PDA

View Full Version : Rauwe Nek!



Orgasmocaster
10 april 2007, 21:46
Ik ben sinds een paar jaar helemaal verslaafd aan nekken van onbehandeld hout! Het speelt gewoon veel sneller, voelt natuurlijker.. bijna alsof je meer '1' wordt met de gitaar. (ha!..dat klinkt wel heel erg hippie-achtig) Iaw, het is alsof je de trillingen beter voelt enzo.. heb zelf gitaren met een solid Rosewood nek, een van Bloodwood (satine), en 2 maple die behandeld zijn met tru oil.. een heel lichtjes en een met erg veel (20+) lagen. Die laatste voelt bijna als een poly finish, maar nog steeds veel fijner..
En het lijkt wel alsof de lak op moderne gitaren steeds kloteriger gaan aanvoelen (vooral de mexicaanse Fenders)

Nu vroeg ik me af of er hier nog meer fans zijn van rauwe nekken, en of iemand nog ervaringen of suggesties kan delen... Padouk en Wenge schijnen steeds populairder te worden maar heb hier nog nooit zelf op gespeeld.. iemand hier? oh en mijn volgende project wordt waarschijnlijk solid Ziricote..

2e vraag - heeft iemand slechte ervaring met rauwe maple, qua kromtrekken? het schijnt niet helemaal veilig te zijn, maar ik geloof dat de Zak Wylde modelletjes wel helemaal ongelakt verkocht worden..

Samder
10 april 2007, 21:50
Ik Schuur ook altijd alle lak eraf, speelt gewoon sneller en soepeler. Maple trekt echt NIET zo snel krom hoor, volgens mij is dat echt een fabeltje. Een gitaar kan best wel wat aan.

Wel een nadeel van onbehandeld hout, is dat je sneller putjes en sneetjes in je gitaarhals krijgt.. Wel voorzichtig tegen een muurtje aan zetten dus..

bert k
10 april 2007, 22:31
Gelakte halzen vind ik klote spelen, zeker met zweethanden. Ik heb de halzen van mijn gitaren licht opgeschuurd met heel fijn schuurpapier, zodat het matte lak lijkt. Dat is voldoende voor me, ik hen nooit kaal hout gehad. Maar het voelt wel erg lekker, ik kan het me best voorstellen. Nadeel is dat het hout zo vies wordt. Ik zou de hals wel regelmatig in de olie zetten, anders droogt hij uit.

AART
10 april 2007, 22:44
zelfde als bert. licht opgeschuurd.

Squier4ever
10 april 2007, 22:47
Mijn LP hals die eerst glimmend en dieprood was is nu tegen het paarse aan en helemaal mat. hij voelt superglad en totaal niet stroef.... ik vind het ook vreselijk zo'n hoogglans hals.

ik haal eerst altijd een grof schuurpapier erover heen (400grit) en dan een van 800 om de lelijke krassen zoveel mogelijk weg te werken.

heb al mijn halzen geschuurd, behalve die van mijn akoestischen, daar heb ik er nog niet zo'n last van.

DarknessAwaits
10 april 2007, 23:36
Ongelakt heeft een hele andere feel, hoewel ik er toch geen gitaar voor zou gaan schuren. In principe kan ik met beide prima overweg, maar als ik zelf iets maak en ik heb de keuze dus dan ga ik voor ongelakt, of heel dun gelakt.

The Underdog
10 april 2007, 23:43
Ik heb de nek van m'n stratje ook opgeschuurd. Ik vond het eerst lekker, daarna iets minder. Ik heb dan fijner schuurpapier gebruikt en is het al veel beter. Maar ik ben ook tot de conclusie gekomen dat ik liever nekken als op Epiphones heb. De kans zit er dus in dat ik de hals van mijn stratje ooit opnieuw lak.

Butger
11 april 2007, 10:23
Heb ook pas een shiny gelakte Tele nek beetje opgeschuurd, speelt veel lekkerder idd.
Vind wel dat de moderne Fenders (usa) met die nitro satijnlak erg lekker aanvoelen!
Maar zon glimmende les paul nek.. net of er stront tussen je vingers zit.. :mad:

marc_o
11 april 2007, 10:35
Al mijn gitaren hebben een "kale" hals, op m'n RI 62 strat neck na dan, maar daar heb ik wel een schuurbeurt overheen laten gaan en dat scheelt al enorm. Ik kan moeilijk terugwennen aan gelakte halzen en heb er al een berg gitaren voor weggedaan, waaronder 2 Gibsons. Als je eenmaal aan ongelakt bent gewend, is er eigenlijk geen weg meer terug.


