PDA

View Full Version : Info over jullie eerste zelfbouwprojectje...



Liquorish
10 april 2007, 23:06
Ik ga misschien over een tijdje ook beginnne aan een zelfbouwgitaar, en dit is onder andere de reden dat ik dit topic plaats. Maar ik vind het ook gewoon leuk om te weten hoe het bij jullie de eerste keer ging, dus hieronder een aantal vraagjes:

o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?

o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?

0 Heb je sindsdien ook "het virus" te pakken?

Dat waren mijn vragen. Ik kan er nu even niet nog meer verzinnen, maar als een van jullie nog een goede vraag weet (waar je misschien zelf antwoord op had willen hebben voor je eraan begon) meld het dan even, dan vul ik het aan..

Javaca
11 april 2007, 00:10
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?

Meteen met een heel project

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?
Een electrische bas
Zat op de camping en had niets te doen. Ineens kwam m'n broertje met 'ach joh, ga een gitaar bouwen' Waarom ook niet?

Het virus is nooit over gegaan

o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?
Vrijwel niets. het was ook van allerlei zooi.
Achteraf zou ik het anders doen, maar ja, da's achteraf praten

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?
voor toen wel, maar als ik nu kijk is het brol

oknarb180
11 april 2007, 00:21
m'n 1e samengestelde gitaar = Frankensteinstrat:
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?
* Onderdelen in elkaar zetten

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?
* Fender stratocaster, JAP Yngwie Malmsteen model.

o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?
* Vanwege gebruik van alleen maar originele fenderparts achter af veel te duur

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?
* jep


m'n 1e zelfgebouwde gitaar:
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?
* Alles zelf bouwen, incl. hals en toets.

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?
* PRS, dubble cuttaway, geen idee welk type precies

o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?
* Materiaalkosten rond de 600 euro: hout (top, body, hals en toets), elektronica, fretwire, hardware etc. EXCL. aanschaf van de benodigde gereedschappen.

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?
* Tot op heden wel, alleen nog mee bezig, zie m'n website.

vr.gr.

Branko

superfly
11 april 2007, 08:58
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?
Heel project, hals en toets als prefab gekocht die hoef je dan alleen af te werken
o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?
Dreadnought, want die had ik nog niet
o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?
Pakweg € 400,-- maandenlang een leuke bezigheid aan gehad, de kroeg is duurder :sssh:
o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?
Jazeker
0 Heb je sindsdien ook "het virus" te pakken?
Ben al aan de tweede begonnen (een bas) en betrap me erop dat ik al aan een derde loop te denken (Archtop ?)

thijser
11 april 2007, 18:37
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?
Gelijk met een heel project begonnen.

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?
Een Lespaul special. Ik vond het een mooie gitaar dus ik dacht: waarom niet?

o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?
Ik was bij elkaar rond de 600 euro kwijt. Achteraf had ik sommige dingen best goedkoper kunnen kopen. Maar op sommige dingen moet je gewoonweg niet besparen omdat meestal de kwaliteit beter is.

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?
Ik ben er best tevreden over. Ik vind het goed gelukt voor een eerste gitaar.

0 Heb je sindsdien ook "het virus" te pakken?
Ik heb zeker weten het virus te pakken. Ik ben een week nadat m'n eerste klaar was gelijk begonnen aan een lespaul double cutaway.

Mattia
11 april 2007, 18:42
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?

Begonnen met een Warmoth Strat, ergens tijdens de assemblage het boek Make Your Own Electric Guitar van Melvyn Hiscock gekocht, and the rest is history.

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?

Strat, all mahonie, rosewood toets, piezos en EMGs erin. Gewoon, leek me toen wel de ideale gitaar. Is ook nog wel een goed ding, hoor, maargoed, erm, niet helemaal mijn stijl meer.

o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?

Kosten waren gewoon hoog. Denk makkelijk 1000+ dollar, destijds. En, tja, goed begin, maar tegenwordig bouw ik daar meerdere betere (en mooiere) gitaren voor!

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?

Zeker wel. Zou op termijn wel eens een nieuwe finish kunnen gebruiken, maar ik ben eigenlijk niet van de revisionist history. De gitaar is af als die af is. Ik ga niet eindeloos een oud instrument pimpen, veranderen, aanpassing, upgraden, etc. Doet af aan de oorsprong van het object, van de groeicurve die erachter zit. Liever een nieuw instrument maken, en de oude in zijn waarde laten.

0 Heb je sindsdien ook "het virus" te pakken?

Thuis zit genoeg hout voor een gitaar of pakweg 50, wellicht meer, materialen voor talloze inlays, een stuk of 6 a 10 bruggen, stemmechanieken, 70 toetsen, 5 gitaren in aanbouw, 2 gepland en confirmed, nog eens 3 met een 'wellicht aan beginnen' status....wat denk je zelf?

G.G.
11 april 2007, 18:49
o Ben je meteen met een heel project begonnen of heb je gewoon een paar onderdelen in elkaar gezet om eraan te beginnen?

Telecastertje in en uit elkaar schroeven, daarna gelijk een hele zelfbouw

o Wat voor soort gitaar heb je de eerste keer gemaakt en waarom?


# 1991, een essen telecasterbody met 2 humbuckers (1 SD en 1 Di Marzio), Floyd Rose trem, esdoorn strathals (reversed headstock) en 2 volumepots en 2 tonepots (later alles vervangen door 1 volumepot)


o Wat waren de kosten en ben je hier (achteraf) tevreden over?

# +/- 800 GULDEN (had goedkoper gekunt, maar wist toen niet waar aan de onderdelen te komen en internet bestond nog niet, of ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord)

o Ben je tevreden over het uiteindelijke resultaat?

# Was tevreden, maar heb hem ooit eens uit elkaar gehaald voor wat onderdelen en de rest verkocht. Heb er nog eeuwig spijt van.

0 Heb je sindsdien ook "het virus" te pakken?

# Tsja, dat kan je wel zeggen, ja

charlotte
11 april 2007, 20:00
Hey Liquorish :)

Kijk op mijn site , bij de Les Paul , daar ben ik mee begonnen, het spreekt allemaal voor zich.

Kosten waren +- 1400 euro, maar ik heb wat duurdere komponenten gebruikt, dus dat tikte behoorlijk aan.

Enneh, sindsdien volledig besmet.

groetjes Charlotte :lp: