PDA

View Full Version : Potmeters en condensator voor telecaster



Willow
10 april 2007, 23:48
Hoi, kan iemand mij wat vertellen over potmeters voor een telecaster. bijv het effect van de waarde aan Kohm, Logaritmisch/ linaer, welke ik nodig heb voor volume, treble. en de condensator, wat het hoorbare effect ervan is bij de verschillende waarde's.

Greeting Willow :rockon:

Chris Winsemius
11 april 2007, 11:58
Hoi Willow

De keuzes hebben vooral met je eigen smaak te maken en de "basis-klank" (unplugged) van jouw Tele en de gebruikte elementen.

Op m'n eigen Teles en Esquire vind ik zelf dit lekker klinken en werken:
- volume 250k B
- tone 250k A
- 47nF condensator (ook wel als 0.047[uF] aangeduid)
(Deze waarden werden ook in Teles tussen '67 en '69 gebruikt)

De aanduidingen A en B zijn van VoxHumana waar je kunt aangeven of het om volume of tone gaat qua pots. Met deze pots heb ik bij beide regelaars het lekkerste bereik.

Hogere waardes v/d pots geven meer hoog en subtiel ietsje meer output maar kunnen (zeker bij 'n Tele) de sound schel en ielig maken.
'n Grotere condensator bij de toonregelaar geeft minder hoog, geluid wordt bassiger bij het terugdraaien. 'n Kleinere condensator daar laat de toonregelaar meer op hogere frequenties werken.
Zelf vind ik die 47nF gewoon lekker werken, goed bereik en ook 'n goeie waarde voor "Roy Buchanan wah-swells".

Ik hoop dat dit je 'n beetje helpt.

dePerik
11 april 2007, 23:02
Hier nog ff op voortbordurend, vroeg ik mij het volgende al reeds enige tijd af: zijn er volumknoppen met potmeter waar één of twee 'klikjes' in zitten.

Bijvoorbeeld op volumestandje '7' (en '4' o.i.d. mochten er twee zijn).
Lijkt me handig voor solo en fillwerk. 'Zet je je volume standaard op 7 en als je solo geweest is voel je bij het terugdraaien precies wanneer je weer op zeven staat. Andersom kan natuurlijk ook: standaard op 10 en voor de zachte passages, ff 'standaard' op 7.'

Willow
11 april 2007, 23:54
Thanks voor jullie info.
Hier kan ik wat mee.

Gr Willow

dePerik
13 april 2007, 23:08
Hier nog ff op voortbordurend, vroeg ik mij het volgende al reeds enige tijd af: zijn er volumknoppen met potmeter waar één of twee 'klikjes' in zitten.

Bijvoorbeeld op volumestandje '7' (en '4' o.i.d. mochten er twee zijn).
Lijkt me handig voor solo en fillwerk. 'Zet je je volume standaard op 7 en als je solo geweest is voel je bij het terugdraaien precies wanneer je weer op zeven staat. Andersom kan natuurlijk ook: standaard op 10 en voor de zachte passages, ff 'standaard' op 7.'
Even mezlef bumpen wat mijn vraag is echt wel serieus, heeft iemand een antwoord?

Chris Winsemius
13 april 2007, 23:14
Even mezlef bumpen wat mijn vraag is echt wel serieus, heeft iemand een antwoord?

Tof idee maar...

zover ik weet zijn zulke pots niet verkijgbaar en als je ze zou willen laten maken zit je vast aan 'n afname van minimaal 1000 stuks of iets dergelijks.

Mocht je alléén met "stappen" willen werken (en niet met "swells") dan zou het mogelijk zijn die potmeter door 'n aantal weerstanden en 'n draaischakelaar (met de juiste polen/etc.) te vervangen.

dePerik
14 april 2007, 22:25
Als ik het goed begrijp veranderd je potmeter dan van een lineaire volume ding in een trapsgewijs volume ding? Ook dat idee zou kunnen, maar dan word je natuurlijk wel beperkt (je kan dan idd niet mee swellen met je volumeknop en zou daarvoor een pedaal moeten gebruiken).

Nee, ik wil graag dat klikje voelen, maar verder alles normaal.