Mocht men "bang" zijn voor schuurpapier, probeer dan eens een nieuw schuursponsje, jeweetwel, van die vrolijk gekleurde dingen met een groen laagje. Werkt perfect en heel gedoseerd....

Orgasmocaster
11 april 2007, 15:59
Als je eenmaal aan ongelakt bent gewend, is er eigenlijk geen weg meer terug.


Helemaal mee eens... het is inderdaad erg moeilijk om weer te wennen aan een gelakte hals.. en helemaal als ze nieuw net uit de winkel komen..

Heeft iemand nog meer ervaring of suggesties voor exoties hout?
heeft iemand ooit de Reb Beach Sig (eerst door Ibanez, nu door Suhr) geprobeert? deze heeft een rauwe pau ferro neck.. ben benieuwd hoe dat voelt.

Nickname
11 april 2007, 17:49
Onglelakt (of geolied) vind ik het beste spelen.. je schuift er toch sneller en comfortabeler met je hand over heen, zeker als je wat plakkerige handen hebt. Als het gelakt is heb ik wel het liefst een satin finish.. die plakken ook veel minder. :)

Bluesbreaker
11 april 2007, 17:59
Al mijn nekken zijn rauw, aangezien ik niet zo'n grote pan heb heb ik ze nog nooit kunnen proberen te koken.

fretboardtoash
11 april 2007, 18:02
ja joh, daarom zeggen ze ook altijd dat seks bijna hetzelfde is als muziek maken.
't is veel lekkerder zonder tussenlaagje.

Anders Destium
11 april 2007, 18:10
Ik heb twee gitaren met een palissander nek en dat speelt echt geweldig! Voor mij is dat het meest comfortabel spelen, al heb ik geen moeite met "normale nekken". Palissander heeft daarbij ook nog een hele mooie klank, heel erg resonant en open!

Nickname
11 april 2007, 18:12
ja joh, daarom zeggen ze ook altijd dat seks bijna hetzelfde is als muziek maken.
't is veel lekkerder zonder tussenlaagje.

Yeah!!! :D Dat is er één voor in een signature! voelt iemand zich geroepen :satisfie: ?

Orgasmocaster
11 april 2007, 18:15
Al mijn nekken zijn rauw, aangezien ik niet zo'n grote pan heb heb ik ze nog nooit kunnen proberen te koken.

Je zou een BBQ kunnen proberen.. of als je een grote oven hebt..

G.G.
11 april 2007, 18:22
Nu vroeg ik me af of er hier nog meer fans zijn van rauwe nekken, en of iemand nog ervaringen of suggesties kan delen...

Hoe minder lak hoe beter.

http://img353.imageshack.us/img353/1452/p1000444ot4.jpg

Zo vind ik ze het fijnst, 3 lagen nitro celluloselak en in het midden waar je hand komt helemaal niets, alleen olie (en straks hopelijk een vieze groene laag vuil).

Sjel
11 april 2007, 23:35
Hoe minder lak hoe beter.


Yes, kaal all the way. Schuur ook alles er meteen af. En het klopt dat als je het gewend bent, er geen weg terug is. Elke keer dat ik een gelakte hals in m'n handen krijg voelt dat raar aan (terwijl ik vroeger altijd met lak speelde)...

vulvasonic
12 april 2007, 00:20
Ik ken het. Speelt enorm fijn. Maar ik ben niet van plan om WEER te gaan gassen op een nieuwe gitaar. IK DOE HET NIET!

De Beer
12 april 2007, 13:40
Bald is beautiful Baby!

Sinds mijn LP hals zga kaal is, ben ik er weer helemaal verliefd op geworden.
Meer resonantie, meet gevoel, minder ergernis....oh, en mooier.

+1 op de groenelaag drek!

Mike McCready
12 april 2007, 17:52
Mijn onlangs aangeschafte 1977 Tele Deluxe heeft helemaal geen lak meer achter op de hals. Ik moet zeggen dat ik dit toch wel een stuk fijner vind spelen dan mijn andere gitaren die nog wel vol in de lak zitten.
Heb niet echt last van zweethanden (klein beetje als het echt warm is op het podium)

Squier4ever
12 april 2007, 19:07
ook zonder zweethanden speelt het IMO veel beter
ik heb echt al na 3 nummers spelen plakkende handen en een hoogglans hals is dan echt een ramp IMO

AlterEgo
15 april 2007, 13:51
Ik heb een Epiphone G400 deluxe met volgens mij een aardige laag lak op de hals, de achterkant glimt enorm, wat erg irritant is in de zomer (zweethandjes). Wat is de makkelijkste manier om het er (deels) af te halen? En heeft het gebrek aan lak eigenlijk nog nadelen?