PDA

View Full Version : Welke preamp



Markn
12 april 2007, 11:20
Ik heb hulp nodig, want ik ben het spoor een beetje bijster,

Ik ben al een half jaar opzoek naar een preamp met het geluid dat ik zoek:
Rytmn: -dik, bruut, vol en rond terwijl het laag mooi en strak blijft.
Lead: -petrucci geluid

Bij deze zoektocht ben ik op het schoor gezet van een MESA QUAD preamp. Na wat zoeken heb ik er 1 tekoop gevonden in de buurt en ben ik daar gisteravond naar gaan luisteren...
Ik vond het echt slecht klinken! Een losse E klonk net alsof ik op een deur aan het kloppen was. Nu weet ik dat de verkoper de buizen had afgestemd op een Santana geluid en dat de eindtrap, de speaker, de gitaar etc. ook niet waren afgestemd op het geluid dat ik wil... maar dan nog... Dit is niet DIK, totaal niet BRUUT en al helemaal niet vol. Het was iel!

Mijn setup:
-Ibanez Jem 90-Ham met DiMarzio Evolution's
-Charvel M6 met DiMarizio ToneZone

-Line6podxtpro (die dus vervangen moet worden voor een nieuwe preamp)
-Rocktron Replifex fx-unit
-Mesa Boogie 50/50 poweramp

-ENGL 2x12 cabinet met vintage30 speakers

Dit alles onderling verbonden met monster cable's.
Wat raden jullie mij aan?

Alvast enorm bedankt voor elk reactie die ik hierop krijg!
:rockon: :cooler:

Jimwoud
12 april 2007, 12:29
Wat is je budget?

Zonde dat je niet met je eigen spullen hebt getest, kan nogal eens een vertekend beeld geven.

succes met zoeken.

Markn
12 april 2007, 12:49
Wat is je budget?

Zonde dat je niet met je eigen spullen hebt getest, kan nogal eens een vertekend beeld geven.

succes met zoeken.

Budget = tot 1200 euro.
Koop het bij voorkeur 2de hands.

Ja dat is idd wel balen, de mogelijkheden voor testen met eigen materiaal waren er achteraf ook niet echt :dontgeti:

Jimwoud
12 april 2007, 12:54
Mesa Triaxis misschien, zitten erg veel sounds in. Kun je zeker een Petrucci sound uit halen.

Markn
12 april 2007, 13:12
Mesa Triaxis misschien, zitten erg veel sounds in. Kun je zeker een Petrucci sound uit halen.

Heeft de Triaxis wel genoeg Gain en 'bruutheid' voor het geluid dat ik graag wil?

Jimwoud
12 april 2007, 13:44
Heeft de Triaxis wel genoeg Gain en 'bruutheid' voor het geluid dat ik graag wil?

Ik ken hem niet eigenlijk, maar er zit volgens mij een rectifier mode op. De gitaristen van Evergrey spelen erop. Die hebben opzich wel een gaaf geluid. Denk dat het qua gain wel goed zit, maar of hij echt bruut is weet ik niet.

Maar met dat budget zou ik hem zeker eens testen.

Engl heeft ook nog 2 midi preamps, daar zit zeker gain genoeg in. Ze hebben een volledig programeerbare en een 'analoge' uitvoering. Die zijn wel bruut en hebben genoeg gain, maar moet wel je smaak zijn.

Markn
12 april 2007, 14:24
Ik ken hem niet eigenlijk, maar er zit volgens mij een rectifier mode op. De gitaristen van Evergrey spelen erop. Die hebben opzich wel een gaaf geluid. Denk dat het qua gain wel goed zit, maar of hij echt bruut is weet ik niet.

Thx voor het advies man! :rockon:
Evergrey heeft zeker wel een gaaf geluid!
Is qua lead ook wel bruut genoeg voor mij.

Ik weet dat de red-mode van de triaxis 2.0 iig iets van een rectifier weg heeft, maar hoe dat met de 2.1 en de 3.0 zitten weet ik niet. Weet iemand dit?

Kent er iemand nog meer band waarmee met een triaxis gespeeld wordt?
Of zijn er ergens goede soundsamples te horen?

:satisfie:

rjong999
12 april 2007, 15:00
Wat bevalt er niet aan je PodXT Pro dan ? Kan die geen brute vette geluiden maken, of een goede Petrucci-imitatie ? Heb je niet gewoon last van GAS ?

a darker shade of grey
12 april 2007, 15:02
Metallica speelt Triaxis :)

Is dat ook bruut genoeg? Volgens mij heb je gain te over in een triaxis, die is nog midi ook :)

Ibanez RuleZ
12 april 2007, 15:20
je zou de triaxis en de quad eens naast elkaar moeten horen... qua gain heb je in beide gevallen meer dan genoeg... de triaxis heeft ook nog eens als voordeel dat je uit veel geluiden kan kiezen.

