PDA

View Full Version : Zijn deze scales juist?



GunMetalBlue
10 april 2007, 23:28
hoi

Ik gebruik deze site om m'n scales te vinden. (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=3&scch=G&scchnam=Major&get2=Get)

Maar ik vraag me af of ze wel betrouwbaar is en ik wil geen foute dingen gaan leren!

Zou iemand kunnen kijken of de Majeur, harmonische mineur, pentatonische blues en de pentatonische mineur juist staan op deze site?

De Instellingen G & 3 wel laten staan alsjeblieft. Ik leer die plek gewoon en schuif die over de hele hals; waar ik 'm hebben moet.

-=JEROEN=-
11 april 2007, 00:50
voor zo ver ik weet zit er maar 1 foutje in:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=C&scchnam=Major&get2=Get

die B op G4 moet eigenlijk B0 zijn

verder ben ik in het Scales gedeelte nog nooit een fout tegengekomen


ps. probeer ook eens deze 2 om door te schuiven

frygisch / napolitaans mineur
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=7&scch=G&scchnam=Major&get2=Get

aeolisch / oorspronkelijk mineur
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=12&scch=G&scchnam=Major&get2=Get

GunMetalBlue
11 april 2007, 12:38
Hee! Die 7 & 12 zijn wel handig! Dat was eigenlijk wat ik zocht, zo'n rechte lijn langs de kant vd headstock. Je snapt wat ik bedoel =D


bedankt!

GunMetalBlue
11 april 2007, 12:42
Goed, ik word knettergek van al die scales.

Hoe kun je nu consistent twee of drie of vier basis-scales leren waar je kunt op bouwen?

Dirk_Hendrik
11 april 2007, 13:24
Hoe kun je nu consistent twee of drie of vier basis-scales leren waar je kunt op bouwen?

http://www.musicroom.com/images/catalogue/productpage/IMP55272.jpg

Gaat precies in op wat jij bedoelt. Niet scales stampen maar ze zeer consequent benaderen

GunMetalBlue
11 april 2007, 13:36
En als ik hierna lessen ga volgen kom ik niet voor contradicties te staan? Daar ben ik vooral bang voor eigenlijk!

Gitaro
11 april 2007, 14:53
Wat je kan doen is een backingtrack zoeken/maken die bijvoorbeeld in C majeur staat. Dan kan je al spelenderwijs de scale in één of meerdere posities leren. Voor het leerproces raad ik aan wat in de Aebersold boeken staat:

1) De eerste noot van de toonladder vinden en spelen (en dus ook de octaven)
2) De eerste twee noten leren spelen
3) Eerste 3 noten
4) Eerste 5 noten
5) Drieklank spelen (noten 1, 3 en 5)
6) Septiem-dinges spelen (noten 1, 3, 5, en 7)
7) Noten 1, 3, 5, 7, en 9
8) Toonladder omhoog en naar beneden spelen
9) Noten 1, 3, 5, 6

Er zijn nog meer stappen, maargoed. Als je hier even de tijd voor neemt heb je redelijk snel een positie onder de knieën. Je bent er veel actiever en muzikaler mee bezig dan wanneer je met je vingers denkt ("zo, euhh, nu speel ik frets 8-10-12..").

En over de juistheid vna de toonladders: ik moet nog een site tegenkomen die het niet juist heeft. Dat gedoe met die B op G4, tja, die kan je open spelen of op een fret. Het is dezelfde noot, en dus niet "fout" te noemen.

