PDA

View Full Version : Plexifront na te maken met Acrylglas?



Franc
7 januari 2003, 20:43
Hallo, ik wil een proberen een plexifront te maken, maar heb begrepen dat dat erg duur is.
Nou is acrylglas zo bij de Praxis te koop.
Kan dit net zo mooi worden? Iemand suggesties om de lettertjes erop te krijgen?

mathe
7 januari 2003, 21:25
Franc,
Ik ben er toevallig net mee bezig. Als het allemaal gaat zoals ik wil laat ik je weten hoe ik het doe.
Je hebt trouwens vrij dun plexiglas nodig van uiterlijk 2mm dikte.
Zeefdrukken kan ook maar dan ben je zomaar 100 Euro kwijt aan alleen al opstartkosten voor het maken van een zeef.
Marc

Franc
7 januari 2003, 21:42
Oke ik hoor het graag!
Maar jij gebruikt dus echt plexi??

mathe
7 januari 2003, 21:49
Ja

the sure thing
7 januari 2003, 22:29
... kan je zo'n frontje niet gewoon bestellen bij Marshall? Of zoek je andere maten dan die van Marshall?

Franc
7 januari 2003, 22:34
Misschien, maar ik ben geen Marshall aan het nabouwen. Ik heb de schakeling al helemaal werkend naar een ontwerp uit wat boeken en wil alleen een behuizing maken in de trant van Marshall, maar niet helemaal.
Volgens mij heb ik ook niet dezelfde controls als bijv een JTM45.
Ik heb volume op het cleane kanaal, volume en gain op het lead, bas mid en treb en een master volume. Daarbij 1 input, 2 channel schakelaars, een boost schakelaar (alle 3 met LEDs) en on/off en standby.
Bovendien heb ik knoppen die lijken op de zgn chicken heads, maar dan mooier (al zeg ik t zelf). Van ouwe militaire apparatuur.
Er is natuurlijk geen Marshall front wat daarbij past :wink:

Dude
8 januari 2003, 01:08
FOTO ! ! !

Franc
8 januari 2003, 07:13
Homepage!

nicoverduin
9 januari 2003, 21:42
Ik maak mijn frontplaten met autocad, bewaar de tekening als een .dxf bestand en stuur deze naar http://www.bnplasers.com. Zij maken de platen met behulp van lasergraveren. De kwaliteit is perfect. De gaten worden er gelijk voor je ingezet. Als ze het niet te druk hebben dan heb je de frontplaat binnen een of 2 weken.
De prijs is zeer aantrekkelijk. Voor mijn marshall 18 watt heb ik een plaat laten graveren (eigenlijk 2 soorten om te proberen). Het geheel koste zo'n 25 euro all in.
Voor een foto moet je maar op mijn site kijken op home.wanadoo.nl/nico.verduin en dan naar de link gaan van "my 18 watt marshall" of de champ prototype.

Nico Verduin

Franc
9 januari 2003, 21:45
Het ziet er erg strak uit!
Wat is het materiaal!
Helaas zal ik mijn ontwerp nooit in AutoCAD kunnen krijgen :sad: Ik heb al moeite met mij 2 huiskatten ;-P

nicoverduin
9 januari 2003, 21:48
De frontplaat is gemaakt van een plaat zwart plastic, met daarop een dunne laag goudkleurig geborsteld aluminium. Errug strak. hierdoor krijg je dus de zwarte letters.
Een ander alternatief wat ik eens geprobeerd heb is wit plastic met een zwarte laag erop. hierdoor krijg je een zwart paneel met witte letters (VOX stijl).
In ieder geval er zijn onnoemelijke mogelijkheden. Je kunt altijd naar Jeanne (het is haar bedrijfje) mailen wat mogelijk is.
Nico

nicoverduin
9 januari 2003, 21:51
Ik gebruik toevallig autocad omdat ik dan alles vanuit een tekening (chassis, boorgaten, frontplaat, cabinet etc)kan tekenen.
Andere pakketten die een .dxf bestand kunnen maken kun je ook gebruiken. Je kunt altijd gewoon een tekening maken en effe checken of Jeanne deze kan verwerken.
Mogelijk kan ze ook andere formaten aan.
Enne anders moet je die katten het werk maar laten doen.... platje aluminium...en die katten hun nagels laten gebruiken....misschien krijg je dan ook geborsteld aluminium?

Franc
9 januari 2003, 21:54
Hehehehe misschien :smile:
Heb ik gelijk 2 AutoKATTEN.
Ze hebben de huidige behuizing van mijn amp ook al onder de nageltjes gehad :sad:
Dat was spijkerstof en daar hangen de draden nu aan.
Payback time :razz:

nicoverduin
9 januari 2003, 21:55
Ze zijn in ieder geval gemotiveerd!!

Franc
9 januari 2003, 21:56
Jaaaa kijk maar eens op mn site bij buizenversterker, de onderste foto, daar zie je er 1 in actie.
Hij heet niet voor niets Eddie, dat wordt nog eens een groot muzikant :wink:

nicoverduin
9 januari 2003, 21:59
overigens om nog effe terug te komen op dat plexiglas, dat had ik eerst geprobeerd met krasvrije plexiglas bij een VKP kunststoffen in Beverwijk. Dat spul kost een habbekrats (5 euro voor een Marshall). In plaats van zeefdruk heb ik een tekening gemaakt (helaas ook met autocad), maar deze laten plotten op een grote bedrijfsplotter (2 euro) en deze op het plexiglass gelijmd. Helaas doorzichtige film hadden ze niet, maar dat is misschien met zoekwerk wel te krijgen. Vervolgens de achterkant gespoten met goud kleurige verf (zoonlief moest zonodig een goud gekleurde fiets hebben...na 4 spuitbussen was hij inderdaad goudkleurig) en het effect was aardig. Maar ja toen ontdekte ik http://www.bnplasers.com
Nico

Franc
9 januari 2003, 22:02
Iets dergelijk had ik ook bedacht...
Graveren is wel mooi maar dan heb ik geen plexi.
Ik heb een plaat acrylglas en verf om mee te stoeien. Ik zit alleen met de tekst...
Maar ik zal het graveren zeker onthouden!

nicoverduin
9 januari 2003, 22:03
Succes. Als het af is ben ik wel benieuwd naar foto's.

Nico

Franc
9 januari 2003, 22:05
Ik wil de hele bouw bijhouden op mijn site.
Ik ben al begonnen met zoveel mogelijk plaastjes van de losse onderdelen.

Franc
12 januari 2003, 22:00
Bij de Praxis een plaatje Acrylglas gekocht van 100x50 cm en een proefplaatje gemaakt.
Ik moet zeggen: veelbelovend!!
Het snijden ging niet helemaal goed, maar met die 100cm kan ik nog aardig wat verpesten; mijn front is 9cm hoog bij 50cm breed.
Binnenkort foto's van de proefplaat in het goud met lettertjes op mijn site :razz:

nicoverduin
12 januari 2003, 22:13
Is 9 cm niet wat hoog. Als ik op de amerikaanse sites kijk zoals
http://groups.yahoo.com/group/JTM45/
dan had ik het idee dat het front niet meer dan 6 of 7 cm hoog moet zijn.
Nico

Franc
12 januari 2003, 22:19
Ja, effectief wordt ie 8 cm, 1 cm verdwijnt achter het front.
Ik heb de ruimte nodig voor de knoppen, die zijn nl niet rond zoals een Marshall....
Bovendien wordt het geen Marshall.

Ik heb uitgebreid gepast, gemeten en getekend en vind dit het mooiste.
Als je onderaan http://www.soscastoa.com/nieuwbouw.html kijkt zie je wat reconstructiefoto's en de front in aanbouw.

Franc
13 januari 2003, 23:18
Vanavond mijn proefplaatje 'plexi' goud geschilderd (aan de achterkant uiteraard)
kijk op http://www.soscastoa.com/nieuwbouw.html
Ziet er best goed uit he?
Moet nog wel een laagje, maar het idee is er al. Ik ben alleen nog niet helemaal uit de lettertjes. Die heb ik er nu gewoon met een merkstift opgezet, maar straks moeten er ook streepjes enzo op bij de knoppen.
Als iemand hier nog tips voor heeft....

Soulman
14 januari 2003, 15:35
Ik heb je site ff bekeken, ziet er goed uit, m'n complimenten. Ben zelf niet zo technisch, kan je dus niet helpen met info, maar als liefhebber doet het me een deugt dat er buizenfreaks zijn :wink:

nicoverduin
14 januari 2003, 18:31
Franc,
Misschien is het volgende mogelijk:
gebruik 2 dunne lagen plexiglas en zet op de bovenkant de letters en streepjes ed met wrijfletters. Spuit de achterkant in met goud en zet vervolgens op de bovenkant (dus op de letters) een tweede plexiglas laag. Evt. samen lijmen. Hierdoor blijven de letter en strepen onbeschadigd.
Daarna kun je dan de gaten boren. Ik denk dat als je naar een kunststof boer gaat zij je hierbij goed kunnen adviseren.
Nico

Franc
15 januari 2003, 08:02
Maar zou het effect dan niet verloren gaan met 2 lagen? Volgens mij zie je dan heel erg de overgang tussen de 2 lagen, helemaal als je daar lijm gaat smeren. Ik heb het nog niet geprobeerd, ik hem genoeg testmateriaal dus het is te proberen :smile:
Op zich gaat het wel perfect hoor eerst letters op de achterkant en erdan overheen verven.
Ik zit dus alleen nog met het aanbrengen van de letters. Misschien wrijfletters in spiegelbeeld? Ik zal eens bij een uitgebreide kantoorboekhandel kijken.

nicoverduin
15 januari 2003, 22:27
Wat ook misschien mogelijk is om A3 vellen folie te vinden die door een laserprinter kunnen. Dit vervolgens met heldere lijm (spuitbus) tegen de plexi aan te lijmen en dan achterkant goudkleurig spuiten.
Of de eerste laag plexiglas heel dun uitzoeken. Overigen ik weet niet wat je bij de praxis kwijt was, maar mijn ervaring was dat ik bij de kunststof boer goedkoper uit was en dat zij meer mogelijkheden hebben. Mogelijk kunnen zij jou ook helpen met alternatieve oplossingen (voor weinig).
Nico