PDA

View Full Version : electrische gitaar kopen



pieter-jan1
12 april 2007, 12:00
Hallo,

ik ben van plan om een elect. gitaar te gaan kopen. ik ben nog beginner aangezien ik nog nooit een gitaar heb vastgehad. (ik ga ook lessen volgen) ik ben van het principe dat ik het liefst van de eerste aankoop een goede gitaar heb, die ik dan ook lang heb. ik heb een totaalbedrag van 1000 euro. hiervan moet ik een gitaar en een versterker hebben. Ik ga vooral rock, metal, punk, grunge, ... te spelen. (zoals: nirvana, guns 'n roses, metallica, ...)
Omdat ik er niets van ken gaat die verkoper mij waarschijnlijk een slecht model proberen te verkopen dus is mijn vraag: welk merk van gitaar en versterker is goed?

laat de reacties maar komen :) :) :)

Dirkdewaard
12 april 2007, 12:05
Ik zou een zo goedkoop mogelijk starters pakket kopen, om te kijken of het wat voor je is.
Dan hier heel veel gaan lezen en nog meer lezen. Dan proberen en nog meer ...... je snapt het.

jasper159
12 april 2007, 12:08
Wow, duizend euro is wel een smak geld om te beginnen.
Misschien eens kijken voor een Epiphone les paul standard, ga je zekers een tijdje mee voortkunnen.
En als versterker is er zoveel keuze, Roland, Line 6, een kleine marshall, ...

jimihattricks
12 april 2007, 12:10
idd eerst ff de zoekfunctie gebruiken..

maargoed: de bands die jij noemt, daarvoor zou ik iig zorgen dat ik een humbucker in de brugpositie heb.. als je dat al eens als uitgangspunt neemt..

versterker is kiezen: eentje met zoveel mogelijk sounds (denk aan modelling-amps), of een goeie buizenversterker.. ga s testen zou ik zeggen

prowler
12 april 2007, 14:34
idd eerst ff de zoekfunctie gebruiken..

maargoed: de bands die jij noemt, daarvoor zou ik iig zorgen dat ik een humbucker in de brugpositie heb.. als je dat al eens als uitgangspunt neemt..

versterker is kiezen: eentje met zoveel mogelijk sounds (denk aan modelling-amps), of een goeie buizenversterker.. ga s testen zou ik zeggen

testen is vrij crap als je geen noot kan spelen denkik, zeker als je op een dure versterker gaat spelen.


maar voor 1000 euro kan je toch een mooie set kopen hoor.. met een (mexicaanse) fender strat kan je al niet veel verkeerd doen en met een leuke (mss tweedehands) lampencomboversterker kom je al ver

pieter-jan1
12 april 2007, 15:47
ik vind niet hoe ik zo een citaat kan zetten dus doe ik het maar op deze manier...

"idd eerst ff de zoekfunctie gebruiken..

maargoed: de bands die jij noemt, daarvoor zou ik iig zorgen dat ik een humbucker in de brugpositie heb.. als je dat al eens als uitgangspunt neemt..

versterker is kiezen: eentje met zoveel mogelijk sounds (denk aan modelling-amps), of een goeie buizenversterker.. ga s testen zou ik zeggen"


klinkt mss wa dom he maar ik ken er dus echt nog niet veel van, maar wat is een humbucker in brugpositie en wat zijn modelling-amps ?

marc_o
12 april 2007, 15:51
Waar woon je in de buurt?

Als je serieus gaat zoeken is het wellicht een beter idee een forumlid met enig verstand van zaken en ervaring genoeg om je verschillende stijlen te laten horen mee te vragen. Ik heb het ook gedaan voor een forumlid die op zoek was en hij had er veel baat bij.