-=JEROEN=-
11 april 2007, 17:19
ik leer mijn leerlingen eerst de C majeur ladder

in 1e positie (013-023-023-02-013-013) = E Frygisch (speelt lekker makkelijk weg)

en dan in 5e positie (A penta mineur) (speelt ook redelijk makkelijk)

en dan langzaam de boel inkleuren, tot ze alle hele tonen (witte toetsen piano) tot en met de 8e fret kennen

en dan fret 8 t/m 15

dan leer ik ze de basis majeur ladder (C in 3e positie) en leg ik ze uit wat ze aan 't doen zijn, welke intervallen ze spelen (priem, secunde, terts, enz) (dit is voornamelijk theoretische kennis)

zodra ze die intervallen begrijpen, leg ik ze uit wat kerktoonladders zijn (nog meer kennis)

zodra ze dat onder de knie hebben, kunnen ze alle andere ladders zelf relateren aan de C ladder

-=JEROEN=-
11 april 2007, 18:48
hier een beginnetje

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/guitar/toonladder/de-basis.html

of hier: http://www.sendspace.com/file/5zlv3u

GunMetalBlue
12 april 2007, 01:18
Nou, wat ik doe is:

drammen :)

ik blok gewoon uit m'n hoofd de schalen majeur, mineur harmonisch, blues pentatonisch op de derde fret (grondnoot G, dat wist u).

en dan hang ik zeg maar de pentatonische 5 aan de pentatonische op de 3, die ik al geleerd had. En als ik die ken studeer ik de majeur op 7 & 12 en de harmonische mineur op 7 & 12.

Nou, ik ken dus al die 2 stukken (fret 3&5) van de pentatonische en de mineur en majeur op 3, ik denk écht dat ik fout bezig ben.

Hoe leer je een ladder? Toch niet G-A#-C-... opdreunen? nouja opdreunen, u weet wat ik bedoel, de logica erachter vinden.

Hmm.. logica, dat klinkt als 'goed bezig zijn'. SHIT! wel dus?

GunMetalBlue
12 april 2007, 01:37
ik ben nu eigenlijk wel al een stuk gerust gestelder, ik weet nu dat ik - ook al kan ik die enkele scales nu spelen op 'figuurkijken' - ik geen contradicties meer zal tegenkomen. Juist = Juist

Dus kom maar op!

dus @ Jeroen, dat begin ga ik eens grondig onder ogen nemen, bedankt! en dan komt dat boek wat hierboven staat


Het was gewoon even een warboel in m'n hoofd. Maar weer eens bedankt jonges! :chicken::p

-=JEROEN=-
12 april 2007, 01:52
ik ben zelf zo dat ik liever de logica erachter begrijp, omdat ik dan de rest zelf kan uitvogelen

ik begrijp wat een pentatonische mineur ladder is (1 b3 4 5 b7) en kan daarom iedere willekeurige pentatonische mineur ladder spelen, in elke gewenste positie

zo ook voor de 4 majeurs (ionisch, (mixo)lydisch, penta+blues), de 6 mineurs (dorisch, frygisch, aeolisch, melodisch, harmonisch, penta) en ik ken ook nog wat aparte laddertjes (gypsy, napolitaans, locrish, WH, HW)

ik ken die niet allemaal helemaal uit mn hoofd, ik kan ze beredeneren, en daarom hoef ik ze niet in mn kop te stampen

laat me maar weten als je klaar bent met mn beginnetje, dan krijg je van mij het vervolg

GunMetalBlue
15 april 2007, 21:42
ik ben zelf zo dat ik liever de logica erachter begrijp, omdat ik dan de rest zelf kan uitvogelen

ik begrijp wat een pentatonische mineur ladder is (1 b3 4 5 b7) en kan daarom iedere willekeurige pentatonische mineur ladder spelen, in elke gewenste positie

zo ook voor de 4 majeurs (ionisch, (mixo)lydisch, penta+blues), de 6 mineurs (dorisch, frygisch, aeolisch, melodisch, harmonisch, penta) en ik ken ook nog wat aparte laddertjes (gypsy, napolitaans, locrish, WH, HW)

ik ken die niet allemaal helemaal uit mn hoofd, ik kan ze beredeneren, en daarom hoef ik ze niet in mn kop te stampen

laat me maar weten als je klaar bent met mn beginnetje, dan krijg je van mij het vervolg


hoi! ik ben net vier dagen in NL geweest dus ik had geen internet (was bij grootouders)

ga zeker aan je beginnetje euh... beginnen :D

Bedankt hoor! Die logica die jij zei was eigenlijk wel de logica waar ik naar op zoek ben, bedankt!

