk601
12 april 2007, 19:24
nu we het er toch over gaan hebben: wat is het verschil tussen 1960A en 1960B?

Ze zeggen dat de 1960B een vetter geluid geeft??

Elixir
12 april 2007, 19:28
Betekend die A niet "Angled" en die B iets van "Base" ofzo?
http://www.christians-musikladen.de/images/1960a.gifhttp://www.kouyougakki.co.jp/gita-/anp/1960b.jpg
links A, rechts B.

Rockintimon
12 april 2007, 19:30
A is in iedergeval een buikkast geloof ik

AART
12 april 2007, 19:35
A is de slanted en de B is de rechte.

Er wordt idd wel eens dat de rechte vetter klinkt. Waarschijnlijk omdat deze net iets meer volumieke inhoud heeft dan de slanted kast.

peter_heijnen
12 april 2007, 19:39
A = buik = idd angled
B = recht
Recht = iets meer laag (zegt men....)
Cab met 300 watt = 4 x gt75
Cab met 100 watt = 4 x greenback

De greenback is een andere speaker dan de gt75 en klinkt idd anders. Je kunt ze het beste zelf uitproberen/beluisteren.

Chris Winsemius
12 april 2007, 19:39
Kan er iemand mij vertellen of greenback speakers goed/beter zijn dan normale marshall speakers? En op de kast zit maar 100 watt op. Wat is het verschil met b.v. een 1960 met 300 watt? Maakt het kwa geluid wat uit of valt het mee?

Qua kast:
A is de "slanted" versie en B de rechte; de laatste heeft meer laag en klinkt meestal iets warmer dan 'n A op de grond.

Qua "vermogen" duidt 300 Watt op 4 G12T75 speakers. Die speakers vereisen 'n hele goede amp om 'n puike sound te krijgen. Met M25 Greenbacks (100 Watt totaal) wordt het meer bluesy, met Heritage M20s (80 Watt totaal) wordt het lekker creamy, met H30s (120 Watt totaal) wordt het warm en "stevig", met Vintage 30s (240 Watt totaal) wordt het "modern" en met Heritage H30s (120 Watt totaal) wordt het stevig en zeer gedetailleerd.

Laat ik qua kosten maar niet over de Alnico's beginnen :D

peter_heijnen
12 april 2007, 19:42
Laat ik qua kosten maar niet over de Alnico's beginnen :D
Half of full stack?

Squier4ever
12 april 2007, 19:48
full stack kost je ongeveer de lottoprijs die je wss toch nooit zult winnen :D

peter_heijnen
12 april 2007, 19:55
Ik ben gelukkig al blij met mijn ene alnico in mijn combo, en die vind ik trouwens ook al zwaar genoeg.

Zijn die alnico's zwaarder dan "normale"?

Chris Winsemius
12 april 2007, 21:14
De Alnico's van Celestion zijn er in de blauwe versie van 15 Watt en sinds kort ook in de goudkleurige versie van 50 Watt, kosten beiden even veel.

De klankverschillen tussen deze uitvoeringen zijn op het eerste gezicht vrij subtiel, ik hoop zsm. ff 'n Gold die hier ligt te testen.

















Patser-stack: 8 Alnico's :D (geintje!)

johantipker
12 april 2007, 21:21
Qua kast:
A is de "slanted" versie en B de rechte; de laatste heeft meer laag en klinkt meestal iets warmer dan 'n A op de grond.

Qua "vermogen" duidt 300 Watt op 4 G12T75 speakers.


Waarom vereisen die speakers dan zo'n hele goed amp?

Je ziet ze in vele amps en cab's zitten, was voor mij altijd wel zo'n criterium van een hele okee-je standaardspeaker...

Kun je daar eens over uitweiden?

Bedoel je dan een kwestie van de amp "voicen" op de speaker?

Chris Winsemius
12 april 2007, 21:30
Waarom vereisen die speakers dan zo'n hele goed amp?

