PDA

View Full Version : Theoretische gitaarsite



consequence
12 april 2007, 13:02
Ik ben onlangs begon met een eigen site waarop ik de theorie en praktijk van zowel de akoestische als de elektrische gitaar uitleg. Aangezien ik de theorie al vrij goed onder de knie heb loop ik het risico om de theorie niet grondig genoeg uit te leggen. Daarom zou ik zowel aan beginnende gitaristen als ervaren gitaristen willen vragen om mijn site eens kritisch te lezen en er een gevat antwoord op te geven. Ik hoor liever dat het op niets trekt zodat ik het kan aanpassen dan dat je liegt. Pasop, de site is wel nog lang niet af...

De site is:
http://www.gitaarles.co.nr

koentrend
12 april 2007, 13:47
Ik heb je site gezien.
De opzet is leuk wat ik zou veranderen is het volgende:

-lettertype: leest voor mij niet lekker weg (arial is beter) en kan iets kleiner
-oefeningen/workshops erbij zetten (evt. in pdf uitgewerkt)
-een biografie van jezelf
-ik zou techniek en theorie menu in je bovenbalk zetten
-iets meer kleur
-in lessen werken bij de theorie en techniek, bv: theorie les 1, HET AKKOORD.
-je onderscheiden van de rest van de sites, iets toevoegen wat andere sites niet hebben, waardoor je natuurlijk veel bezoekers krijgt.

Dit zijn mijn punten.
Suc6

consequence
12 april 2007, 14:00
Ik heb je site gezien.
De opzet is leuk wat ik zou veranderen is het volgende:

-lettertype: leest voor mij niet lekker weg (arial is beter) en kan iets kleiner
-oefeningen/workshops erbij zetten (evt. in pdf uitgewerkt)
-een biografie van jezelf
-ik zou techniek en theorie menu in je bovenbalk zetten
-iets meer kleur
-in lessen werken bij de theorie en techniek, bv: theorie les 1, HET AKKOORD.
-je onderscheiden van de rest van de sites, iets toevoegen wat andere sites niet hebben, waardoor je natuurlijk veel bezoekers krijgt.

Dit zijn mijn punten.
Suc6

Thx, ik zal er zeker rekening mee houden! :)

hendrix2
12 april 2007, 14:14
Inderdaad het lettertype. Leest niet erg makkelijk.
Ook vallen de kolommen met theorie en techniek niet echt in het oog.
Ik moest heel even toch zoeken waar ik nou moest gaan klikken, tot ik akkoorden enzo zag staan. Misschien kan je dit toch in een balk bovenaan doen of in ieder geval meer in het oog laten springen.

Ik vind ook de layout nogal 'leeg' aandoen, zo die rode achtergrond met daar dan grote witte vlakken op, het lijkt me dat je daar toch iets mooier kan van maken.

Doe vooral zo verder en probeer er een nuttige site van te maken!
veel succes nog!

-=JEROEN=-
12 april 2007, 16:37
ik vind dat jullie belgen maar eens over moeten stappen naar het A B C D E F G systeem ;)

nette site verder, helder uitgelegd

plaatjes zijn wat verwarrend soms: als beginner zie je een foto van een hand die een C akkoord speelt, maar het schematje wat ernaast staat is ondersteboven en in spiegelbeeld

probeer dit enigszins te verduidelijken (misschien foto's maken van hoe je het zelf ziet als je het akkoord speelt (dus van bovenaf, vanuit 't oogpunt van de speler)

thekid
12 april 2007, 16:40
sry ik ben mss dan wel belg maar noten kan ik niet lezen hoor ik vind het systeem van jeroen ook veeeel makkelijker

hendrix2
12 april 2007, 16:54
sry ik ben mss dan wel belg maar noten kan ik niet lezen hoor ik vind het systeem van jeroen ook veeeel makkelijker
Tja, je kan geen noten lezen... hij kan moeilijk ABCDEFG op een notenbalk zetten hé :roll:
Hij verwacht toch ook niet dat je noten kan lezen? En hij leert je de noten... wat is dan het probleem...

gorgasm
12 april 2007, 17:18
ik zou ook een ander lettertype nemen.
wat MIJ stoort is
C maj (ik verwacht hier nog iets achter, een 7 een 9 ofzo)

ik heb nog maar weinig songs gezien waar men C maj schrijft om C te verkrijgen.

+ IK zou er n schema in plaatsten dat alle noten/tonen aangeeft, want als jij als kiddo net een gitaar vastpakt en je leest op je site "als je een C in barré wil nemen ga je naar de C op je E snaar", hoe kan dat kiddo weten waar die C ligt :) Als ze niet weten waar de fis op de B snaar ligt mogen ze 10.000 ladders en akkoorden vanbuiten blokken. En dat is niet wat mensen willen als ze hun gitaar vastnemen

Als je mensen uitlegt hoe een majeur, mineur, septiem enz akkoord wordt gemaakt, net als toonladders, dan zijn ze MSS in staat om dit vanaf verschillende rootnotes samen te stellen.

simone
12 april 2007, 20:55
heey..

ik heb je site bekeken en ik heb nog wel een tip voor je:

ik denk dat het makkelijker is de voorbeelden van de akkoorden te draaien.
Volgens mij is dat altijd zo... en dit is misschien een beetje verwarrend.

ik vind het trouwens verder wel een goede site!!!!

groetjes simone! 8-)

consequence
12 april 2007, 21:42
Ok, ik heb mijn site qua lay-out wat aangepast, de inhoud doe ik morgen wel! Maar wat vinden jullie nu van de kleuren, de overzichtelijkheid,...?
Grtz Sam :)

koentrend
15 april 2007, 22:40
HEt is beter, ik zou het main scherm niet dezelfde kleur groen geven zoals je boven menubalk...