....[brainwave mode on]... Patrick Koopman vragen of ie die potmeters wil laten maken zodat ie ze kan verkopen en als dank voor mijn briljante idee zet hij er gratis ééntje voor mij in mijn plank en doet er ook meteen nieuwe DiMarzio's er in....[/brainwave mode off]



1000 stuks? Wat zou dat kosten?

hassent
14 april 2007, 22:29
Kosten? ik schat bij minimale afname van 1000st zo'n USD 5,- tot 7,- per stuk.
Ben zelf al eens met CTS in de slag geweest voor het maken van een special en dan kom je hier op uit. Beetje afhankelijk van je eisen en hoe gecompliceerd het voor hun productie proces is.

dePerik
14 april 2007, 22:32
Oh................................................ ........................ :eek:

hassent
15 april 2007, 20:14
Dusssss.....

Misschien is de oplossing van Chris zo gek nog niet als je toch 2 volumes wil.
Of misschien een volume pedaal of een boosterje.

dePerik
15 april 2007, 20:56
Tuurlijk kan een volumepedaal of booster, dat doet iedereen nu ook al. Maar de vrijheid die je hebt om ook aan de andere kant van het podium je solo of fill in te kunnen zetten, én dat specifieke (mooie imho) geluidsverschil tussen een iets geknepen en volledig open volume op je gitaar, daar gaat het om.

Ik zat e denken of ik niet eens een pot die ik nog over heb, open zou maken en kijken of ik iets met het sleepcontactje zou kunnen priegelen. Een groefje er in of zo....? Het is het proberen waard.

En verder had ik me bedacht dat als ik het voor elkaar kreeg om een pot te ontwerpen die óók nog eens 'useradjustable' zou zijn -duw op de volumeknop, bepaal je 'klikstand' duw terug, spelen maar- dan zou ik stantepede mijn huidige baan opgeven en schathemeltje rijk worden.
(Als ik mijn idee tussen nu en twee jaar op gitaren en basgitaren zie word ik heel erg verdiretig)

vulvasonic
15 april 2007, 21:01
Toen Fender met de nieuwe American Series strats kwamen, hadden ze toen niet een potmeter voor het hoog met een duidelijke 'klik' als middenstand?

Volgens mij was het zelfs zo dat je tot de 'klik' het normale stratbereik had (zoals een oude potmeter op een ouwe strat) en alles daarboven was dus 'extra' om het hoog te boosten.

M.a.w., bestaat zoiets dus al niet gewoon?

dePerik
15 april 2007, 21:13
Ik ga het nu toch écht uitzoeken Vulv! En als ik ze gevonden heb bestel ik er één en laat die bij de eerste beste afstelbeurt er in zetten. Ik méén het hoor!!! :seriousf:

vulvasonic
16 april 2007, 01:03
Ik ga het nu toch écht uitzoeken Vulv! En als ik ze gevonden heb bestel ik er één en laat die bij de eerste beste afstelbeurt er in zetten. Ik méén het hoor!!! :seriousf:

Ik weet zeker dat het zo was. Ik weet alleen niet of een tonepot mechanisch hetzelfde is als een volumepot. Ik heb geen reet verstand van die dingen.
Ik weet wel dat die toneregelaar voor het brugelement (die vroeger sowieso niet bestond) een klik in het midden had. Maar die strat heb ik verkocht.

G.G.
16 april 2007, 05:58
Toen Fender met de nieuwe American Series strats kwamen, hadden ze toen niet een potmeter voor het hoog met een duidelijke 'klik' als middenstand?

Volgens mij was het zelfs zo dat je tot de 'klik' het normale stratbereik had (zoals een oude potmeter op een ouwe strat) en alles daarboven was dus 'extra' om het hoog te boosten.

M.a.w., bestaat zoiets dus al niet gewoon?

Da's de TBX control, staat vaak nieuw op marktplaats voor ongeveer 15 euro.

TBX = treble Bass Cut

Chris Winsemius
16 april 2007, 10:40
Die tbx-potmeter is volgens mij niet voor dit doel als regelaar te gebruiken.

Tijdens het koffiezetten schoot me nog 'n ideetje binnen voor dePerik maar 't vereist wel 'n extra schakelaar + gat in de slagplaat of body:

Huidige volume-regelaar laten zitten, enkelpolige om-schakelaar toevoegen die de uitgang v/d gitaar schakelt tussen de in- en uitgang van de volume-regelaar. Op deze manier heb je 2 presets; 1tje "volume op tien" (volumeregelaar werkt dan niet) en de andere als regelbare preset (volumeregelaar werkt dan). Het voordeel is dat je nog sneller kunt omschakelen dan wanneer je aan een regelaar moet draaien.

jimihattricks
16 april 2007, 10:52
Die tbx-potmeter is volgens mij niet voor dit doel als regelaar te gebruiken.

Tijdens het koffiezetten schoot me nog 'n ideetje binnen voor dePerik maar 't vereist wel 'n extra schakelaar + gat in de slagplaat of body:

Huidige volume-regelaar laten zitten, enkelpolige om-schakelaar toevoegen die de uitgang v/d gitaar schakelt tussen de in- en uitgang van de volume-regelaar. Op deze manier heb je 2 presets; 1tje "volume op tien" (volumeregelaar werkt dan niet) en de andere als regelbare preset (volumeregelaar werkt dan). Het voordeel is dat je nog sneller kunt omschakelen dan wanneer je aan een regelaar moet draaien.

meteen laten patenteren dat idee!

Chris Winsemius
16 april 2007, 12:44
meteen laten patenteren dat idee!

Te laat, 't is al openbaar gemaakt...

Naar mijn weten is Mesa Boogie de enige geweest die 'n patent op 'n andere schakelaar-schakeling heeft maar soms zijn amerikaanse patenten behoorlijk vreemd, daar wordt vaak ook onvoldoende research gedaan door het octrooibureau aldaar :)

Damned, ik had multimiljardair kunnen worden :D LOL

On topic: met die schakelaar kun je ook RATM/scratch-effekten doen als je de volumeregelaar op nul zet.

madman
16 april 2007, 20:29
je zou het btw ook met een push/pull pot kunnen doen ipv een extra schakelaar, schakelt soms wel iets minder handig, maar voor het zicht...
just my two cents...
maja, die keus is aan de TS natuurlijk

dePerik
17 april 2007, 22:35
Ik ben onder de indruk van het idee van Chris en het is zeker uitvoerbaar. Bij een push-pullpot lijkt me dat je in al je enthousiasme toch weer het volume verdraait. Maar in mijn hoofd blijft zitten dat érgens toch zo'n 'klikpot' (nee, geen klokkenluidende lesbo) moet bestaan. Vulv zei het ook al.
Ik ga van het weekend eens lang Technica, een wonder electronicawinkeltje voor de échte nerd en ik zal het es vragen.
En anders zo'n schakelaartje. Als dat storingsvrij kan werken lijkt het me wel wat.

Chris Winsemius
17 april 2007, 23:27
Ik ben onder de indruk van het idee van Chris en het is zeker uitvoerbaar. Bij een push-pullpot lijkt me dat je in al je enthousiasme toch weer het volume verdraait.

U streelt mijn ego :)
Ik ben al sinds eind jaren 80 bezig met "ergonomische gitaar-elektronica-dingen" en heb voor diverse gitaarbouwers ontwerpen gemaakt.


Maar in mijn hoofd blijft zitten dat érgens toch zo'n 'klikpot' (nee, geen klokkenluidende lesbo) moet bestaan. Vulv zei het ook al.
Ik ga van het weekend eens lang Technica, een wonder electronicawinkeltje voor de échte nerd en ik zal het es vragen.
En anders zo'n schakelaartje. Als dat storingsvrij kan werken lijkt het me wel wat.

Het idee van Vulv is ook zeer goed! Misschien zou je eerst 'n TBX-potmeter (250k gedeelte) kunnen proberen, grote vraag is natuurlijk of de klik-stand de juiste waarde/het juiste "level" voor jou heeft.