Er gaan er hier genoeg naar winkels, dus ik zou geen reden zien dat ze je niet even meenemen.

jimihattricks
12 april 2007, 15:54
ik vind niet hoe ik zo een citaat kan zetten dus doe ik het maar op deze manier...

klinkt mss wa dom he maar ik ken er dus echt nog niet veel van, maar wat is een humbucker in brugpositie en wat zijn modelling-amps ?

ok nuff said.. wellicht is het dan idd beter om iemand mee te nemen die er wat meer verstand van heeft ja :satisfie:

(citaat posten = op 'quote' klikken bij de post die je wil citeren)

pieter-jan1
12 april 2007, 15:56
ik weet niet waar de meeste mensen van dit forum zich bevinden dus daarom maar e beetje gedetallieerd (as ge da zo schijft) : ik woon in Diepenbeek, limburg, belgië :) :rockon:

trouwens geen slecht idee :)

pieter-jan1
12 april 2007, 16:01
Wow, duizend euro is wel een smak geld om te beginnen.
Misschien eens kijken voor een Epiphone les paul standard, ga je zekers een tijdje mee voortkunnen.
En als versterker is er zoveel keuze, Roland, Line 6, een kleine marshall, ...

die epiphone zegt mij niet zo veel eigelijk...

ik zoek meer iets als deze:
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0156870842 (dit is nu wel een fender en die steekt dus serieus boven mijn bedrag uit :) )

M Kactus
12 april 2007, 16:32
die epiphone zegt mij niet zo veel eigelijk...

ik zoek meer iets als deze:
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0156870842 (dit is nu wel een fender en die steekt dus serieus boven mijn bedrag uit :) )

1 woord: Jacky Claes (oké, twee woorden).
Ga daar eens langs, je zit in Diepenbeek, dat is echt niet ver uit de buurt. Die mensen weten van aanpakken, kennen iets van gitaren en helpen je een heel eind verder. Ga dan wel niet naar het winkeltje in Hasselt.
Je hoeft daar niet eens te kopen, ga er gewoon eens rondneuzen en vraag wat uitleg, en vraag of ze eens de verschillende gitaren laten horen. Dat doen ze daar meer dan graag. Als je dan een idee hebt van de verschillende merken (zoals fender, epiphone, ibanez) en hun eigenschappen, dan kan je nog op zoek naar een tweedehandse fender, of een mexicaan.

Humbuckers zijn de "dubbele" elementen, en zijn beter voor het stevigere werk. Vooral in de brugpositie (het dichtst bij de brug, en niet bij de hals).

Brammibal
12 april 2007, 16:45
ik zou nite al meteen 1000 euro uitgeven. Koop gewoon een goede beginners gitaar zoals een Dean Vendetta:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/3/0/399230.jpg

En koop dan als versterker een Roland Cube, of als je echt meer geld wilt uitgeven een Peavey Valveking. Een peavey Valveking gaat waarschijnlijk langer mee, maar ksot dan ook 500 euro. Een roland cube moet hooguit 200 euro kosten denkik.

De dean vendetta kost ook zoon 200 euro ongeveer en is echt een prima gitaar!

Micro-e
12 april 2007, 18:34
waarom een buizenversterker aanraden, als beginner weet je daar nog niet mee om te gaan, heb je een kut geluid en wordt de plezier al snel minder. Met een modeling heb je alles kant en klaar zodat je direct kan oefen en niet uren aan je versterker te hoefen zitten om het geluid van jou band te hebben.

Als ik jou was zou ik kijken naar de Line6 of Vox modeling versterkers.

:)

Brammibal
12 april 2007, 18:48
Eh, is het zo dat je met een buizenversterker een kutgeluid hebt als je er nisk van af weet?
Dat kan ik me niet voorstellen! Ik heb die ervaring in ieder geval nog nooit gehad.

M Kactus
12 april 2007, 18:56
waarom een buizenversterker aanraden, als beginner weet je daar nog niet mee om te gaan, heb je een kut geluid en wordt de plezier al snel minder. Met een modeling heb je alles kant en klaar zodat je direct kan oefen en niet uren aan je versterker te hoefen zitten om het geluid van jou band te hebben.

Als ik jou was zou ik kijken naar de Line6 of Vox modeling versterkers.