de vraag is echter of je dat nodig hebt. met de quad heb je deze mogelijkheden minder, maar jouw eisen zeggen gewoon dat je 2 goede sounds nodig hebt, en met een quad is dat makkelijk te bereiken (en mogelijk zelfs beter dan de triaxis naar ik heb horen zeggen). de setup met quad die je hebt gehoord zal vast wat mis mee zijn, want een quad heeft een dikke crunch tot zijn beschikking en je kan er qua lead makkelijk petrucci achtig mee klinken (tot en met 2doit, want daarna ging petrucci op rectifiers spelen).

ik zou je bijna uitnodigen om eens bij mij te komen spelen... ik heb ook een quad, alleen met een peavey 50/50 als eindtrap. wedden dat ie vet klinkt?(heb eveneens een charvel model 6 met TZ in de brug).

Harrald

Markn
12 april 2007, 16:26
Metallica speelt Triaxis :)

Is dat ook bruut genoeg? Volgens mij heb je gain te over in een triaxis, die is nog midi ook :)

Dat is zeker wel genoeg gain ja, en mdi maakt de triaxis wel erg aantrekkelijk!


Wat bevalt er niet aan je PodXT Pro dan ? Kan die geen brute vette geluiden maken, of een goede Petrucci-imitatie ? Heb je niet gewoon last van GAS ?

De podxt wordt gauw modderig en blijft digitaal klinken, hoe hoger het volume hoe slechter de pod is. Voor live wil ik gewoon wat ´echters´. Petrucci is er erg moeilijk mee te imiteren heb ik ervaren.


je zou de triaxis en de quad eens naast elkaar moeten horen... qua gain heb je in beide gevallen meer dan genoeg... de triaxis heeft ook nog eens als voordeel dat je uit veel geluiden kan kiezen.

ik zou je bijna uitnodigen om eens bij mij te komen spelen... ik heb ook een quad, alleen met een peavey 50/50 als eindtrap. wedden dat ie vet klinkt?(heb eveneens een charvel model 6 met TZ in de brug).Harrald

Sja eigenlijk zou dat wel wat oplossen, amar wel ver weg he.
Ben nu langzaamaan steeds meer overtuigd aan het raken van de triaxis..
Sja je betaald meer, maar hebt dan ook meer veelzijdigheid en ik denkd at er ook een ´moderner´ geluid in zit. De quad is toch dat oude trash geluid niet?

Kaboemba
12 april 2007, 16:37
Hmmm misschien denk je "lul dat zoek ik niet" maar er staat weer is een carvin quad te koop (met midi volgens mij) en dat is toch wel een heel erg ondergewaardeerde preamp. weet niet zeker of hij jouw geluid heeft, ik vond hem iig heel erg mooi en blijf heel heel erg lang open en transparant. Zeker niet modderig.

Kost een heleboel minder dan alle ander opties, alhoewel ik de 450 euro die hij vraagt iets te veel vind.

AART
12 april 2007, 17:18
Triaxis zou ik niet doen. Zelfde of slechtere sound dan de quad en is stukken fragieler dan de quad(die je echt niet kapot krijgt).

Ik heb zelf een Mark IV(petrucci instant) en de quad komt heel close, de mark Iv heeft een iets vettere/moderere voicing,, moet je zeker lukken om daar de petrucci sound uit te krijgen.

Test hem eens met je eigen spullen en dan moet het zeker beter klinken.

BeeJee
12 april 2007, 19:37
Die Carvin Quad is denk ik ook wel een interessante optie voor je ja. 450 is echter teveel, maar ik denk dat die prijs nog wel onderhandelbaar is.

Markn
13 april 2007, 11:58
Opnieuw bedankt voor de reacties!
Ik ben wat na gaan zoeken over die carvin quad en ik ben daar niet echt over te spreken, schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn en veel mensen beschrijven het geluid wel als vet en goed, maar meestal staat er dan wel bij: net niet helemaal.

Ik wil nu voorbij de stap van net niet helemaal. Ik wil nu een degelijk en veelzijdig product waar ik de komende 10 jaar mee vooruit kan!
De mesa quad vind ik nog steeds wel intressant, maar ik heb hem nog nooit ergens gehoord waar ik zeg: dat klonk goed! soundsamples zijn allemaal maar slecht vind ik. Bovendien vind ik het ook wel onhandig, vanwege het ontbreken van MIDI en dat het 3HE groot is!

Het geluid van de triaxis ben ik wat meer gaan waarderen, de bands die ik heb gevonden die ermee spelen klinken echt gaaf!

Ik ga dan ook opzoek naar een triaxis 2.0 of 2.1 in hele goede staat (tweedehands). Ik hoop hiermee dan lang vooruit te kunnen!

Nog andere adviezen of reacties hierop? Alles is welkom!!

greetz

rjong999
13 april 2007, 12:45
Hadden we het al over een Rocktron Prophesy gehad ? Tech 21 PSA ? Boss GT-Pro ? Iets van Digitech wellicht ? Of CAE ?

