PDA

View Full Version : Een beetje op gang komen met home recording



Zarath
11 april 2007, 19:56
Ik ben hier terecht gekomen doordat ik momenteel bezig ben me een beetje in te lezen op het gebied van home recording en wat daar zoal bij komt kijken. De site van Harrie Beton was al erg verlichtend maar ik heb toch nog een paar dingen waar ik even wat concrete uitleg over zou willen.

Ik heb momenteel alleen nog maar een mini-jack kabel met een verloopstukje met een normale jack die in de gitaar kan. Deze verbinding tussen gitaar en PC (met of zonder effecten ertussen) geeft echter, zoals ik al had verwacht, een ronduit dramatische geluids kwaliteit die de 'neem zo slecht op als je kunt' metaliteit van de gemiddelde black metal band met gemak overschreid.

Allereerst, er zit een ontzettend vervelende brom op. Voor zover ik weet kan dat door de volgende dingen komen:
-Niet geaard.
-Slechte geluidskaart

Zelfs als ik hem aard is er nog steeds een brom te horen, die toch aardig irriteerd. Wat betreft die slechte geluidskaart, dat kan inderdaad ook kloppen. Ik ben nog opzoek naar een nieuwe geluidskaart en hoop dat iemand me daar even mee kan helpen. Ik wil een kaart die een redelijk goed geluid oplevert met als budget ongveer €120,-. Kan iemand wellicht een paar merken, producten of verkoop sites noemen?

Verder, wat heb je precies nodig om een beetje een goede geluids kwaliteit te krijgen? Ik heb enkel een kabel van gitaar naar PC, maar dat is ook niet echt alles. Wat is volgens jullie de beste opstelling, wat dan ook nog een beetje betaalbaar is?

Alvast bedankt. :hippie:

Ic3gl0vE
11 april 2007, 20:22
Als je voornamelijk gitaar op wilt gaan nemen zou ik zeggen: Koop een line6 ux1 en download het gratis programma Reaper om mee op te nemen. Ben je meteen klaar en kun je leuk aan de slag. Er staat op het forum al wel meer geschreven over de ux1.

Wat voor beeldscherm gebruik jij? Als het een CRT scherm is kan daar de brom door komen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je je scherm uitzet tijdens het opnemen?

Zarath
11 april 2007, 20:52
Ik maak al een tijdje gebruik van Reaper en dat bevalt me inderdaad prima. Het is redelijk overzichtelijk en heeft duidelijke functies en tot nu toe heeft dat de minst slechte geluids kwaliteit.

Wat dat beeldscherm betreft, ik heb een LCD scherm op deze computer. Ik zal vanavond even na kijken of het verschil maakt als ik het scherm uitschakel en ik zal eens wat informatie op zoeken over de ux1. Ik ben al redelijk bekend met Line6 en daar hoor in voornamelijk goede dingen over, dus dan heb ik in elk geval een betrouwbaar merk als optie. Bedankt.