:)

Zou ik ook doen, maar voor de duidelijkheid, voor de Topic Starter:
Een modelling amp is een versteker die andere verstekers kan nabootsen. Dat gaat tegenwoordig al veel beter dan vroeger, en zeker voor beginners (die er het geld voor over hebben) is een Line6 aan te raden.
Een buizenamp werkt met lampen en een transistoramp met transistoren. De goedkopere amps zijn transistoramps. De buizenversterker zijn meestal duurder.

Maurice_732
12 april 2007, 19:09
Ik zou een squier startocaster doen met een marshall mg 30 series DFX versterker.

Is samen ongeveer 500euro

Squier4ever
12 april 2007, 19:32
Ik zou een squier startocaster doen met een marshall mg 30 series DFX versterker.

Is samen ongeveer 500euro

ik zou het niet doen kerel

koop aub een roland cube 30 of een line 6 Spider of een Vox AD30 (de best IMO) voor dat geld
die marshall is kwalitatief uitermate teleurstellend zullen we maar zeggen.

LaurentB
12 april 2007, 20:24
Hallo,

ik ben van plan om een elect. gitaar te gaan kopen. ik ben nog beginner aangezien ik nog nooit een gitaar heb vastgehad. (ik ga ook lessen volgen) ik ben van het principe dat ik het liefst van de eerste aankoop een goede gitaar heb, die ik dan ook lang heb. ik heb een totaalbedrag van 1000 euro. hiervan moet ik een gitaar en een versterker hebben. Ik ga vooral rock, metal, punk, grunge, ... te spelen. (zoals: nirvana, guns 'n roses, metallica, ...)
Omdat ik er niets van ken gaat die verkoper mij waarschijnlijk een slecht model proberen te verkopen dus is mijn vraag: welk merk van gitaar en versterker is goed?

laat de reacties maar komen :) :) :)

Op zichzelf een goed idee om gelijk iets te kopen waar je wel wat mee kunt. Overigens zullen de meeste verkopers je echt wel wat zinnige dingen vertellen hoor, die hebben geen reden je slechte spullen te willen verkopen, want aan de goede verdienen ze waarschijnlijk meer. Maar eens iemand meenemen kan ook geen kwaad.
Laat die persoon (of anders de verkoper) je anders verschillende spullen van verschillende prijsklassen demonstreren, dan kun je zelf beoordelen of je verschil merkt en of je dat de moeite waard vindt.

marc_o
12 april 2007, 21:02
Aan het noemen van merken heeft de topicstarter niets, want hij kent ze toch niet. het beste kun je naar een winkel gaan en duidelijke uitleg en een demonstratie vragen. Of een gitarist meevragen die je toevallig kent, trek de stoute schoenen aan, je zult zien dat veel van je vragen beantwoord kunnen worden.Voor mij woon je gewoon te ver weg, anders zou ik zo met je meegaan.

pieter-jan1
12 april 2007, 21:51
1 woord: Jacky Claes (oké, twee woorden).
Ga daar eens langs, je zit in Diepenbeek, dat is echt niet ver uit de buurt. Die mensen weten van aanpakken, kennen iets van gitaren en helpen je een heel eind verder. Ga dan wel niet naar het winkeltje in Hasselt.
Je hoeft daar niet eens te kopen, ga er gewoon eens rondneuzen en vraag wat uitleg, en vraag of ze eens de verschillende gitaren laten horen. Dat doen ze daar meer dan graag. Als je dan een idee hebt van de verschillende merken (zoals fender, epiphone, ibanez) en hun eigenschappen, dan kan je nog op zoek naar een tweedehandse fender, of een mexicaan.


Is de winkel in genk dan beter als die in hasselt?

