PDA

View Full Version : Verdien je je geld met je hobby



repelsteeltje
10 april 2007, 10:45
Ik ben nieuwsgierig of hier gitaristen (Muzikanten) op het forum zitten die daadwerkelijk van hun hobby hun beroep hebben kunnen maken.
Of misschien gewoon wat bij verdienen in de weekenden en daarmee hun hobby kunnen betalen.

Ikzelf heb jaren geleden in een coverbandje gespeeld en verdiende daar mijn snaren mee terug (bij wijzevan) tegenwoordig heb ik een fulltime job, gezin en ben ik blij als ik op zaterdag avond thuis voor de buis zit (heel gewoon doodgewoon).

repelsteeltje
12 april 2007, 10:40
Nou dan reageer ik zelf even,

Ik zelf had als jochie altijd de droom om met een band mee te touren en dan daar mee mijn geld te verdienen.
Ik groeide op met Vandenberg en zag zoiets echt voor me.
Resultaat is duidelijk ik kon niet meer dan mijn snaren terug verdienen en ben eigenlijk blij dat het mijn hobby is gebleven en niet mijn verdiensten is geworden.

Niemand met een soort gelijke ervaring of een mening over het verdienen van geld met Muziek of juist niet?

anibal
12 april 2007, 12:08
Ik ben nieuwsgierig of hier gitaristen (Muzikanten) op het forum zitten die daadwerkelijk van hun hobby hun beroep hebben kunnen maken.
Of misschien gewoon wat bij verdienen in de weekenden en daarmee hun hobby kunnen betalen.

Ikzelf heb jaren geleden in een coverbandje gespeeld en verdiende daar mijn snaren mee terug (bij wijzevan) tegenwoordig heb ik een fulltime job, gezin en ben ik blij als ik op zaterdag avond thuis voor de buis zit (heel gewoon doodgewoon).


Dit was ook ooit mijn droom, ooit heb ik gewerkt bij een wel bekende platen maatschappij, wat ik daar zag heeft veel in mij veranderd. Toen heb ik van mijn gitaar mijn liefde van gemaakt en niet mijn droom meer.. ik ben wat anders gaan doen voor de kost en ben ik zeer blij dat ik dit ooit heb gedaan. Als ik muzikanten vrienden spreek die voor de kost muziek maken hoor praten wordt ik soms depressief.

Ik kan nog altijd even veel van muziek en gitaren houden, ik kan alles kopen wat ik wil en kan nog altijd mijn huur betalen ;-)

Ik hou ook niet van cover bands, ik hou me meer bezig met eigen muziek. Creatief zijn vind ik van belang ! ik hoef niet van te leven.. als dit in eens gebeurd is ook leuk ! maar als dit niet gebeurd zal ik niet teleurgesteld zijn.

In het verleden heb ik veel met coverbands gespeld en veel geld verdiend, maar op een bepalde moment had ik van als die covers genoeg van ;-)

peter_heijnen
12 april 2007, 13:37
Muziek maken is het allermooiste wat er is, maar als het je werk wordt gaan er allerlei andere belangen spelen. Als die "bijverschijnselen" het geheel gaan overheersen kan het best frustrerend worden. Maar is dat uiteindelijk niet ook aan de hand bij ieder ander beroep dat je met liefde uitoefent? Mooi woord ook, "uitoefenen".

rjong999
12 april 2007, 17:20
Ik heb er bewust voor gekozen niet professioneel met de muziek bezig te zijn, het verdient niet genoeg. Als niet-professioneel mag het gewoon geld kosten, en dat heb ik gelukkig ook omdat ik niet-professioneel ben. Bovendien kies je gewoon zelf waar je je mee beoizg wilt houden en waarmee niet.

Daar komt bij dat we als band gelukkig al een tijd lang break-even draaien (nou ja, met symfo is dat al heel wat hoor) ;-)

repelsteeltje
12 april 2007, 23:36
Juist lekker muziek maken is belangrijker dan er geld mee verdienen dat is duidelijk.
Ik vindt het geinig hoe het balletje kan rollen, ikzelf ben blij dat ik vrij ben om te doen met mijn muziek wat ikzelf wil en ik moet er niet aan denken dat ik een verplicht nummertje moet opvoeren.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat terwijl ik dit tik het dan ook wel weer een erg leuke baan zou kunnen vinden:satisfie:

rjong999
13 april 2007, 01:58
Mijn broertje is eigenlijk altijd professioneel muzikant geweest, maar hij kon er de eerste 20 jaar ofzo niet echt van leven, dus werkte hij er als postbode en later als sorteerder bij. Hij is pas een paar jaar echt full prof maar dat bevalt hem wel erg goed.
Nodeloos te zeggen dat hij dan ook wel echt heel goed is, zowel als componist als als uitvoerende. Misschien maakt dat ook wel iets uit. Ik geloof niet dat hij veel dingen doet die hij niet leuk vindt, en hij doet wel erg veel dingen.