Je ziet ze in vele amps en cab's zitten, was voor mij altijd wel zo'n criterium van een hele okee-je standaardspeaker...

Kun je daar eens over uitweiden?

Bedoel je dan een kwestie van de amp "voicen" op de speaker?

Ik gebruik zelf T75s als ik 'n versterker aan het modden of ontwerpen ben. Dan weet ik 99% zeker dat zo'n amp ook met andere speakers goed of noig veel beter klinkt. Ik vind vele (Celestion) speakers zelf ook veel lekkerder klinken maar die T75s zijn gewoon heel "eerlijk".

Op veel "mindere" amps klinken die T75s vaak kl*te IMHO.

Agent_Smith
12 april 2007, 21:35
Ik gebruik zelf T75s als ik 'n versterker aan het modden of ontwerpen ben. Dan weet ik 99% zeker dat zo'n amp ook met andere speakers goed of noig veel beter klinkt. Ik vind vele (Celestion) speakers zelf ook veel lekkerder klinken maar die T75s zijn gewoon heel "eerlijk".

Op veel "mindere" amps klinken die T75s vaak kl*te IMHO.

Helemaal mee eens! Ik ben een enorme Greenback fan en vind de T75s meestal maar erg kil. Al heb ik ook nog een 4x12 kast met oude (begin 80s) T75s en die klinken toch wel heel goed.

Chris Winsemius
12 april 2007, 23:19
Helemaal mee eens! Ik ben een enorme Greenback fan en vind de T75s meestal maar erg kil. Al heb ik ook nog een 4x12 kast met oude (begin 80s) T75s en die klinken toch wel heel goed.

(Zijn je zwarte knoppen nog goed aangekomen?).

De 80s T75s klinken anders dan de modernere, 'n Bevriende amp-bouwer uit de states laat die T75s zelfs op oude specs nabouwen door Celestion...

Agent_Smith
13 april 2007, 07:15
(Zijn je zwarte knoppen nog goed aangekomen?).


Zeker, misschien heb je mn bedank-meeltje gemist :)

Humedo
13 april 2007, 09:45
Gebruik zelf een 1960A kast met hele oude Greenbacks, maar speel ook geregeld over de 300 Watt kasten en soms over Vintage 30 kasten.

Ik vind toch de Greenbacks het lekkerst, ze zijn muddier, vlugger verzadigd vanwege het lage wattage (wat ik mooi vind) en hebben een wat smerigere mid-sound. Kortom meer karakter dan:

de 300 Watt met de normale 75 watt Celestions, die zoals Chris al zegt wat netter/strakker/eerlijker klinken. Maar dan moet je versterker dat strakke laag ook wel kunnen leveren. Anders lijken ze juist slechter te worden. Maar ik vind ze te "gewoon". Is natuurlijk smaak.

De Vintage 30's zijn ook niet verkeerd, maar niet helemaal mijn ding. In de studio vielen deze voor mij toch het eerste af.

Nellyrocks
13 april 2007, 13:42
Is er eigenlijk ook veel verschil tussen de "classic" celestions (zo noemen ze dat op de site) en de heritage?
Van allebij heb je bv een G12M Greenback.

Chris Winsemius
13 april 2007, 14:10
Is er eigenlijk ook veel verschil tussen de "classic" celestions (zo noemen ze dat op de site) en de heritage?
Van allebij heb je bv een G12M Greenback.

Behoorlijk wat.
De reguliere greenback is 'n 25 Watt model en de Heritage uitvoering is 'n 20 Watt model met kleinere magneet, klinkt veel warmer/smoother imho.

Nellyrocks
13 april 2007, 14:17
Sorry dat ik dit topic vervuil maar ik heb nog een vraagje. De Heritage G12H. Die 55Hz zeg maar. Hoe is die tov de G12M?