Tevens zou ik zelf die Theorie en Techniek niet verticaal neerzetten.
Wat je ook kunt doen is: Die groene bovenbalk halveren en daaronder een nieuwe balk met Theorie en Techniek....

Succes.

Michel89
16 april 2007, 00:44
Ok, ik heb mijn site qua lay-out wat aangepast, de inhoud doe ik morgen wel! Maar wat vinden jullie nu van de kleuren, de overzichtelijkheid,...?
Grtz Sam :)

Aangezien ik grafisch vormgever ben kan ik hier wel even over meepraten.

Hoe je Theorie en Techniek hebt verdeelt vind ik persoonlijk wel een grappig en goedwerkend idee. De groene bovenbalk echter, zoals staat in Koentrends post, kan minstends worden gehalveerd, maar ik ben van mening dat een kwart ervan het denk ook nog wel goed zou doen.

Wanneer je dit gedaan hebt zou ik ook een scrollbalk van de tekst in het midden maken, en de scrollbalk die je nu helemaal rechts hebt weg werken. (Zodat de menus niet meescrollen maar alleen de inhoud) De banner/links aan de bovenkant verkleinen helpt hiermee, maar ook denk ik dat de tekst "theorie" en "techniek" in de menus te groot zijn, zet die gewoon helemaal boven in de menu's (En alsjebliefd niet zo groot) en direct eronder de links van de sub onderdelen.. Scheelt ook weer ruimte.

De kleuren vind ik erg beroerd, vooral het geel en groen, maar dat is smaak. Maar iig dit in combinatie met elkaar vind ik niet fijn, het geel met de witte letters past zoiezo niet. Verder zou ik zeggen kies 2 of 3 hoofdkleuren en hou het daarbij want het lijkt nu een regenboog. En kies daarbij in ieder geval kleuren die elkaar niet zo afstaan. Je hebt momenteel groen blauw geel zwart wit en dat roodachtige, het staat elkaar allemaal een beetje af naar mijn mening en is veel te druk. (Niet als druk in vrolijk, maar als druk in vermoeiend) Ook vind ik dat fel lichtgroen een heel zware kleur om lang naar te kijken (Zeker als je het vergelijkt met het donkerblauw en het donkerrood in andere delen van de site) dus doe een minder opdringerige kleur in het midden. De banners mogen overingens wel een beetje opvallen maar dan nog is dat lichtgroen niet mijn smaak. (Hoewel je het in bepaalde kleinere dingen het wel mooi kan verwerken, maar geen hele vlakken vind ik)

Lettertype zou ik wanneer de kleur van de achtergrond veranderd geen moeite mee hebben. Wat wel een stoorfactor is, is dat je geen ruimte hebt tussen tekst en plaatjes. Ook is er soms bij bepaalde stukjes opeens veel ruimte tussen woorden. Zo zie ik bij theorie/algemeen op een gegeven moment "1. De schematische voorstelling van de arm op een gitaar" De tekst daaronder is een geweldig voorbeeld.

Verder is het allemaal een beetje saai qua vormgeving, in de vorm van... Je zou wat foto's/afbeeldingen of dergelijke in je site kunnen verwerken, vooral in de banner. Wat ik dan wel weer leuk vind is de inhoud, vrijwel alles is me bekend maar het lijkt me erg duidelijk. Dus over het algemeen goed werk van je en blijven doorgaan met dingen toevoegen, ben benieuwd hoe deze site gaat worden over een tijdje.

Zo, dat was mijn mening, smaken over kleur/vlakverdeling verschillen per persoon maar ik vind het iig niet lekker momenteel. Gewoon experimenteren, desnoods ff met een paar stiften op een A4 een prettige kleurschema vinden... Succes ermee.

Bassbitch
17 april 2007, 14:06
Onderwerp verplaatst naar Sites, sorry voor de trage reactie.

consequence
19 april 2007, 23:41
[QUOTE=Michel89]Aangezien ik grafisch vormgever ben kan ik hier wel even over meepraten.

Hoe je Theorie en Techniek hebt verdeelt vind ik persoonlijk wel een grappig en goedwerkend idee. De groene bovenbalk echter, zoals staat in Koentrends post, kan minstends worden gehalveerd, maar ik ben van mening dat een kwart ervan het denk ook nog wel goed zou doen.

...
[QUOTE]

Hey, bedankt voor de reactie, ik zal er zeker mn werk van maken!!! Nuja, de vele kleuren heb ik er ingestopt omdat er in vorige reacties stond dat mijn site niet kleurrijk genoeg was. Maar misschien heb ik wat overdreven. Ik laat binnenkort wel weten als alles aangepast is, dan kunnen jullie nog eens jullie mening geven.
Grtz Sam