PDA

View Full Version : Laney L5T



Einzeln
9 april 2007, 20:44
Heeft iemand deze op de messe gezien en gehoord?
single ended el84 ampje met G30-H heritage
http://www.laney.co.uk/images/products/zoom/l5t-112_3.png

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112

SimonS
10 april 2007, 14:36
prijzig (voor een Laney), ik zie dat hij voor 549 GBP (http://www.lifeismusic.co.uk/guitar/Laney-Lionheart-5W-1-x-12-2-Ch-4511.aspx)gaat.

waix
10 april 2007, 14:51
Voor dat geld kan je ook een vox ac30cc vinden....


Maar ziet er leuk uit die laney :)

a darker shade of grey
10 april 2007, 15:34
Is dat die nieuwe serie? Lionheart of zoiets?
Die zijn volledig handgemaakt, gesoldeerd, point-to-point handwired weet ik het allemaal, dus de prijs valt goed mee.
Voor een Marshall die zoiets heeft, betaal je al gauw 1500 euro.

Outrage
10 april 2007, 19:21
Het idee erachter is dat je met die versterker de zo karakterstiek ideale en veel gezochte gitaarsound eruit kan halen. Versterkers worden nu vaak niet meer zo luid gezet zodat je geen poweramp distortion meer verkrijgt. Als je naar het corpus van rock muziek luistert zijn een hoop van de verbazende geluiden een combinatie van pre- en poweramp distortion.

Maar kan iemand nu eens een geluidsvoorbeeld geven van zo'n droomsound? Ik wil zo graag eens weten hoe die klinkt. Ik vermoed dat ik daar een verkeerd idee van heb. Of is die sound moeilijk op te nemen? Luister ik bv. naar de oude Clapton (ttv Bluesbreakers etc.- en ik heb zo 't idee dat hij een van de gebruikers was van die magische vintageversterkers(toen gloeiend modern waarschijnlijk)) dan hoor ik daar maar een hele dunne gitaarsound (toch op de opnames die ik heb). Ik wil nu graag wel eens horen wat precies bedoeld wordt met dat super-geluid dat gitaristen proberen te bereiken.

ColourofFire
10 april 2007, 19:58
Het idee erachter is dat je met die versterker de zo karakterstiek ideale en veel gezochte gitaarsound eruit kan halen. Versterkers worden nu vaak niet meer zo luid gezet zodat je geen poweramp distortion meer verkrijgt. Als je naar het corpus van rock muziek luistert zijn een hoop van de verbazende geluiden een combinatie van pre- en poweramp distortion.

Maar kan iemand nu eens een geluidsvoorbeeld geven van zo'n droomsound? Ik wil zo graag eens weten hoe die klinkt. Ik vermoed dat ik daar een verkeerd idee van heb. Of is die sound moeilijk op te nemen? Luister ik bv. naar de oude Clapton (ttv Bluesbreakers etc.- en ik heb zo 't idee dat hij een van de gebruikers was van die magische vintageversterkers(toen gloeiend modern waarschijnlijk)) dan hoor ik daar maar een hele dunne gitaarsound (toch op de opnames die ik heb). Ik wil nu graag wel eens horen wat precies bedoeld wordt met dat super-geluid dat gitaristen proberen te bereiken.


K vind de meeste vintage tones ook een beetje zielig klinken. Jimmy Page albumgeluid vind k bijvoorbeeld ook maar een zielig hoopje ongeluk, live is dan iets beter, maar daar ben k ook niet kapot van. Volgens mij is het meer een soort begrip geworden vanuit een nostalgie naar de 60's en 70's.

peter_heijnen
10 april 2007, 21:21
De eerste Van Halen is nog steeds onovertroffen.

En wat te zeggen van Rush, Gary Moore, Journey, Pink Floyd, deep Purple, en ga zo nog maar even door.....

Allemaal ouwe meuk die nog steeds fantastisch klinkt.

Outrage
10 april 2007, 21:53
De eerste Van Halen is nog steeds onovertroffen.

En wat te zeggen van Rush, Gary Moore, Journey, Pink Floyd, deep Purple, en ga zo nog maar even door.....

Allemaal ouwe meuk die nog steeds fantastisch klinkt.


