PDA

View Full Version : Side bending tip



uflex
11 april 2007, 18:26
Wie de amerikaanse forums er op naleest ziet dat de silicone heat blankets om de zijden van akoustische gitaren te buigen behoorlijk aan populariteit winnen (bijvoorbeeld in combinatie met clones van de bekende Fox-bender.)
Hout even bevochten en inpakken in zilverpapier. Deken er op en buigen maar. Razend snel. En belangrijker: na afloop geen golfjes of schroeiplekken in hout.

Op het mimf.com forum kom je in de commentaren twee merken heaters steed weer opnieuw tegen: die van lmii en van die van omega. De laatste is een stuk voordeliger maar heeft als nadeel dat zij alleen voor de amikaanse markt op 120 Volt leverbaar zijn.

Nu heb ik twee tips:

Ten eerste: Koop in plaats van één stuks 6 x 36 inch, twee stuks van 6 x 18 inch en plaats ze in serie. Zo geschakeld kunnen ze wel op 230 V.

Bijkomend voordeel is dat je ze dan ook als een verkorte sandwich kan gebruiken voor cutaways en bindings. (Als je het heel luxe wil kan je er ook twee op de volle lengte nemen)

Tweede tip: Er is iets raars met de prijzen aan de hand. Als je ze op omega.nl of omega.co.uk bestelt betaal je een prijs (in resp. euro's of ponds) die aanmerkelijk hoger ligt dan die bij het hoofdkantoor in de USA. Voor een SRFG-618/2 exemplaar betaal je in amerika bijvoorbeeld $ 50 tegen € 50 op omega.nl en GBP 33,50 op omega.co.uk).

Levering vanuit Amerika is geen enkel probleem maar dan loop je wel het risico op extra invoersrechten en BTW. Enig heen en weer bellen leerde me dat het mogelijk is ze in Engeland te bestellen en ze daar via de creditcard in dollars te betalen (en jawel; niet tegen de omgerekende koers maar tegen de lagere USA prijs) Ook de verzending wordt nu opeens $ 15 i.p.v. € 15.

Er zijn uiteindelijk vier types die in aanmerking komen: standaard (SRMU serie) of glasvezel versterkt (SRFG serie ). Beide zijn zonder prijsverschil in 2,5 Watt/inch^2 of 5 Watt/inch^2 leverbaar. Gezien de ervaringen van anderen en het verschil in levertijd heb ik voor een SRFG / 2,5 Watt/inch^2 versie gekozen: het bestelnummer wordt dan SRFG-618/2. Levertijd was één week.

jan jansen
11 april 2007, 18:56
ehh spam????????????

G.G.
11 april 2007, 18:59
ehh spam????????????
Lijkt er wel een beetje op, maar dat durfde ik niet te zeggen, kon nergens een echte link leggen.

Mattia
11 april 2007, 19:01
Ook: vooral gewoon doen! Als je het voor elkaar krijgt om ergens te vinden die naar Europa levert, koop anders ook meteen een 'router speed controller' (dus: een dimmer die het aankan). Ik ga mijn 110v versies 'gewoon' met een trafo runnen, kun je af en toe bij dumpwinkels tweedehands vinden (heb er nu zelf 3, plus twee anderen die het niet echt goed doen, per stuk altijd minder dan 30 euro voor betaald, 2000watt kunnen ze aan).

Zelf heb ik m'n blankets bij Minco besteld, toen ik in de VS zat. Maar Omega's prijzen zijn best aantrekkelijk!

Trouwens, m'n LMI blanket is van Benchmark Thermal. Niet dat 't uitmaakt.

Verder, die prijzen liggen niet ver uit elkaar; in de Europeese prijzen is import al inbegrepen, en veelal ook de BTW. Voor 50 euro zou ik geneigd zijn om te zeggen bestel het gewoon hier; verzendkosten zullen lager zijn, garantieissues zijn er niet, etc. etc. Ik zie de voordelen van een glasveselversterking eerlijk gezegd niet; volgens mij heb ik 'gewone' blankets. Er wordt niet erg veel van ze gevraagd, uiteindelijk, maar ik zou denken dat een 'gewone' iets flexibeler zou zijn. Als ik de prijzen zo zie, denk ik bijna erover na om nog een (kleine) deken te kopen voor cutaways, toetsen en dergelijke...paar jaar terug heb ik belachelijke prijzen van Omega Europa gehoord, rond de 60 pond/100 euro p/s, terwijl ze in America 55 dollar waren.

uflex
11 april 2007, 19:02
Hoezo spam?

