PDA

View Full Version : Ingewikkeld wiring probleem



G.G.
11 april 2007, 17:27
Ik wil mijn zelfbouw strat bedraden met 3 singlecoils en een 5 standenswitch met 1 volume pot en 1 tonepot. Zo dus:

http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wdu_sss5l11_01

De niet gebruikte potmeter moet een volume pushpullpotmeter worden waar de dummy coil aan hangt. Deze wil ik in serie en in paralel kunnen schakelen met het uitgangssignaal. Aan / uit (gedoseerd) door aan de potmeter te draaien en serie/parallel door de knop in te drukken en uit te trekken

Maar hoe?

Antoon
11 april 2007, 21:58
Heb je je dummy coil nou nog niet voor elkaar??

Het gitaarsignaal moet schakelen tussen de jack en de "ingang" (start) van de dummy spoel, de start van de dummy spoel naar de aarde schakelen als hij niet aan het gitaarsignaal zit. De uitgang (stop) van de dummy spoel altijd aan de jack. Aan je dpdt switch zitten dus 4 draden: enerzijds de start en het signaal, anderzijds de aarde en de jack. Tussen de stop van de dummy spoel en de jack kun je dan nog eventueel je extra potmeter zetten zoals de volumeregeling ook geschakeld is (die werkt dan natuurlijk alleen in de parallel-stand). Als je hem ook in de serie-stand wil laten werken dan heb je een extra dpdt switch nodig

Waarom bepaal je niet eerst wat het beste werkt, serie of parallel. Daarna zet je de pot er op de juiste manier in. Je hebt dan geen enkele dpdt switch meer nodig. Door je extra 250k naar de aarde voor de blend pot ga je trouwens wel hoog verliezen. Dat komt bij het hoog-verlies door de dummy coil (tenzij je een preamp gebruikt natuurlijk maar dan zouden de pot-waardes anders zijn).

G.G.
13 april 2007, 10:44
Niemand die weet hoe?

Ff een tekeningetje gemaakt om het makkelijker te maken.

Het singnaal van de gitaar moet na de volumepotmeter op de pushpullpot komen. Het signaal van de dummie moet na de volumepot op de pushpullpotmeter via het schakelgedeelte ook naar de output. Het schakelgedeelte zou er dan voor moeten zogen dat de elementen en de dummie in serie of in paralel staan, en in de paralelstand zou dan de dummy (volgens mij) uit te draaien moet zijn. Maar hoe bedraad ik dit?

http://img225.imageshack.us/img225/9169/p1000453eu4.jpg

madman
13 april 2007, 11:05
zit een beetje te piekeren, wat je wil kan wel, met één push/pull serie en parallel schakelen, alleen dan staat ie eigenlijk altijd 'aan',
je zou die pot dan nog als volumepot kunnen bedraden, alleen wat het geheel dan allemaal met je geluid doet, weet ik zo niet...

G.G.
13 april 2007, 11:24
zit een beetje te piekeren, wat je wil kan wel, met één push/pull serie en parallel schakelen, alleen dan staat ie eigenlijk altijd 'aan',
je zou die pot dan nog als volumepot kunnen bedraden, alleen wat het geheel dan allemaal met je geluid doet, weet ik zo niet...

Precies, dat bedoel ik. Als je de volume knop naar 0 draaid staat de dummie uit (in iedergeval in de paralelstand) en draai je hem naar 10 , dan staat de dummie aan.

Ik heb toch ruimte voor 3 potmeters, 1 ,mastervolume, 1 master tone en 1 voor de dummie.

madman
13 april 2007, 14:03
als je ff geduld hebt ga ik vanavond ofzo even prutsen in paint, kijken ofk er wat moois van kan maken...

piezo
13 april 2007, 14:29
GiGi, zoals ik al eerder heb gemeld, is het parallel aansluiten van de dummy coil in een passief systeem zinloos. De spanning kan dan via twee wegen afvloeien naar aarde, eentje via een impedantie (weerstand) van ca. 7.000 Ohm (de spoel) en eentje via een impedantie van ca. 1.000.000 Ohm (de versterker). Welke weg zal het grootste deel van de stroom dan nemen, denk je?

G.G.
13 april 2007, 15:43
GiGi, zoals ik al eerder heb gemeld, is het parallel aansluiten van de dummy coil in een passief systeem zinloos. De spanning kan dan via twee wegen afvloeien naar aarde, eentje via een impedantie (weerstand) van ca. 7.000 Ohm (de spoel) en eentje via een impedantie van ca. 1.000.000 Ohm (de versterker). Welke weg zal het grootste deel van de stroom dan nemen, denk je?