Ok, ok. Maar is Van Halen die vintage sound, die poweramp distortion? Staat van Halen al (elektro-technisch gezien) niet een stapje verder?

peter_heijnen
11 april 2007, 09:05
Ok, ok. Maar is Van Halen die vintage sound, die poweramp distortion? Staat van Halen al (elektro-technisch gezien) niet een stapje verder?
VH1 is zeker een vintage sound. De stappen verder sindsdien worden door velen als pure achteruitgang gezien. De sound van VH1 is ook volgens mij nog steeds onovertroffen.

Maar ik ben even benieuwd, kun je wat sounds noemen die jij helemaal te gek vind?

Outrage
11 april 2007, 09:07
VH1 is zeker een vintage sound. De stappen verder sindsdien worden door velen als pure achteruitgang gezien. De sound van VH1 is ook volgens mij nog steeds onovertroffen.

Maar ik ben even benieuwd, kun je wat sounds noemen die jij helemaal te gek vind?

Dat is net het probleem. Ik heb er wel zo een paar, maar ik vind er steeds iets in terug dat ik dan minder vindt. Waarschijnlijk heb ik een soort ultieme sound in mijn gedachten, die je niet kunt bereiken.

peter_heijnen
11 april 2007, 09:10
Dat is net het probleem. Ik heb er wel zo een paar, maar ik vind er steeds iets in terug dat ik dan minder vindt. Waarschijnlijk heb ik een soort ultieme sound in mijn gedachten, die je niet kunt bereiken.
Noem anders even een of meerdere van je meest favoriete sounds, die dus het minst "minder worden", en geef er anders ook even bij aan wat je er minder aan vindt.

guitarguru
11 april 2007, 16:43
Die Laney straalt wel een en al karakter en klasse uit hoor! Ben bang dat hij geweldig zal klinken, alleen weer te weinig headroom voor in een band te spelen. Voor thuis en in de studio natuurlijk perfect.
Heb zelf een Epiphone Valve Jr. Klinkt thuis super, maar met de band moet ie te hard en wordt het erg modderig en niet strak. Heel jammer, maar dus een nadeel van zo'n single ended ampje. Je moet ook niet te veel willen van zo'n apparaat.

ateng
11 april 2007, 21:55
Het idee erachter is dat je met die versterker de zo karakterstiek ideale en veel gezochte gitaarsound eruit kan halen. Versterkers worden nu vaak niet meer zo luid gezet zodat je geen poweramp distortion meer verkrijgt. Als je naar het corpus van rock muziek luistert zijn een hoop van de verbazende geluiden een combinatie van pre- en poweramp distortion.

Maar kan iemand nu eens een geluidsvoorbeeld geven van zo'n droomsound? Ik wil zo graag eens weten hoe die klinkt. Ik vermoed dat ik daar een verkeerd idee van heb. Of is die sound moeilijk op te nemen? Luister ik bv. naar de oude Clapton (ttv Bluesbreakers etc.- en ik heb zo 't idee dat hij een van de gebruikers was van die magische vintageversterkers(toen gloeiend modern waarschijnlijk)) dan hoor ik daar maar een hele dunne gitaarsound (toch op de opnames die ik heb). Ik wil nu graag wel eens horen wat precies bedoeld wordt met dat super-geluid dat gitaristen proberen te bereiken.
Clapton in de tijd van The Bluesbreakers dunne sound?!
Dat vind ik nou een lekkere vintage sound, mede door zijn Les Paul.

Maar er is volgens mij geen droomsound omdat sound zo persoonlijk is en afhankelijk van de stijl waarvoor je je sound gebruikt.
Van Halen had inderdaad in het begin een vette sound maar voor mij niet bruikbaar in de top40 want dan vind ik Landau, Pierce en Arnold van Dongen weer mijn voorbeeld.
Voor alleen maar rock zou ik dan wel Van Halen sound willen.

AutoStatic
11 april 2007, 21:59
Heeft iemand deze op de messe gezien en gehoord?
single ended el84 ampje met G30-H heritage.

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112

Dacht van, laat ik Nico eens quoten, misschien krijgt ie dan nog wat info over deze versterker ipv een discussie over droomsounds ;)

Einzeln
12 april 2007, 09:09
Dacht van, laat ik Nico eens quoten, misschien krijgt ie dan nog wat info over deze versterker ipv een discussie over droomsounds ;)
Fijn! Je schrijft me de woorden uit mijn mond.

