PDA

View Full Version : les heeft het nut ?



Strangegun
9 april 2007, 19:54
IK zit nu een half jaar op les en vraag me echt af of het wel nut heeft ik speel met tegen zin al de akkoorden en de muziek rock muziek staad me niet (bedoel ik dus die hele oude liedjes zo als de monkeyz) aan thuis oefenen ik veel maar bijna nooit wat ik moet oefenen.
Ik vraag me dan ook echt af of het zin heeft om door te gaan met les als ik later toch in de richting van de metal ga. (dus volgens mij geen akkoorden hoef te kennen) enige waar ik het nut van in zie is noten lezen.

dus kan iemand mij vertellen waarom mijn leraar akkoorden zo belangrijk vind ? en waarom ik ze moet kennen want het wil gewoon niet.

Spitfire
9 april 2007, 20:21
IK zit nu een half jaar op les en vraag me echt af of het wel nut heeft ik speel met tegen zin al de akkoorden en de muziek rock muziek staad me niet (bedoel ik dus die hele oude liedjes zo als de monkeyz) aan thuis oefenen ik veel maar bijna nooit wat ik moet oefenen.
Ik vraag me dan ook echt af of het zin heeft om door te gaan met les als ik later toch in de richting van de metal ga. (dus volgens mij geen akkoorden hoef te kennen) enige waar ik het nut van in zie is noten lezen.

dus kan iemand mij vertellen waarom mijn leraar akkoorden zo belangrijk vind ? en waarom ik ze moet kennen want het wil gewoon niet.

Als je tegen je zin op les zit is het dus al helemaal fout. Maar kun je niet overleggen met je leraar dat je iets speelt wat je zelf mooi vind? Misschien kun je dan een soort middenweg vinden tussen spelen en theorie.

Bij mij op les krijg ik altijd een beetje theorie, verder wat oefeningen (licks en riffs enzo) en 1 of 2 nummers die ik moet oefenen voor de volgende keer (die ik meestal zelf kies).

NanneennaN
9 april 2007, 20:21
Hey, Ik heb zelf nooit les gehad, speel wel in een metalband, te beluisteren op www.numberonemusic.com/docile

Wat het voordeel aan les is is techniek, zodra je een uurtje of 4 oefent met je band wil je dingen als kramp en pijntjes toch wel zo veel mogelijk voorkomen.

Daarnaast als je bepaalde moeilijke accoorden na elkaar wilt pakken, maar je hebt ze nooit juist leren pakken kun je nog wel eens in de knoop raken met je vingers.

Ik gebruik in de metal echt wel accoorden, veel juist. en dingen als solo's moet ik over het algemeen jammergenoeg aan de andere gitarist overlaten. waarom? Omdat ik dacht dat ik het mezelf wel allemaal aan kon leren, dus dingen als toonladders die ik veel te saai vond heb ik maar achterwege gelaten.

Je kunt je zelf veel leren, maar van een ander altijd meer;)

Strangegun
16 april 2007, 17:21
Nou ik ben van plan om te zeggen dat ik er na dit seizoen tot 14 mei mee stop. Omdat ik mezelf niet kan overhalen om liedjes te spelen die ik helemaal niet leuk vind. en ik denk dat ik me zelf genoeg kan leren ik speel best veel op een dag maar ik heb deze 2 weken nog niet is in dat boek gekeken.... dus heeft het weinig zin en moet mijn leraar dus weer teleur stellen :( terijl ik wel heel graag gitaar speel.


Dus kan iemand mij zeggen hoe ik dit het beste moet aanpakken.

jasper159
16 april 2007, 17:45
Kan je hem niet gewoon vragen voor andere nummers ofzo?

Strangegun
16 april 2007, 17:54
Kan je hem niet gewoon vragen voor andere nummers ofzo?

Zal die dat doen denk je ?? want dan is het niet meer via het boekje

jasper159
16 april 2007, 18:06
Tuurlijk, hij wordt ervoor betaald!

eddyvanbuiten
16 april 2007, 18:27
zonder theoriekennis vd muziek zul je ook nooit een goede metalgitarist worden. leer eerst maar een jaar of wat noten lezen en kinderliedjes spelen, en ga daarna pas bezig met accoordenschema's, toonladders en aanslagtechnieken.
succes



IK zit nu een half jaar op les en vraag me echt af of het wel nut heeft ik speel met tegen zin al de akkoorden en de muziek rock muziek staad me niet (bedoel ik dus die hele oude liedjes zo als de monkeyz) aan thuis oefenen ik veel maar bijna nooit wat ik moet oefenen.
Ik vraag me dan ook echt af of het zin heeft om door te gaan met les als ik later toch in de richting van de metal ga. (dus volgens mij geen akkoorden hoef te kennen) enige waar ik het nut van in zie is noten lezen.

dus kan iemand mij vertellen waarom mijn leraar akkoorden zo belangrijk vind ? en waarom ik ze moet kennen want het wil gewoon niet.

Pais
16 april 2007, 19:13
Dus kan iemand mij zeggen hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde nu. Van de leraar waar ik bij ben begonnen heb ik enorm veel geleerd en ik vind mn lessen altijd erg leuk, alleen al omdat het een toffe gast is. Maar nu ik intresse begin te krijgen in een specifieke muziekstijl, en nu ook van een andere leraar les krijg die daar les in geeft, ben ik heel erg gedemotiveerd bij mn eerste leraar.
Ik vind het klote om de lessen op te zeggen. Maar eigenlijk begrijpt elke leraar dat soms leerlingen zich zo ontwikkelen, dat ze meer baat hebben bij een andere leraar. Ik zal het wel missen in ieder geval.

Strangegun
16 april 2007, 19:34
Heb het erover gehad met hem :)
En hij vroeg van wat heb je allemaal gedaan dan ik zei enter the sandman maar toen kwam ik er toch achter dat ik het helemaal verkeerd deet. Maar volgende week moet ik zeggen hoe ik het dan wel wil. En ik denk dat ik er gewoon helemaal voor ga want daar heb je later alleen maar profijt van :)
dus gewoon uit het boek en dan soms een liedje wat ik leuk vind er tussen doen.

dr.distortion
16 april 2007, 22:45
Drie jaar geleden heb ik de gitaar weer opgepakt, na 8 jaar (dieptepunt) deze aan de wilgen laten hangen. Ik heb toen weer les genomen, bij het eerste telefonisch contact vroeg die leraar me welke stijl ik wilde leren spelen. En zo gezegd zo gedaan, in eerste instantie, tijdens mijn eerste les moest ik even laten zien wat ik al kon...qua akkoorden, toonladders etc. Toen begon hij gelijk enter sandman te spelen, en gaf me de tabs mee. (noten lezen op gitaar is me nooit gelukt, heb er ook geen behoefte aan omdat er tabs bestaan:) ) Twee weken later speelde ik het nummer, niet de solo, maar wel het rythmische gedeelte, waarna sad but true en master of puppets volgden. Conclusie: omdat ik huiswerk kreeg wat me heel erg boeide (Metallica en metal / (hard)rock in het algemeen) speelde ik dagelijks meerdere uren per dag. Veel is dus van de manier van aanpak en dus van je leraar afhankelijk. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik Jan Smit of Frans Bauer zou moeten leren....maar dat geldt dan voor mij haha.

Simon Says
18 april 2007, 21:16
Maar wat wel heel belangrijk is is de houding van je handen zodat je steeds sneller leert spelen . de acc. enzo horen er gewoon bij . wel zou ik net als de ander adviezen eerst eens even met de leraar kijken waar hij naartoe wil met zijn les en wat jij wilt . als dit matched zit je goed. anders moet je uitkijken naar een andere leraar. de basis hoort erbij maar in guns en roses zit ook een Am ik probeer maar te zeggen het hoeft niet allemaal suf te zijn.


:metal: Simon Says

barbarozzie
25 april 2007, 11:43
Ik heb een hele leuke gitaarlerares. Zij vroeg me wat voor muziek ik leuk vond en zij kwam met leuke ideeen en ik kwam met mijn favoriete liedjes aanzetten.
Ik verheug me er iedere keer weer op om les te krijgen van haar, want ik merk gewoon dat ik na iedere les weer beter wordt.