Ik ben absoluut geen fan van de TriAxis, wel een erg GASsig apparaat, maar het geluid...hij levert gewoon niet wat hij belooft. Echt veelzijdig wordt het nooit, het is meer voortbordurende op eenzelfde thema. Ik zou dan toch liever zo'n Quad voorzien van een midi-switcher als je dat nodig hebt.
Ik zou je graag een Fish aanraden maar daar is niet echt aan te komen, en wrs. ook niet metal genoeg voor je. Dat echte metal geluid zou ik ook niet uit een buizenschakeling proberen te halen, liever een kastje dat dat helemaal goed doet. Maar goed, alles is smaak...

peter_heijnen
13 april 2007, 13:15
En moet het eigenlijk wel stereo? Waarom niet die 5050 verkopen en een vette rectifier top scoren?

Markn
13 april 2007, 13:36
Ik merk dat ik het allemaal gewoon eens ergens goed uit moet gaan proberen,
weet iemand een adres waar ik de triaxis op m'n dooie gemak met mijn eigen app. uit kan proberen? En als daar toevallig ook nog een Quad te testen is.. zou helemaal mooi zijn..

AART
13 april 2007, 13:53
En moet het eigenlijk wel stereo? Waarom niet die 5050 verkopen en een vette rectifier top scoren?

Rectifier is geen petrucci sound.
Rectifier heeft petrucci eventjes gebruikt en direct weer ingeruild voor Mark IV's.

Tenzij je op zoek bent naar een lompe gain zonder strak laag moet je de rectifier niet hebben.

Vat me niet verkeerd op, het zijn ubertoffe amps en ik zou er graag een bij willen maar daar is de TS volgens mij niet naar op zoek.

Mocht je een top zoeken voor een petrucci sound: check de Mark IV of Mark III.

Kaboemba
13 april 2007, 13:56
Hoe staat het eigenlijk met de ADA mp1 die heeft meerdere mods die gewoon online staan, kan je hem eventueel aanpassen naar je smaak.'

De meeste mods zien er niet echt moeilijk uit.

Btw die carvin niet betrouwbaar ????? dat ding is gewoon heel heel stevig gebouwd.

Ibanez RuleZ
13 april 2007, 14:00
Rectifier is geen petrucci sound.
Rectifier heeft petrucci eventjes gebruikt en direct weer ingeruild voor Mark IV's.


euh... gebruikt hij tegenwoordig geen roadking tops??? iig op train of thought en octavarium voor zover IK weet wel. en dat zijn echt wel rectifiers.

http://www.johnpetrucci.com/equipment.html moet je even kijken bij de uquipment bij de octavarium tour. die fotootjes dr boven zijn studiofootootjes voor het volgende album.

Harrald

AART
13 april 2007, 14:02
euh... gebruikt hij tegenwoordig geen roadking tops??? iig op train of thought en octavarium voor zover IK weet wel. en dat zijn echt wel rectifiers.

http://www.johnpetrucci.com/equipment.html

Harrald

Bij train of thoughts is de rythm idd roadking, op octavorium is het op de plaat een mengsel van IIC+ en Roadking.

Op dit moment is het IIC+, Mark IV, Lonestar en een custom bradshaw preamp(Mark IIC+/IV like).

peter_heijnen
13 april 2007, 14:03
Rectifier is geen petrucci sound.
Rectifier heeft petrucci eventjes gebruikt en direct weer ingeruild voor Mark IV's.
Ok, dat wist ik niet.

Markn
13 april 2007, 14:36
Nouja Top zit ik niet echt over te denken,
Wil bij de rack setup blijven vanwege de veelzijdigheid!

De ADA mp-1 lijkt me niet wat ik zoek, vind het ook maar een raar apparaat. Wordt beschreven als overstuurd Marshall sound, Ik haat marshall sound! 8-)

Is de triaxis ergens uit te proberen? Feedback heeft er iig geen. Ik woon in omgeving Eindhoven, maar wil er best een stukje voor rijden om het ergens te kunnen horen.

En uiteraard weer bedankt voor de reacties!! :satisfie:

AART
13 april 2007, 15:51
Ada Mp-1 vind ik echt 3 keer niks. Klinkt zeer klinisch. Hij heeft dan wel veel mogelijkheden maar sound is altijd zeer matig tot slecht.

Heb em 2 weken gehad. 1e dag was ie wel koel en leuk, 2e dag naast mijn mark IV gezet en dan valt ie echt helemaal weg.

Markn
14 april 2007, 11:57
Is de triaxis ergens uit te proberen? Feedback heeft er iig geen. Ik woon in omgeving Eindhoven, maar wil er best een stukje voor rijden om het ergens te kunnen horen.

AART
14 april 2007, 12:02
bel jukebox in boekel eens. Misshcin hebben zij er een staan?

