PDA

View Full Version : Wiring probleem



sebass
11 april 2007, 15:19
Mijn potmeters waren kapot en toen heb ik deze vervangen voor cts 500k pots. Toch klinkt het niet geweldig, vooral bij het neck element is er een enorme ruis te horen. Ik heb een foto gemaakt en een tekeningetje of het daar duidelijker van wordt is een tweede :D

http://i54.photobucket.com/albums/g90/sebasfoto/diagramlespaul.jpg

http://i54.photobucket.com/albums/g90/sebasfoto/lespaulwiring.jpg

Weet iemand hier wat ik fout heb gedaan. Ik heb het zoveel mogelijk overgenomen van de manier zoals het erin zat.

sebass
11 april 2007, 15:52
Ik ga die condensator eens vervangen misschien is dat het probleem.

almarvk
11 april 2007, 15:59
En ik ga deze verplaatsen naar Zelfbouw. Daar zitten wat jongens die er waarschijnlijk wat meer van weten.

G.G.
11 april 2007, 16:30
Wat een bende zeg....

Denk dat je dit schema moet hebben:

http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wdu_hh3t22_02

Kijk anders hier even voor het juiste schema:

http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources.22pickupdiagrams/

sebass
11 april 2007, 16:39
Ja dat schema heb ik ook. Ik wilde alleen de oude manier een beetje aanhouden. Daarbij wijkt die rode en blauwe draad af van het schema. Die condensator hangt er een beetje op een andere manier in.

Het geluid is overigens niet slecht, maar met distortion "stoort" het neck element alsof het een single coil is. Volgens mij is de condensator niet goed, deze heb ik gewoon bij een electronica zaak gehaald. Die groene is nog een oude die er al in zat.

Een goed bruikbare site trouwens. Ik heb nog een vraag. Hoe kun je het beste de ground doen. Ik maak deze gewoon op een potmeter.

peppie
11 april 2007, 17:23
heb je jouw switch ook geaard?
en de aarde van je jack op je pots gezet?

sebass
11 april 2007, 19:51
Ja switch ook geaard. De aarde van alle dingen heb ik boven op de pots gesoldeerd, dat schijnt zo te werken.

Antoon
11 april 2007, 21:38
Sorry dat ik het zeg maar je soldeerwerk is een puinhoop. Op deze manier kan de fout overal zitten. Laat het iemand doen die het kan en er het goede gereedschap voor heeft.

Maken alle aard-verbindingen contact met de aarde van de jack? Volgens mij ben je er een paar vergeten (op de tekening in ieder geval wel).

sebass
11 april 2007, 22:13
Sorry dat ik het zeg maar je soldeerwerk is een puinhoop. Op deze manier kan de fout overal zitten. Laat het iemand doen die het kan en er het goede gereedschap voor heeft.

Maken alle aard-verbindingen contact met de aarde van de jack? Volgens mij ben je er een paar vergeten (op de tekening in ieder geval wel).

Het solderen is volgens mij niet het probleem, meer het feit dat ik die draden niet afgeknipt heb. Ik heb ze lang gelaten omdat ik bang ben dat het te kort is als ik het ooit nog wil veranderen. De enige aarde die naar de jack gaat is die van de switch. De andere heb ik zoals ze in de meeste plaatjes aangeven op de onderkant van de pots gesoldeerd.

De brug pick up doet het ook prima alleen heb ik bij de neck pickup een brom bij distortion die ik hiervoor niet had.

Heeft er iemand een foto van zijn les paul en hoe dat gesoldeerd is, dan kan ik het vergelijken.

De .022 condensator heb ik overigens weer vervangen door de oude .47.

Antoon
11 april 2007, 22:17
Je bedoelt 0.047uF. Ik ben al de 3e die dit zegt maar meet nou eens of de behuizingen van ALLE pots contact maken met de aardlip van de jack. Volgens mij dus niet.

gw_guitars
11 april 2007, 22:26
Hoi sebass,

Ik wil niet rot doen maar ben het helemaal eens met antoon.
Van wat ik kan zien zijn de aardverbindingen boven (of eigenlijk onderop) de potmeters niet goed doorgevloeid.
Dat noemen ze ook wel 'een koude las'
Wat is nu het nadeel van een koude las: overgangs weerstand.
Dat houdt in dat de verbinding slecht is en je dus juist als je met distortion speelt het goed te horen is dat je minder signaal zou hebben.
Een van de oorzaken kan zijn: de soldeerbout niet lang genoeg op de onderkant van de potmeter gehouden of je soldeerbout heeft niet genoeg vermogen om de potmeter fatsoenlijk 'op te warmen' zodat het soldeertin voldoende vloeit.

Groetjes Gerard

gw_guitars
11 april 2007, 22:34
Nog even een 'gekke vraag'
Als ik zo de foto bekijk: Soldeer je wel met de juiste soldeertin?

Groetjes Gerard

sebass
12 april 2007, 00:05
Ah oke ik dacht het ziet er wel netjes uit om niet teveel tin te gebruiken, maar dat is dus niet de bedoeling? Ik heb een Velleman 30W soldeerbout en gebruik Velleman tin 1,0mm. Mijn pots maken inderdaad geen contact met de aardlip van de jack, maar dit was ook niet het geval in het originele soldeerwerk. Moet ik van alle pots een draad naar de aarde van de jack maken of gaat dit op een andere manier?

Trocar
12 april 2007, 00:15
Ah oke ik dacht het ziet er wel netjes uit om niet teveel tin te gebruiken, maar dat is dus niet de bedoeling? Ik heb een Velleman 30W soldeerbout en gebruik Velleman tin 1,0mm. Mijn pots maken inderdaad geen contact met de aardlip van de jack, maar dit was ook niet het geval in het originele soldeerwerk. Moet ik van alle pots een draad naar de aarde van de jack maken of gaat dit op een andere manier?

Okay, ik ben zelf geen soldeerheld, maar wat ik doe is alle aarde die nodig is 'verzamelen' op 1 pot. Dus alle aarde-draden (die nodig zijn) van alle losse deeltjes centreren op 1 pot - ik denk dat dit een goede manier is om een aardlus te voorkomen. Daarna neem je 1 draad van die pot naar de aarde van je jack.
(Als dit een slecht idee is, verbeter mij gerust!)

Mijn vraag is wel: waar gaat je aarde nu dan naar toe?

sickpunk
12 april 2007, 10:32
ik soldeer de aardes ook altijd op 1 pot, en ook op 1 punt... jij hebt 3 punten op sommige potmeter voor je aarde... verzamel dit is op 1 punt(mag ook op elke pot meter 1 punt en dan door lussen met elkaar)...

je hebt weinig en TE weinig... maar ook voor jezelf, zorg dat het ordelijk is, zodat je in 1 oog opslag kan zien wat waarheen gaat, alleen maar handiger.