PDA

View Full Version : Is dit een goed begin voor een stille beginner?



Lauw
10 april 2007, 13:33
Hallo mensen,

Na een tijdje op deze site rondgelezen te hebben heb ik het volgende opgesteld.

Maar eerst zal ik mijn eisen op een rijtje zetten.
- Ik woon in een tamelijk rustige buurt en zal voornamelijk 's avonds spelen, ik wil dus met een hoofdtelefoon spelen.
- Het genre wat ik wil gaan bespelen is breed, maar geen metal. Een paar voorbeelden; Bleus, RHCP, Coldplay, John Mayer, Bryan Adams, Jimi Hendrix, Lenny Kravitz, Live etc.
- Ik wil max ongeveer 700 euro uitgeven.

Dit is wat ik ervan heb gemaakt:
- Gitaar: London City Spitfire II, 250 Euro
http://www.jic.nl/images/Gitaren/LC/SPITFIRE_3TS3W_BIG.jpg

- vesterker?: Line 6 POD XT, 299 Euro
http://www.jrrshop.com/images/images_big/line6podxt.jpg

- Hoofdtelefoon: Sennheiser HD555, 90 Euro
http://www.empiredirect.co.uk/images/products/250/SEN/HD555.jpg

De vragen:
- Is dit een goede samenstelling?
- Ik weet eigenlijk niet of ik nu nog zo'n gitaarkabel moet kopen wat van je gitaar naar de podxt moet gaan.
- Ik heb wat gelezen over singlecoils en humbuckers, telecasters en stratocasters etc. Ik neem aan dat deze gitaar een goede keuze is voor het muziek wat ik wil gaan bespelen?
- Is die Podxt wel nodig voor een beginner als ik? Of kan ik beter bijv een Roland Cube 15 kopen en daar mijn hoofdtelefoon aan hangen, of had die nou een matige hoofdtelefoon uitgang?

- Welke is trouwens de betere gitaar voor mij: Ibanez SA 120 of de London City Spitfire II?

Dit waren voorlopig mijn vragen, alvast bedankt :)

Squier4ever
10 april 2007, 13:35
hell yeah, eindelijk een beginner die het begrijpt!

zeker als je moet koptelefoon wilt spelen moet je daar niet op bezuinigen.
POD XT is erg leuk dingetje ook en met die LC zit je eigk altijd wel goed!

Maurice_732
10 april 2007, 13:36
een London City Spitfire II is een hele goede keus naar mijn smaak.
En hij is ook geschikt voor de muziek die jij speelt. :gitarist:

heavy-metal-thunder
10 april 2007, 13:43
ik heb enkel mijn twijfels of het wel prettig is om altijd door de koptelefoon te spelen??? Ik zou alvast ook eens uitproberen of die kleine line6 versterker (15 of 30W) je bevalt, want daar kan je ook mee naar een koptelefoon. Ik denk wel dat je de pod xt naar de boxen van je pc of stereoketen kan sturen. Maar ik heb geen idee hoe dat klinkt.

heavy-metal-thunder
10 april 2007, 13:45
oeps, ik lees jouw bericht nog eens en zie dat je zelf al aangeeft of een Roland cube geen betere keuze is. Uitproberen, zou'k zeggen.

Spitfire
10 april 2007, 13:47
Ik denk wel dat je de pod xt naar de boxen van je pc of stereoketen kan sturen. Maar ik heb geen idee hoe dat klinkt.

Goed kan ik je zeggen, een vriend van me heeft een POD xt. Mits je natuurlijk goede speakers hebt.

rocker_71
10 april 2007, 13:51
Of een micro cube. De POD Xt heeftnatuurlijk een beter geluid, maar dan moet je altijd met een koptelefoon spelen. Ik doe dat zelf ook vaak s avonds (Pandora PX4) ivm buren enzo, maar soms is het ook wel lekker (en beter voor je oren) om gewoon door een amp te spelen. Met een Cube kan dat bij normaal volume. Je speelt dan net zo hard als bv een akoestischer gitaar.
Een microcube is rond de 100 euro, dus daar kun je je geen buil aan vallen lijkt me.

MarkNijland
10 april 2007, 13:52
Goeie keus!

