PDA

View Full Version : Gino Vanelli - de wereld draait door



Mr.Bluesbreaker
12 april 2007, 10:36
Gisternacht rond een uur of 1 kwam ik thuis van een jazzsessie die ik ontvluchtte, hoog bebopgehalte.
Even "de wereld draait door aangezet", en wie kwam daar langs: Gino Vanelli!

Een componist/pianist uit NEderland (naam kwijt) vertelde een mooi verhaal:
Zat met zijn vaste musici te spelen in een zaaltje, zit Vanelli ineens in de zaal.
Gewoon doorspelen, en na afloop komt hij naar hen toe, vind het leuk, wisselen nummers uit en voor ze het wisten was daar een nieuwe band :D

Wat een geweldige performance hadden die lui daar gisteren zeg, helemaal top.
Je zou ook niet zeggen dat die knakker inmiddels 54 is...
Iemand anders dit nog gezien?

Tristan
12 april 2007, 11:28
Ja, maar ik heb alleen het optreden gezien en niet het interview, het was Michiel Borstlap trouwens die achter de toetsen zat...
Ik vond er werkelijk geen zak aan, goede muzikanten hoor, maar wat een saaie fantasieloze muziek, die Gino Vanelli heeft een ontzettend foute en gladde podiumpresentatie en zo geweldig zingt hij niet, heeft totaal geen diepte in zijn stem...
Ik dacht nog, wat een saaie ouwelullenzooi zeg en ik hou echt wel van Jazz...
Heb ook wel eens een optreden van Gino Vanelli met het Metropole gezien en dat vond ik ook al niks...
Kennelijk vind ik Gino Vanelli gewoon zwaar klote en Michiel Borstlap kan naar mijn mening een stuk meer/beter dan wat hij bij de wereld draait door stond te doen...
Tsja, smaken verschillen... :D

peter_heijnen
12 april 2007, 11:44
Gino Vanelli is een god!!!!

Iets meer dan een jaar geleden moest ik een stukje spelen in tros muziekcafe. Ik wist dat Vanelli er ook zou spelen dus ik was er op tijd bij om zijn soundcheck mee te kunnen pikken.

Soundcheck zaterdagochtend: Na de band mag de GROTE zonnebril met zowel in ears als twee floormonitors. De grote zonnebril vraagt aan de geluidsman -zonder dat de band speelt- om beurten steeds iets meer of juist wat minder van bepaalde frequenties. Het bandje (Hans IJkenaar, Michel van Schie, Peter Tiehuis, Ronald Kool, Jeroen de Rijk) kijkt toe, luistert mee, en wacht geduldig. De geluidsman is inmiddels een zenuwinzinking nabij. Steeds als hem gevraagd wordt iets te doen gaat het eigenlijk mis, en moet een heel rustige Vanelli vanaf zijn eigen plek bijna "spellen" wat er op de tafel moet gebeuren. En dan is daar het moment, aftikken en spelen. De band is meteen HARD, maar dat maakt helemaal niets uit. De zang snijdt er gemakkelijk en natuurlijk klinkend doorheen en doet merkwaardig genoeg helemaal geen pijn, KIPPEVEL!!

Vanelli heeft tegenwoordig een appartement in Amersfoort(!!). Hij gebruikt het als uitvalsbasis om te reizen/touren door europa. Een vriend van mij werkt aan een project met hem, maar wordt inmiddels ook al een beetje gestoord. Vanelli weet precies wat ie wil, net als in die soundcheck. Zo zal het worden, echt geen enkele milimeter meer of minder. Echt Klasse!

peter_heijnen
12 april 2007, 11:47
.....en zo geweldig zingt hij niet, heeft totaal geen diepte in zijn stem...
Maar Tristan toch! Het zij je vergeven... :)

Tristan
12 april 2007, 12:00
Pfoeh, ik kan er echt niet bij dat jullie hem zo goed vinden...
Het is toch gewoon een gladde kerel die saaie voorspelbare muziek schrijft zonder diepte in zijn stem?
De enige emotie die ik kan voelen bij een "performance" van hem is dat ik hem keihard op zijn bek wil slaan in de hoop dat hij dan ophoudt met zingen of eindelijk wat gevoel gaat leggen in zijn zang...
Het lijkt verdomme ook wel net zo eentje van de Thunderbirds, je weet wel, zo'n houten pop aan zo'n touwtje...
Tsja, leuk dat hij zelf de touwtjes in handen heeft, maar als dit het eindresultaat is dan zou er wat mij betreft goed aan doen om ze eens uit handen te geven, vinden jullie die muziek dan niet ongelofelijk voorspelbaar en saai?

peter_heijnen
12 april 2007, 12:13
..vinden jullie die muziek dan niet ongelofelijk voorspelbaar en saai?
Ik vraag me af of we het over dezelfde Vanelli hebben, saai en voorspelbaar?

Hij heeft in de laat tachtiger/begin negentiger jaren wat foute shit gemaakt, maar voor de rest ken ik voornamelijk juweeltjes van hem.

Tristan
12 april 2007, 12:39
Ik bedoel die Jazzdingen, dus wat hij speelde met het Metropole en met Michiel Borstlap bij de wereld draait door...
Dat hij in de jaren '80 en '90 foute dingen heeft gedaan pleit ook niet echt voor hem, het komt ook duidelijk in zijn performance naar buiten dat het gewoon een hele gladde vent is...

peter_heijnen
12 april 2007, 13:20
Ik heb zojuist dwdd gekeken en moet toegeven dat ook ik daar niet echt warm van werd. Maar ik weet ook zeker dat als je ipv dat keyboard een echte vleugel en fender rhodes zou horen icm een goede mix, of liever nog live, dat het een heel ander verhaal zou worden.

Robert H
12 april 2007, 13:23
Damn, je zal maar een jazz-sessie ontvluchten en thuis op TV dit zootje pretentieus gepriegel voor je kiezen krijgen. Bij de slaapverwekkende solo op dat minidrumstelletje in Wild Horses heb ik die bagger definitief uitgezet.

Prima dat Gino een nieuwe hobby heeft, maar net als bij andere hobby's (zoals het bespelen van een Djembé of schilderen van Bob Ross-schilderijen) is het soms verstandig om het stilletjes hierbij te houden. Dit was echt gewoon niet leuk! Ik vond het zelfs niet eens goed, terwijl ik Borstlap toch echt wel hoog heb zitten...

peter_heijnen
12 april 2007, 13:39
Bij de slaapverwekkende solo op dat minidrumstelletje in Wild Horses heb ik die bagger definitief uitgezet.
Het is maar wat je erin hoort,ik vond het wel een mooie solo.

Tristan
12 april 2007, 13:53
Die vond ik ook wel okee, alhoewel het meer een minisolo was op een drumstel in plaats van een solo op een minidrumstel...
De drummer was eigenlijk de enige die er nog een beetje positief uitsprong voor mij...
Voor de rest ben ik het wel met Robert H eens... :D

Robert H
12 april 2007, 14:51
Het is maar wat je erin hoort,ik vond het wel een mooie solo.

Misschien ben ik ook niet helemaal objectief; Ik ken Gino's (oude) live werk én heb helemaal niets met jazz... Dan is het oordeel snel geveld.

Ik heb één live opname van You Gotta Move, daar zit me toch een gast te drummen, echt fenomenaal!!! Met dat stukkie muziek in het achterhoofd val ik inderdaad in slaap bij zo'n jazz-solootje. Ik krijg alleen al koppijn van de sound van zo'n kit.

Dat Gino Vannelli extreem perfectionistisch is, had ik ook al begrepen van diverse Metropole-orkestleden. Werkelijk ieder detail moet voldoen aan de eisen/wensen van de meester. Geen idee waar die houding vandaan komt, het lijkt me voor dat soort broodmuzikanten niet echt relaxed. Gelukkig is Gino niet de enige, ook sommige Nederlandse corifeeën hebben er een handje van...

Rinze
12 april 2007, 15:02
:seriousf: hebben jullie wel naar hetzelfde gekeken?

peter_heijnen
12 april 2007, 15:40
:seriousf: hebben jullie wel naar hetzelfde gekeken?
Ik denk het wel, maar mss hebben we niet hetzelfde "gebruikt".

Mss had mijn lunch een hallucinerende werking? Liever niet, anders wordt lunchen binnenkort ook al verboden....

En wat betreft de "lastige" nederlandse coryfeeën, ik heb voor verschillende ervan gewerkt die als zeer lastig te boek staan, en vaak kunnen die alleen aangeven dat er "iets" niet lekker is en kunnen dan niet of nauwelijks onder woorden brengen wat er aan schort. In zo'n geval moet je dan maar geluk hebben met een technicus die het weet te fixen.

Vanelli weet precies wat ie hoort, zowel technisch, theoretisch, als muzikaal, en weet precies wat hij wil. Ik heb hem ooit in 013 zien spelen met een kleine band die hij in de instrumentale stukken "dirigeerde". Zelden een band zo magistraal zien spelen en zelden zoiets imposants gezien.

Mr.Bluesbreaker
12 april 2007, 15:52
Hm, ik herinner me dat ik dat optreden ook zag na een lang koffieshopbezoek.
Wellicht dat het nuchter gewoon bagger was:D Ik zal het iig nooit weten.

Ken inderdaad de 80's muziek van hem ook wel en dat raakt me een stuk minder.
Maargoed, als je exact hetzelfde repetior nu zou spelen met de hedendaagse klankkleur en instrumenten/opties, dan zou het ook al een andere uitwerking kunnen hebben. Die gladheid zit hem ook in de sound van toen. Om nog maar te zwijgen over de zonnebrillen, bloesjes en borsthaar:)

Kaboemba
12 april 2007, 19:55
Gino vanelli was dat niet die homo met bakkebaarden, soort blanke prince (uiterlijk). Tja dat is alles wat ik me ervan herinner, dus zo best kan het niet zijn.

Rinze
12 april 2007, 21:18
Ik herinner me een krullebos met daaronder zo'n eng glimmend overhemd waar ook weer een bos krullen uit hing.

DTmaster
12 april 2007, 22:53
http://www.youtube.com/watch?v=Nr7t-8dUR-o



Dit is gewoon wereld klasse en Gino en gaat toch weg met GELICKT die man die zingt gewoon ze longe uit zijn lijf en trouwens die Borstlap is ook taaie.


puur genieten dit hoor, krijg er elke keer weer kippevel van , ga hem zekerzz checken in Amensfoort , en VOOR ALLE NEDERLANDER HIER HET IS GRATIS :)

Rinze
13 april 2007, 07:12
Ik ben een Fries.

peter_heijnen
13 april 2007, 07:40
Wat is "brother to brother" in het fries?

Rinze
13 april 2007, 08:13
Dat soort klefheid doen wij Friezen niet aan :sssh: :satisfie:

peter_heijnen
13 april 2007, 08:50
Jullie moeten nog ontdooien. :)

Rinze
13 april 2007, 09:48
Jullie moeten nog ontdooien. :)

Broeikaseffect my ass :cooler:

Wij zijn tenminste nog echt kerels.:rockon:

peter_heijnen
13 april 2007, 10:05
Broeikaseffect my ass :cooler:

Wij zijn tenminste nog echt kerels.:rockon:
Ook jullie zullen eraan geloven!!!

Rinze
13 april 2007, 10:09
Ook jullie zullen eraan geloven!!!

Het is de Romeinen ook niet gelukt.

Is dit nou slowchat?

peter_heijnen
13 april 2007, 12:12
Is dit nou slowchat?
Vast wel maar ik ga er niet over, ik ben geen mod. :)

Rinze
13 april 2007, 12:30
Het is in ieder geval al een hele pagina off-topic, dus we zullen het nu weer over Gino hebben.:satisfie:

peter_heijnen
13 april 2007, 15:26
........, ik ben geen mod. :)
Zo, maar nou ben ik het wel (bij akoestische gitaren).....OT!!

Rinze
13 april 2007, 17:43
Ach gut, hebben ze je een beetje macht gegeven? :satisfie:

DTmaster
13 april 2007, 18:47
om nog ergens te laten merken dat dit topic over GV gaat, ff een vraagje : ik heb die man dus nog nooit live gezien , een van jullie wel zo ja ? ben benieuwd wat jullie ervaringen waren.


Thanx

DT

peter_heijnen
13 april 2007, 19:01
Ik heb 2 concerten van hem gezien en beide keren waren ONVERGETELIJK!

Eerste keer was in de congreszaal van de rai in adam met een akoestische band, groots was dat! De tweede keer was in 013 in tilburg waar ik eerder in het topic al over schrijf. Elektrische band, hele andere setting maar echt weer grandioos.

Nou is het echt niet zo dat ik een Vanelli superfan ben, maar die concerten waren dus wel echt iets bijzonders.

DTmaster
13 april 2007, 23:15
thanx voor je reactie , :) ben je er ook bij in Amersfoort !

PS weet je nog de jaartallen van die concerten !!

peter_heijnen
14 april 2007, 01:01
Sorry, geen jaartallen meer.

Speelt Gino in Amersfoort? Waar en wanneer?

stratokai
14 april 2007, 16:01
Ik zou toch zweren dat ze tijdens de Live uitzending van De Wereld Draait Door het nummer You gotta move speelden. Maar nu zie ik dat op de filmpjes van DWDD niet meer terug?!?!?!

Weet iemand hoe dit zit? Heb namelijk een weddenschap lopen:???:

DTmaster
15 april 2007, 01:19
http://www.keistadjazz.nl/video-gino-vanelli.html je bedoelt het intro !!!


nee is gewoon een uitlopend thema van Brother to Brother ,


@ Piet , check de site !!!

peter_heijnen
16 april 2007, 09:35
@ Piet , check de site !!!
Welke site Diet?

DTmaster
16 april 2007, 17:01
Welke site Diet?


http://www.keistadjazz.nl/video-gino-vanelli.html


deze

peter_heijnen
17 april 2007, 07:30
thnx......