Vanmiddag twee van die dingen besteld en vond dat anderen misschien voordeel kunnen doen met m'n speurwerk.

Mattia
11 april 2007, 19:15
Nee man, geen spam, gewoon goed en informatief voor de Nederlandse bouwer die niet zelf alles wil uitpluizen voor wat betreft importeren, aanschaffen, whatever van silicone heat blankets (zonder zou ik niet willen bouwen, zeg ik er alvast bij).

Dus: pinnen die handel! Maar spam is het zeker niet!

G.G.
11 april 2007, 19:20
Hoezo spam?

Vanmiddag twee van die dingen besteld en vond dat anderen misschien voordeel kunnen doen met m'n speurwerk.

Omdat je er in je eerste post mee begint, en dergelijke onderwerpen als 1e post hebben we vaker gezien. Maar ik zei al: ik kan geen link vinden en ook geen aanwijzing dat je zelf iets met het product te doen hebt (qua handel)

Maar dat is de reden dat hij LIJKT op spam.

uflex
11 april 2007, 19:31
Bedankt voor je reactie Mattia.

Wat reacties. Die glasvezel versterking geeft volgens mij ook niet echt meerwaarde. Ik las zelfs dat je zonder die glasfiber iets scherpere bocht kan maken en hij uiteindelijk toch op die plaatsen inscheurt. Bovendien scheelt het $ 5,20 dollar per matje. De onversterkte SRMU020618 komt op $ 44,80. Het probeem was alleen dat de levertijd van 1 week naar 7 weken ging. Vandaar. Die trafo valt best wel fors uit voor 500 Watt. Ik ben zelf elektronicus en met een paar onderdeeltjes is het redelijk eenvoudig om een (gekortwiekte) dimmer samen te stellen maar ik vond deze oplossing eigenlijk wel elegant, zeker voor degene die daar wat minder ingevoerd in zijn en de mogelijkheid voor een sandwich. Die dekens van LMII zijn volgens hun site $ 123 en wat gelezen heb pakken ze direct bij Benchmark Thermal nog duurder uit. Daar komen dan nog invoersrechten en BTW bij. Althans een redelijk kans daarop. Bij de methode die ik beschreef komt de bestelling en levering uit de UK, Omega brengt geen VAT in rekening. Invoerrechten binnen de EU zijn niet verschuldigd en voor de BTW gaat men er vanuit dat de verzendende kant dat inhoudt (niet dus) De transportkosten zijn in beide gevallen $ 15. Uiteindelijk valt het toch aanzielijk goedkoper als die bestelling vanuit amerika bij LMII.

Mattia
11 april 2007, 19:58
Zoals gezegd, heb hier twee trafo's liggen van 2000watt, voor 25 euro per stuk gekocht bij Bahco Army Goods. Op ebay komt ook wel eens wat langs. Heb zelf een tweetal trafo's die 100watt moeten levern, al was de eerste proef geen groot success (stoppen meteen door, dus, erm...tja), dat moet ruim voldoende zijn voor een hitte deken, denk. Ik wil proberen om met twee dekens te buigen, maar dan wil ik wel instelbare temperatuur hebben!

uflex
11 april 2007, 20:39
Omdat je er in je eerste post mee begint, en dergelijke onderwerpen als 1e post hebben we vaker gezien. Maar ik zei al: ik kan geen link vinden en ook geen aanwijzing dat je zelf iets met het product te doen hebt (qua handel)

Maar dat is de reden dat hij LIJKT op spam.

Sorry G.G.

Ik realiseerde me onvoldoende dat ik wel erg met de deur in huis viel :)

Inderdaad geen spam en ook geen aandelen Omega.