FrankC
14 april 2007, 12:17
Had je al aangegeven hoe veelzijdig de preamp moet zijn?

a darker shade of grey
14 april 2007, 14:11
Had je al aangegeven hoe veelzijdig de preamp moet zijn?

Lees het topic?

Ibanez RuleZ
15 april 2007, 13:56
goede crunch en lead --> triaxis is dan overkill en de minder slimme keuze IMO.

jammer dat veel hoge kwaliteit preamps zoals de custom audio en the fish enzo niet echt metal zijn voor de TS.

blijf bij mijn observatie dat een quad de beste optie is in zijn geval... iig de meest compromisloze.

harrald

Markn
15 april 2007, 20:37
goede crunch en lead --> triaxis is dan overkill en de minder slimme keuze IMO.

jammer dat veel hoge kwaliteit preamps zoals de custom audio en the fish enzo niet echt metal zijn voor de TS.

blijf bij mijn observatie dat een quad de beste optie is in zijn geval... iig de meest compromisloze.

harrald

Het blijft het probleem dat ik de QUAD gewoon niet goed genoeg ken. Van de triaxis weet ik ongeveer wel hoe die klinkt (of kan klinken), Er zijn immers wel een aantal band die hiermee spelen.

Harrald, jij had ook een triaxis? Heb je opnames van je geluid?
Of heeft iemand opnames van het geluid van een Mesa Boogie Quad?
Op internet kan ik er een paar vinden (tubefreak), maar die vind ik bagger klinker...

Thx voor de reacties! :satisfie:

Ibanez RuleZ
16 april 2007, 00:00
ik heb zelf een quad. de enige opnames die ik heb zijn via de recording out gemaakt. klinken niet eens zo kwaad. kan wel ff eea maken aan verschillende sounds (dwz ik ga niet aan mn eq lopen kloten, maar kan wel wat doen qua gain)

Harrald

Raffel
16 april 2007, 13:23
Het blijft het probleem dat ik de QUAD gewoon niet goed genoeg ken. Van de triaxis weet ik ongeveer wel hoe die klinkt (of kan klinken), Er zijn immers wel een aantal band die hiermee spelen.

Harrald, jij had ook een triaxis? Heb je opnames van je geluid?
Of heeft iemand opnames van het geluid van een Mesa Boogie Quad?
Op internet kan ik er een paar vinden (tubefreak), maar die vind ik bagger klinker...

Thx voor de reacties! :satisfie:

Ik sluit me aan bij Harrald. (nu zijn wij waarschijnlijk ook de grootste Quad fans op dit forum :P)
Quad is recht toe recht aan Mesa sound als je het mij vraagt. De Quad is in principe qua circuit een Mark II (ch 1 en 2) en Mark III (ch 3 en 4) in 1 als ik het me goed herinner. De Triaxis heeft dan weer lead kanalen gebaseerd op de Mark II, III, IV en rectifier.

Nu weet ik niet wat het verschil is tussen een Mark II en een Mark IIc+ (wellicht de heilige graal van het mesa geluid) maar je hebt het wel over een amp die het oude metallica geluid (MoP dagen) goed benadert en ook Petrucci leads. Ondanks de gedeelde controls per kanalen denk ik dat je er een geweldig geluid voor zowel clean, crunch als lead uitkrijgt. Ik tweak zelf een beetje met een extra EQ om het af te maken.

Je moet het denk ik gewoon proberen. Ik denk dat het je aangenaam zal verbazen.

Ibanez RuleZ
16 april 2007, 13:31
Ik sluit me aan bij Harrald. (nu zijn wij waarschijnlijk ook de grootste Quad fans op dit forum :P)
Quad is recht toe recht aan Mesa sound als je het mij vraagt. De Quad is in principe qua circuit een Mark II (ch 1 en 2) en Mark III (ch 3 en 4) in 1 als ik het me goed herinner. Nu weet ik niet wat het verschil is tussen een Mark II en een Mark IIc+ (wellicht de heilige graal van het mesa geluid) maar je hebt het wel over een amp die het oude metallica geluid (MoP dagen) goed benadert en ook Petrucci leads. Ondanks de gedeelde controls per kanalen denk ik dat je er een geweldig geluid voor zowel clean, crunch als lead uitkrijgt. Ik tweak zelf een beetje met een extra EQ om het af te maken.