Lauw
10 april 2007, 14:20
Gelukkig! Iedereen klinkt wel positief over mijn keuze :)

Ja ikzelf zat ook te twijfelen of het wel prettig is om de heletijd met een hoofdtelefoon te spelen is, vandaar dat ik deze sennheiser had genomen omdat hij uit reviews blijkt dat je hem na een tijdje zelfs niet meer voelt of je hem op hebt!

Ik heb ook aan de microcube gedacht, maar dan is de Cube 15 toch een betere keuze dacht ik zo? Hij heeft meer functies en is goedkoper toch?

Weet iemand hier trouwens meer over de Vox Tonelab of de Pod 2.0? Presteren deze twee nou beter dan de PodXT?

rocker_71
10 april 2007, 14:26
Gelukkig! Iedereen klinkt wel positief over mijn keuze :)



Ja, wat wil je? 99% is hier begonnen op een houten plank met snaren. Als je hier mee kunt beginnen, dan is dat super.

Over de Cube 15, check even de roland site voor de specs. De charme van de microcube is juist dat ie bij echt laag volume lekker klink en dat je hem ook makkelijk mee kan nemen.
Oh ja, schiet me net te binnen. De Vox Ad5 is ook en hele goede micro-amp. Er zitten wat meerblues standjes op en een net iets grotere speaker.

dunnoaname
10 april 2007, 14:26
Pod Xt is dacht ik uitgebreider dan te 2.0, maar ik ben geen pod expert:P
Je hebt in ieder gaval een gitaarkabel nodig van je gitaar naar je pod of versterker, anders ga je niks horen. Je hebt ook voeding nodig voor je POD, maar die wordt hoogstwaarschijnlijk bijgeleverd. Pod en LC lijkt me een goede keuze.

ventje
10 april 2007, 16:29
95 euro voor een koptelefoon uitgeven slaat helemaal nergens op, als je nou via een klasse A installatie met de koptelefoon muziek wil luisteren, ok, maar een gitaarsignaal is totaal niet zuiver of helder, met zo een koptelefoon hoor je alle onzuiverheden, signaalruis en gekraak overduidelijk, en dat is niet wat je wil.

veel gitaristen gebruiken dan ook juist hele slecht koptelefoons om hun sound lekker crunchy en raw te maken.

het beste blijft natuurlijk gewoon via een versterker spelen

MarkS
10 april 2007, 16:35
95 euro voor een koptelefoon uitgeven slaat helemaal nergens op, als je nou via een klasse A installatie met de koptelefoon muziek wil luisteren, ok, maar een gitaarsignaal is totaal niet zuiver of helder, met zo een koptelefoon hoor je alle onzuiverheden, signaalruis en gekraak overduidelijk, en dat is niet wat je wil.

veel gitaristen gebruiken dan ook juist hele slecht koptelefoons om hun sound lekker crunchy en raw te maken.


Wat een quatsch.

Brammibal
10 april 2007, 17:06
Huh, spele ndoor een koptelefoon? Doen veel gitaristen dat?

dunnoaname
10 april 2007, 17:10
Inderdaad echt ongeloofelijke onzin. Die pod XT is speciaal gemaakt voor het gebruik met een PA of koptelefoon of een cleane poweramp, met hi-fi apparatuur dus die een zo lineair mogelijke respons heeft. Dat je daar een goede koptelefoon bij wilt lijkt mij dan ook niet minder dan logisch. Ik zou met het oog op budget misschien voor een goedkoper model gaan, sennheiser heeft leuke en betaalbare open koptelefoons, maar zeker weten geen slechte koptelefoon met opzet gebruiken.

Timotio
10 april 2007, 17:22
heb zelf hier een roland cube staan. Vooral de clean ervan vind ik erg mooi, goed geschikt voor blues e.d.

als je gaat scheuren komt het er iets minder uit, een beetje scheller naar mijn idee. maar alsnog een prima versterker om mee te beginnen lijkt me!

mooi setje trouwens! :satisfie:

DeiDRagonas
10 april 2007, 19:58
Ik vind het ook een prima keus. Alleen tuuurlijk heb je nog een kabel nodig tussen je gitaar en pod.

Het verschil tussen de pod xt en de 2.0 zit hem erin dat je met de xt de geluiden net iets uitgebreider kan tweaken. Ook vond ik dat er in de xt iets meer gain zat. Ik persoonlijk zou voor de 2.0 gaan. Die is, behalve dat er iets minder functies en geluiden in zitten, zeker niet minder goed. En moet je eens kijken wat dat scheelt aan geld. Die 2.0's kosten de helft minder dan die xt's. Kun je met dat geld misschien een klein versterkertje erbij kopen...