-=JEROEN=-
16 april 2007, 10:49
print 't uit ;)

GunMetalBlue
17 april 2007, 00:45
geniaal :dontgeti:

gorgasm
17 april 2007, 17:11
mja kijk ik heb t mezelf de volgende manier geleerd; overal waar je de rootnote/tonica vind op de arm kan ik de majeur ervan spelen.

Door alles veel te spelen(verschillende ladders op dezelfde plaatsen, zelfde ladder op n andere plaats)krijg ik meer en meer inzicht om een solo uit te sjotten.

Ik wil Jeroens manier zeker niet slecht noemen of beoordelen want ik snap ze zo goed niet. Maar ik vraag me af hoe je op zo'n manier n snelle solo kan spelen.

Aangezien ik van verschillende gitaristen hoor dat je in je scale je chord moet zien liggen en omgekeerd. En ik vraag me af of dit van Jeroen ook zo is :)

GunMetalBlue
17 april 2007, 17:37
mja kijk ik heb t mezelf de volgende manier geleerd; overal waar je de rootnote/tonica vind op de arm kan ik de majeur ervan spelen.

Door alles veel te spelen(verschillende ladders op dezelfde plaatsen, zelfde ladder op n andere plaats)krijg ik meer en meer inzicht om een solo uit te sjotten.

Ik wil Jeroens manier zeker niet slecht noemen of beoordelen want ik snap ze zo goed niet. Maar ik vraag me af hoe je op zo'n manier n snelle solo kan spelen.

Aangezien ik van verschillende gitaristen hoor dat je in je scale je chord moet zien liggen en omgekeerd. En ik vraag me af of dit van Jeroen ook zo is :)

Ik ben ook van plan de twee te combineren. Lijkt me dat je Jeroen's manier écht als basis superhandig in je handschoenenkastje moet hebben liggen. Als je de theorie kent kun je alles erop baseren... En na wat oefenen lukt alles sneller!

Ik werk eigenlijk ook met vormen van scales. Ik hoopte dat eigenlijk te veranderen...

GunMetalBlue
17 april 2007, 17:56
Als je nou luistert naar iets van een Sonata Arctica.

Wat voor scales gebruiken zij?

-=JEROEN=-
17 april 2007, 22:50
mja kijk ik heb t mezelf de volgende manier geleerd; overal waar je de rootnote/tonica vind op de arm kan ik de majeur ervan spelen.

Door alles veel te spelen(verschillende ladders op dezelfde plaatsen, zelfde ladder op n andere plaats)krijg ik meer en meer inzicht om een solo uit te sjotten.

Ik wil Jeroens manier zeker niet slecht noemen of beoordelen want ik snap ze zo goed niet. Maar ik vraag me af hoe je op zo'n manier n snelle solo kan spelen.

Aangezien ik van verschillende gitaristen hoor dat je in je scale je chord moet zien liggen en omgekeerd. En ik vraag me af of dit van Jeroen ook zo is :)
dan heb je er inderdaad niet veel van begrepen, want wat ik uitleg is precies wat jij doet

neem ergens op je gitaar de grondtoon C, en speel vanaf daar de majeur ladder

het enige verschil is dat ik er ook bij vertel welke intervallen je speelt, zodat wanneer je niet majeur maar bijv myxolydisch wilt spelen, je niet 7 fretten verder hoeft te schuiven ;)

-=JEROEN=-
17 april 2007, 22:51
Als je nou luistert naar iets van een Sonata Arctica.

Wat voor scales gebruiken zij?
http://www.youtube.com/results?search_query=Sonata+Arctica&search=Search

welke?

GunMetalBlue
18 april 2007, 17:15
Lach maar :D