Je moet het denk ik gewoon proberen. Ik denk dat het je aangenaam zal verbazen.

lol, dat is zeker een feit... is ook het enige stuk gear dat mijn collectie nooit zal verlaten... je kan dr gewoon alles mee spelen afhankelijk van je instellingen; pop, rock, metal, country, blues, jazz en overal klinkt ie goed voor. dat ding groeit gewoon met je mee. in mijn geval van prog en power metal naar dikke rock en meer poppy sounds.

harrald

Markn
16 april 2007, 18:28
Thanks! :satisfie:

En ik zoek niet echt het oude metallica geluid. Ik vind het oude metallica geluid te muf, niet dynamisch genoeg. Ik zoek meer een strak vol, dik geluid met veel headspace. En veel gain!
Lead geluiden is mijn doel echt petrucci, die man heeft een subliem lead geluid imo! :rockon:

Maarja, ik ben de Quad gaan proberen, heb hem toen gehoord in een totaal andere setup dan ik heb en dat vond ik gewoon vreselijk klinken!
Ik durf de Quad niet toch te kopen en dan maar hopen dat ie op mijn setup wel lekker klinkt. En uitproberen op mijn setup is vrijwel onmogelijk bij de verkoper.

jullie snappen het probleem... De quad bij een muziekzaak uitproberen is helaas ook vrij onmogelijk...

De verkoper wil er 600 euro voor hebben, excl. voetpedaal (fu-2), en incl denk ik zo'n 650. Stel dat ik de preamp gewoon met voetpedaal en al koop en hij bevalt niet, kan ik de preamp dan weer makkelijk verkopen voor deze prijs? In dat geval zou het risico niet zo hoog zijn.
De preamp is btw wel al oud, een van de eerste quad's (zonder ground-lift switch).

Graag jullie meningen! Greetz! Mark :zz:

Markn
16 april 2007, 20:24
Hey, heb een mp3'tje gemaakt met goede gitaargeluiden.
Eerst wat rythmn (of hoe schrijf je dat..) en daarna ook wat vette solo geluiden die ik goed vind.
Deze geluiden wil ik, zo moet het gaan klinken uit m'n rack!

http://www.home.versatel.nl/nijssenm/

Kan ik dit uit de Quad halen? zo niet, wel uit de Triaxis? zo niet, waaruit dan wel?

Alvast bedankt voor de reacties! :rockon:

Harm
16 april 2007, 21:00
Hey, heb een mp3'tje gemaakt met goede gitaargeluiden.
Eerst wat rythmn (of hoe schrijf je dat..) en daarna ook wat vette solo geluiden die ik goed vind.
Deze geluiden wil ik, zo moet het gaan klinken uit m'n rack!

http://www.home.versatel.nl/nijssenm/

Kan ik dit uit de Quad halen? zo niet, wel uit de Triaxis? zo niet, waaruit dan wel?

Alvast bedankt voor de reacties! :rockon:

Die lead sounds van petrucci haal ik zeker wel uit de triaxis, ik zal het ding weer eens uit de kast trekken hehehe(als ik tijd heb)... Die andere weet ik niet, al die snelle riffjes... hahaha, ik speel nooit dat soort muziek :)

Harm

Markn
16 april 2007, 21:26
Thx voor het advies Harm, ik heb je btw een pm gestuurd.

Wat denk de rest?

Raffel
16 april 2007, 21:55
Thanks! :satisfie:

En ik zoek niet echt het oude metallica geluid. Ik vind het oude metallica geluid te muf, niet dynamisch genoeg. Ik zoek meer een strak vol, dik geluid met veel headspace. En veel gain!
Lead geluiden is mijn doel echt petrucci, die man heeft een subliem lead geluid imo! :rockon:

Maarja, ik ben de Quad gaan proberen, heb hem toen gehoord in een totaal andere setup dan ik heb en dat vond ik gewoon vreselijk klinken!
Ik durf de Quad niet toch te kopen en dan maar hopen dat ie op mijn setup wel lekker klinkt. En uitproberen op mijn setup is vrijwel onmogelijk bij de verkoper.

jullie snappen het probleem... De quad bij een muziekzaak uitproberen is helaas ook vrij onmogelijk...

De verkoper wil er 600 euro voor hebben, excl. voetpedaal (fu-2), en incl denk ik zo'n 650. Stel dat ik de preamp gewoon met voetpedaal en al koop en hij bevalt niet, kan ik de preamp dan weer makkelijk verkopen voor deze prijs? In dat geval zou het risico niet zo hoog zijn.
De preamp is btw wel al oud, een van de eerste quad's (zonder ground-lift switch).

Graag jullie meningen! Greetz! Mark :zz:

Ik had toentertijd 2 dagen nodig om de instellingen een beetje naar mijn geluid te krijgen. Dat gaat je zonder de preamp te kennen in een middagje denk ik sowieso niet lukken of je moet geluk hebben. :D Alle 'dials' hebben in principe invloed op elkaar en dan heb je nog 4 push/pull pots per kanaal. Als het nodig is, wil ik mijn settings wel posten, dan heb je wellicht een startpunt. Als de verkoper de handleiding heeft, kun je daar ook al redelijk goed een instelling uithalen. Je kunt zo nauwkeurig tweaken dat ik betwijfel dat je hem in ieder geval op zijn beste gebied gehoord hebt.

