PDA

View Full Version : gitaar studies



guerno
9 april 2007, 21:16
hallo iedereen

ik ben nieuw hier maar heb een paar vragen over hogere studies in gitaar. ik speel negen jaar gitaar en dit jaar studeer ik af in de middelbare school. ik zou graag gitaar verder studeren aan conservatorium gent maar ik twijfel tussen de richting klassieke muziek en de richting jazz en lichte muziek.

zijn er hier mensen die dit studeren, gestudeerd hebben, actief zijn als professioneel muzikant, er iets van kennen,... en die me kunnen uitleggen wat het interessantste is om te doen?

en wat ik mij vooral afvraag is wat voor werk je kan doen en of er veel werk te vinden is. zijn er mensen die recent zijn afgestudeerd en die veel of juist weinig werk vinden? waar vind je trouwens het meest werk, met jazz en lichte muziek of met puur klassiek?

alvast bedankt,

michiel

Alberto
10 april 2007, 11:41
Welke richting je kiest hangt volledig van je smaak af. Ga er wel niet vanuit dat jazz en lichte muziek makkelijker is dan klassiek want dat is het niet. Voor alle duidelijkheid, ik studeer niet aan het conservatorium. Ik spreek dus niet uit directe ervaring.
Wat je met zo een diploma kan doen? Leraar worden aan de academie voor muziek, woord en dans. Waar je nu lessen volgt neem ik aan?
Verder kan je professioneel muzikant worden in bands en op tv enzo hoewel dit ook wel kan zonder diploma denk ik zolang je maar aan het gewenste niveau voldoet. Maar toch dat diploma opent op dat gebied wel wat meer deuren denk ik... En uiteraard kan je na die studies ook gewoon les geven in het conservatorium zelf.
Wat die werkgelegenheid betreft kan ik alleen maar zeggen dat er bij ons (Koersel, Limburg) gitaarleraren te weinig zijn aan de academie. Dus dat is alleen maar goed voor afgestudeerden :)

Veel succes met het maken van je keuze!

Nostalgia
10 april 2007, 15:40
Ik ga je de meest cliche tip geven evar, maar gewoon je hart volgen. Wat je ermee wordt zie je later wel. Je studiekeuze is, in mijn ogen (!), een keuze die heel erg gebaseerd is op interesses en persoon, en wat je ermee wordt is een tweede.

Dus, klassiek is voor als je toch al veel klassieke gitaar speelt en interesse hebt in klassieke muziek en het beheersen van een stuk tot in perfectie. Lichte muziek /jazz is als je interesse hebt in lichte muziek/jazz en de theorie (vormleer, cadensen) die erachter zit zodat je kunt improviseren over een stuk. Als je je hart volgt kun je altijd wel iets worden wat je aanspreekt.

Plus, er zijn nog een aantal andere studies waarbij de nadruk niet ligt op het instrument. Denk aan compositiestudies of muziekwetenschappen. Er is meer dan alleen het conservatorium, ik weet niet of je daar al aan gedacht hebt.

Ik hoop dat je wat aan mijn mening hebt :)

guerno
10 april 2007, 18:53
hallo

bedankt voor de reacties. ik heb zeker al verder gekeken dan enkel conservatorium maar ik wil echt wel gitaar studeren. ik weet dit sinds ik m'n eerste muzieklessen kreeg bij wijze van spreken.

het is inderdaad waar dat je je hart moet volgen in je studiekeuze maar als ik moet gaan stempelen achteraf hoef je ook geen vijf jaar studeren. ik denk dat ik klassiek ga doen omdat ik veel meer vertrouwd ben met klassieke stukken, al speel ik zeker beide. ik speel evenzeer elektrisch als klassiek.

waar ik tussen twijfel is of je werk vind met een diploma van jazz en lichte muziek. de meeste academieleraars zijn klassiek geschoold of vergis ik me?

michiel

peter_heijnen
10 april 2007, 19:09
Hoi, ik ben meer dan 15 jaar geleden afgestudeerd en kan dus bogen op enige ervaring.

Klassiek = geen droog brood in te verdienen. Het enige dat je er in de praktijk mee kunt is les geven, maar de spoeling daarin lijkt mij steeds dunner te worden daar de meeste leerlingen elektrisch willen spelen lijkt me. Klassiek gitaar en elektrisch gitaar zijn twee totaal verschillende instrumenten.

Om in nederland op een muziekschool les te kunnen geven heb je een conservatoriumdiploma nodig. Dat diploma heb je niet nodig om op het conservatorium les te geven.

Een diploma opent geen enkele deur bij geen enkele band. Als je bandwerk wil gaan doen, is het beter een -praktijkgerichte- lichte muziekstudie te volgen en tijdens de studie zowel veel ervaring als contacten op te doen. Aan een klassieke studie heb je in dat geval niets.

Als je bang bent om te moeten gaan doppen, is dat al genoeg reden om geen muziekstudie te doen. Je moet alleen muziek gaan studeren als je dat 100% zeker weten wil.

guerno
10 april 2007, 19:14
hallo

en welk diploma heb jij? en vond je er gemakkelijk werk mee.

michiel

peter_heijnen
10 april 2007, 19:23
diploma lichte muziek, en ik heb er nog nooit werk mee gevonden. Ik weet ook eigenlijk niet waar dat vod ligt.

Al het werk dat ik ooit heb gedaan, heb ik gekregen door mond op mond reclame, goed gedrag, en vooral veel geluk.

guerno
10 april 2007, 20:45
ok, bedankt allesinds. of je nu klassiek doet of lichte muziek, volgens jou kom je toch aan optredens door mond aan mond reclame? dan doe ik liever klassieke muziek eigenlijk.

michiel

peter_heijnen
10 april 2007, 21:13
Onderschat niet de benodigde vaardigheden voor het spelen in een band. Maw, als je klassieke gitaar gaat studeren, zorg dan zeker ook dat je je elektrisch onderlegt. Met enkel een goede klassieke gitaartechniek, ga je het in geen enkele band redden.

thefox
10 april 2007, 23:15
Mij is altijd verteld dat een conservatorium vooral belangrijk/makkelijk is om je netwerk op te bouwen. Goed gitaar leren spelen heb je in principe geen conservatorium voor nodig... Correct me if I'm wrong :)

peter_heijnen
11 april 2007, 08:55
Goed gitaar leren spelen heb je in principe geen conservatorium voor nodig...
In principe niet, maar goed spelen staat dan ook helemaal niet gelijk aan het hebben van werk.

Als je later aan de slag wilt kunnen, moet je oftewel je eigen werk creeren, of zorgen dat je van belang bent/wordt voor een werkgever. In het geval van dat laatste heb je werkelijk helemaal niets aan een partij moeilijke licks en/of extraverte virtuositeit. Werk beter aan een goede feel, timing, groove, flexibiliteit en sound.

thefox
11 april 2007, 10:18
In principe niet, maar goed spelen staat dan ook helemaal niet gelijk aan het hebben van werk.

Als je later aan de slag wilt kunnen, moet je oftewel je eigen werk creeren, of zorgen dat je van belang bent/wordt voor een werkgever. In het geval van dat laatste heb je werkelijk helemaal niets aan een partij moeilijke licks en/of extraverte virtuositeit. Werk beter aan een goede feel, timing, groove, flexibiliteit en sound.
working on it :), maar helemaal mee eens! Laatst Arnold van Dongen zien spelen bij Ilse Delange. Die man speelt zo verschrikkelijk lekker, speelt geen bizarre dingen ofzo, maar doet precies wat hij moet doen. Lekkere groove, goede show, en ook zeker een mooi geluid!

guerno
11 april 2007, 10:54
hm, in het conservatorium leer je natuurlijk wel alles van theorie wat een héél grote meerwaarde is. ik heb ook de bedoeling er een netwerk op te bouwen natuurlijk, maar ik ben er zeker van dat ik dubbel zo goed speel als ik er buiten kom.
misschien is het inderdaad waar dat sommigen even goed zijn zonder conservatorium te hebben gedaan, maar in het conservatorium zal je bijna verplicht zijn 4-5 uren per dag te spelen, en zonder moet je zelf die discipline hebben zonder dat het iets opbrengt (examens, en meerdere uitvoeringen met het conservatorium).
ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die beter is zonder geschoold te zijn.

bedankt voor jullie antwoorden, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik neig klassiek gitaar te doen.

savecracker85
11 april 2007, 11:08
working on it :), maar helemaal mee eens! Laatst Arnold van Dongen zien spelen bij Ilse Delange. Die man speelt zo verschrikkelijk lekker, speelt geen bizarre dingen ofzo, maar doet precies wat hij moet doen. Lekkere groove, goede show, en ook zeker een mooi geluid!
Dat is juist wel weer virtuoos eigenlijk :)
Die dingen die hij doet lijken niet al te moeilijk, maar vergen heel wat skills..Ik heb een paar workshops van anton gehad..Wat me vooral opviel was dat alles wat hij speelde precies zo klinkt zoals het op een cd/studio opname zou klinken.. Verder kon hij ook best een virtuoos een stukje fusion weg spelen..
Hij heeft trouwens ook gewoon jazz/lichte muziek gedaan

-=JEROEN=-
11 april 2007, 11:47
waar ben je bang voor?

want wat je ook kiest, als die angst blijft of groeit, dan zal dat, waar je het meest bevreesd voor bent, toch wel uitkomen, je vraagt er immers zelf om

dus gooi die angst van je af, wordt je bewust van waar je bang voor bent, en vervang dat door vertrouwen


WISH - FEEL - THANK - TRUST

wish: doe een wens, wat wil je het allerliefst
feel: ervaar hoe het is om je wens uit te zien komen, beleef het alsof het al gebeurt is
thank: bedank voor alle wensen die voorheen al uit zijn gekomen, beleef ze nogmaals, herinner ze
trust: heb er vertrouwen in dat je wens uitkomt, net zoals al je vorige wensen uit zijn gekomen

Don Capo
11 april 2007, 11:50
waar ben je bang voor?

want wat je ook kiest, als die angst blijft of groeit, dan zal dat, waar je het meest bevreesd voor bent, toch wel uitkomen, je vraagt er immers zelf om

dus gooi die angst van je af, wordt je bewust van waar je bang voor bent, en vervang dat door vertrouwen


WISH - FEEL - THANK - TRUST

wish: doe een wens, wat wil je het allerliefst
feel: ervaar hoe het is om je wens uit te zien komen, beleef het alsof het al gebeurt is
thank: bedank voor alle wensen die voorheen al uit zijn gekomen, beleef ze nogmaals, herinner ze
trust: heb er vertrouwen in dat je wens uitkomt, net zoals al je vorige wensen uit zijn gekomen

Stuur dit door naar tien vrienden anders val je morgen in een ravijn!

thefox
11 april 2007, 12:44
Dat is juist wel weer virtuoos eigenlijk :)
Die dingen die hij doet lijken niet al te moeilijk, maar vergen heel wat skills..Ik heb een paar workshops van anton gehad..Wat me vooral opviel was dat alles wat hij speelde precies zo klinkt zoals het op een cd/studio opname zou klinken.. Verder kon hij ook best een virtuoos een stukje fusion weg spelen..
Hij heeft trouwens ook gewoon jazz/lichte muziek gedaan
Ik bedoelde meer te zeggen dat hij heel dienstbaar speelt, en precies doet wat hij moet doen. Dat is juist als een compliment bedoeld. Je hebt ook gitaristen die zichzelf willen/moeten bewijzen, en dan bij solo's zich gaan zitten uitsloven.

Jij hebt het geloof ik over Anton Goudsmit?, ik had het over Arnold van Dongen...

savecracker85
11 april 2007, 13:17
Ik bedoelde meer te zeggen dat hij heel dienstbaar speelt, en precies doet wat hij moet doen. Dat is juist als een compliment bedoeld. Je hebt ook gitaristen die zichzelf willen/moeten bewijzen, en dan bij solo's zich gaan zitten uitsloven.

Jij hebt het geloof ik over Anton Goudsmit?, ik had het over Arnold van Dongen...
mijn post was ook eigenlijk meer als aanvulling op de jouwe, geen kritiek :hippie:
En ik had het wel degelijk over Arnold van Dongen (ook al stond er Anton ;) , wat ook een te gekke gitarist is btw )..

peter_heijnen
11 april 2007, 15:04
hm, in het conservatorium leer je natuurlijk wel alles van theorie wat een héél grote meerwaarde is.
In mijn tijd was het verschil in theoretische kennis/vaardigheden tussen de klassieke- en lichte muziekafdelingen enorm. De lichte muziek studenten waren theoretisch veel en veel beter onderlegd. Dat komt doordat je in een lichte muziekstudie gaat leren spelen met die theorie in de praktijk. In de klassieke muziek kun je de theorie veel makkelijker als een bijkomstigheid zien, want alle noten staan toch al netjes op papier gerangschikt. In de lichte muziek mag je die noten veel meer zelf uitzoeken/bepalen.

peter_heijnen
11 april 2007, 15:14
Stuur dit door naar tien vrienden anders val je morgen in een ravijn!
Beetje flauw Don Capo, wat Jeroen schrijft klopt namelijk als de spreekwoordelijke bus.

Don Capo
11 april 2007, 15:22
Het is maar waar je in gelooft ;) mij schrikt dat soort motivatie technieken altijd erg af, maar als je er baat bij hebt, vooral gebruiken.

-=JEROEN=-
11 april 2007, 17:08
waarom schrikt dat je af?