Ik heb drie leraren gehad en bij deze voelde ik me meteen op mijn gemak en heb het gevoel dat zij het helemaal snapt.
De andere leraar was teveel met noten bezig, vond ik erg saai..alleen maar uitleggen over die noten en nog geen snaar zowat aangeraakt.
De ander was teveel met zijn eigen genre bezig. Ik heb 4 maanden lang de begeleiding van de blues moeten spelen terwijl hij uit zijn dak ging met solo's spelen.
In het begin was het leuk, maar daarna had ik het gevoel dat ik niks anders meer deed.
Dus het hangt ook van de leraar/lerares af. :gitarist:

Wickerman
25 april 2007, 19:51
Nu kan je nummers spelen, maar snap je ook WAT je juist speelt qua noten, nootgraden of -afstanden ?

happynjitram
25 april 2007, 22:10
Mijn leraar is echt meesterlijk, de allereerste keer dat ik binnen kwam lopen was het eerste wat hij zei: VET, JE HEBT EEN MANOWAR TSHIRT AAN!!! dus dat is helemaal goed gekomen haha

Jyuuga
26 april 2007, 00:11
Ik heb ook een hele aardige leraar, hij zegt gewoon: wat wil je leren, en dan leert hij het aan me. En hij doet het ook niet via het boekje ofzo denk ik want ik hoef niet persé noten te leren e.d. Ik vind het ook wel jammer dat ik maar 20min per week heb, want ik heb (ook) echt het gevoel dat ik nadat ik iets heb geleerd er beter van word. Ik vooral in de stijl van Guns N' Roses, en toen had hij me een humbucker aangeraden, dat zou hij dan zelf erinzetten voor noppes. Das wel chill.

betancore
26 april 2007, 09:28
Hallo,

je maakt toch een beetje een denkfout als je denkt dat je bij metal geen akkoorden hoeft te spelen. De akkoorden die bij metal veel gebruikt worden zijn de zogenaamde powerchords. Alhoewel veel metalbands hier juist express vanaf wijken. De reden waarom jouw leraar je akkoorden leert is omdat je moet leren om de grepen over te pakken. Die techniek heb je nodig om je instrument te beheersen. Wanneer je metal wil spelen moet je toch ook echt akkoorden kunnen spelen. In principe zijn de akkoorden de basis van het gitaarspelen. Later kun je je wat meer gaan richten op soleren, waar je ook weer akkoorden voor moet kennen om te weten welke tonen je mag spelen en welke niet.
Wat noten lezen betreft. Dat heb je alleen nodig wanneer je klassiek gitaar wilt spelen of als studio/sessie muzikant aan de slag wilt gaan. Ik speel al 20 jaar in bands, heb al veel cd's opgenomen en ik heb het noten lezen nog nooit nodig gehad.
Ik kan me wel goed voorstellen dat je geen nummers van the monkeys wilt spelen. Misschien kun je vragen of je een keer een nummer wat je leuk vindt mee naar de les mag nemen. Misschien kan jouw leraar het voor je uitzoeken. Van welke metal hou je eigenlijk?
Wel is het zo dat als je niet met plezier speelt je gewoon moet stoppen met gitaarspelen. Dan kun je beter iets anders gaan doen.

Succes!!

Simon Says
26 april 2007, 15:27
Af en toe lees ik hier een berichtje van grafieken en statieken van ladders en nummers en al wat meer voor theoretisch gezeik. Waar het om gaat is dat de een kiest voor theorie en de ander wil gewoon een cd opzetten en de klanken na spelen van dat nummer en ofdat het een penthatonische ladder is of iets anders maakt niet uit want hij / zij speelt dat ene nummer met alles erop en eraan .. 84% van de blues gitaristen weten niks van ladders en acc. Ze spelen gewoon muziek.. in de oude blues tijd konden deze mensen niet eens lezen laat staan noten leren .. Nu zijn we een 100 jaar later en nu gaan wij onze leerlingen vertellen dat e wel de ladders uitgekauwd moeten weten anders kan je geen blues spelen Zoals deze grote namen.. Zoals we nu wl weten weet BB king niks over acc en ladders.. Alles geleerd op gevoel.. Nou en dat is geen kleine jongen geworden .. Theorie is leuk voor de gene die geintreseerd is hierin .. maar om muziek te maken is het bull shit ..

:metal: Simon Says

Guitarmania
9 juni 2007, 16:01
JA! Het heeft nut!

Altijd les nemen: iedereen heeft een mentorman nodig. Aan de stelling van Pythagoras was je ook nooit gekomen zonder wiskundeleraar. Dan had je nu nog je hoofd gebroken over driehoeksverhoudingen.

Mensen die zeggen dat les hebben geen nut heeft, zijn ofwel razend intelligent (en die mensen bestaan niet), ofwel heel erg lui (en daar zijn er een hoop van).

Heel simpel: als je wilt leren, leer je van een leraar.

Verder heb ik er niks over te zeggen. Je merkt het als je je leraar spreekt. Zo'n leraar zorgt er iig al voor dat je je spieren niet verkloot door spanningen etc.. En bovendien haalt ie je in een muzikale wereld, raad je CD's aan, geeft je bladmuziek, geeft voorbeelden en is een waanzinnige gitarist in je directe omgeving.

Dat is autodidactisch niet in te halen.

Roebbeke
9 juni 2007, 19:08
Als je leraar je alleen stomme liedjes enzo leert en je de liedjes die jij leuk vind niet wil leren (zelfs nadat je het hebt gevraagd) zou ik een andere leraar zoeken, ook al omdat je niet graag naar de les gaat.

Ik ga graag naar de les omdat mijn leraar me de liedjes leert die ik zelf wil, met af en toe wat theorie tussendoor (wel eerst akkoorden geleerd). Toen ik op mezelf leerde /probeerde te leren was ik niet gemotiveerd, vond ik gitaarspelen niet echt fijn.

Hoe fijn je gitaarspelen vind hangt dus ook af van de leraar, les heeft dus nut.

rjong999
10 juni 2007, 11:12
Als leraar moet je altijd een balans zoeken tussen leren en spelen: zonder motivatie ook geen resultaat, dat leer je al heel vroeg in de didactiek. maar daar heb je als leerling zelf ook een verantwoordelijkheid: je moet aangeven wat je leuk vindt en wat niet. Er is niks zo frustrerend als een leerling die er zomaar ineens mee stopt omdat ´ie het lesmateriaal niet leuk vindt maar daar nooit iets over gezegd heeft.

EuroCinema
10 juni 2007, 21:13
Redenen voor les/theorie: het is belangrijk dat je met andere muzikanten kan communiceren. Een toetsenist weet echt niet wat jij bedoelt met "derde snaar, zesde vakje en dan een paardensprong naar links". Of wat dacht je van jamsessies en audities? "Zet jij even een 6/8 blues in Bes in"...

Pais
11 juni 2007, 15:27
"derde snaar, zesde vakje en dan een paardensprong naar links".
:seriousf:

Kim Wilson
11 juni 2007, 15:40
... Een toetsenist weet echt niet wat jij bedoelt met "derde snaar, zesde vakje en dan een paardensprong naar links". Of wat dacht je van jamsessies en audities? "Zet jij even een 6/8 blues in Bes in"...
Laat onze toetsenist het maar niet horen. :sssh:

Ludo43
20 juli 2007, 10:33
Gitaar leren spelen gaat altijd in stappen. Lopen doe je ook niet zonder eerst te leren gaan. Iedereen kan na enkele uurtjes een simpel liedje tokkelen op een gitaar, maar daarom speel je nog geen gitaar. Het belangrijkste item wat je in je hoofd moet houden is dat je eerst langzaam begint te spelen Hierdoor leer je de juiste houding, vingerzetting, techniek, ... veel vlugger. Snel spelen komt wel hoor. Geduld en volharding is een grote deugd bij gitaarleren. Zonder akkoorden speel je geen goede gitaar, ik zou trouwens niet weten hoe het zonder kan. Elk lied wat ooit gemaakt is zit vol met akkoorden.
Tip voor Strangegun en anderen, luister eens naar de raad van de volgende kerel (link), Dit is een gast die bij de beste spelers ter wereld hoort en heeft goede raad voor alle beginners.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-5049099458753424312&q=Tommy+Emmanuel+guitars&total=1420&start=20&num=10&so=0&type=search&plindex=4

Voor hen die denken dat rock niet klinkt op klassieke gitaar luister maar eens naar het volgende:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2246852135843298436&q=Tommy+Emmanuel

Pais
20 juli 2007, 15:04
Voor hen die denken dat rock niet klinkt op klassieke gitaar luister maar eens naar het volgende:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2246852135843298436&q=Tommy+Emmanuel

Klassieke gitaar? :o

q-elvis-p
20 juli 2007, 15:08
les behouden en zeggen dat je andere muziek wilt spelen... tabs etc downloaden...

knallen met die handel... an als die leraar geen metal aan jou wilt leren...
zoek je toch een ander! succes

q-elvis-p
20 juli 2007, 15:09
:seriousf:

schaakmat?

Djankie
21 juli 2007, 11:05
ik zeg een ding:

jimi hendrix!! je weet zelf!! (ook geen les gehad)

Pais
21 juli 2007, 12:02
schaakmat?
Nee ik ben alleen een beetje geschrokken

Strangegun
21 juli 2007, 16:50
Ik heb er de hele vakantie al over na gedacht, en heb de laatst maand gitaar les met moeite doorstaan omdat ik gewoon niet in dat boekje speel, en ja we hebben het hier overgehad, we doen nu gewoon een stuk uit het boekje en dan weer een tab die ik leuk vind bijvoorbeeld. Ik oefen thuis veel maar eigenlijk bijna nooit uit dat boekje dus kom ik op de gitaar les en dan zie ik de bui al hangen, mijn leraar denkt dan dat ik weer helemaal niks gedaan heb. En er zijn der genoeg die zonder les gitaar spelen en Ik denk dat ik dit ook maar ga doen want 1 jaar les is toch eve goed wel mooi mee genomen ?