Wat betreft de sound-sample, ik denk dat het allemaal wel uit de quad te halen is. In tegenstelling tot wat ik eerder van amps gewend was, heeft de Quad bepaalde 'sweet-spots' in de treble/mid/bass zitten en stel je de 'tone' meer in aan de hand van de EQ.

Markn
16 april 2007, 22:02
Ik had toentertijd 2 dagen nodig om de instellingen een beetje naar mijn geluid te krijgen. Dat gaat je zonder de preamp te kennen in een middagje denk ik sowieso niet lukken of je moet geluk hebben. :D Alle 'dials' hebben in principe invloed op elkaar en dan heb je nog 4 push/pull pots per kanaal. Als het nodig is, wil ik mijn settings wel posten, dan heb je wellicht een startpunt. Als de verkoper de handleiding heeft, kun je daar ook al redelijk goed een instelling uithalen. Je kunt zo nauwkeurig tweaken dat ik betwijfel dat je hem in ieder geval op zijn beste gebied gehoord hebt.

Wat betreft de sound-sample, ik denk dat het allemaal wel uit de quad te halen is. In tegenstelling tot wat ik eerder van amps gewend was, heeft de Quad bepaalde 'sweet-spots' in de treble/mid/bass zitten en stel je de 'tone' meer in aan de hand van de EQ.

Thanks voor de reply Raffel,
Die verkoper heeft specifiek buizen gekocht voor een santana geluid, ik neem aan dat ik voor een nauwkeurige preset iig ook andere buizen erin moet doen?
Welke raad je aan?
Greetz Mark

Harm
16 april 2007, 22:07
Inderdaad wat anderen ook over de quad zeggen... Mesa versterkers zijn versterkers met meerdere karakters omdat de eq settings je geluid kunnen veranderen!! Heel erg zelfs... De triaxis kostte mij veel tijd...

Dus Markn daar zul je met mesa altijd rekening mee moeten houden!!!

Harm

Raffel
16 april 2007, 23:30
Thanks voor de reply Raffel,
Die verkoper heeft specifiek buizen gekocht voor een santana geluid, ik neem aan dat ik voor een nauwkeurige preset iig ook andere buizen erin moet doen?
Welke raad je aan?
Greetz Mark

Ik denk niet dat die buizen het probleem zijn geweest als jij de Quad niet goed vond klinken. Ik weet niet of je daar op doelt?? Buizen zullen het karakter van het geluid niet volledig doen omslaan. De gain kan wellicht iets toenemen bij bepaalde buizen. Maar een andere buizensetje kan het wellicht voor jou wel wat beter laten klinken. Welke buizen heeft hij er in gedaan? JJ's worden vaak aangeraden.

AART
17 april 2007, 22:19
Mark, ik ken de verkoper van de ene quad(Tom), en dat ding klinkt echt prima voor petrucci leads hoor, zeker geslaveed door mijn Mark IV was het een beest.

Alleen wat zoek je voor rythm sounds nou precies? DT heeft ook quads gebruikt(eerste album), en daarna IIC+ en IV, en die ga je zonder getrainde boogie oren niet van elkaar onderscheiden, al helemaal niet op een gedubbeltrackte opname.

AART
17 april 2007, 22:25
BTW, mocht je in de buurt wonen(ik woon vlak bij Arnhem) dan wil ik je best een keer een middagje leren hoe een Boogie werkt, het lead kanaal van de Mark IV lijkt qua bediening zeer sterk op de Quad.

Marks en Mark based preamps moeten de treble erg hoog hebben staan voor veel gain en attack(7-8).

De bass moet erg laag staan(max 3).

Middle naar smaak, maar nooit op 10, dan word de invloed van de andere controls aanzienlijk beperkt.

Dit alles compenseer je met de grafische EQ.

De Classic V is een mooie stand voor petrucci sounds, maar dan met de 6600 slider op de middelste streep.

Daarnaast moet je voor de petrucci sound de meeste push pull knoppen uittrekken(pull), daarvan wordt het geluid extra vet.

Zie hier petrucci's Mark IV + IIC+ instellingen:

http://johnpetrucci.com/images/equipment/jpmainamps2.jpg

Markn
17 april 2007, 22:33
AART enorm bedankt voor de hulp, ik heb btw een andere verkoper dan Tom.
Maar heb de verkoper gemailt dat ik de QUAD nog eens wil komen proberen, maar dan echt op mijn eigen spul. Met mijn gitaar en mijn kabels.

Ik neem daarvoor iig als uitgangspunt wat je me in de post hiervoor hebt doorgegeven.

Het geluid dat ik graag wil: http://www.home.versatel.nl/nijssenm/, maar dan alles wat scherper eigenlijk. Wat snerpender.

Iedereen zeer bedankt voor de reacties, mocht je nog goed advies en tips hebben, let me know!! Bijvoorbeeld ook waarop ik specifiek moet letten bij het testen..

