PDA

View Full Version : "Rare" stelmechanieken



Gitaarbouwer
10 april 2007, 23:42
Hoi,

Ik ben op zoek naar hele rare stelmechanieken. Mijn collega vertelde er iets over, maar ik had er nog nooit van gehoord. Je stopt de snaar erin en trekt 'm strak met je hand. Met je andere hand draai je met een klein schroefwieltje in een paar slagen de snaar klemvast. Geen gehannis meer met de snaren tig keer omwikkelen e.d., nee gewoon met een schroefwieltje. Je bent in een paar tellen klaar.

Wie kent dit systeem en waar is het te koop?

DarknessAwaits
10 april 2007, 23:45
Zijn dat niet gewoon locking-tuners? Zelf heb ik ze ook nooit gezien, maar ze zijn best wel algemeen bekend.

GunMetalBlue
10 april 2007, 23:47
Staan ze toevallig ook op de strat plus? Dat zijn idd gewoon locking tuners.

Orgasmocaster
10 april 2007, 23:56
Mijn favoriete Tuners zijn de Planet Wave Auto trim tuners..
Die doen dus precies wat jij zegt, maar snijdt ook nog es de rest van de snaar dr vanaf..goed geschikt voor luie gitaristen..
http://www.planetwaves.com/ptoolsdetails.aspx?ID=5

Sperzel locking tuners gebruik ik ook, en zijn ook goed, maar zoveel werk om te installeren.. (extra gaatjes uitmeten en boren)

Strat plus gebruikte geloof ik Schaller mini locking tuners.

Een goeie muziek handel heeft ze wel te koop

Johannes
10 april 2007, 23:58
Deze zijn ook handig (http://www.planetwaves.com/ptoolsdetails.aspx?ID=5)

edit: damn to slow...

oknarb180
11 april 2007, 00:30
Hey Gitaarbouwer,

Volgens mij bedoelt je collega inderdaad gewoon locking tuners. Maar toevallig heb ik van't weekend van die Planet Waves van de link van Johannes in m'n handen gehad (van Robo) en voelde als erg degelijk spul en geen speling, tenminste, voor zover ik kon voelen. Ben aan het overwegen om die voor m'n volgende project te gaan gebruiken.

vr.gr.

Branko

Mattia
11 april 2007, 05:53
Ik vind de Planet Waves wel oke, maar wat aan de lompe/zware kant. Werken wel goed, maar ik heb bij Sprezels een beter gevoel, zo overall, en ze zijn ook lichter.

Gitaarbouwer
11 april 2007, 08:29
Allen bedankt. Locking tuners is inderdaad wat ik bedoel!

Zouden deze ook op akoestische gitaren passen? Het lijkt mij van wel. Het is natuurlijk geen gezicht zo'n (zwart) draaiwiel achterop de kop, maar met wat bijpassende zwarte (bijv. ebben) versieringen moet dat wel kunnen dunkt me.

oknarb180
11 april 2007, 09:40
Allen bedankt. Locking tuners is inderdaad wat ik bedoel!

Zouden deze ook op akoestische gitaren passen? Het lijkt mij van wel. Het is natuurlijk geen gezicht zo'n (zwart) draaiwiel achterop de kop, maar met wat bijpassende zwarte (bijv. ebben) versieringen moet dat wel kunnen dunkt me.

Tja, waarom niet? Ik denk dat dat wel een mooi aangezicht wordt hoor!!!
Misschien wordt het wel een nieuwe trend?!

vr.gr.

Branko

jimihattricks
11 april 2007, 09:43
ik zou niet weten waarom niet, de meesten blijven toch een beetje in tradities hangen, maar locking tuners zijn voor mij zowat onmisbaar geworden..

hassent
11 april 2007, 17:27
Sperzel maakt hele mooie. Zitten inderdaad ook op de strat+.

joost104
11 april 2007, 18:56
Ik heb ze op (inderdaad) mn strat+ en ook maar op mn highway gezet...

http://members.lycos.nl/joostel/fok/200610120010-01.jpg

:gitarist:

Mattia
11 april 2007, 19:04
Allen bedankt. Locking tuners is inderdaad wat ik bedoel!

Zouden deze ook op akoestische gitaren passen? Het lijkt mij van wel. Het is natuurlijk geen gezicht zo'n (zwart) draaiwiel achterop de kop, maar met wat bijpassende zwarte (bijv. ebben) versieringen moet dat wel kunnen dunkt me.

Tuurlijk passen ze wel. Je hebt ook Grover Magnum Lock machines die er volledig standard uitzien.

Echter....stemmechanieken met lock mechanisme zijn aanzienlijk zwaarder. En gewicht heeft zeker bij akoestische gitaren z'n effecten op de klank (beinvloed de resonantie van het geheel body+neck). Soms wil je net wat meer massa, soms juist liever net wat minder. Met een lichte body zul je het ook sneller merken, vooral bij een 14 fret hals, en, eerlijk is eerlijk, qua tuning stability maakt het echt geen ene mallemoer uit.