Maar ik weet het nog niet zeker,

q-elvis-p
21 juli 2007, 17:24
dat is waar maar met gitaarles leer je bepaalde technieken die het gitaarspelen makkelijker maken...

neem gewoon wat muziek mee die je leuk vindt en vraag hoe je dat moet spelen...

en de meeste nummers worden een stuk leuker als je ze zelf kan spelen!!!

over dat boekje? probleem voorleggen aan je leraar... als je het niet leuk vindt of anders wil moet je dat zeggen anders veranderd er ook niks!

Pais
21 juli 2007, 18:56
Misschien is het al gevraagd maar: Kun je geen andere leraar benaderen?
Een leraar treffen waar je helemaal gelukkig mee bent is niet zo makkelijk hoor. Soms werkt het gewoon niet. Indien je studeerd/gestudeerd hebt, herken je niet uit je studie dat sommige docenten geen aansluiting hebben op jou beleefwereld of leerproces? Dan hoeft het geen slechte docent te zijn, maar gewoon iemand die je niet goed kan helpen bij het berijken van jou doelen in je studie.
Je kunt natuurlijk altijd hier en daar vrijblijvend proeflessen volgen om te kijken of je een leraar treft waarbij je de indruk krijgt dat je iemand gevonden hebt die een positieve invloed heeft op jou spelen en je motivatie.

rjong999
22 juli 2007, 14:02
Ik denk ook dat niet alles wat je doet ook 'leuk' hoeft te zijn, en dat sommige dingen die je oefent vooral bevredigender zijn als het oefenen ervoor erg kut was.

Naar aanleiding van wat hierboven allemaal gepost is ben ik na lang twijfelen deze week voor het eerst op gitaarles gegaan. Ik speel inmiddels zo´n 40 jaar en kan het voor mijn gevoel best aardig, maar het kan altijd beter, en het help toch ook om het er gewoon eens met iemand anders over te hebben. Mijn leraar is een heel ervaren pief, die ook snel in kon schatten waar ik ongeveer zit en wat ik ongeveer nodig heb om te kunnen bereiken wat ik wil.

Ik denk dat ik gisteren in een half uur meer geleerd heb dan in de 5 jaar ervoor, wat ik vooral geweldig vind is dat ik niet alleen te horen krijg wat ik beter kan doen, maar ook waarom dat beter is, in zaken als aanslagtechniek, benadering van toonladders, aanpak van solo´s enzo. Dus als je mij nu vrag: 'les, heeft het nut?' dan zeg ik: beste 14 euro die ik sinds maanden uitgegeven heb.

NB de oefeningen die ik deze week moet doen zijn volslagen kut: ik moet alles 100% alternating spelen en mag dus niks economics doen, moet mijn gitaar op mijn rechter knie leggen (ik speel van huis uit klassiek en ben dus linkerknie gewend) en moet geestdodende schemaatjes 1-3-5-2-4-6-3-5-7-4-6-8 over alle toonladders spelen, en dan ook nog zo langzaam dat je er bijna bij in slaap valt. Spartaans, allemaal.

Plantje
27 juli 2007, 15:48
Strangegun, je begon dit topic. Eerlijk gezegd komt het me een beetje over alsof je eigenlijk al een tijdje geleden besloten hebt geen les meer te willen en er hier wat bevestiging voor zoekt.

Ik denk dat er voor beide zaken wel wat te zeggen is. Ik moet zeggen, dat ik zelf ook overweeg weer lessen te nemen. Maar dan wil ik daarbij vooraf aan de leraar/lerares (ook geen problemen mee ;)) aangeven wat ik verwacht te leren. Als zo iemand besluit dat ik dan die en die bagage eerst op moet bouwen: prima! Zij hebben er meestal toch wel verstand van (daar betaal je ze tenslotte voor :))

Overigens ben ik ook van mening, dat het voor metal ook enorm van belang is akkoorden te kunnen spelen. Ik weet nog, dat ik ooit tijdens een les Seek & destroy van Metallica geleerd kreeg. Niet dat ik dat toen leuk vond (nu ben ik wijzer geworden en weet ik het wel te waarderen), maar dat kregen we omdat iemand anders bij de les dat graag wilde spelen. We kregen toen ook uitgelegd wat de achtergrond van de techniek van Kirk Hammett was. Very interesting!

Eerder zag ik al, dat iemand vroeg wat voor metal je dan leuk vindt. Dat vraag ik me ook nog af. Ik denk namelijk, dat een beetje gitaarleraar op basis van enkele metalbands heel veel theorie en technieken kan behandelen en aanleren met enkel het behandelen van nummers van die bands. Zodoende zou je samen met je leraar af kunnen zien van het boekje (zodat je je ook niet vervelend hoeft te voelen dat je weer niets uit het boekje hebt gedaan), maar toch alles behandelen wat in het boekje staat.

Plantje
31 juli 2007, 08:03
Wow! Wat een verhaal! :)

Vaker heb ik een discussie gehad met mensen over het al dan niet commercieel worden. Maar wat is er nou erg aan, dat nóg meer mensen je muziek mooi vinden? (Zij het wat minder betrokken misschien.)

Dan kom je ook nog op het "doel" van muziek. Lijkt me inderdaad, dat je muziek maken voor jezelf moet doen. Ook het naspelen van iemand die zijn ziel en zaligheid ergens in gelegd heeft kun je voor jezelf doen. Zelf kun je zelfs je gevoel kwijt in het naspelen van iemand anders.
Maar volgens mij is het doel helemaal niet "je gevoelens uiten" of "je ideeën overbrengen op andere mensen". Volgens mij is het gewoon: lekker met muziek bezig zijn en leuke deuntjes op de wereld zetten. Dat kún je vervolgens gebruiken om een boodschap uit te dragen. (Maar het hoeft niet)

Als ik dan luister naar Children Of Bodom terwijl ik lekker over de autoweg cross denk ik niet alleen "Die vent speelt lekker en dat wil ik ook wel zo kunnen". Maar ik denk vooral:"Dit klinkt lekker!" Ik neurie wat mee en geniet er van. Zal me verder worst wezen of het commercieel is en hoeveel CD's meer of minder ze verkopen en hoeveel geld ze er mee binnen halen. Ik ben blij, dat ik er een CD'tje van heb kunnen kopen en dat ik ze op Graspop hun werk kan zien vertonen (wat ze overigens super strak deden!)

Terug naar: les, heeft het nut? Strangegun, ik ben nog steeds benieuwd naar het soort muziek dat je graag zou willen spelen. ;)

rjong999
31 juli 2007, 08:49
+1 voor Plantje! Je kunt je van alles wel afvragen wat het doel is. Misschien is mijn muziek wel doelloos, ik slaap er geen nacht minder om hoor.

Pais
31 juli 2007, 23:17
Ik vind als echte muzikant moet het niet de bedoeling zijn om beroemd te worden, maar moet jij je gevoelens uiten in je muziek. Als je een echt muzikant bent doe je het om jou muziek, jou gevoelens te mogen delen met de rest, en niet om het geld en de beroemdheid. Want als je dat wilt moet je commercieel gaan, en daar ben ik al helemaal tegen


Er hangt een beetje een teboe op vraaggestuurd muziekmaken he? Vreemd, want bij andere kunstzinnige beroepen is het heel normaal - een schilder bijvoorbeeld, die een schilderij op bestelling maakt.

Een vraagje: Hoe defineer je "commercieel"? Na aanleiding van je verhaal heb ik het idee dat je niet echt het idee hebt wat nou werkelijk commerciele muziek is.

Wanneer je hard werkt, de juiste omstandigheden hebt en een portie potentieel hebt, hebben muzikanten de kans om van muziek hun beroep te maken. Wat is er mis mee om 'het om het geld te doen'. Het is immers hun beroep.

yanto
1 augustus 2007, 00:32
Er hangt een beetje een teboe op vraaggestuurd muziekmaken he? Vreemd, want bij andere kunstzinnige beroepen is het heel normaal - een schilder bijvoorbeeld, die een schilderij op bestelling maakt.

Een vraagje: Hoe defineer je "commercieel"? Na aanleiding van je verhaal heb ik het idee dat je niet echt het idee hebt wat nou werkelijk commerciele muziek is.

Wanneer je hard werkt, de juiste omstandigheden hebt en een portie potentieel hebt, hebben muzikanten de kans om van muziek hun beroep te maken. Wat is er mis mee om 'het om het geld te doen'. Het is immers hun beroep.

Volgens mij is het helemaal niet zo zwart wit in de kunstwereld. Een autonoom kunstenaar werkt ook vanuit zijn eigen emotie. En de echte diehards willen ook niets weten van commercie net zoals in de muziek.
Kunst draait om creativiteit en het vanuit jezelf artistiek verantwoord bezig zijn. Wil je van kunst kunnen leven dan moet je echter dingen in opdracht gaan maken, tenzij je zo bekend bent dat je van je eigen creaties kan leven.
Dit geld voor alle kunstvormen, in muziek kun je denken aan het maken van jingles, commercials of filmmuziek. Of spelen in een schnabbelband.
Als je je zo als kunstenaar kan onderhouden en daarnaast je eigen ding kan doen, waarom niet.
Wat maakt kunst eigenlijk kunst en dan bedoel ik kunst met een grote K zoals we het nu zien. Rembrandt heeft de Nachtwacht ook in opdracht gemaakt, en Bach schreef stukjes aan de lopende band voor de kerk. Voor elke zondagmis een nieuw werkje.

rjong999
1 augustus 2007, 00:49
Of je jezelf nou onderhoud door in een bruiloftenband te spelen of door verzekeringen te verkopen, er zal toch brood op de plank moeten. De meeste beroepsmusici hebben natuurlijk wel minder vrijheid, vooral waar het compositie betreft, die zullen - net als wij allemaal - hun creatieve uitingen ook in de privesfeer moeten zoeken. Ik ken heel wat beroepsmusici die er gewoon niet zo veel meer aan vinden, die gaan gewoon naar hun werk, spelen hun ding en klagen over de werktijden. Alles went, denk ik.

Waarom iemand muziek maakt lijkt me onbelangrijk (hoe kom je er trouwens achter ?) en bovendien nogal persoonlijke informatie (tenzij je er oppervlakkig mee omgaat).

Pais
1 augustus 2007, 10:30
Wil je van kunst kunnen leven dan moet je echter dingen in opdracht gaan maken, tenzij je zo bekend bent dat je van je eigen creaties kan leven.

Ja klopt, daarom vind ik het een rare uitspraak om 'sowieso tegen commerciele muziek' te zijn. Commercieel betekend gericht op het maken van winst. Wanneer je tegen commerciele muziek bent, bedoel je dus eigelijk dat je alleen maar amateuristisch gepingel aan wilt horen, door muzikanten met een fulltime baan buiten de muziek. En dus eigenlijk te weinig tijd hebben om zich werkelijk toe te leggen op de muziek om alle compententies bij elkaar te krijgen om de gitarist te worden die 'vanuit zn gevoel speelt'. En zo zijn we weer rond.

heinz3110
1 augustus 2007, 11:12
En als je niet commercieel wilt zijn met je eigen muziek, kan je het ook niet verkopen. En dus niet promoten bij kroegen, zalen , platenmaatschappijen ,de lokale radiozender etc. En zo kom je nergens te spelen

Met demo's leuren (etc)hoort erbij. Dus eigenlijk is er geen muziek die niet commercieel is he. Tenzij je alleen maar op je slaapkamertje in je eentje wat wil pielen- Tis allebei ok , hoor. Maar het woord commercieel word wel vaak als "vies" beschouwd.

En dat gelabel met "gevoel" en dergelijke : misschien zingt een Britney Spears echt wel uit haar tenen en de diepste krochten van haar ziel :) We zullen het wel nooit weten :D Wat de een gevoel vind is voor de ander kattegejank.

En nu weer even on-topic:

Je moet zowieso er wel lol in hebben om wat te leren, dus misschien die dingen voorleggen die jij wilt spelen ? Is al gezegd, he .

(En hopen dattie metal een beetje begrijpt, anders schiet het niet op ben ik bang, en dan zou ik ook wel gaan shoppen voor een andere leraar(es))


Het kan ook geen kwaad om ook aan andere muziekstijlen te ruiken.
Dus terwijl je , ehm , metallica leert , dat ie je ook kennis laat maken met , ehm, ry cooder , van mijn part. Verbreed alleen maar je horizon. Les is daarbij alleen maar nuttig. Er is zoveel meer te ondekken , natuurlijk , dan alleen maar metal.

Maar: een lera(a)r(es) mag ook wel inspireren. Als je het een saaie sok vind leer je ook weer minder.

Tristan
1 augustus 2007, 12:14
Tsja, commercieel, ik begrijp op zich wel wat er bedoeld wordt...
Tegenwoordig zijn er wel veel bands die naar elkaar klinken, met name als ik naar de radio luister wordt ik er soms helemaal gestoord van, van die zogenaamd stevige Amerikaanse slappe al dan niet met samples opgeleukte Popruk, euh, PopRock enzo...
Dat R&B gekweel, Oh baby I love you soohohohoho (ad lib) en Hiphop geneuzel van tegenwoordig, yo gangsta, yo ho, yo I've got a fat car of wat dan ook...
Bagger...

Over les, tsja, ik ben absoluut geen voorstander van "boekjes" eerlijk gezegd...
Ik begrijp het nut echt niet van het droog leren van toonladders en akkoorden, wat heb je eraan?
Alles heeft pas zin in een muzikale context, toonladders moet je horen...
Ik zie veel te veel beginners dan die pentatonische boxshape spelen terwijl ze vet aan het opletten zijn of ze wel de "juiste" noot pakken maar melodisch klinkt het helemaal nergens naar, volgens mij voor een deel toch ook wel te wijten aan slechte lessen/slechte oren...
Akkoorden ook, wat heb je eraan om te weten waar een A mineur ligt als je er nooit een nummer mee schrijft?
Notenlezen, nog zoiets belachelijks, komt nog uit de prehistorie toen de muziekscholen dachten allemaal mensen op te gaan leiden voor Klassiek Conservatorium ofzo, een amateur (met name Pop/Rock muzikant) heeft er in principe geen hol aan en het vormt zeker in het begin alleen een belemmering voor het ontplooien van je muzikaliteit, want daar gaat het uiteindelijk om...
Ik zou dus, in tegenspraak met sommigen hier juist willen zeggen, wacht niet met het ontplooien van je muzikaliteit, luister, wat wil je horen, wat wil je spelen, hoe moet het klinken?
Werk hier naar toe, ga eigen songs schrijven, eigen riffs, zoek nummers uit die je tof vindt...
Je gaat toch niet ellenlang oefenen totdat je een A mineur akkoord of een C majeur ladder kan spelen?
Daar is niets muzikaals aan...
Onderweg kom je dit soort dingen toch tegen en wil je het leren, je moet wel en dat werkt een heel stuk makkelijker...

Pais
1 augustus 2007, 12:16
Tsja, commercieel, ik begrijp op zich wel wat er bedoeld wordt...
Tegenwoordig zijn er wel veel bands die naar elkaar klinken, met name als ik naar de radio luister wordt ik er soms helemaal gestoord van, van die zogenaamd stevige Amerikaanse slappe al dan niet met samples opgeleukte Popruk, euh, PopRock enzo...
Dat R&B gekweel, Oh baby I love you soohohohoho (ad lib) en Hiphop geneuzel van tegenwoordig, yo gangsta, yo ho, yo I've got a fat car of wat dan ook...
Bagger...

En dat is weer een discussie over smaak. Ook rap en r&b kent zn liefhebbers.

Tristan
1 augustus 2007, 12:18
Ik hou ook absoluut van HipHop, maar niet van die bagger die ze op de radio draaien, sommige R&B kan ik ook best pruimen, maar daar ben ik niet echt een liefhebber van nee...
Ik bedoel, die gasten van ONYX en de N.W.A. enzo, dat waren tenminste echte gangsters, rapten ook vet rauw en vol vuur, oude platen van Fat Joe zijn ook te gek, maar die mietjes van tegenwoordig met hun wijven en autotjes, pfoeh, voor mij kunnen ze ze allemaal afschieten hoor...

Pais
1 augustus 2007, 22:55
Ik moet eerlijk zeggen dat ik commercieel altijd langs de "vieze kant" heb bekeken en nooit dat het voor sommigen nodig is voor brood op de plank te krijgen.

Hoe kan dat zo? En wat bedoel je met de vieze kant?

Plantje
27 augustus 2007, 13:37
Op zich is waar de discussie nu aanbeland is natuurlijk wel interessant, maar ik vind het zo jammer, dat Strangegun niet meer reageert.

Zijn initiële vraag was namelijk wel interessant en heeft toch wel een leuke discussie getriggerd. In hoeverre is het nodig muziek te spelen uit een boekje waar je je eigenlijk niet voor interesseert om straks de muziek die je wel graag speelt ook lekker te kunnen spelen? (Dat was het volgens mij zo'n beetje.)

@Strangegun: Hoe gaat het nu met je lessen? Heb je een andere leraar opgezocht? Krijg je andere boekjes? Vertel! :D

EuroCinema
27 augustus 2007, 15:48
Maarja wie zal uiteindelijk uitmaken waar men de lijn moet trekken tussen commercieel en niet-commercieel. Voor mij is hij iniedergeval getrokken.

Alle popmuziek, alle rock, rap, metal etc etc etc. is een commercieel product. Altijd geweest ook. Elvis en de Stones werden al keihard commercieel gemanaged en dat is nooit meer veranderd.

Dacht je dat een platenmaatschappij geld investeert in een product waar ze geen winst op verwachten te maken? Waar moet dat geld dan vandaan komen? En dacht je dat een radiostation een plaat op de playlist zet zonder commerciele bedoelingen? (juiste doelgroep trekken voor adverteerders). Ofdat de DJ op mag zetten wat hij zelf leuk vindt? Dat een blad een artiest op de voorplaat zet omdat ze hem goed vinden? Dit zijn allemaal zakelijke beslissingen waar mensen hun inkomens van afhangen.

Ook de bands die het hardste roepen dat ze anti-commercieel zijn, doen er keihard aan mee. Ze laten zich styleren, opmaken en fotograferen, doen gekke kunstjes in de videoclip die een ander voor ze bedacht heeft, gaan de wereld rond om hun plaatje of tour te promoten etc. Begrijp me niet verkeerd: daar is niks mis mee. Maar het is wat naief om te denken dat er commerciele muziek en niet-commerciele muziek bestaat. Het 1 verkoopt kortstondig grote volumes aan veel mensen (zomerhitjes bijvoorbeeld), het andere is voor een kleinere groep mensen die er wel veel meer van kopen (rock en metal bijvoorbeeld). Maar het is allemaal een commercieel product dat een x-aantal moet verkopen zodat de band, het management, de platenmaatschappij etc ervan kunnen eten. Zelfs de experimentele muzikanten in de modern-klassiek of geimproviseerde hoek moeten rekening houden met wat er wel of niet subsidie krijgt. En jazzers die hun eigen ding doen spelen vaak nog als begeleider in tig andere orkesten om de huur te betalen.

Oh ja: en daarom moet je dus noten leren lezen: dan kun je in meer bands invallen zonder mee te oefenen en dat is faninacieel aantrekkelijk :D

rjong999
27 augustus 2007, 16:11
Dan is het toch wel van belang dat je de definitie van 'commercieel' even heel scherp trekt. Onze band verdient geen geld, er moet maandelijks geld op toegelegd worden. Toch krijgen we wel gewoon betaald voor onze optredens (maar dat geven we dan weer allemaal uit aan oefenruimte, studiokosten, drukkers, tourtje door engeland, cd-persers en niet te vergeten Ben Cohen op de Rozengracht, de beste shoarma van Nederland, zegt het voort, zegt het voor).

Het maken van muziek, uitbrengen van CD's, optreden, allemaal gewoon voor ons eigen plezier, dus zonder winstoogmerkt. Plezier hebben kost nu eenmaal geld en ik geef het liever hier aan uit dan aan een voetbalwedstrijd of een avondje stappen.

Toch gaat er nog best wel redelijk wat geld om, dit jaar is onze begroting zo rond de 10000 euro. Als we ergens optreden vragen we zo veel mogelijk geld, en we maken alle commerciele bewegingen die we maken moeten. Mailings, dreigtelefoontjes, spam en andere pressiemiddelen, alles voor de goede zaak zeg maar.

Is datq dan ook 'commercieel' ?

EuroCinema
27 augustus 2007, 17:01
Oh ik heb het over wel over de grotere bands en zo hoor. natuurlijk zijn er genoeg liefhebbers die het voor de lol doen.

pannekoek
8 september 2007, 15:38
aangezien je ook andere stijlen moet leren met de gitaar. als je meerdere stijlen op de gitaar kan spelen en ook met de theorie bezig bent, pentatonische ladders, akkoorden etc, dan weet je ook hoe je muziek moet ''maken'' ipv alleen f fop internet zoeken hoe je een nummer van cradle of filth wil spelen


:hippie:

Strangegun
8 september 2007, 19:14
Op zich is waar de discussie nu aanbeland is natuurlijk wel interessant, maar ik vind het zo jammer, dat Strangegun niet meer reageert.

Zijn initiële vraag was namelijk wel interessant en heeft toch wel een leuke discussie getriggerd. In hoeverre is het nodig muziek te spelen uit een boekje waar je je eigenlijk niet voor interesseert om straks de muziek die je wel graag speelt ook lekker te kunnen spelen? (Dat was het volgens mij zo'n beetje.)

@Strangegun: Hoe gaat het nu met je lessen? Heb je een andere leraar opgezocht? Krijg je andere boekjes? Vertel! :D


Ik ga nog 1 jaar verder met les

En we we doen nog steeds wat uit een boekje(moet gewoon) vind ik ook best. Maar dan wel met wat afwisseling soms. :)

Plantje
10 september 2007, 14:12
Veel succes en vooral veel plezier! :zz:

Paul Heetebrij
10 september 2007, 18:16
Even spuitelven.

Ik heb het mijzelf geleerd (al smokkel ik dat ik wel op andere instrumenten les heb gehad en dus de didaktiek erachter wel snap)

Ik vind mijzelf niet bepaald beperkt spelen, al hoor ik genoeg gitaristen -met name op YouTube- om vooral heel erg bescheiden te blijven.

Maar toch de nadelen:
A. Ik moet mijzelf motiveren, ook in de mindere momenten. Om te blijven groeien moet ik telkens op jacht naar stukken die mooi aansluiten bij mijn ontwikkeling.
B. Ik heb een afwijkende vingerzetting. Dat heeft niemand er ooit uitgehaald. Dit kan voor grenzen zorgen.
C. Noten lees ik alleen heel langzaam en dan moet ik ze nog naar mijn hals omrekenen. Ik moet het van mijn oren hebben.
D. De Jazztheorieboekjes die ik ooit uit de bibliotheek leende zijn bijna nergens meer te krijgen. Muziektheorie is misschien maar theorie maar oh zo handig om te leren begrijpen wat je hoort en om je eigen ideeen aan anderen duidelijk te maken.

Misschien is wel het voordeel dat ik een hele hoop suffe stukjes NIET heb leren spelen. Van de vroegere orgellessen werd ik namelijk niet bepaald blij.

Strangegun
10 september 2007, 18:23
Ik heb het gehad heb die hele gitaar deze week niet aangeraakt omdat ik het zie als huiswerk ik hoef die noten niet te leren ik wil ze niet leren ik wil gewoon thuis lekker soms gitaar spelen met een tab....

rjong999
10 september 2007, 19:42
Ik heb het gehad heb die hele gitaar deze week niet aangeraakt omdat ik het zie als huiswerk ik hoef die noten niet te leren ik wil ze niet leren ik wil gewoon thuis lekker soms gitaar spelen met een tab....
Tja, het heeft natuurlijk ook wel een beetje met je instelling te maken, Zo te horen kom je uit een omgeving waar men huiswerk als iets negatiefs beschouwt hetgeen al snel leidt tot dit soort meisjesgedrag. En idd: Girls just wanna have fun.
Ik heb deze week een behoorlijk beroerde gitaarles gehad, ik dacht dat ik iets heel aardig deed en er bleef na een grondige analyse eigenlijk niet veel van overeind staan. Op het moment zelf kan ik dan wel janken, maar later motiveert het alleen maar weer om er harder tegenaan te gaan, nog precieser werken, nog harder werken, gewoon lekker tegen je eigen grenzen aangaan...
Maar, zoals gezegd, dat ligt wel een je instelling. Ik ken ook veel mensen die liever goed gitaar willen kunnen spelen dan het willen leren.

jbjoost
9 oktober 2007, 16:05
ik verheug me er ook altijd op dat ik weer naar les ga.

mijn leraar doet het eigenlijk wel goed.
bijvoorbeeld dan kom ik met een nummeraan zetten met een solo en dan zeg ik die wil ik leren dan begint hij met een soort theorei van in welke toonsoort staat het, kan je er in penthotonisch of majorthonish ( weet niet hoe je het schrijft) door heen spelen en eerst altijd de akkoorden leren en het ritme enzo. en dn zegt ie nu kan je wel beginnen met de solo want je weet de maat nu ook goed en die andere shit.
leer je wat je wilt +theorie :) mooi megenomen toch:)


( oeps zag pas later dat het een iets ouder topic is..)

Plantje
9 oktober 2007, 16:13
( oeps zag pas later dat het een iets ouder topic is..)

Geeft niets...als je eerst netjes het stof eraf blaast :)

Plantje
4 december 2007, 14:54
Gelijk ik commercieel altijd zag/zie (mijn visie van commercieel, de "vieze" kant) is wanneer het uiteindelijk bijna niks met muziek maken te maken heeft. En dan heb ik het ook over de meeste muziek op de radio. Iedereen kent ondertussen umbrella wel. Bij zoiets vind ik het jammer dat het zo succesvol is, maar daar heb ik 0.0% over te zeggen wat het zijn de mensen die het leuk vinden. Voor mij heeft dat niks met muziek maken te maken. Een studiodrum eronder en een tekst die een kind van 3 jaar ineen heeft gestoken en je hebt zoiets. Dat vind ik commercieel. Maar(jammergenoeg) slaat het bij de mensen aan en dat is genoeg tegenwoordig.

