PDA

View Full Version : Neck zelf maken, eerste keer al handig?



Liquorish
10 april 2007, 23:11
Hej,

mijn vraag is zoals de titel al verraad, of het handig is om de eerste keer dat je een gitaar bouwt ook al zelf de neck te maken? Hier maak ik me, op een of andere reden, nog het meeste zorgen over, lijkt me redelijk lastig dit helemaal goed te doen (ook met frets etc, al is daar wel een programma voor, dat weet ik)
Kortom, mijn vraag is dus: is het te doen?

rinaldo
11 april 2007, 00:05
het is zeker te doen, als je van te voren maar goed weet wat je moet doen, dus eerst zoveel mogelijk info verzamelen en boeken lezen, en als je begint eerst alles goed overdenken,
beter twee keer meten dan een keer fout doen.

en wat betreft de fret afstanden, ik heb daar wel leuke liniaaltjes voor, met de laser gesneden dus 100 procent nauwkeurig, je hoeft hem aleen maar over je fret board te leggen en af te tekenen, en klaar is kees.

wel even inzagen natuurlijk :)

persoonlijk vind ik het een van de grootste uitdagingen van het zelfbouwen.

Javaca
11 april 2007, 00:12
het ligt er aan hoe handig en precies je kunt werken.

Als je het ziet zitten zou ik het doen. Zie je er erg tegenop?
Dan is het misschien handiger de eerste te kopen.

oknarb180
11 april 2007, 00:25
Kortom, mijn vraag is dus: is het te doen?

Mijn antwoord is: JA, vind ik wel. Maar misschien is het een idee om e.e.a. aan houtbewerkingstechnieken op een afvalhoutje te oefenen, en dan met name het shapen van de neck/carven van de neck. Dan ontwikkel je alvast een beetje gevoel met het hout en je weet meteen of je het wel of niet ziet zitten.

vr.gr.

Branko

Mattia
11 april 2007, 05:54
Zeker te doen. Koop Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar', lees wat topics/FAQs door, en ga aan de slag!

G.G.
11 april 2007, 08:19
Is prima zelf te doen. Ik bestel altijd wel een voorgezaagde toets tegenwoordig. Voor die $15 ga ik niet lopen klooien. Een maal gelijmd moet je altijd de radius opnieuw bijwerken, maar de sleuven zitten in ieder geval op de juiste plek.

ernieman
11 april 2007, 08:22
Idd, gewoon doen.
Het enigste echt "moeilijke" is om de frets goed gezaagd te krijgen. Maar dat kun je toch altijd oefenen op een stukje afvalhout.
Het afstellen van de hals (fret-dress-werk) heeft eigenlijk niks met houtbewerking te maken en is simpelweg gezien gewoon een stappenplan dat je moet volgen. Haal er een goed boek (of website uitleg) bij en alles komt in orde.
De "leerlingbouwers" die ik heb gehad zijn allemaal meteen begonnen met hun neck zelf te maken en het resultaat mocht er wezen.

-edit-
Dat van die voorgezaagde toets is zeker ook nog een goeie keus. Voor 15 euro kun je idd niet sukkelen...

Liquorish
11 april 2007, 18:33
ok naja ik denk dat ik zo'n standaard toets misschien wel ga gebruiken, lijkt me wel een stuk makkelijker, en dan maak ik het de tweede keer zelf..
ik zie het wel, ga in ieder geval eerst beter inlezen op dit forum, en dat boek van hiscock maar eens kopen, wordt overal aangeraden :satisfie:

Mattia
11 april 2007, 18:46
Voorgezagde toetsen zijn prima; als je bij voorbaat al weet dat je meerdere gitaren zult gaan bouwen, is de investering in een slotting system (zeg dat van StewMac, met een Japanse trekzaag van elders) wellicht de moeite waard om te kopen; kost aardig wat, maargoed, voor de 15-25 euro die je per toets extra betaald (toetshout hoeft niet duur te zijn, bij Madinter heb je voor 4-5 euro inclusief BTW rosewood, 15 euro een topkwaliteit ebben toets, die je echter wel een tijdje moet laten liggen en uit moet laten drogen, maar toch) heb je het er na een paar instrumenten al wel uit...

Enra
11 april 2007, 18:46
Zelf maken!!! Bij zelfbouw heb je zelf contorle over maatvoering, constructie en design. Als je voor je eigenbouw een 'pre-fab' neck koopt geef je een belangrijk deel van die controle uit handen en maak je het jezelf mijns inziens uiteindelijk lastiger.

Mattia
11 april 2007, 19:17
Plus: er is (vind ik) weinig zo leuk en zo bevredigend als zelf je eigen hals carven.

G.G.
11 april 2007, 19:23
Plus: er is (vind ik) weinig zo leuk en zo bevredigend als zelf je eigen hals carven.

Mee eens. Het is heerlijk om eindeloos te schuren aan een neckprofiel totdat het helemaal naar wens is.

charlotte
11 april 2007, 19:56
++++++ 1

ook helemaal mee eens dus.

Als je alles zelf maakt, is ook de voldoening des te groter.

groetjes Charlotte :lp:

Enra
11 april 2007, 19:57
Voor de helderheid!!! Met zelf maken bedoel ik de hals inclusief toets en dus mensuurlengte. Uiteindelijk is dat echt niet zo moeilijk als menigeen aanvankelijk veronderstelt. Er is voldoende info over te vinden en met wat gezond verstand en overleg moet dat echt wel lukken.

oknarb180
11 april 2007, 20:39
Voor de helderheid!!! Met zelf maken bedoel ik de hals inclusief toets en dus mensuurlengte. Uiteindelijk is dat echt niet zo moeilijk als menigeen aanvankelijk veronderstelt. Er is voldoende info over te vinden en met wat gezond verstand en overleg moet dat echt wel lukken.

Ik heb gewoon de goedkoopste toets met de gewenste scale gekocht bij stewmac en die over gezaagd als een mal (aluminium struips), daarna heb ik die mal weer gebruikt om zelf m'n toets in te zagen. Leek mij snel, simpel en minimaal net zo nauwkeurig als het systeem van stewmac (fret zagen, verschuiven, fret zagen, verschuiven etc.) Ik kon nu in 1 keer alle fretsleufjes inzagen.

vr.gr.

Branko