En wat betreft Ventje: je hebt er echt helemaal geen verstand van hoor ik al wel....

Greetz Roy.

Pun
10 april 2007, 20:52
Lijkt me best een goed setje.
Ik ben zelf begonnen met een Stagg (echt shit, ik wou dat ik begonnen was op een LC), en een micro-cube (is best een leuk versterkertje).

Wat betreft koptelefoons heb ik echt geen idee, maar ik zou gewoon voor een goede gaan, is altijd handig als je in de toekomst nog iets wilt opnemen of zo. Of om gewoon muziek door te luisteren.


Als je het allemaal bij dezelfde winkel haalt en verteld dat je net begint gooien ze er vast een kabeltje, wat plectrums, een gitaarband (voor als je staand wilt gaan spelen), een stemapparaatje (altijd handig, zeker als je net begint) en misschien ook nog wel een aardige gitaarhoes (makkelijk om je gitaar mee te nemen, wanneer je met iemand anders gaat spelen, maar ook voor reparaties, afstellen, etc) er gratis bij.
Als ze er zelf niet mee komen, gewoon even om vragen.

no 1 hops
11 april 2007, 06:59
probleem met sommige versterkers is dat ze geen aux in hebben.(cubes wel en ook line 6)
dus kan je niet via de koptelefoon meespelen met cd of zo.
(vox is o.a zo'n dom voorbeeld om dat in de duurdere apparaten te zetten.
ik doe bijna niets anders als via koptelefoon (mee) spelen over een GNX1 en heb net de GNX3 gehaald.
want een pedaal om te schakelen tijdens spelen is leuk.
daarom mijn voorstel, niet de pod, maar de floorpodplus (niet de floorpod)die net is uitgekomen.
pod in pedaal, met verder alle functies at your feet.

maar dat moet je zelf uitzoeken of je liever een desktop of floor moddeler hebt.

sennheiser is goed, en heb nog een oud type, hd435 vegas.
de hd 202 gehad, er ligt nog een HD320 en ze zijn allemaal verschilend.
de hd202 was te bassig en dof, de 320 is openener, maar als je de helderheid van een hd435 gewend bent valt alles verder tegen.
gesloten lijkt mij gevaarlijker voor het gehoor.
zo'n half open, zoals de 320 en 435 lijken dan beter.

STW
11 april 2007, 09:06
ik vind zelf met koptelefoon spelen niet zo fijn
maar volgens mij sluit je zo'n pod zo aan op je stereotoren :) dan heb je best een leuke set
ik speel zelf thuis zelden via mn versterker, ik prik mn gitaar in mn pc, op mn pc draait guitar rig en dat signaal gaat naar mn stereotoren, klinkt best goed
is wel vergelijkbaar met de pod denk ik, voordeel van de pod is dat je die makkelijk mee kunt nemen

succes!

G.G.
11 april 2007, 09:25
Hallejuja! een beginner die snapt hoe je research doet. Ook een goeie keus denk ik.

RubioD
11 april 2007, 09:38
Wat betreft die koptelefoon.
Een half jaartje geleden heb ik ook elektrisch gitaar, versterker + toebehoren gekocht en ook een sennheiser koptelefoon. Ik ben er tevreden mee, al heb ik wel t gevoel dat t geluid niet tot volle wasdom komt, maar dat kan ook wel eens aan 't versterkertje liggen (line 6 spider 15 watt).

Missch. na de zomervakantie toch maar eens kijken voor iets groters :)

Lauw
11 april 2007, 18:12
Ik vind het ook een prima keus. Alleen tuuurlijk heb je nog een kabel nodig tussen je gitaar en pod.

Het verschil tussen de pod xt en de 2.0 zit hem erin dat je met de xt de geluiden net iets uitgebreider kan tweaken. Ook vond ik dat er in de xt iets meer gain zat. Ik persoonlijk zou voor de 2.0 gaan. Die is, behalve dat er iets minder functies en geluiden in zitten, zeker niet minder goed. En moet je eens kijken wat dat scheelt aan geld. Die 2.0's kosten de helft minder dan die xt's. Kun je met dat geld misschien een klein versterkertje erbij kopen...

En wat betreft Ventje: je hebt er echt helemaal geen verstand van hoor ik al wel....