En nu ga ik toch ook dit weer even aanhalen...weet dat het lang geleden is...

Maar nu is er een versie van dat Umbrella. Uitgevoerd door Vanilla Sky. Ik vind het superlekker klinken! En wat vindt men daar nou van? Nog steeds bagger?

Prima als je het bagger vindt, maar laten we wel wezen: het is hetzelfde nummer door een zanger gezongen en met (andere) instrumenten.

Digo
2 januari 2008, 20:46
Tip voor Strangegun en anderen, luister eens naar de raad van de volgende kerel (link), Dit is een gast die bij de beste spelers ter wereld hoort en heeft goede raad voor alle beginners.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-5049099458753424312&q=Tommy+Emmanuel+guitars&total=1420&start=20&num=10&so=0&type=search&plindex=4

Voor hen die denken dat rock niet klinkt op klassieke gitaar luister maar eens naar het volgende:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-2246852135843298436&q=Tommy+Emmanuel
De tweede link; prachtig stukje gitaar maar dit is volgens mij niet TE.

TimmU
3 januari 2008, 20:15
ik speel nu bijna 12 jaar gitaar, en heb ook al 12 jaar elke week een halfuur les. Het helpt nog steeds. Alles kan beter. m'n gitaarleraar mat me volledig af , op kleine foutjes. Met les leer je wat je beter kunt doen, en vooral: HOE je het beter kunt doen. Met gebruik van harmonie, accoorden , toonladders en dergelijke, leer je al snel veeeel meer.
En je komt er snel genoeg achter dat alleen Metal spelen op een gitaar doodsaai is.. Uitstapjes ga je echt wel maken hoor:)

Kris Haex
3 januari 2008, 21:09
ik speel nu bijna 12 jaar gitaar, en heb ook al 12 jaar elke week een halfuur les. Het helpt nog steeds. Alles kan beter. m'n gitaarleraar mat me volledig af , op kleine foutjes. Met les leer je wat je beter kunt doen, en vooral: HOE je het beter kunt doen. Met gebruik van harmonie, accoorden , toonladders en dergelijke, leer je al snel veeeel meer.
En je komt er snel genoeg achter dat alleen Metal spelen op een gitaar doodsaai is.. Uitstapjes ga je echt wel maken hoor:)

Dat is dus echt waar he. Ik kwam een jaar geleden op m'n eerste les en ik speelde meer Hard rock en Heavy metal. En goed daar vertrokken we van, hij tips geven, dit en dat moet beter enz. En dan gingen we bluesen en ik dacht dat dat niks ging voorstellen, meestal speelde ik rustige Blues. En hup een Boogie, nooit zo iets gespeeld, en maar shuffles doen, en maar slagjes afwisselen met loopjes, improviseren. Funk, Country. En dat alles heeft me gewoon veel beter gemaakt in het algemeen. Door ook andere stijlen te bestuderen beter je in elke stijl die je maar speelt. Ik dacht vroeger dat Metal het enige moeilijke was, maar ik denk dat Country technisch nog erger is. Ik heb ook goed Rockabilly gitaristen aan het werk gezien. Geen stijlen buitensluiten! En ik leer nog elke les bij pffff, het blijft leren.

jeroen66
14 januari 2008, 11:50
Waardevolle informatie. Ik ga vrijdag beginnen met lessen en ik denk dat het een goede keuze is. Ik hoop alleen dat 32 jaar niet te laat is.

Ik heb deze thread doorgelezen en ik merk steeds meer (ook met betrekking tot andere zaken) dat alles "leuk" moet zijn. Werk moet leuk zijn, sporten moet leuk zijn, muziek maken moet leuk zijn.

Wat is er gebeurd met "je moet hard werken om iets te bereiken" en dat is vaak niet leuk, maar wel noodzakelijk. Instant gratification is echt een bom onder de individuele zelfontwikkeling tegenwoordig.

Daarom wijst iedereen meteen net naar die ene persoon die zo superveel talent, met een insteek dat het dus niet nodig is om pijn te lijden om dat te bereiken. Jammer.

Ik ga er echter keihard voor werken en ik zal alles doen wat nodig is om beter te worden, al is het nog zo vervelend.

In ieder geval bedankt allemaal voor de informatie.

groetjes,

Jeroen

VDP
14 januari 2008, 14:50
Waardevolle informatie. Ik ga vrijdag beginnen met lessen en ik denk dat het een goede keuze is. Ik hoop alleen dat 32 jaar niet te laat is.

Ik heb deze thread doorgelezen en ik merk steeds meer (ook met betrekking tot andere zaken) dat alles "leuk" moet zijn. Werk moet leuk zijn, sporten moet leuk zijn, muziek maken moet leuk zijn.

Wat is er gebeurd met "je moet hard werken om iets te bereiken" en dat is vaak niet leuk, maar wel noodzakelijk. Instant gratification is echt een bom onder de individuele zelfontwikkeling tegenwoordig.

Daarom wijst iedereen meteen net naar die ene persoon die zo superveel talent, met een insteek dat het dus niet nodig is om pijn te lijden om dat te bereiken. Jammer.

Ik ga er echter keihard voor werken en ik zal alles doen wat nodig is om beter te worden, al is het nog zo vervelend.

In ieder geval bedankt allemaal voor de informatie.

groetjes,

Jeroen

Je moet dat allemaal in een Kosten-baten analyse zien.
Werken/studeren is bij momenten stressvol, saai ... maar als je je loonbriefje ziet ...
Bij gitaar spelen hebben we het over een hobby (op een uitzondering na), je steekt er geld in, je steekt er enorm veel moeite en tijd in. Zou het dan niet erg zijn als je je niet amuseert :d ?

Uiteraard is hard werken en daardoor een progressie zien ook heel belonend (ik denk dat je dit bedoelt). Maar hou het leuk. We hebben het over een hobby en ik denk dat veel mensen dan liever wat trager vooruit gaan door 'leuk leren' (pakweg leuke liedjes ...) dan uren aan een stuk dat zelfde oefeningetje af te rammelen... (geef hier maar een onnozel voorbeeld en zeg niet dat dat laatste onnuttig is). Tuurlijk moet iedereen hier voor zichzelf een balans tussen zoeken.

Sorry, voelde me eventjes genoodzaakt om mijn levensgenieter-levensstijl te verdedigen :)

edit : Beetje off-topic zie ik aangezien je je bij zowel les als geen les kunt amuseren.

jeroen66
14 januari 2008, 16:09
natuurlijk moet het leuk zijn, maar het feit dat je door het leren van saaie dingen uiteindelijk je doel bereikt (vaak een muziekstijl of bepaalde nummers kunnen spelen) en tevens een goede basis hebt voor meer dat lijkt me de beste beloning die je jezelf kunt wensen (tenzij je het erg belangrijk vindt dat je omgeving je heel cool vindt natuurlijk). Omdat het een hobby is geen excuus om je er dus niet voor in te hoeven zetten.

Overigens heeft de instelling "levensgenieter" niet veel te maken met het niet tonen van enige discpline en inspanningskracht. Het tegenovergestelde juist m.i.

Inderdaad is een balans van groot belang. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat steeds vaker mensen op de voorhand er al eigenlijk niets voor willen doen.
Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Hoe ver iemand zich wil ontwikkelen is voor een ieder verschillend.

EuroCinema
14 januari 2008, 17:44
Jeroen snijdt wel een goed punt aan. Je ergens in vastbijten, heel hard werken en uiteindelijk resultaat behalen, dat vind ik enorm bevredigend. Maar dat gevoel lijkt een beetje uit te sterven. Als ik kijk naar de jonge mensen die ik de laatste jaren als stagiaires heb meegemaakt: half zes jas aan en als je werk niet in 1 keer goed wordt bevonden, ben je verontwaardigd of gooi je het bijltje erbij neer. Ik klink vast als een bejaarde, maar ik ben pas 34. Je ziet het ook aan al die Idols-kandidaten die slecht presteren en onmiddelijk boos zijn als ze worden aangespoord om harder te werken. En inderdaad aan beginnende gitaristen die al voor ze hun starter pack openmaken hebben besloten wat ze allemaal NIET hoeven te leren omdat ze dat toch niet nodig hebben. Waar is de nieuwsgierigheid, de drive, het competitieve? Het zal wel iets met het onderwijssysteem te maken hebben, of met resten van allerlei geneesmiddelen in het drinkwater ;)

Pais
14 januari 2008, 19:15
Wie weet gewoon omdat men in het algemeen een veel drukker leven leidt.

Maar heeft het er voor de amateurgitarist er ooit beter uit gezien? Ik denk dat het tot je beschikking hebben van een onuitputtelijke informatie bron als internet de amateurgitarist wel naar een stuk hoger niveau tilt dan pakweg 10 jaar geleden het geval was.