Outrage
12 april 2007, 22:14
Misschien wel een goede tip om je even in te lezen in gitaarspullen. 'De gitaar' van Raph Denyer is bijvoorbeeld een heel goed boek en vind je waarschijnlijk wel in je bibliotheek.
Ga ook gewoon even naar de winkel, zeg dat je beginner bent en je voor een bepaald bedrag op zoek bent naar een gitaar, versterker, kabels... Je hoeft niet onmiddellijk iets aan te schaffen, je vraagt gewoon info waarmee je wat verder kunt en wat meer weet. Trouwens, over Jacky Claes hoor ik niets dan goeds: service is top, goede prijzen, zeer klantvriendelijk. Blijkbaar adviseren ze beginners heel goed. Voor andere winkels in je buurt kan je misschien eens kijken op het forum van offstage.be, dat is een site speciefiek voor en door Belgische muzikanten. Het forum heeft ondermeer een subtopic 'Shops', waarin heel wat shops (veel Belgische, maar ook buitenlandse) shops besproken worden.
Of je besluit om 1000 euro uit te geven of minder, ligt natuurlijk aan jou. Het is altijd prettig om op goede spullen te beginnen, maar de kwaliteit van beginnersmateriaal is doorgaans heel goed! En nog een boude uitspraak: 'een goede gitaar door een slechte versterker klinkt minder goed dan een slechte gitaar door een goede versterker.'

caliban
12 april 2007, 23:05
De winkel in Hasselt is gewoon veel kleiner, maar ik vind dat ze daarom niet echt onderdoen voor de winkel in Genk. Gisteren nog in de winkel in Hasselt geweest en daar hangen heel wat knappe gitaar bijeen. Een Les Paul Classic, een explorer en heel wat ESP's en LTD's, dat vind ik helemaal niet slecht.
Ik ben van Zonhoven, als je wil dat ik eens meekom naar een winkel, laat maar iets weten, behalve JNR daar laten ze mij niet meer binnen waarschijnlijk.

Rormo
12 april 2007, 23:32
Ik zou een squier startocaster doen met een marshall mg 30 series DFX versterker.

Is samen ongeveer 500euro

Sorry, maar dat vind ik echt een slecht advies. Die Marshall versterker is gewoon slecht. Zeker vergeleken met gelijkgeprijsde andere merken zoals de Roland cube, Line 6 of Vox AD serie.

Een een squier strat aanraden vind ik per definitie eigenlijk fout. Ik zou dan sowieso altijd London city kiezen. Maar aan iemand die Guns n roses en Metallica wil spelen vind ik het nogal onzinnig om een strat aan te raden. Die zal toch iets zwaarders zoeken met een humbucker als element. Denk aan Epiphone, Dean of Ibanez.

FruscianteFan
12 april 2007, 23:43
Dan heb je zeker nog nooit een goede Squier in je handen gehad - terwijl die er zeker wel zijn. Niks mis met die London City, hoewel ik met slechts één exemplaar ervaring heb, maar Squiers zijn niet per se minder.

7okai
12 april 2007, 23:56
Hallo pieter jan !


Kijk ook eens naar een Michael kelly patriot serie is echt een kwalitatief zeer goede gitaar ! En ziet er nog heel erg goed uit ook ! en zitten rond de 500 euro .

http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/450x1000_10177.jpg


://whttp://www.meetmusic.com/bigreview/663_3.jpg





http://www.jackyclaes.com/images/news/michael%20kelly%20patriot%20q%20amber.jpg

http://www.guitar.com.au/guitars/electric/michael-kelly/hourglasstribal/tribal_sun_full_side.jpg

pieter-jan1
13 april 2007, 00:42
Ik ben eens gaan kijken op de site van ibanez (http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_belgium.html) ... hier heb ik eigelijk heel mooie gitaren gevonden ... nu vraag ik mij dus wel weer af: heeft ibanez goede kwaliteit en rond welke prijs vind ik deze? ... :rockon:

Justinschut
13 april 2007, 00:54
Die Michael Kelly zou ik niet nemen... Heb er op gespeeld en was niet echt onder de indruk.. geen 500 euro waard.

