PDA

View Full Version : zekeringen



Valoosj
10 april 2007, 19:45
ik ga volgend jaar een pedalebord laten bouwen bij deze mensen
http://www.guitargear.be/

iemand al ervaring met hen? het gerief ziet er heel mooi uit


nu dan de vraag van de titel. is het nuttig om een zekering in te bouwen bij de voeding van je pedalen? momenteel heb ik nog voldoende aan mijn zelfgemaakte bord, maar ik weet dus niet of ik er een zekering in moet steken.
werkt dit trouwens tegen te hoge stroom, of te hoge spanning?

bert k
10 april 2007, 22:40
Wat dacht je van zoiets? **LINK** (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=48B2793B123DF71DE10000000A010220&master_typ=&no_brotkrumennavi=&p_load_area=226220~3&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=10&cachedetail=) Heb je meteen een aan/uit schakelaar. Zekering zit ingebouwd.

AutoStatic
11 april 2007, 09:30
@ bert k, linkje werkt niet!

SimonS
11 april 2007, 09:34
Wat dacht je van zoiets? **LINK** (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=48B2793B123DF71DE10000000A010220&master_typ=&no_brotkrumennavi=&p_load_area=226220~3&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=10&cachedetail=) Heb je meteen een aan/uit schakelaar. Zekering zit ingebouwd.
hm, dat soort links werken bij Conrad niet. Als je het product aanklikt, staat er in het rijtje van 4 icoontjes (oa 'voorraad controleren', 'pagina afdrukken' etc) onderaan het icoontje 'Directe productlink'. Met die link moet 't lukken ;)

@ TS: een zekering koop je met een bepaalde maximale waarde in Ampere (en wanneer deze waarde overschreden wordt, zal de zekering knallen). Ampere is de eenheid voor Stroom.

bert k
11 april 2007, 10:16
Shit, ik dacht dat het werkte:(. Nou ja, het is www.conrad.nl (http://www.conrad.nl) en dit pad volgen: home>in en om het huis>installatietechniek>netvoedingstekkerverbindingen>gegoten dozen(Europa)


Dan kom je er ook.

Valoosj
11 april 2007, 16:19
hm, dat soort links werken bij Conrad niet. Als je het product aanklikt, staat er in het rijtje van 4 icoontjes (oa 'voorraad controleren', 'pagina afdrukken' etc) onderaan het icoontje 'Directe productlink'. Met die link moet 't lukken ;)

@ TS: een zekering koop je met een bepaalde maximale waarde in Ampere (en wanneer deze waarde overschreden wordt, zal de zekering knallen). Ampere is de eenheid voor Stroom.

dat ampere de eenheid is voor stroom wist ik al :)

is dit nu eigenlijk nuttig voor je pedalenbord of niet?

bert k
11 april 2007, 16:28
Ja hoor, best nuttig. Tel al de ampere's van je verschillende voedingen bij elkaar op, en doe er dan nog eens 25% erbij, dan heb je altijd voldoende stroom.

SimonS
11 april 2007, 16:43
werkt dit trouwens tegen te hoge stroom, of te hoge spanning?


dat ampere de eenheid is voor stroom wist ik al :)
je koopt een zekering met een waarde in ampere erop. dan zit 't dr dik in dat 't werkt tegen te hoge stroom he ;)

Valoosj
11 april 2007, 22:54
ik wist niet meer wat er op zekeringen stond. maar ik begrijp nog altijd niet waarom het nuttig is. mijn voeding kan maximaal 1A stroom leveren, maar de pedalen gebruiken zoveel niet. waarom zou een zekering hier nuttig zijn? kan je voeding soms te veel stroom doorgeven waardoor mn pedalen dan kapot gaan omwille van te hoge stroom?

bert k
11 april 2007, 23:06
Kortsluiting in je board, brak kabeltje, zonder zekering kan de hele boel uitfikken.

aad
12 april 2007, 00:00
ik wist niet meer wat er op zekeringen stond. maar ik begrijp nog altijd niet waarom het nuttig is. mijn voeding kan maximaal 1A stroom leveren, maar de pedalen gebruiken zoveel niet. waarom zou een zekering hier nuttig zijn? kan je voeding soms te veel stroom doorgeven waardoor mn pedalen dan kapot gaan omwille van te hoge stroom?

Je kan het vergelijken met ambtenaren op gemeentehuizen. Als het drukker wordt gaan er loketten dicht omdat de ambtenaren dan teveel belast worden.

Maar nu even serieus: Je pedalen "trekken" inderdaad niet zoveel stroom. Maar als je een kortsluiting in een kabeltje of (erger) in een pedaal krijgt zou je voeding alles moeten geven wat-ie kan (en meer). Dan wordt je voeding zogezegd "overbelast" en kan inderdaad in brand vliegen.
Als je een echt goede voeding zou hebben zou zelfs dat niet kunnen, maar ja dat kost veel geld.
Als er nu te veel stroom uit je voeding wordt getrokken gaat de zekering stuk.