Tsja... ik kreeg het idee van dit topic (post #4):

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=19843&hl=dummy

Maar mijn technische kennis is niet helemaal top, dus de rest van het verhaal snap ik niet echt in de verdere posts.

Als paralel niet werkt, dan zou aan /uit in een lus aan het signaal ook een idee zijn, dus in serie in de keten plaatsen en eruit halen.

G.G.
13 april 2007, 16:51
Na een uur schemaatjes tekenen ben ik er denk ik uit.

Kan iemand hier ff naar kijken:

http://img367.imageshack.us/img367/359/p1000454ad8.jpg

Zo zou de dummie in serie en uit de serie staan met het signaal en de potmeter bepaald de hoeveelheid waarin de dummie meedoet in de keten. Of zie ik iets over het hoofd? Wordt de volumeknop en volumeknop van het geheel of alleen de dummie?

madman
13 april 2007, 16:59
weet het niet 100% zeker, maar volgens mij moet je de + van je pup met de middelste lug verwissellen, verder klopt ie volgens mij

G.G.
13 april 2007, 19:36
weet het niet 100% zeker, maar volgens mij moet je de + van je pup met de middelste lug verwissellen, verder klopt ie volgens mij

Potmeter klopt volgens mij wel, maar hij komt na het gitaarsignaal, en je draair dus het signaal en de dummy dicht.

Volgens mij moet ie zo zijn:

http://img444.imageshack.us/img444/2203/p1000456mo4.jpg

Met de knop kan je de dummy in een bepaalde preset zetten en dat uitzetten door hem uit te trekken. Zou dus ook alleen met een volumepot moeten kunnen. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb,

madman
13 april 2007, 19:45
iets zegt me dat je vorige tekening beter was, maar i can't quite put my finger on it...

dat van die + en de middelste lug ging overigens puur over dat de volume alleen over de dummy zou werken...

G.G.
16 april 2007, 22:13
Ff met paint bezig geweest. Is dit wat?

http://img130.imageshack.us/img130/6632/1v1tbxendummieti9.jpg

Moet alleen nog een treblebleed op de volumepot tekenen.

madman
16 april 2007, 22:22
ik dacht dat je je dummy met een push/pull schakelbaar zou maken?

madman
16 april 2007, 22:44
nog eens goed gekeken; ik heb het idee dat die 2e potmeter redelijk overbodig is, tenzij gebruikt voor volume-cuts als je je dummy schakelbaar (push/pull) maakt....

of zit ik er nu naast?

G.G.
17 april 2007, 05:57
ik dacht dat je je dummy met een push/pull schakelbaar zou maken?

Dit is eenvoudiger en ik kan bepalen hoeveel ruis ik acceptabel vind (want geluid wordt ook doffer.

sickpunk
17 april 2007, 08:40
ja wat die 2e doet is mij ook een raadsel... vanaf de switch komt een draadje en dat was het wel... verder gaat er niets mere ergens naar toe... wat is het nut?

G.G.
17 april 2007, 15:44
ja wat die 2e doet is mij ook een raadsel... vanaf de switch komt een draadje en dat was het wel... verder gaat er niets mere ergens naar toe... wat is het nut?

TBX tonecontrol. stand 5 is midden. Naar de ene kant draai je het hoog weg (als een normale tonepot) en naar de andere kant draai je het laag weg.

sickpunk
17 april 2007, 16:22
ja ok, maar moet er vanaf daar niet weer een draad terug naar de rest?? naar mijn weten werkt het niet als het "kringetje" onderbroken word... of is alleen verbinding met de aarde maken hiervoor genoeg in dit geval? want op een andere manier gaat hij niet meer terug naar je signaal keten lijkt mij?

G.G.
17 april 2007, 16:33
ja ok, maar moet er vanaf daar niet weer een draad terug naar de rest?? naar mijn weten werkt het niet als het "kringetje" onderbroken word... of is alleen verbinding met de aarde maken hiervoor genoeg in dit geval? want op een andere manier gaat hij niet meer terug naar je signaal keten lijkt mij?

Nee, tonepot is het eind van een keten die aan de massa hangt.

Kijk bijv. naar dit schema:

http://www.1728.com/potenta.gif

sickpunk
17 april 2007, 16:56
hmm, nouja daarom ben ik bassist, maar inderdaad mijn p-bass is ook zo gewired, maar mijn jazz weer niet...

nouja ok thanx voor de uitleg ;)