Kwa versterker zou ik voor een Line 6 Spider combo gaan. En kwa gitaar, kijk watvoor model je mooi vind en ga naar een winkel en vraag daar om info en ik zou nog ff niet aan een gitaar met tremolo beginnen als je nog nooit een gitaar vast hebt gehad ;)

pieter-jan1
13 april 2007, 00:57
Kwa versterker zou ik voor een Line 6 Spider combo gaan. En kwa gitaar, kijk watvoor model je mooi vind en ga naar een winkel en vraag daar om info en ik zou nog ff niet aan een gitaar met tremolo beginnen als je nog nooit een gitaar vast hebt gehad ;)

wa is tremolo? :)

M Kactus
13 april 2007, 09:19
Ik ben eens gaan kijken op de site van ibanez (http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_belgium.html) ... hier heb ik eigelijk heel mooie gitaren gevonden ... nu vraag ik mij dus wel weer af: heeft ibanez goede kwaliteit en rond welke prijs vind ik deze? ... :rockon:

De winkel van Jacky Claes in Hasselt is gewoon veel kleiner, en de service in de grote winkel is veel beter. Daar kan je echt rustig in een aparte ruimte even (laten) testen met verschillende versterkers.

Ikzelf ben ook begonnen op een ibanez. De Gio-reeks. Tegenwoordig is dat de GRX-reeks. Daar was ik ontzettend blij mee, hele leuke gitaar, maar ik had dan ook niet het budget wat jij hebt :). Die heb ik tweedehands gekocht, en weer verkocht voor dezelfde prijs. Daarom is tweedehands handig: Daar ben je niks aan kwijt. Je kan met 1.000 euro een betere gitaar kopen dan een GRX, maar er zijn ook echt goede ibanezzen (de rg, de s en de sz)...
Je zal in de winkel eens moeten binnenstappen, en vragen om zoveel mogelijk verschillende soorten/merken te proberen, en dan kan je zelf verder zien. De eerste stap is wat rondneuzen en zoveel mogelijk verschillende dingen proberen.

PS: Zoals gezegd: J 'n R is ook een goeie winkel (hoewel ik me afvraag welke gitaar caliban op de grond gekegeld heeft voor ze hem eruit hebben gegooid?) in Hasselt.


Edit: Een tremolo, of een trem, is de arm die aan de brug van je gitaar vastzit, om een vibrato-effect op je snaren te krijgen. Zie je zo wel.

Rormo
13 april 2007, 12:01
Dan heb je zeker nog nooit een goede Squier in je handen gehad - terwijl die er zeker wel zijn. Niks mis met die London City, hoewel ik met slechts één exemplaar ervaring heb, maar Squiers zijn niet per se minder.

Ik heb toch aardig wat squiers vastgehouden en je hoort mij ook niet zeggen dat die slecht zijn. Echter London city's heb ik er ook een heel aantal van vastgehouden en die waren alle keren beter. Maar sowieso vind ik het zoals gezegd onzin om squier aan te raden bij iemand die GnR en Metallica wil spelen.

pieter-jan1
13 april 2007, 23:14
ik ben vandaag eens gaan zien bij jacky claes in hasselt. daar heb ik een paar gitaren vastgehad en de verkopen heeft mij een redelijk zwaar model aangegeven (naar mijn stijl van muziek). deze zag er wel mooi uit maar hij klonk niet zo schoon vond ik... toen ik vroeg naar een fender strat heeft hij me deze afgeraden ... kan je met een fender dan geen rock spelen of wat? :rockon: :soul:

Micro-e
14 april 2007, 00:03
ik ben vandaag eens gaan zien bij jacky claes in hasselt. daar heb ik een paar gitaren vastgehad en de verkopen heeft mij een redelijk zwaar model aangegeven (naar mijn stijl van muziek). deze zag er wel mooi uit maar hij klonk niet zo schoon vond ik... toen ik vroeg naar een fender strat heeft hij me deze afgeraden ... kan je met een fender dan geen rock spelen of wat? :rockon: :soul:

met een fender kan je rocken als de pleuris :rockon:
Metal zal niet gaan lukken, maar rock zeker wel!

pieter-jan1
14 april 2007, 00:28
http://www.ibanez.co.jp/img2007/eg/l/ARX120_BK_12_01.gif

deze ben ik dan ook nog tegengekomen. klonk mooi, lag lekker in de hand, ... Is deze goed voor metal, grunge, punk, rock, .... ??? :rockon: