PDA

View Full Version : tappen.



The_syphon
11 april 2007, 23:40
Tappen jullie met de wijs- of met de middelvinger?
Doen jullie de pull-off met die vinger boven of onderlangs?

+

Wat was jullie eerste nummer om tappen te oefenen?

SBloke
11 april 2007, 23:45
Ik tap met de vinger waarmee het uitkomt.... wijs en middelvinger "kan" ik allebei. Het is puur een persoonlijke voorkeur (imho), ontwikkel hierin je eigen voorkeur, en ga niet op de voorkeuren van anderen af.

Pull-offs gaan bij mij meestal naar onderen,hoewel dit bij de eerste snaar vervelend kan zijn, dus ook hier weer gaat het beide kanten op afhangende van de situatie. (en bij mij is er eensubtiel geluidsverschil)

"tap-nummers" ... uuhhhmmm... Eruption? :D

Trocar
12 april 2007, 00:37
Men raadt wel eens aan om het in ieder geval met je middelvinger te leren, dan kun je je plectrum gewoon vast blijven houden. Dat kan een reden zijn om het zo te proberen, maar niets moet (zoals mijn voorganger al opmerkte).

Parasite
13 april 2007, 11:56
Met de middelvinger, hierdoor kun je je plectrum (indien je hiermee speelt) ook vasthouden en makkelijker varieren tussen tap en plectrum.
en ow ja, ik ben ook begonnen met het tap gedeelte van Eruption, uiteraard niet meteen zo snel maar je leert ook posities te wisselen tijdens het tappen en dat valt anders niet zo mee.

Wickerman
13 april 2007, 13:10
Men raadt wel eens aan om het in ieder geval met je middelvinger te leren, dan kun je je plectrum gewoon vast blijven houden. Dat kan een reden zijn om het zo te proberen, maar niets moet (zoals mijn voorganger al opmerkte).

Of juist andersom, zoals de heer Eddie het doet, plec met middelvinger vasthouden en tappen met wijsvinger.
De intro van 'the philosopher' van Death is mooi om mee te beginnen.

Danieldg
13 april 2007, 13:46
Voor te tappen gebruik ik mijn wijs en middelvinger, bij korte stukjes men middelvinger en bij langere (zoals Eruption) men wijsvinger.
Pull offs doe ik altijd naar benden.

Een nummer om goed te leren tappen is bijv. Eruption

The_syphon
13 april 2007, 13:57
Thanks iedereen.

Eruption is denk ik wel het bekendste tapnummers idd, maar ik dacht dat er misschien nog andere leuke nummers waren om mee te beginnen



De intro van 'the philosopher' van Death is mooi om mee te beginnen.
Is echt absoluut niet mijn stijl!

yanto
13 april 2007, 15:54
Tappen EVH style doe ik met wijs en middelvinger. Afhankelijk van wat ik aan het spelen ben en of ik wel of geen plectrum in mijn handen heb.
Ik tap wel altijd naar boven, dit voelt natuurlijker want je maakt dan echt een pull-of met je rechterhand. Als je naar beneden speelt duw je de snaar juist weg. Je gebruikt dan in principe dezelfde techniek als een pull-off met je linkerhand.
Een andere manier van tappen is die van bijvoorbeeld Joe Satriani in Midnight.

Gitaro
13 april 2007, 16:27
Joe Satriani heeft een erg mooi tapnummer, Midnight. Klinkt echt heel tof en het schijnt niet eens zo moeilijk te zijn als je er even de tijd voor neemt. Dat laatste heb ik echter van horen-zeggen...

edit: Oh fuck, al genoemd. Nouja.

Zoek anders eens een tap-tab van Toccata & Fugue van Bach.

jaspie
13 april 2007, 16:58
http://www.youtube.com/watch?v=-51iHvqP0Rs

duidelijke tap les

Gitaro
13 april 2007, 17:24
Die gast is zo grappig :D. Kom wel vaker advertentie-filmpjes van hem tegen

happynjitram
15 april 2007, 14:44
Ik tap met mijn middelvinger omdat ik dan makkelijk kan switchen in solo's omdat ik me plectrum gewoon kan vasthouden. lange stukken speel ik ook met mijn middelvinger omdat ik dat gewoon gewend ben :cooler:

ik pull-off naar boven, dat voelt op een een of andere manier wat natuurlijker.

Thom TK
15 april 2007, 20:24
Ik tap ook hoofdzakelijk met de middelvinger.
Als ik echter moeilijkere tap-stukken speel dan draai ik de plectrum als het ware weg...ik klem hem tussen duim en wijsvinger maar dan op de kop zeg maar, dan heb ik 4 vingers vrij.

Kaïn
16 april 2007, 16:32
Ik tap vooral met m'n middelvinger en m'n ringvinger. Zo heb ik altijd mn pick waar die hoort en kan ik toch moeilijke tapstukken aan. Het is maar wat je makkelijk vindt. Ik kan namelijk echt niet makkelijk m'n pick wegdraaien en dan em snel weer pakken, dat is vragen om problemen live.

yanto
16 april 2007, 22:37
Kwestie van vaak doen. Ik klem mijn plectrum tussen wijs en middelvinger. Dit doe ik ook als ik tussendoor wat akkoorden fingerstyle wil spelen.
Ik denk er eigenlijk niet eens bij na, het is een tweede natuur geworden.
Bij het tappen steun ik trouwens met mijn duim op de hals, dus kan ook onmogelijk mijn plectrum blijven vasthouden.

eddyvanbuiten
20 april 2007, 00:55
Wat was jullie eerste nummer om tappen te oefenen?

mijn eerste tap-nummer was de Metallica versie van "Am I Evil". een heerlijk en toch makkelijk begin vond ik. probeer daarna te variëren; dus in plaats van
-12--8--5--12--8--5--...
iets proberen als
-12--5--8--12--8--5--...
succes!!

eddyvanbuiten
21 april 2007, 14:39
http://www.youtube.com/watch?v=-51iHvqP0Rs
duidelijke tap les

afgezien van die ontzettende patser in het filmpje :D