Juist omdat het spul nu in bestelling staat dacht ik dat het wel een mooi moment was een eerste bijdrage te leveren. Ik volg het forum al een tijdje en de rapportage van "gitaarbouwer" heeft mijn laatste restje twijfel weggenomen: "ik wil ook zo'n ding bouwen!!". Bij Amazon een reeks boeken besteld en m'n Takamine EN10C te koop gezet. Die moest in de meest letterlijjke zin plaats maken. Vorige week moest ik voor het werk naar Valencia en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt een berg hout te kopen bij Maderas Barber. Geweldige ervaring. Ondanks het feit dat ik in ale toonaarden duidelijk gemaakt had dat ik slechts een hobbyist was die voor één gitaar hout zou kopen werd ik als een vorst ontvangen. Elk stukje hout werd in een reeks van tientallen stuks geselecteerd en tussen de middag werd ik zelfs mee uit eten genomen. "Misschien wordt u uiteindelijk wel een beroemd luthier" was hun reactie.. Kans lijkt me niet zo erg groot maar het werd uiteindelijk wel hout voor vijf gitaren. (Ik kreeg de 20 kg met moeite het vliegtuig in.) En wat die heater betreft. De afgelopen dagen driftig bezig geweest met verwarmingselementen en ijzeren buizen op proefstukjes Merantie (buigt sowieso voor geen meter) maar ik durf het toch niet mijn mooie zijkantjes E.I. Rosewood er aan te wagen. Het is voor mij helaas nog niet mogelijk hier fotootjes te plaatsen maar in navolging van gitaarbouwer zal ik er t.z.t. ook wel een website aan wijden.

Ik hoop mij hiermee dan toch een beetje geïntroduceerd te hebben!

En wat Maderas Barber betreft. Ik wil met alle plezier wel wat van mijn bezoek vertellen want ik begrijp dat het ongeveer de grootste leverancier van Europa is maar van hun website werd ik niet veel wijzer van. Inmiddels ben ik razend enthousiast over ze geworden, beschik ik over prijslijsten en een berg achtergrond informatie.

uflex
11 april 2007, 21:13
Als ik de prijzen zo zie, denk ik bijna erover na om nog een (kleine) deken te kopen voor cutaways, toetsen en dergelijke...paar jaar terug heb ik belachelijke prijzen van Omega Europa gehoord, rond de 60 pond/100 euro p/s, terwijl ze in America 55 dollar waren.

Ja daar liep ik ook tegenaan en het was juist mijn ervaring van vaniddag
dat je op hun nederlandse of engelse website gedwongen wordt in euro's of ponden, te betalen, terwijl als je ze in engeland opbelt zij gewoon bereid blijken te zijn us-dollars op de creditcard in rekening te brengen tegen de prijzen zoals die op de amerikaanse site vermeld staan!!! En juist dat scheelt behoorlijk, omdat het wel degelijk een engelse zending is en je dus geen invoersrechten verschuldigd bent en zijzelf geen VAT in rekening brengen. In mijn voorbeeld ben je dus 2 x $ 45 + $15 verzending kwijt i.p.v. $ 123 + $ 15 verzending + (een redelijke kans op) BTW + invoersrechten bij LMII. En dat scheelt toch behoorlijk, lijkt me.

Op het risico af toch van spam verdacht te worden: Ik heb een contact persoon daar aan vanmiddag overgehouden.

uflex
11 april 2007, 21:26
Zoals gezegd, heb hier twee trafo's liggen van 2000watt, voor 25 euro per stuk gekocht bij Bahco Army Goods. Op ebay komt ook wel eens wat langs. Heb zelf een tweetal trafo's die 100watt moeten levern, al was de eerste proef geen groot success (stoppen meteen door, dus, erm...tja), dat moet ruim voldoende zijn voor een hitte deken, denk. Ik wil proberen om met twee dekens te buigen, maar dan wil ik wel instelbare temperatuur hebben!

Dat inschakelen van grote transformatoren is wel een truck voor. Als je pech hebt schakel je op een ongelukkig moment van de wisselspanning in.
Het fenomeen heeft niets te maken of er al dan niet een belasting op de secudaire zijde aanwezig is maar wordt veroorzaakt door de inductie van de primaire zijde.

Wat je kan doen om dat inschakelmoment wat softer te maken is een flinke weerstand (een 100 watt lamp of zo) in serie met de primaire kant van de transformator op te nemen en deze na het inschakelen met een tweede schakelaar kort te sluiten. Daarna kan je alles op de secundaire aansluiten zonder dat je het risrico loopt dat de stoppen er uit gaan.

Een dimmertje van 1000 - 2000 Watt bouw je overigens voor onder de 10 euro. Gezien het gevaar van de hoge spanningen moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent.

Mattia
11 april 2007, 22:38
Dat inschakelen van grote transformatoren is wel een truck voor. Als je pech hebt schakel je op een ongelukkig moment van de wisselspanning in.
Het fenomeen heeft niets te maken of er al dan niet een belasting op de secudaire zijde aanwezig is maar wordt veroorzaakt door de inductie van de primaire zijde.

Wat je kan doen om dat inschakelmoment wat softer te maken is een flinke weerstand (een 100 watt lamp of zo) in serie met de primaire kant van de transformator op te nemen en deze na het inschakelen met een tweede schakelaar kort te sluiten. Daarna kan je alles op de secundaire aansluiten zonder dat je het risrico loopt dat de stoppen er uit gaan.