Ibanez RuleZ
17 april 2007, 23:02
je geeft een hele brede array aan geluiden. er zit marshall bij (dat van mastermind), mesa mark, rectifier etc... je gaat niet alles er uit vissen, maar de gaafste DT geluiden lukt makkelijk.

ik zou zeggen; veel plezier met proberen. neem die petrucci settings maar over, is op zich wel een aardige actie. die deep "pull" zit bij de quad alleen bij de middle pot.


Harrald

Markn
17 april 2007, 23:14
je geeft een hele brede array aan geluiden. er zit marshall bij (dat van mastermind), mesa mark, rectifier etc... je gaat niet alles er uit vissen, maar de gaafste DT geluiden lukt makkelijk.

ik zou zeggen; veel plezier met proberen. neem die petrucci settings maar over, is op zich wel een aardige actie. die deep "pull" zit bij de quad alleen bij de middle pot.


Harrald

Yo Harrald, thanks!
Ik zal toch maar nog eens voor de Quad gaan dan :)

Raffel
17 april 2007, 23:32
BTW, mocht je in de buurt wonen(ik woon vlak bij Arnhem) dan wil ik je best een keer een middagje leren hoe een Boogie werkt, het lead kanaal van de Mark IV lijkt qua bediening zeer sterk op de Quad.

Marks en Mark based preamps moeten de treble erg hoog hebben staan voor veel gain en attack(7-8).

De bass moet erg laag staan(max 3).

Middle naar smaak, maar nooit op 10, dan word de invloed van de andere controls aanzienlijk beperkt.

Dit alles compenseer je met de grafische EQ.

De Classic V is een mooie stand voor petrucci sounds, maar dan met de 6600 slider op de middelste streep.

Daarnaast moet je voor de petrucci sound de meeste push pull knoppen uittrekken(pull), daarvan wordt het geluid extra vet.

Zie hier petrucci's Mark IV + IIC+ instellingen:

http://johnpetrucci.com/images/equipment/jpmainamps2.jpg

Grappig, dat petrucci ook die 6600 band omlaag zet ipv in een echte V vorm, wist ik niet. Ik merk dat dat bij mij ook een wat te schel (maar misschien wel erg metal) geluid brengt imo.

Ibanez RuleZ
17 april 2007, 23:39
dat had ik al wel een tijdje door :p... doe dat al lang... als je de bright pull gebruikt compenseert dat weer ergens, op de goede manier.

harrald

rjong999
17 april 2007, 23:52
Het geluid dat ik graag wil: http://www.home.versatel.nl/nijssenm/, maar dan alles wat scherper eigenlijk. Wat snerpender.
Oh...dacht dat je echt zo'n heel modern sepultura-geluid zocht ofzo...dit is meer iets tussen een plexi en een boogie - dus toch een Fish ! ;-)

Ik denk dat je met de Quad precies zult vinden wat je zoekt, maar ik snap echt niet hoe je eerste ervaring daarmee zo slecht kon zijn. ben benieuw wat je nu vindt...

Raffel
18 april 2007, 09:01
dat had ik al wel een tijdje door :p... doe dat al lang... als je de bright pull gebruikt compenseert dat weer ergens, op de goede manier.

harrald

Ik pull sowieso alles behalve de pull/push van de bass volgens mij. :D

Markn
18 april 2007, 15:53
het is beslist!
Morgenavond heb ik een Mesa Boogie Quad preamp!
Ik laat jullie voorlopig weer even met rust haha!

Enorm bedankt voor alle hulp!

Greetz! Mark :zz:

Ibanez RuleZ
18 april 2007, 21:46
ahh, nog een volgeling van de mesa boogie Quad...

iemand interesse voor een mesa boogie quad fanclub? :seriousf: :seriousf:

gefeli man... oude troep rocks... het gaat super klinken met die charvel van je, beloof ik je!


by the by als je een nobels ms4 fixt en een roland fc200 dan hebben we een nagenoeg gelijke setup (heb een peavey classic 50/50... klinkt wat opener in het hoog dan de mesa 50/50) :hippie:


Harrald

Raffel
18 april 2007, 23:09
ahh, nog een volgeling van de mesa boogie Quad...

iemand interesse voor een mesa boogie quad fanclub? :seriousf: :seriousf:

gefeli man... oude troep rocks... het gaat super klinken met die charvel van je, beloof ik je!


by the by als je een nobels ms4 fixt en een roland fc200 dan hebben we een nagenoeg gelijke setup (heb een peavey classic 50/50... klinkt wat opener in het hoog dan de mesa 50/50) :hippie:


Harrald

Daarom hou ik nou juist weer van een mesa eindtrap :D

Kom maar op met die fanclub!

Markn
18 april 2007, 23:40
Ghehe, krijg overmogen een fc-200 thuisgestuurd haha :satisfie:
De midi-switcher ben ik nog naar opzoek. De ENGL z11 die te koop staat op marktplaats vind ik te duur.