Ik wil twee andere speakers in mij ac30 zetten en weet niet precies wat namelijk. Een vriend van me heeft een oude ac30 met zwarte 55 Hz Celestions en dat klinkt heel lekker.

hidde630
13 april 2007, 14:43
Gebruik zelf een 1960A kast met hele oude Greenbacks, maar speel ook geregeld over de 300 Watt kasten en soms over Vintage 30 kasten.

Ik vind toch de Greenbacks het lekkerst, ze zijn muddier, vlugger verzadigd vanwege het lage wattage (wat ik mooi vind) en hebben een wat smerigere mid-sound. Kortom meer karakter dan:

de 300 Watt met de normale 75 watt Celestions, die zoals Chris al zegt wat netter/strakker/eerlijker klinken. Maar dan moet je versterker dat strakke laag ook wel kunnen leveren. Anders lijken ze juist slechter te worden. Maar ik vind ze te "gewoon". Is natuurlijk smaak.


hier sluit ik me helemaal bij aan!

Unicron
13 april 2007, 18:30
Voor in E gestemde gitaren zijn misschien de greenbacks wel het lekkerst, voor iemand die aan downtuning doet zou ik de G12H30 in zowel 75hz als 55hz aanraden, echt ronkende speakers (de oude althans, die chinese 75hz-ers vond ik vies schel)...

jerome
14 april 2007, 00:33
Gek is dat veel mensen zo wild zijn van die Greenbacks...Ik vind ze tegenvallen. Erg krasserig...
Dan vond ik de oude JCM 800 kasten met 4 x Celestion 65 watters echt veel beter klinken.
Die Marshall met 4 x 75 Watt Celestions vind ik echt klote boxen.
Een kil en flauw geluid en totaal geen dynamiek. Mss als je er een 300 watt buizenbak opzet wordt het mss nog wat, maar das slacht voor je oortjes!
Ik heb zelf 2 kasten met 2x 12 inch Celestion silver alninico's...
Helemaal top!

Renin
4 november 2007, 15:14
Dan nog een vraagje voor de experts :

Welke speakers zou ik kunnen gebruiken voor mijn mesa dc-5?

Ik denk erover om een 2x12 cabinet te gebruiken (dicht) i.p.v. de speaker in de combo om een veel vetter geluid te kunnen krijgen. (druk en oomppff in het geluid).

Ik wil wat gaan testen, maar kan iemand mij een leuke indicatie geven over welke goed zouden kunnen zijn en welke niet (om in het juiste spoor te geraken). Ik speel rock overigens, en heb geen onbeperkt budget helaas. Zouden bijvoorbeeld 2 speakers van 25 watt genoeg zijn? Bij mijn weten is de versterker zelf 50 watt, al zit er een 90 watt speaker in.

alvast dank

cas121
4 november 2007, 17:07
De 80s T75s klinken anders dan de modernere

Dat gevoel had ik al, ik heb een jcm800 kast ('85) met 75'ers erin en die is echt prima... Zijn het echt zulke andere speakers als de recente of is het gewoon meer dan 20 jaar gebruik wat voor die lekkere klank zorgt?

Jim Haagmans
5 november 2007, 11:14
Gek is dat veel mensen zo wild zijn van die Greenbacks...Ik vind ze tegenvallen. Erg krasserig...
Dan vond ik de oude JCM 800 kasten met 4 x Celestion 65 watters echt veel beter klinken.
Die Marshall met 4 x 75 Watt Celestions vind ik echt klote boxen.
Een kil en flauw geluid en totaal geen dynamiek. Mss als je er een 300 watt buizenbak opzet wordt het mss nog wat, maar das slacht voor je oortjes!
Ik heb zelf 2 kasten met 2x 12 inch Celestion silver alninico's...
Helemaal top!

Hm krasserig?? ik meende altijd te begrijpen dat die greenbacks juist erg warm klonken. correct me if im wrong please??