Een dimmertje van 1000 - 2000 Watt bouw je overigens voor onder de 10 euro. Gezien het gevaar van de hoge spanningen moet je wel een beetje weten waar je mee bezig bent.


Kijk, da's interessant; hoe bouw ik zon' dimmer, dan? Want ik heb wel gekeken, maar voor onder de absurd hoge bedragen heb ik niets kunnen vinden

(Oh, en daarboven, dat moest 100v zijn, niet watt; twee beetje rare trafo's, wel splinternieuw, primair 100v, secundair 200v, dus als ik 't 'achterstevoren' aansluit op 220v zou er 110v uit moeten komen. Tenminste, zo had ik dat begrepen; ik wil ze eigenlijk als 'dedicated' onderdeel van m'n buigmachine inzetten). De 'echte' verhuistrafos hebben alledrie een aan/uit 'soft start' achtige switch, gaat prima.

Enneh, klinkt leuk, dat van Barber! Heb uiteindelijk nog nooit bij ze besteld, wel vaker bij Madinter (zijn wat kleiner, topservice, en ik zocht toen Madagascar Palisander, foto's van beiden gekregen, Madinter had veeeel mooier hout, dus....). Als ik tijd/geld/ruimte voor meer hout heb plan ik misschien een reisje Spanje. Maarja, kom net terug van een houtshoppingreisje Italie, dus....

Javaca
11 april 2007, 22:55
En wat Maderas Barber betreft. Ik wil met alle plezier wel wat van mijn bezoek vertellen want ik begrijp dat het ongeveer de grootste leverancier van Europa is maar van hun website werd ik niet veel wijzer van. Inmiddels ben ik razend enthousiast over ze geworden, beschik ik over prijslijsten en een berg achtergrond informatie.

Hoi Uflex
allereerst welkom op dit forumgedeelte.


Leuk om dat te horen over Barber. Volgende week ga ik er met school naar toe.

Zou je de prijslijsten misschien in kunnen scannen en doormailen? Wij hebben namelijk alleen oude lijsten van 3 jaar geleden.

uflex
11 april 2007, 23:40
Kijk, da's interessant; hoe bouw ik zon' dimmer, dan? Want ik heb wel gekeken, maar voor onder de absurd hoge bedragen heb ik niets kunnen vinden

(Oh, en daarboven, dat moest 100v zijn, niet watt; twee beetje rare trafo's, wel splinternieuw, primair 100v, secundair 200v, dus als ik 't 'achterstevoren' aansluit op 220v zou er 110v uit moeten komen. Tenminste, zo had ik dat begrepen; ik wil ze eigenlijk als 'dedicated' onderdeel van m'n buigmachine inzetten). De 'echte' verhuistrafos hebben alledrie een aan/uit 'soft start' achtige switch, gaat prima.

....


Ik kan hier geen tekeningen of fotootjes tonen, maar ik wil de komende dagen toch kijken of ik een website voor de gitaarpericelen in het leven kan roepen dan plaats ik daar wel wat meer informatie op.

Hierbij vast wat relevante linkjes

http://www.hobbyelektroniker.de/seiten/schaltungen/dimmer.php
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/x1200WControl.html
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt24.htm

In de eerste link vind je ongeveer alles wat je nodig hebt.
Als je voor die triac een TIC-246 kiest (€ 2.00 bij elektronica-online.nl) kan je tot 16 A (dus ruim 3000 Watt) gaan. De DIAC wordt meestal een BR100-DB3 gekozen (circa € 0,15) Verder heb je koelplaatje nodig voor de TRIAC (pas op: als de laatste hierop niet geisoleerd bevestigt wordt staat dit onder netspanning) . Het ontstoringsfilter (spoel en bijbehorende twee condensators) kan je voor dit kortstondig gebruik achterwegen laten. Verder goed in acht nemen dat je met lichtspanningen werkt en dat alles -tot het schroefje in de knop van de potentiometer aan toe- geisoleerd dient te zijn.

De kosten van die onderdelen zijn vrijwel nihil maar laat als het even kan door iemand in elkaar zitten die wat verstand van elektronica heeft.

uflex
12 april 2007, 00:13
Hoi Uflex
allereerst welkom op dit forumgedeelte.


Leuk om dat te horen over Barber. Volgende week ga ik er met school naar toe.