EuroCinema
14 januari 2008, 21:23
Denk je? In de jaren 80 hadden we alleen Guitar Player, videobanden en de bibliotheek, maar als ik toen op festivalletjes speelde, had elke band wel zo'n gast die als een beest kon shredden met van die bizarre stretches, string skipping licks en meervingerig tappen. :rockon: Mijn ding was dat niet hoor. Vanaf begin jaren 90 (na Cobain zeg maar) heb ik het het gemiddelde instrumentbeheersingsniveau juist alleen maar zien dalen. Misschien omdat beginners tegenwoordig meer online zitten te discussieren over de chip in SRV's tubescreamer dan ze zitten te oefenen. :chicken:

jeroen66
15 januari 2008, 09:33
Euh ja dat bedoel ik dus. En volgens mij heeft het te maken met het dalende onderwijsniveau in het algemeen. Ook daar hoef je niet te presteren, aangezien de norm naar beneden aangepast wordt als er te weinig gepresteerd wordt.

Het mooie is nog dat Balkenende dan zegt dat er een zesjesmentaliteit heerst, terwijl ie daar zelf met zijn uitholling van het onderwijssysteem voor gezorgd heeft.

Aan de andere kant wel slim, houdt de mensen dom, dan behoud jezelf makkelijker de macht. Enne doordat de jongeren zo dom worden, lijk ik alleen maar slimmer da´s weer een meevaller! :rockon:

Maar jammer is het wel, want er wordt zo veel talent vergooid op allerlei gebieden.

P.S. overigens ben ik ook pas 33.

Pais
15 januari 2008, 09:52
Denk je?

Geen idee eigenlijk, ik was er niet bij. Maar ik weet zeker dat ikzelf, met dezelfde motivatie, het een stuk beter doe mét de informatie die ik benut van internet, dan dat ik zou hebben gedaan zonder dit.

Tristan
15 januari 2008, 16:21
Sorry mensen, maar ik vind het een beetje onzin...
Jullie gaan helemaal voorbij aan het feit dat je om goede muziek te kunnen maken en schrijven juist voornamelijk creatief bezig moet zijn, het helpt wel als je een beetje gitaar kan spelen (of een beetje veel) maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste...
Veel 'beginners' verkijken zich naar mijn idee daarop en veel docenten idem dito, ze zijn voornamelijk bezig met oefeningen, toonladders en meer van dat soort geleuter maar verliezen vaak de muzikale context uit het oog...
En ja, je kan wel leuk liedjes leren spelen en een solo naspelen of wat dan ook, maar wat heb je daaraan, ben je dan echt muzikaal bezig?
Ik heb toch eerlijk gezegd het idee van niet...
Natuurlijk moet je je tanden erin zetten, dat ben ik met jullie eens, een eigen band hebben is ook keihard werken, optredens regelen, marketing, soundvorming, songs schrijven en opnemen en wat al nog niet meer, maar ik denk eerlijk gezegd dat muzikanten die zich voornamelijk focussen op techniek, theorie en alles dat achter het gitaarspelen en componeren zit in plaats van het gitaarspelen en componeren zelf er uiteindelijk muzikaal meestal niet echt op vooruit gaan...

Plantje
15 januari 2008, 19:08
Dit begint nog een leuke discussie te worden :)

Op zich moet muziek maken ook wel leuk zijn lijkt me zo. Maar je kunt het ook mixen! Ik haal er veel plezier uit om god-weet-hoe-lang te zitten pielen op een solo om hem te leren spelen. Maar als ik dat gepiel dan zat ben wil ik gewoon even lekker kunnen spelen. Dan zet ik iets op dat ik al ken en rag ik gewoon lekker mee! Of iets dat ik nog niet ken en ik doe wat improvisatie.

Maar zo had ik het er laatst ook over met onze andere gitarist: hij was de bluesladders over de hele hals aan het leren; heb ik ook ooit gehad. Maar ik gebruik er maar 2! Eén in één positie en een ander die wat over de posities schuift. Op zich ben ik daar wel tevreden mee. :satisfie:

Verder denk ik wel dat het feit dat we internet hebben ook veel scheelt. Je kunt alle akkoorden enz wel downloaden. Maar toch ontdek ik ook dat er hier en daar wel eens een foutje in zit. Zou "de jeugd van tegenwoordig" dat ook nog kunnen? (Ja hoor...ben al 29 :))

En dan tot slot: het hoeft ook niet altijd moeilijk te zijn. Veel schitterende muziek is niet moeilijk. Mijn persoonlijke favoriet is Type O Negative. Eigenlijk helemaal niet moeilijk, maar ik vind het schitterend!

EuroCinema
15 januari 2008, 20:15
Aan de ene kant ben ik het daar helemaal mee eens: het gaat erom je eigen ding te doen. Maar soms loop je daarbij vast, krijg je de sound in je hoofd niet uit je vingers. Dan moet je toch nieuwe dingen leren, je grenzen verleggen. Ik hoorde blazers altijd dingen doen die ik ook wou spelen op m'n gitaar, maar ik kwam toch altijd weer uit op mijn eigen vaste licks. Ik heb me flink in bebop moeten verdiepen (wat niet mijn muziek is, ben meer van het funky werk) om mijn ding te kunnen doen.

jeroen66
20 januari 2008, 23:42
Nou, ik heb mijn eerste les gehad en ik kan nog geen "summer song", spelen!!

Nah geintje. Ik vond het super! Akkoorden gaat al wel, maar het overpakken schiet niet op, althans niet alle vingers tegelijk op de snaren zetten, vooral het d- akkoord. En losse tonen pakken en de juiste snaar erbij is ook errug lastig.

Ik heb nog een vraagje: ik wil eigenlijk wat boeken aanschaffen van Ralph Denyard en David Mead, maar heb ik daar naar jullie mening iets aan, of kan ik beter les nemen, zonder teveel informatie van te voren op te nemen?

Oh ja en hoeveel achterstand heb je als je les neemt op je 32e? (ik leer nu overigens veel sneller dan 10 jaar geleden).

Alvast bedankt,

Groetjes,

Jeroen

Tristan
21 januari 2008, 17:47
Aan de ene kant ben ik het daar helemaal mee eens: het gaat erom je eigen ding te doen. Maar soms loop je daarbij vast, krijg je de sound in je hoofd niet uit je vingers. Dan moet je toch nieuwe dingen leren, je grenzen verleggen. Ik hoorde blazers altijd dingen doen die ik ook wou spelen op m'n gitaar, maar ik kwam toch altijd weer uit op mijn eigen vaste licks. Ik heb me flink in bebop moeten verdiepen (wat niet mijn muziek is, ben meer van het funky werk) om mijn ding te kunnen doen.

Natuurlijk moet je je wel in muziek kunnen en willen verdiepen, maar die verdieping hoeft niet per se in de vorm van of in combinatie met gitaarlessen...
Ik heb het idee dat het gewoon een zoektocht is, je kijkt eens hier en je kijkt eens daar, je hebt ongeveer wel een idee van wat je wil doen maar doen wat ik wil is mij in principe pas gelukt toen ik die gedwongen zoektocht (bijvoorbeeld naar "iets nieuws") losliet en de dingen meer gewoon liet gebeuren...

noud18
22 januari 2008, 12:58
Hee ik ben Noud en ik speel een jaartje gitaar en ik heb les van een helle goede metalgitaar leeraar en je mag zelf je liedjes uitzoeken.
www.metalgitaarles.nl

Nevaratoiel
23 januari 2008, 13:18
Ik heb nu zo'n half jaar les, en ik begin nu pas wat dingetjes te kunnen. Ik kan alleen tot zover mijn ervaring w.b.t. lessen geven. Ik heb zo'n idee dat lessen wel goed zijn voor techniek, houding, etc. Ik snap ook wel dat les niet voor iedereen weggelegd is. Er zijn nou eenmaal mensen die, zeg maar, te 'eigenwijs' zijn om iets van een ander aan te nemen en hun eigen weg willen gaan. Niets mis mee.

Maar er zijn ook mensen, zoals ik, die bijvoorbeeld een soort van stok achter de deur nodig hebben om verder te leren. Als ik het helemaal in mijn eentje moet doen, dan ben ik over een jaar nog niet veel verder dan dat ik in het begin van het jaar ben.

Lessen kunnen heel goed zijn, maar het ligt ook weer helemaal aan de leraar, hoe weet hij zijn lessen zo te maken dat deze aansluiten op wat jij wilt.

Nou ja, waar het dus op neer komt is dat het helemaal aan jezelf ligt of je lessen nuttig vindt of niet. Ik denk dat niemand je dat kan vertellen, omdat iedereen elkaar toch tegenspreekt aan de hand van eigen ervaringen. Je zult het toch zelf moeten beslissen en gewoon maar eens een aantal lesjes te gaan volgen. Je weet snel genoeg of het je bevalt of niet.