Greetz Roy.
Ik zit idd nog wel een beetje te twijfelen tussen deze twee modellen. Maar wat bedoel je eigenlijk met meer "gain". Betekent dat het geluid bij harder geluid nog zuiver klinkt?

Heb jij toevallig ook nog ervaring met de Vox Tonelab?

Owja kan iemand mij ook nog adviseren welke gitaarkabel (van gitaar naar podxt) ik moet nemen? Zijn er bepaalde types/merken die erg goed zijn? Ik heb een beetje op de sites van feedback en keymusic gekeken maar kon niet echt kabels vinden..


Als je het allemaal bij dezelfde winkel haalt en verteld dat je net begint gooien ze er vast een kabeltje, wat plectrums, een gitaarband (voor als je staand wilt gaan spelen), een stemapparaatje (altijd handig, zeker als je net begint) en misschien ook nog wel een aardige gitaarhoes (makkelijk om je gitaar mee te nemen, wanneer je met iemand anders gaat spelen, maar ook voor reparaties, afstellen, etc) er gratis bij.
Als ze er zelf niet mee komen, gewoon even om vragen.
Aah dat is wel een handige tip om alles bij 1 winkel te halen met de kans dat ik eventueel zulke leuke dingen kan krijgen.

Maar helaas kan ik geen winkel vinden die een podxt, sennheiser + LC Spitfire II verkoopt. Of kent iemand toevallig een winkel die wel deze spullen allemaal hebben, het liefst in omg. Zuid-Holland.


probleem met sommige versterkers is dat ze geen aux in hebben.(cubes wel en ook line 6)
dus kan je niet via de koptelefoon meespelen met cd of zo.
(vox is o.a zo'n dom voorbeeld om dat in de duurdere apparaten te zetten.
ik doe bijna niets anders als via koptelefoon (mee) spelen over een GNX1 en heb net de GNX3 gehaald.
want een pedaal om te schakelen tijdens spelen is leuk.
daarom mijn voorstel, niet de pod, maar de floorpodplus (niet de floorpod)die net is uitgekomen.
pod in pedaal, met verder alle functies at your feet.

maar dat moet je zelf uitzoeken of je liever een desktop of floor moddeler hebt.
Ik heb gelijk wat meer info gezocht over die floorpodplus. En wat ik er van begrepen heb heeft hij de functies van de pod 2.0. En de podxt live is dan weer de xt versie van de floorpodplus.

Ik heb veel gelezen dat mensen de 2.0 niet lekker vinden werken omdat hij geen gedetailleerde display heeft en dat heeft de podxt wel. Ervaar jij dit ook als nadeel van de 2.0? Je kan trouwens toch als je de beide pods aansluit op je pc alles via de pc instellen?

Met zo'n floorpod kan je dus andere effecten aanzetten met behulp van je voet terwijl je speelt? Hoe gaat dat dan werken met een desktop pod?

no 1 hops
11 april 2007, 18:35
ik ken de pod producten helemaal niet.
maar als, dan zou ik voor de floorpod plus gaan, heeft volgens mij ook meer te bieden met firmware update ( maar pin mij er niet op vast.)

wel lees ik regelmatig dat mensen de vox beter vinden klinken
(vanwege de buis)die zou ook de eindtrap simulatie doen????
maar wat doet vox.
de nieuw le heeft ook weer geen aux in.

de gnx plug ik nu gewoon via de hoofdtelefoon uitgang achter op de de minidisk ingang of de pc ingang en kan zo snel wat opnemen.

Pepe
11 april 2007, 19:17
De beste tip die ik je kan geven
koop 2e hands
Pods, Pandora's en Voxdingen, allemaal goedkoop op de kop te tikken op ebay duitsland of hier op marktplaats
Zelfde geldt voor een gitaar, LC's en Squiers in overvloed van gitaristen die een stapje hoger gaan
kwa koptelefoon: kwa prijs kwaliteit verhouding zou ik gaan voor een sennheiser PX 100 of een Koss Porta Pro, google even op die dingen en lees zelf..

je bespaart al snel honderden euro's, da's andere koek dan een gratis snoertje en setje snaren

hugo123
11 april 2007, 20:53
- Welke is trouwens de betere gitaar voor mij: Ibanez SA 120 of de London City Spitfire II?

