PDA

View Full Version : 12 snarige gitaar



Blend
12 april 2007, 17:08
Momenteel speel ik op een western, en af-en-toe op een spaanse gitaar.
Ik wil er graag een gitaar bij. Ik zit te denken aan een 12-snarige gitaar. De prijs mag nl niet al té hoog liggen (ik speel ook nog toetsen, en in keyboards gaat ook geld zitten :) ).
Heeft iemand ideeën/tips? Ik dacht zelf aan een Eko 12snarig. Ze zijn al oud (eind jaren '60 dacht ik), en soms zo nu en dan staat er 'n leuke op marktplaats, (of voor 50 euro, of voor 300 :) )
Mijn budget ligt rond de 250 euro.

Eko
12 april 2007, 18:21
Eko heeft aardig wat 12 snarigen gemaakt. Een tijdje waren ze wereldberoemd hier in NL. De Cats speelden er op. Ze zijn redelijk van kwaliteit en goedkoop aan te komen. Een leuke startersgitaar dus.

Blend
12 april 2007, 19:17
Eko's spelen heerlijk vind ik. Het is niet zo dat ik zozeer opzoek ben naar 'n beginnersgitaar, ik vind mezelf ondertussen geen beginner meer :satisfie: , maar gewoon naar 'n aardige 12string. M'n zus heeft 'n Yamaha, speelt ook lekker, maar ik zoek eigenlijk iets met elementen als 't ff kan.

zoon van Piet
12 april 2007, 19:31
Voordeel van die eko's is dat ze goedkoop zijn ( die van 50, niet die van 300..dat is overpriced). En ze zijn oerdegelijk, want van triplex. last but not least: door de geschroefde hals zijn ze meestal heel goed bespeelbaar te maken. Want dat is bij veel 2ehands 12strings het probleem. Nogal wat van die gitaren hebben een bol bovenblad gekregen van de snaarspanning, met een onmogelijke actie als gevolg.
En eko is er ook in ouderwets semi: met magnetische elementje...

Kaboemba
12 april 2007, 19:43
Een eko ranger is best een leuke gitaar, zeker voor het geld.

-Yves-
12 april 2007, 21:45
Ik vind een Eko verschrikkelijk klinken. Wat mij betreft komt het geluid nog niet in de buurt van hoe een akoestische gitaar moet klinken. Inderdaad, ijzersterk maar klankgewijs enorm zwak.
De Yamaha's vind ik een heel stuk beter. Ik weet niet of ze de 12-snarige modellen nog met een brede (niet standaard) nek maken. Heb ooit een 12-string Yamaha gehad met een standaard nek. Gemaakt ergens in de jaren 70. Super instrument voor zijn geld. Goed bespeelbaar, goede klank. Heb hem geruild voor een Kustom gitaarversterker... één van mijn jeugdzonden...

Succes met je zoektocht.

Liefhebber
12 april 2007, 23:20
Momenteel speel ik op een western, en af-en-toe op een spaanse gitaar.
Ik wil er graag een gitaar bij. Ik zit te denken aan een 12-snarige gitaar. De prijs mag nl niet al té hoog liggen (ik speel ook nog toetsen, en in keyboards gaat ook geld zitten :) ).
Heeft iemand ideeën/tips? Ik dacht zelf aan een Eko 12snarig. Ze zijn al oud (eind jaren '60 dacht ik), en soms zo nu en dan staat er 'n leuke op marktplaats, (of voor 50 euro, of voor 300 :) )
Mijn budget ligt rond de 250 euro.
Een echt goed klinkende nieuwe of oude(Guild!) twaalfsnaar koop je niet beneden de 1000 euro.
Als je naar oude gitaren kijkt dan zou ik vooral letten op Yamaha's en Framus uit de zestiger en begin zeventiger jaren. Die zijn nog regelmatig in goede staat en redelijk goed gebouwd(heeft te maken met export destijds naar de VS!)
Ik heb onlangs bij toeval een Framus 12 snaar van begin zeventiger jaren kunnen kopen voor 70 euro! Hij stond tussen de rommel bij een vintage meubel/interieur zaak. Door de eigenaar in Duitsland gekocht bij een inboedel!
De hals was nog helemaal recht. Wel een ontzettend stijve plank! Ik heb hem goed schoongemaakt, de hals opnieuw gefret en er een B-band in gezet. Akoestisch is het niet veel als je beter gewend bent maar versterkt heel mooi!
Komt waarschijnlijk vooral door het dikke, stijve bovenblad!
Die Yamaha's zijn akoestisch beter! Je ziet er af en toe nog wel eens eentje!
Eko is echt jeugdsentiment maar dat zijn echte barrels, triplex dozen!

Blend
14 april 2007, 12:20
Waar moet ik echt op letten bij 'n aankoop van 'n (oudere) 12string?