Zou je de prijslijsten misschien in kunnen scannen en doormailen? Wij hebben namelijk alleen oude lijsten van 3 jaar geleden.


Omdat ze dat zelf niet doen voel ik mij niet helemaal vrij om drie prijslijst hier integraal te publiceren maar ik wil ze morgen met alle plezier inscannen en naar je mailen. Ik neem aan dat ik op de javaca weblog daar wel ergens de mogelijkheid voor kan vinden. Het prijsverschil met wat ik bij voorbeeld bij LMII (maar ook elders aantrof) vond ik enorm. Zelfs voor zaken waarbij je dat minder verwacht als stemmechanieken e.d..

Voor ceder tops scheelt het overigens helemaal veel. Voor € 10 a € 20 heb je topklasse op dat gebied. Ik heb verschillende kwaliteiten German-, Sitka- en Engelmann- en Eurepean bearclaw tops meegenomen en uitgerekend die ceder tops laten liggen. Daar heb ik inmiddels een beetje spijt van omdat ik in navolging van Theo Scharpach toch ooit eens wil proberen een Selmer type gitaar te bouwen. Ik had al wel een hele lange ebony blank meegenomen voor die specifieke brug.

Ze zoeken als je daar bent net zo lang naar een mooie top, zelfs in de 3e cat voor € 5,50 die er beter uitziet dan de wagonladingen 2e klasse die er uitgaan naar productiebedrijven als Martin en Taylor. Laat staan als je zelf voor AA of master kiest. Ik heb meegemaakt dat er tientallen tops of back & sides beoordeeld werden, waarna er gewoon weer een lintje omheen ging en er zelfs zonder daar maar om te vragen een nieuwe stapel aangerukt werd en het spel weer van vooraf begon. Ik heb het gevoel dat ik uiteindelijk met erg goed spul thuisgekomen ben. Zo mooi dat ik er niet goed meer mee durf te beginnen :).

Al met al was ik -ook door de karrige informatie op hun website- een beetje overvallen door het prijsverschil en heb ik razend snel zowel de aantallen als de kwaliteit naar boven aangepast.

uflex
12 april 2007, 11:21
En juist dat scheelt behoorlijk, omdat het wel degelijk een engelse zending is en je dus geen invoersrechten verschuldigd bent en zijzelf geen VAT in rekening brengen.

Iets te vroeg gejuigd. Vandaag een mailtje van Omega ontvangen waarin ze aangaven een BTW nummer nodig te hebben. Zonder dat moeten ze 17,5 % VAT in rekening brengen. :angry:

Mattia
12 april 2007, 16:20
LMII en dergelijke zijn gewoon Duur, punt uit; Tops blijf ik voortaan wel bij Rivolta kopen (topkwaliteit rond de 45 euro, eerder 40 als je persoonlijk langs gaat en er meer dan twee afneemt, zeg maar, en kwaliteit 'I', waar echt perfecte tops tussenzitten, rond de 20-25, II is soms ook wel aardig maar je loopt dan weer tegen runout aan), ik ken ze inmiddels, hout is goed, zagen ze zelf, alleen Italiaans fichte (maarja, waarom zou ik Sitka willen als ik Euro kan krijgen, zeg maar. Voor import back/sides zijn ze wat aan de duure kant, helaas, maar euro esdoorn hebben ze vollop op voorraad, bijvoorbeeld. Of quilt poplar. Efnin. maar de Spanjarden zijn wat betreft back/side hout/import spulletjes gewoon perfect!

Waar je bij LMI vooral voor betaald is hout dat zeker lang genoeg gedroogd is om meteen mee te bouwen; die garantie krijg je bij Maderas Barber of Madinter gewoonweg niet. 'tis niet anders. Verder: Barber kun je gewoon mailen, krijg je mailtje terug met allerlei prijslijsten. Daar doen ze echt niet moeilijk over. Echter had ik niet gemerkt dat ze erg goedkoop waren qua hardware (ik koop alleen merken die ik ken, liefst Gotoh, eigenlijk, en zo goedkoop zijn die gewoonweg niet)

uflex
12 april 2007, 20:42
Echter had ik niet gemerkt dat ze erg goedkoop waren qua hardware (ik koop alleen merken die ik ken, liefst Gotoh, eigenlijk, en zo goedkoop zijn die gewoonweg niet)

Met daarbij wel de kanttekening dat zij alleen stemmechanieken leveren voor klassieke gitaren. Ik was ook nog op zoek naar slotted peghead steel string tuners maar die hadden ze helaas ook niet in het programma