Outrage
12 april 2007, 11:26
Ja sorry dat ik je topic een beetje verpest heb, ik zal het pm afwerken met Peter. Ik ben trouwens zeer te spreken over Laney! Ik heb zelf een laney Gh50. Maar die nieuwe amps ben ik nog niet tegengekomen in de winkel. Ik ben er zelf ook behoorlijk benieuwd naar. Op de site van Laney staan er geen soundsamples van, terwijl er van de andere versterkers wel staan. Dat vind ik dan een beetje vreemd, maar kom.

Pilitev
21 juni 2007, 14:47
Dit lijkt me ook wel een interessant ampje, ben al een tijdje op zoek naar de perfecte buizensound voor gewoon thuis. Heb al wel een valve junior, das opzich een leuk ding maar gaat toch ook wel erg hard voor thuis (volume staat meestal op 9u). Nu zit ik me dus af te vragen of ik met deze Lionheart wel een mooie crunch tevoorschijn kan toveren tegen een acceptabel volume. Bovendien zitten er erg veel mogelijkheden op en heeft deze als een van de weinige 5 watt amps een 12" speaker. Enige nadeel is de prijs, zo'n 899 euros.

Andere optie is de JSX mini colossal. http://www.peavey.com/products/browse.cfm/action/detail/item/116592/number/00590670/cat/61/begin/1/JSX%AE+Mini+Colossal.cfm. Hier zit dus i.t.t. de power amp volume van de lionheart een ingebouwde attenuator in waarmee je naar b.v. 0.5 watt kan afstellen, wel handig voor thuis. Verder zit hier een 8" speakertje in. Optische tremolo is ook ingebouwd, maar had liever een reverb gehad, maarja aangezien er toch een effectsloop op zit is dat niet zo'n probleem. Prijs is een stuk beter, ongeveer 550 euro.

De soundssamples op de Laney site vind ik heel erg mooi, vooral de lead sound van sample 3. http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112. Satriani heeft met de Mini Colossal een soort van promotie filmpje opgenomen, denk met de XLR output: http://www.youtube.com/watch?v=tPPCZi2osK4. Maar de vraag is dus met welk ampje ik beter uit ben voor thuis, beste geluid tegen een redelijk volume. De looks van de Laney vind ik iig stukken mooier, maar dat is van ondergeschikt belang. Is er al iemand die een van beide amps heeft getest?

Einzeln
21 juni 2007, 20:03
Dit lijkt me ook wel een interessant ampje, ben al een tijdje op zoek naar de perfecte buizensound voor gewoon thuis. Heb al wel een valve junior, das opzich een leuk ding maar gaat toch ook wel erg hard voor thuis (volume staat meestal op 9u). Nu zit ik me dus af te vragen of ik met deze Lionheart wel een mooie crunch tevoorschijn kan toveren tegen een acceptabel volume. Bovendien zitten er erg veel mogelijkheden op en heeft deze als een van de weinige 5 watt amps een 12" speaker. Enige nadeel is de prijs, zo'n 899 euros.

Andere optie is de JSX mini colossal. http://www.peavey.com/products/browse.cfm/action/detail/item/116592/number/00590670/cat/61/begin/1/JSX%AE+Mini+Colossal.cfm. Hier zit dus i.t.t. de power amp volume van de lionheart een ingebouwde attenuator in waarmee je naar b.v. 0.5 watt kan afstellen, wel handig voor thuis. Verder zit hier een 8" speakertje in. Optische tremolo is ook ingebouwd, maar had liever een reverb gehad, maarja aangezien er toch een effectsloop op zit is dat niet zo'n probleem. Prijs is een stuk beter, ongeveer 550 euro.

De soundssamples op de Laney site vind ik heel erg mooi, vooral de lead sound van sample 3. http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112. Satriani heeft met de Mini Colossal een soort van promotie filmpje opgenomen, denk met de XLR output: http://www.youtube.com/watch?v=tPPCZi2osK4. Maar de vraag is dus met welk ampje ik beter uit ben voor thuis, beste geluid tegen een redelijk volume. De looks van de Laney vind ik iig stukken mooier, maar dat is van ondergeschikt belang. Is er al iemand die een van beide amps heeft getest?

Ik vind de soundfiles prachtig.

peter_heijnen
21 juni 2007, 20:28
Ik vind de sounds ook prachtig.

Maar ik vind jammer dat ze voor de 20 watt top en 4x10 combo precies de zelfde files lijken te gebruiken.