PDA

View Full Version : Het wordt de ZenAmp



Rwin
7 januari 2003, 17:15
Zie eerst hier voor het hele verhaal…
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=8847&forum=4&43 <-- Vetta of iets anders…?

Ok, ik heb de Vetta 3x uitgetest.
Vette shit… klinken! Fx genoeg en een miljard instellingen :grin:

De 3e keer dat ik hem testte was in een winkel waar ik hem wilde vergelijken met de zenTera. Helaas, helaas… de zenTera was er niet meer. Maar de zenAmp nog wel. Nou ja beter dan niks dacht ik…

Dus de 2 amps aangesloten. Ik speelde eerst weer op de Vetta(2x12 stereocombo). VETTE SHIT! Lekker geluidje… hmhm dit zoek ik!
Na 5 minuten te spelen en te tweaken hing ik mijn gitaartje (altijd op je eigen gitaar spelen!) in de zenAmp(ook 2x12 stereocombo) tijdens het inpluggen en aanzetten vd versterker was ik nog een beetje bevooroordeelt… want ja,
ik heb de valvetronics (VOX) getest. Johnson amps. Fender Cybertwin (<--niet mijn stijl)
en alles was het net niet… of klonken niet super of klonken bij de amps die ik wil gebruiken niet super.
Mijn ervaringen waren:
VOX --> leuk als je van vox houd. Want die models klinken vrij goed. Maar alles "hotter" (hogere gain) dan vox klonk niet lekker.
Fender --> idem alleen dan met Fender ipv vox modellen.
Johnson --> plastic
De flextone heb ik eigenlijk al. PODPro heb ik nu en daar ben ik vrij tevreden mee.

Dus… >klik< power on the zenAmp!

WOW!!!! Alles klonk heel errug dynamisch! Pot open/dicht --> ineens heel erg grote dynamiek qua spelen. Lekkere geluidsdruk! Ik heb 30 minuten straight lopen spelen! En elke amp klonk lekker! Ik had hem op manual gezet dus elke ampmodel speelde ongeveer met dezelfde settings. Gain op 11 uur. Bas mid treble in de midden, presence in de midden. Heeeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!! De EQ’s waren waar ze vroeger ook voor waren! Niet om de amp een beetje lekker te laten klinken… NEE hij klinkt op elke setting goed! De EQ is er om JOU geluid te maken! dus als je van een JCM met bas houd -->hup bas open. Zonder bas hup bas dicht… ow meeeeeeeen! Ik was nog nooit zo verrast over een amp! Van het heerlijkste clean naar een superzware rectified geluid!

Dus daar stond ik in een Soundbooth (zo’n kamertje om amps/gitaren te testen) lekker te spelen op de zenAmp met ZOOO’N smile op mijn gezicht :grin:

Er is maar 1 nadeel. De fx zijn errug goed. Maar totaal niet “diep” in te stellen. Hmm… en er is geen noisegate.
Oplossing van Hughes&Kettner is de ZenTera, maar die is 1200 euro DUURDER. no way, da doe ik niet. ik speel gvd niet elke dag in een ander cafe!

Mijn oplossing --> ik hang mijn TC Electronic in de Stereo FX Loop. :grin: :grin: :grin: (MIDI gestuurd; gewoon programs omgooien)

Meeeeeen ik ben echt 100% om! :smile:
De Vetta klinkt in verhouding met de zenAmp gewoon een stuk minder!! Ik had dit dus NOOOOOIT verwacht…

Alles op een rijtje:

Vetta (2000 euro excl. Floorboard) Wat bied ie meer?
-Veel meer interne FX(en waarschijnlijke betere).
-Veel dieper in te stellen FX.
-Uitgebreider floorboard.
-Meer amps die ik niet gebruik (ervaring: ik heb dePODPro al. ik gebruik zo'n 7 amps... de 1x8 combo models niet echt :wink: )

ZenAmp (1300 euro excl. Floorboard genaamd: Zboard http://www.hughes-and-kettner.com/startseite/zboard_b.html Ziet er errug vet uit ook maar dat terzijde)
-Klinkt beter qua Amps.
-Errug goede FX maar niet diep in te stellen.
-Goed Floorboard maar wel duur.(300 of 400 Euro)

Mijn conclusie:
De zenAmp klinkt beter. G-Major heeft betere FX dan de Vetta. ZenAmp + G-major, MIDI gestuurd. --> Rwin klaar :grin: :amp:

Okay, hieronder kunt u vertellen wat u ervan vind.

Rwin

srv-man
7 januari 2003, 20:13
Nou, je hebt in ieder geval een aardige analyse gemaakt. Maar pragmatisch als ik dan ben: je hebt zoveel digitale amps achter elkaar getest en de H&K zijn kennelijk duidelijk de beste. Maar probeer na de Zenamp eens direct een goede buizencombo, vind je de dynamiek etc. dan nog fantastisch van de Zen? Zo ja, dan zou ik er gewoon voor gaan (met TC in effectloop). Is nog wat beter te tillen ook dan de Zentera.