Dit waren voorlopig mijn vragen, alvast bedankt :)

Ik heb een Ibanez SA 120, ik heb verder geen ervaring met een Londen City Spitfire II. Mij bevalt een Sa 120 heel goed, hij speelt hjeel lekker en licht.


hugo

Pun
11 april 2007, 22:47
De beste tip die ik je kan geven
koop 2e hands
Pods, Pandora's en Voxdingen, allemaal goedkoop op de kop te tikken op ebay duitsland of hier op marktplaats
Zelfde geldt voor een gitaar, LC's en Squiers in overvloed van gitaristen die een stapje hoger gaan
kwa koptelefoon: kwa prijs kwaliteit verhouding zou ik gaan voor een sennheiser PX 100 of een Koss Porta Pro, google even op die dingen en lees zelf..

je bespaart al snel honderden euro's, da's andere koek dan een gratis snoertje en setje snaren

Dat is zeker zo, had ik nog niet eens aan gedacht :)

Wat betreft kabel, ik neem praktisch altijd Cordial kabels. Maar eigenlijk kijk ik vooral naar de pluggen, als er Neutrik-pluggen op zitten zit het altijd wel goed. Ik ben in ieder geval nog geen kabel tegen gekomen die Neutrik pluggen had, maar verder kwalitatief slecht was.

<nu een klein stukje wat je mogelijk kan verwarren, maar wat je ook wel weer kunt vergeten tot later, als het je verwart>
Alleen voor de kabels van mijn pedalboard naar versterker toe, en de effectsloop gebruik ik op dit moment gewoon elke kabel, zolang er maar een setje metalen pluggen aan zit.

Rormo
11 april 2007, 23:57
Kabel is op dit moment als je gaat beginnen niet echt belangrijk. Het duurt wel even voor jet het verschil hoort tussen een dure en een goedkope kabel. Op www.musicallin.nl (uit Noordwijk) hebben ze goedkope Klotz kabels. Erg goed merk en naar mijn mening zijn dit de beste low budget kabels die je kunt kopen. Geen verzendkosten, dus je kunt het zo bestellen bij ze zonder bijkomende kosten.

Die London city is veel beter dan die Ibanez. Zeker ook beter geschikt voor de stijlen die jij noemt. Erg goede gitaar.

Ik zou persoonlijk altijd een gewone versterker kopen en geen POD. En ik heb een hekel aan spelen over een hoofdtelefoon. Vind het vaak niet lekker klinken, niet lekker zitten, krijg er een warme kop van en ik kan niet meespelen met de stereo (wat ik toch erg veel doe, meespelen met de cd). Bovendien is het af en toe wel eens lekker om je versterker flink open te draaien en goed te raggen. Met een koptelefoon is dit gewoon een beetje weird. Roland cube is wel een erg goede beginners amp naar het schijnt. Zelf geen ervaring mee.

Makor1966
12 april 2007, 00:16
Ik speel zelf door een cube-30, speciaal aangeschaft omdat er een aux ingang op zit om bijvoorbeeld een minidisc of MP3 speler in te prikken, dat zit niet op de cube-15. De cube-30 koop je nieuw voor rond de €180.
Mijn setje voor 's avonds, Fender telecaster - Sony minidisk - Zoom G2.1u effectenbakkie - Roland cube-30 - oude Pioneer hoofdtelefoon (is aan vervanging toe). Als ik nu nog aan een electrische gitaar moest beginnen zou ik London City zeker serieus overwegen.

golanhall
12 april 2007, 09:34
Zeker niet besparen op een koptelefoon, zelf speel ik via amp modeling met een boss GT8. Door mijn cheepo koptelefoon verlies ik heel wat frequenties, vooral merkbaar het ontbreken van bottom. Klinkt allemaal erg schel en onprettig crunchy.

Als je zou overwegen een floorboard 'amp-modeling' te kopen zou ik zoiezo eens vergelijken tussen de line6 podxt en de boss gt8. Beide hebben hun voor en nadelen.

Als je een beginnende spelen bent zou ik allesinds niet teveel geld uitgeven (dat doe je later zoiezo ). Browse wat 2dehands af, als je een computer hebt kan je missch een line6 guitarport/toneport overwegen, het heeft dezelfde amps models / sounds dan de pod maar lost het softwarematig op en is goeiekoper. Zo kan je ook nog eens je speakers opengooien als die koptelefoon beu bent.

Nohead
12 april 2007, 14:24
Ik speel zelf door een cube-30, speciaal aangeschaft omdat er een aux ingang op zit om bijvoorbeeld een minidisc of MP3 speler in te prikken, dat zit niet op de cube-15. De cube-30 koop je nieuw voor rond de €180.
Mijn setje voor 's avonds, Fender telecaster - Sony minidisk - Zoom G2.1u effectenbakkie - Roland cube-30 - oude Pioneer hoofdtelefoon (is aan vervanging toe). Als ik nu nog aan een electrische gitaar moest beginnen zou ik London City zeker serieus overwegen.

De Cube 15 heeft wel een AUX ingang ;) Leuk beginners amp waarmee je genoeg verschillende sounds uit kan krijgen.

gnoeontheboard
1 juni 2007, 16:38
oeps, gereageerd op een erg oud topic

Didiii
21 juni 2007, 09:32
Hi there,

Hier de mama van Joel.Binnen 2 weken wordt hij 16.Heb hem al een nieuwe pc gekocht voor zen verjaardag (de zijne is gecrashed)Maar nu is hij sinds kort vrij fanatiek op de accoustische gitaar aant spelen en ik vind dit geweldig.(ik was vroeger punkstertje in men tienerjaren en had zelf ook een electrische gitaar ik weet hoe fun het is)
Daarom wil ik hem graag een electrische gitaar bovenop cadeau doen.Eigenlijk wat veel van het goede,wou in feite wachten tot met nieuwjaar ofzo.Maar ik heb zoiets van..ach ja..hij moet zich nu amuseren..toch?
Nu ben ik zelf 34 ondertussen en veel ken ik er ni meer van.Daarom vraag ik jullie advies.Men zoon houdt van rock en metal.

Heb eens aant zoeken geweest op internet en blijkt dat de Ibanez SA 120 een goed beginnersgitaartje is.
Heb iets tweedehands gevonden,ibanez sa 120 + roland cube 30+draagriem +tas + stemkastje +kabels + nog een jaar lopende garantie voor de prijs van 375 euro.(+metronoom,wat is dat?)
Kan hij daar ook een hoofdtelefoon op aansluiten?En kan hij genoeg lawaai maken met die roland cube 30?
Vinden jullie dat een goede prijs?

Alvast bedankt en hoop op snelle reactie !

Spank you very much
Groetjes Didi

M Kactus
21 juni 2007, 09:53
Hi there,

Hier de mama van Joel.Binnen 2 weken wordt hij 16.Heb hem al een nieuwe pc gekocht voor zen verjaardag (de zijne is gecrashed)Maar nu is hij sinds kort vrij fanatiek op de accoustische gitaar aant spelen en ik vind dit geweldig.(ik was vroeger punkstertje in men tienerjaren en had zelf ook een electrische gitaar ik weet hoe fun het is)
Daarom wil ik hem graag een electrische gitaar bovenop cadeau doen.Eigenlijk wat veel van het goede,wou in feite wachten tot met nieuwjaar ofzo.Maar ik heb zoiets van..ach ja..hij moet zich nu amuseren..toch?
Nu ben ik zelf 34 ondertussen en veel ken ik er ni meer van.Daarom vraag ik jullie advies.Men zoon houdt van rock en metal.

Heb eens aant zoeken geweest op internet en blijkt dat de Ibanez SA 120 een goed beginnersgitaartje is.
Heb iets tweedehands gevonden,ibanez sa 120 + roland cube 30+draagriem +tas + stemkastje +kabels + nog een jaar lopende garantie voor de prijs van 375 euro.(+metronoom,wat is dat?)
Kan hij daar ook een hoofdtelefoon op aansluiten?En kan hij genoeg lawaai maken met die roland cube 30?
Vinden jullie dat een goede prijs?

Alvast bedankt en hoop op snelle reactie !

Spank you very much
Groetjes Didi

Zo, dat is een heel leuk setje. Die Roland is zéker luid genoeg voor op de slaapkamer (een 15 ook al) en eventueel in een band met een beschaafde drummer. En er kan inderdaad ook een hoofdtelefoon op.
Hele leuke beginnersgitaar, die Ibanez. Wordt hier vaak aangeraden, omdat het net een stapje verder is dan een "beginnersgitaar".
Over de prijs kan ik niet zo heel veel zeggen, maar die lijkt me best in orde.

PS: Een metronoom geeft tikken op intervallen die je instelt (bv halve seconde), om op tempo te kunnen spelen.