Bij mijn voorgestelde schakelaar-schakeling zou je tussen de ingang v/d pot en de uitgang v/d gitaar 'n weerstand van bijvoorbeeld 10M kunnen zetten mocht je last hebben van schakel-clicks.

Succes/hou ons op de hoogte!!!

dePerik
18 april 2007, 22:29
U streelt mijn ego :)
Ik ben al sinds eind jaren 80 bezig met "ergonomische gitaar-elektronica-dingen" en heb voor diverse gitaarbouwers ontwerpen gemaakt.



Het idee van Vulv is ook zeer goed! Misschien zou je eerst 'n TBX-potmeter (250k gedeelte) kunnen proberen, grote vraag is natuurlijk of de klik-stand de juiste waarde/het juiste "level" voor jou heeft.

Bij mijn voorgestelde schakelaar-schakeling zou je tussen de ingang v/d pot en de uitgang v/d gitaar 'n weerstand van bijvoorbeeld 10M kunnen zetten mocht je last hebben van schakel-clicks.

Succes/hou ons op de hoogte!!!

Ja, ga ik zeker doen! En als het wat wordt zet ik wel ff een soundclip op het net. Chris, het kan zijn dat ik je vraag om het één en anders nog eens wat te verduidelijken met en schematje of zo, we zien wel.
Ik ga het wel eerst uitproberen met m'n tweede gitaar, daarbij maakt het wat minder uit als het onverhoopt geen succes is.

edit. Schiet me opeens te binnen dat die gitaar -een ouwe Ibanez Blazer Custom- al twee schkelaars hééft. Ik kan er gewoon ééntje pakken en een andere functie geven. Ik had er een keer strat-elementen ingezet en toen meteen die schakelaartjes eens bekeken. Ze zijn bedoeld om de elementen in of uit fase te zetten, maar het effect is wat magertjes. Ik hoef alleen maar om te solderen en dus eventueel een eh.. dingesje er tussen te zetten....ergens...

vulvasonic
18 april 2007, 22:43
Ik lees dat dit helemaal goed gaat komen! :seriousf:

piezo
19 april 2007, 11:13
Huidige volume-regelaar laten zitten, enkelpolige om-schakelaar toevoegen die de uitgang v/d gitaar schakelt tussen de in- en uitgang van de volume-regelaar. Op deze manier heb je 2 presets; 1tje "volume op tien" (volumeregelaar werkt dan niet) en de andere als regelbare preset (volumeregelaar werkt dan). Het voordeel is dat je nog sneller kunt omschakelen dan wanneer je aan een regelaar moet draaien. Chris, je kunt ook een DPDT te gebruiken, om de volumeregelaar er helemáál tussenuit te schakelen en daarmee ook de volledige belasting van die 250 of 500 kOhm pot(s). Dan geeft de gitaar dus (indien wenselijk) meer hoog en meer output, vooral als de tonepot er ook nog tussenuit gaat. Zo'n schakeling heb ik op mijn DeArmond zitten. ("had" eigenlijk; hij ligt nu uit elkaar voor inbouw van een Gk-2A en nog wat wijzigingen)
Een push-pull is handig om in één beweging te kunnen schakelen en regelen.

Chris Winsemius
19 april 2007, 19:11
Chris, je kunt ook een DPDT te gebruiken, om de volumeregelaar er helemáál tussenuit te schakelen en daarmee ook de volledige belasting van die 250 of 500 kOhm pot(s). Dan geeft de gitaar dus (indien wenselijk) meer hoog en meer output, vooral als de tonepot er ook nog tussenuit gaat. Zo'n schakeling heb ik op mijn DeArmond zitten. ("had" eigenlijk; hij ligt nu uit elkaar voor inbouw van een Gk-2A en nog wat wijzigingen)
Een push-pull is handig om in één beweging te kunnen schakelen en regelen.

Kan ook maar zorgt voor 'n sound- en subtiele volume-verandering (ook wel op diverse gitaren gebouwd)
TS vroeg om 'n optie tussen volume-pot voluit en 'n lagere stand op die regelaar.

Met push-pull-pots beweeg je toch helaas/vaak de pot nog ietsje...

dePerik
19 april 2007, 21:26
:) Yep :)