Ik ken verder nog: rockman, nobels en ernst & flieck.
Wat is verder nog bruikbaar?

Btw, is er al een topic over de stroomtoevoer naar de fc-200?
Ik wil daar ghostvoeding voor gaan gebruiken, maar moet nog uitvogelen hoe :P

Greetz Mark.

Ibanez RuleZ
19 april 2007, 00:21
je zou in principe alles kunnen schakelen met de replifex en een ms4. dan heb je de 4 kanalen en beide EQs, zou zelf daar voor gaan.

over phantoomvoeding moet je een andere deskundige hebben. ik gebruik eigenlijk altijd batterijen... als ik nog eens een goede installatie daarvoor heb gebouwd komt dat soort grappen wel.

Harrald

Raffel
19 april 2007, 11:35
Ghehe, krijg overmogen een fc-200 thuisgestuurd haha :satisfie:
De midi-switcher ben ik nog naar opzoek. De ENGL z11 die te koop staat op marktplaats vind ik te duur.

Ik ken verder nog: rockman, nobels en ernst & flieck.
Wat is verder nog bruikbaar?

Btw, is er al een topic over de stroomtoevoer naar de fc-200?
Ik wil daar ghostvoeding voor gaan gebruiken, maar moet nog uitvogelen hoe :P

Greetz Mark.

Ik denk dat je de Z-11 van je lijst kunt halen. Die werkte niet 100% met mijn Quad. Misschien met split (stereo naar 2 pluggen) kabels, maar dan nog betwijfel ik het. Ik gebruik zelf een Rockman Midi Octopus.

Markn
19 april 2007, 14:06
Ik denk dat je de Z-11 van je lijst kunt halen. Die werkte niet 100% met mijn Quad. Misschien met split (stereo naar 2 pluggen) kabels, maar dan nog betwijfel ik het. Ik gebruik zelf een Rockman Midi Octopus.

Ja de rockman lijkt mij ook beter of een Nobels MS-8, die zou perfect zijn. Maar vind die dingen maar eens...

Gebruik je alle 8 de switches?

En nog een vraagje? De replifex in de fx loop van de quad?
Of gewoon Quad naar inputs replifex en dan naar de 50/50?

Greetz Mark

Ibanez RuleZ
19 april 2007, 14:30
in de loop... dan heb je nooit dat je input gaat clippen van je intellifex en heb je meer controle over het volumeniveau dat uit de quad komt, daar aan het eind van het signaalpad nog een volumeregalaar zit, een voor links en voor rechts.

de loop is serieel en de replifex kan daar prima mee omgaan vanwege een analoog pad in de unit zelf

harrald

Raffel
19 april 2007, 23:47
De Rockman is waarschijnlijk nog zo'n 10 keer moeilijker te vinden dan de nobels. Als je alles wil switchen heb je idd alle 8 switches nodig. Ik gebruik de reverb en EQ van de Quad eigenlijk niet. Althans, ik switch ze niet in presets. Bij de EQ kun je per slot van rekening aangeven met de switches op de front panel voor welke kanalen deze actief moet zijn. Ik kan nou niet echt zeggen dat het geluid van bepaalde kanalen zonder of juist met EQ goed klinken, daar zijn ze nu eenmaal niet op afgericht. Reverb heb ik gewoon heel laag maar altijd aan staan.

Ik zou idd ook de loop gebruiken.

Markn
20 april 2007, 10:55
in de loop... dan heb je nooit dat je input gaat clippen van je intellifex en heb je meer controle over het volumeniveau dat uit de quad komt, daar aan het eind van het signaalpad nog een volumeregalaar zit, een voor links en voor rechts.

de loop is serieel en de replifex kan daar prima mee omgaan vanwege een analoog pad in de unit zelf

harrald

Thx Harrald!
Dat doe ik het via de eefectsloop. Moet alleen nog even 3 kabeltjes bij halen, omdat m'n Momsterrock kabeltjes te kort zijn.

Wat raden jullie aan voor kabels?

Markn
20 april 2007, 10:56
De Rockman is waarschijnlijk nog zo'n 10 keer moeilijker te vinden dan de nobels. Als je alles wil switchen heb je idd alle 8 switches nodig. Ik gebruik de reverb en EQ van de Quad eigenlijk niet. Althans, ik switch ze niet in presets. Bij de EQ kun je per slot van rekening aangeven met de switches op de front panel voor welke kanalen deze actief moet zijn. Ik kan nou niet echt zeggen dat het geluid van bepaalde kanalen zonder of juist met EQ goed klinken, daar zijn ze nu eenmaal niet op afgericht. Reverb heb ik gewoon heel laag maar altijd aan staan.

Ik zou idd ook de loop gebruiken.

Sja ik kijk wel wat ik kan vinden, kan vorlopig in elk geval gebruik maken van het Fu-2 foorboard van mesa :) Zodra ik een goede switcher vind dan koop ik die :P