AgileGhost
16 april 2007, 09:48
Voornaamste probleem is meestal de intonatie, check dus altijd ff of hij goed op stemming te krijgen is, bij sommige (met kromgetrokken hals of loskomende brug) is dat onmogelijk.

zoon van Piet
16 april 2007, 10:34
Ik vind een Eko verschrikkelijk klinken

Klopt! tenminste... ze klinken niet zoals we nu gewend zijn. Het is een dun jengelgeluid. Maar is het slecht?
Dit soundje hoor je op heel veel 60's/70's opnamen -gisteren nog bij bud spencer en die andere op tv. Toch een classic, dus...


dan zou ik vooral letten op Yamaha's en Framus uit de zestiger en begin zeventiger jaren.

Yamaha ( en andere Japfabrikanten als Suzuki en k.Yairi) maakten uitstekende instrumenten, die veel meer in de buurt komen van de klank die we vandaag de dag verwachten van een 12string. Maar groot nadeel blijft dat ze door de gelijmde hals en (vaak) bol bovenblad niet bespeelbaar te krijgen zijn zonder een professionele opknapbeurt.

Framus was en is in veel opzichten te vergelijken met Eko. geschroefde hals, triplexgitaar. Persoonlijk vind ik dat de 'Vielschichthalsen' van Framus het absoluut niet halen tegen de meestal behoorlijk goede necks van Eko - niet in bespeelbaarheid en zeker niet in tone. De latere Nashville-Framussen waar je kennelijk op doelt zijn meer mainstream, maar veel zeldzamer dan de ouwe bakken, die echt nergens naar klinken.


Een echt goed klinkende nieuwe of oude(Guild!) twaalfsnaar koop je niet beneden de 1000 euro.
Dat zegt genoeg over wat 'echt goed' inhoudt. We hebben het hier over aanzienlijk minder kostbare oplossingen. Mijn Eko kostte me 35 euro - en ik ben er heel blij mee.

chris c
16 april 2007, 11:18
Ik heb een Eko Ranchero van de jaren 60. Het is een kleiner model, OM-formaat, met triplex klankkast. De hals is nog helemaal recht en uitstekend bespeelbaar, zelfs beter dan vele duurdere modellen. Die dingen zijn superstevig maar ook zwaar gebouwd, wat de klank niet ten goede komt. Voor wie een bespeelbare en onverwoestare twaalfsnarige wil zonder veel geld uit te geven vind ik ze wel de moeite waard. Versterkt met een klankgatelement klinkt ze ook erg goed. Ik zou voor een Eko niet meer dan een honderdtal euro geven, afhankelijk van de staat en het model. Voor 250 euro kun je beter een 2de hands Seagull of zo kopen met een massief bovenblad. Alvarez maakt ook heel goede goedkopere 12-snarigen.

http://img1.putfile.com/thumb/3/8017305077.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5044745)http://img1.putfile.com/thumb/3/8017305160.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5044746)

Blend
16 april 2007, 15:42
je afbeeldingen eronder doen het niet??

PS: bedankt voor jullie reacties nog!

Liefhebber
16 april 2007, 18:02
Waar moet ik echt op letten bij 'n aankoop van 'n (oudere) 12string?
Ik denk dat je beter een nieuwe kunt kopen! Een twaalfsnaar vraagt aanpassingen tov. een zessnaar. Dat heeft voornamelijk te maken met de grotere trekkrachten op hals,zadel en bovenblad(12 staalsnaren) Momenteel hebben de goede merken dit veel meer onder controle!
Er zijn tegenwoordig goede twaalfsnaren te koop rond de 1200 euro.
Een aanrader is zeker de Garrison G40-12. Is een heel mooi gebouwde twaalfsnaar van massief hout(Sitka,sapele mahonieblad en zijbladen, massief mahonie hals en ebben toets en brug. Kost rond de 1200 euro(met koffer)
Ik heb hem zelf niet maar hoor van een kennis die hem wel heeft dat hij heel lang op stemming blijft. Lijkt mij een goed teken wat betreft de kwaliteit.
Dit zegt uiteraard niet alles wat betreft de lange termijn. Als je nog duurder wilt dan moet je echt kijken naar Guild en Taylor.

Blend
16 april 2007, 20:18
Er zijn tegenwoordig goede twaalfsnaren te koop rond de 1200 euro.
Een aanrader is zeker de Garrison G40-12. Is een heel mooi gebouwde twaalfsnaar van massief hout(Sitka,sapele mahonieblad en zijbladen, massief mahonie hals en ebben toets en brug. Kost rond de 1200 euro(met koffer)


Ach ja, dan zal ik er maar bij vermelden: mijn vermogen ligt ongeveer rond de 240 euro. Ik dacht dat ik het ook ergens had aangegeven......
Haha, lichtelijk boven m'n budget dus!

Harald
17 april 2007, 08:52
Ik heb een 12 string Aria, die misschien wel interressant voor je is. Niet onaardig, maar geen match voor mijn Bozo, en daardoor nauwelijks nog gebruikt. Heb je een PM gestuurd.