Je raadt natuurlijk al dat mijn ervaring is dat de buizenamps nog altijd beter klinken, waarbij ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat ik de H&K nog niet heb gehoord.

wapper
7 januari 2003, 20:28
Dus mijnheer de gitarist...
wat is uw conclusie nu: welke bak ga je nu kopen, of koop je niks? En als je dan in theorie kijkt van wat je nu hebt en wat je dan zou hebben hoeveel ga je er dan op vooruit?

Candyman
7 januari 2003, 21:27
Goed idee van de ZenAmp hè?

Ik zou in jouw geval ook kiezen voor de H&K ZenAmp. Lekker compact. De Vetta is gewoon veel te duur. De Vetta gaat voor kwantiteit, de ZenAmp voor kwaliteit.

Het verschil met de ZenTera zit 'm voornamelijk in de gebruikte speakers en in de effecten (hier heb je een G-major voor). De versterker geluiden zijn exact hetzelfde.

Vraag jezelf eens af of je het Z-board wel nodig hebt. Je kunt ook een simpel midipedaal gebruiken (kijk op marktplaats/gitaarmarkt). In het begin vond ik het Floorboard van de Vetta helemaal geweldig, maar uiteindelijk gebruikte ik toch maar een paar geluiden. De Wah klonk niet en het volume pedaal was lastig te gebruiken. Nu gebruik ik alleen een Boss FC-50, TU-2 en de volume knop van m'n gitaar. Bevalt me veel beter. Een floorboard is alleen maar een afstandbediening, het voegt niet toe aan de sound.

Ic3gl0vE
7 januari 2003, 21:33
die Zen dingen gebruiken toch ook de originele buizencircuits? iig dat doet de ZenTera wel dacht ik. Dan mag het ook wel klinken :smile:

H&K ruled, 'nuff said :wink:

Rwin
7 januari 2003, 22:58
@ srv-man ja heb ook op buizenamps gespeeld. en ja die dynamiek is ook heel erg hoog. maar die van de H&K is voor mijn gevoel zeker hetzelfde. (in theorie vast niet)

Voordeel van de zenAmp is dat ik dus veeeel meer type versterkers bij me heb en idd stukje lichter (en goedkoper :grin: )

@ candyman
tsja, ik heb nu het line6 floorboard en ik gebruik hem wel helemaal hoewel ik niet eens de fx van de PODpro gebruik. (maar wel de tapfunctie voor de delay en de delay on/off. en distortion on/off etc.
ennuh... ik vind het ook wel heeeeel erg praktisch dat ik geen adapter erbij hoef te hebben. dus geen stroom voor op het podium.

@ Iceglove
Nee hoor Icey :grin:
0 buizen. totaal niks. geen buizen noppes nada niks niente. 4-4=0 buizen.
U snap?

Zentera is maar om een paar reden duurder. hij heeft 2 chips(sharc-chips) ipv 1. (dit is om de meerdere fx te creeëren, maar mijn g-major lost dat "redelijk" op)
Verder heeft ie dus 2x celestions. maar dat heeft de zenAmp ook. alleen de zenAmp heeft een Vintage 30™ and a Rockdriver™ Junior.
de zentera heeft 2x Vintage 30™. kweenie waarom, zal wel met prijs te maken hebben.

@ wapper
Hey onze bassist ook online? hoe is het met de aphex? :wink:
haha, rustig maar Jop. ik ga er VEEL op vooruit. + innerlijke rust geeft ook beter spel he :wink: ik zie je morgen op de rep!

Rwin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rwin op 2003-01-07 23:05 ]</font>

Ic3gl0vE
8 januari 2003, 11:37
Weer een misverstand uit de wereld geholpen, dank je :smile:

Laurens
8 januari 2003, 12:36
H&amp;K rocks, zeker weten ! Ik heb die Zen-dingen nog niet uitgeprobeerd maar wat ik al wél van H&amp;K hoorde was super.
De Yamaha DG-serie is ook wel goed in die dingen denk'k, misschien kan je die ook nog eens uitproberen ?

Rwin
8 januari 2003, 15:19
nee laurens, dank je... maar toch bedankt voor de moeite...

ik heb ze al gehoord. tis het "net" niet zullen we maar voorzichtig zeggen :grin:

Rwin

Chiel
8 januari 2003, 16:46
Zeker nog nooit een H&amp;K Tri-Amp met bijhorende speakerkast i.c.m. een Rocktron Intellifex in de FX gehoord??? Die setup is pas Relaxed!!!!!!!!!!!

Maar ja, niet te tillen en te betalen. Had je in plaats van je PK misschien toch een OLP-tje moeten kopen? :wink:

Rwin
8 januari 2003, 17:12
ik ga vrij tevreden zijn met de setup :wink:

wapper
9 januari 2003, 19:26
Hmmm, dus dan mogen we bij ons in de oefenruimte dus binnenkort een ZenAmp verwachten???