DTmaster
6 februari 2008, 02:11
Juist, kijk ik geef zelf les en ik vraag eerst altijd "wat vind je leuke muziek" dan beginnen we daar mee, zoeken we er wat van uit en als die dan gemotiveerd is dan ff wat praktische theorie en dat weer met de nr's samenvoegen... na een paar weken, maanden kijk je hoe die er voorstaat en dan maak je een balans op.

Je ziet een leerling dan ergens naar toe gaan en komt de motivatie van zelf eigenlijk heel simpel en sindsdien geen ontevreden leerling meer gehad.

De manier van " de leraar regelt alles en zeg dat MOET je doen" is zo ouderwets en slaat never meer aan, ja alleen bij kampvuur akoorden gitaristen (no offence) maar men wil zo als al eerder gezegd is SNEL wat leren en gelijk gaan, nou dan moet je daar ook aan aanpassen en iets erop verzinnen zodat je nog steeds je idee kwijt kan.

Soms vraag ik mij af als ik die verhalen zo hoor of die leraren een beetje zijn blijven steken in hun tijd.

Dit is gewoon de methode die werkt en die moet je gewoon doen in mijn optiek.

rjong999
6 februari 2008, 19:59
Ik heb nu een maand of 5 les, een half uurtje per week. Ik heb nog nooit een nummer geleerd ofzo, alleen maar toonladders. Verder werken we eigenlijk uitsluitend aan basis techniek, vooral handhouding, plectrumhouding en -gebruik, aanslag en rithmiek. Ik ben er erg tevreden over.

Tristan
6 februari 2008, 20:52
Dat lijkt me nou juist helemaal niks eerlijk gezegd... :D
Toonladders, techniek, handhouding en plectrumhouding, daar heb je toch geen reet aan?
Het enige dat je daarvan gaat doen is accurater en sneller spelen en wie wil dat nou, het gaat er heus niet beter van klinken, in het ergste geval gaat het zelfs slechter en minder eigen klinken omdat je niet meer met je eigen techniek en feel e.d. speelt...
Just my 2 cents...

DTmaster
6 februari 2008, 21:49
wat stel jij dan voor :)

Plantje
6 februari 2008, 21:51
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Maar ik denk dat deze en de voorgaande nog erg milde reacties zijn :cheerup:

Tristan
6 februari 2008, 22:28
Wat ik voorstel?
Nou, in ieder geval geen toonladders en/of techniek uit hun muzikale verband oefenen, dus neem bijvoorbeeld een nummer van jezelf en kijk waar je het eventueel qua techniek en spelsgewijs kan verbeteren, waar liggen de knelpunten enzovoorts...
Of bijvoorbeeld een solo spelen over het akkoordenschema van een van je songs...
Of je maakt zelf een nieuw akkoordenschematje en probeert hierop te soleren, je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je het zelf wil...
Of geef jezelf een opdracht om uit een ladder maar een paar noten te gebruiken en hiermee toch een zinnig verhaal uit te drukken...
Dat soort dingen...
Het leert je niet alleen de techniek en traint je gehoor maar je wordt er muzikaal en creatief ook door beinvloed/geinspireerd terwijl je je eigenheid niet verliest...

appyhaan
7 februari 2008, 06:42
De manier van " de leraar regelt alles en zeg dat MOET je doen" is zo ouderwets en slaat never meer aan, ........ men wil zo als al eerder gezegd is SNEL wat leren en gelijk gaan, nou dan moet je daar ook aan aanpassen en iets erop verzinnen zodat je nog steeds je idee kwijt kan.

Soms vraag ik mij af als ik die verhalen zo hoor of die leraren een beetje zijn blijven steken in hun tijd.

Dit is gewoon de methode die werkt en die moet je gewoon doen in mijn optiek.

Dit is erg kort door de bocht en getuigt als je het mij vraag toch aan een gebrek aan visie op het instrumentaal onderwijs. Een punt heb je absoluut als het gaat dat een leerling zelf aangeeft wat hij/zij wil spelen en wat de muzikale interesses zijn. Maar vergeet niet dat er erg veel leerlingen zijn die juist graag aan de hand willen worden meegenomen en zelf dus niet kunnen/willen beslissen wat ze willen leren. Daarnaast vindt ik het "snel" willen leren van het gitaar spelen een uiterst verkeerde instelling je wilt niet snel leren gitaar spelen, je wilt leren gitaar spelen. Haastige spoed is zelden goed en dat geldt absoluut voor gitaar spelen. Kwaliteit gaat bij mij altijd voor kwantiteit wat ik helaas maar al te vaak zie. Affijn... als het gaat om wat er aangeboden wordt in de les dan kunnen dat heel goed techniek oefeningen zijn... leerlingen die zelf al aardig kunnen spelen en zelfstandig nummers kunnen aanleren hebben hier veel baat bij. Dus dat kan absoluut geen kwaad.

DTmaster
7 februari 2008, 07:44
ja dat kan wel zo zijn en ik doe al die bassis stuff ook echt wel anders heb na 4 weken al alle moeders on the phone waar dit naar toe gaat, kijk ik zeg alleen simpel dat als je de motivatie wint van een leerling je al half weg bent, want dan hoor je ook niet zoals de ene al eerder zei " Ik heb deze week dat ding niet een keer aangeraakt" ect ect, dus begin easy en bouw dan op en zo ram ik dezelfde kennis, dezelfde toonladders alles wat de oude docenten ook doen erin.. ALLEEN op een andere manier :)

Tristan
7 februari 2008, 12:42
DTmaster, zonder lullig te willen doen, maar je kent zelf toch nog niet eens alle toonladders, hoe wil je ze dan aan iemand anders gaan leren?
Ik begrijp niet dat iemand de verantwoordelijkheid neemt om iemand anders les te geven als hij of zij zelf nog niet op een punt is waarop je kan zeggen dat diegene een duidelijk beeld heeft van wat hij of zij eigenlijk kan en doet...
Dan kan je wel zeggen "maar ik doe alleen beginners", dat is volgens mij nog veel erger, beginners zouden mijns inziens gewoon eens moeten beginnen met gitaar te spelen, gewoon rammen op dat ding en kijken wat eruit komt, in plaats van gelijk van die (onzin)theorie voor hun kiezen te krijgen...
Vergeet niet dat theorie de verklaring van de muziek is, muziek komt dus eerst en daarna pas de theorie...
Techniek is ook slechts een middel om muziek te kunnen spelen, dus waarom niet gelijk daarmee beginnen, met muziek spelen?

DTmaster
7 februari 2008, 13:00
Hey Tristan dan valt wel mee de laaste tijd hoop bijgeleerd dus ik update je maar ff , by the way had ff je band gezien op myspace wel leuk :) maar euuhhh GA EENS NAAR DE KAPPER MAN hahahaha !

Kim Wilson
7 februari 2008, 13:07
DTmaster, zonder lullig te willen doen, maar je kent zelf toch nog niet eens alle toonladders, hoe wil je ze dan aan iemand anders gaan leren?
Ik begrijp niet dat iemand de verantwoordelijkheid neemt om iemand anders les te geven als hij of zij zelf nog niet op een punt is waarop je kan zeggen dat diegene een duidelijk beeld heeft van wat hij of zij eigenlijk kan en doet...
Dan kan je wel zeggen "maar ik doe alleen beginners", dat is volgens mij nog veel erger, beginners zouden mijns inziens gewoon eens moeten beginnen met gitaar te spelen, gewoon rammen op dat ding en kijken wat eruit komt, in plaats van gelijk van die (onzin)theorie voor hun kiezen te krijgen...
Vergeet niet dat theorie de verklaring van de muziek is, muziek komt dus eerst en daarna pas de theorie...
Techniek is ook slechts een middel om muziek te kunnen spelen, dus waarom niet gelijk daarmee beginnen, met muziek spelen?
Het ligt er natuurlijk ook aan op welk niveau je leerlingen zitten. En in feite hoef je je leerlingen maar één stap voor te zijn. :satisfie:

appyhaan
7 februari 2008, 19:40
En in feite hoef je je leerlingen maar één stap voor te zijn. :satisfie:

Ja, een vreselijke bekrompen uitspraak is dat... en grote onzin, met name als het gaat om muziek maken.

Kim Wilson
7 februari 2008, 19:43
Tjonge, wat een goed gefundeerde en beargumenteerde post. :confused:

Pais
7 februari 2008, 20:18
Al ben ik het in essentie wel met hem eens. Als leerling moet je ook geconfronteerd worden met muziek als kunst, ook al weet je nog niet waar je je vingers kwijt moet.
Natuurlijk hoeft je leraar geen onbeschrijvelijke virtuoos te zijn, maar hij moet toch wel een deuntje kunnen spelen toch?
Ik vind het allemaal prachtig wat mijn leraar speelt; wat me enorme motivatie geeft en ook heel veel inzicht, al ben ik lang niet toe aan wat hij dan doet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een leraar inzicht op het studieproces van zn leerling kan hebben wanneer hij zn leerling maar 1 stap voor is.

appyhaan
7 februari 2008, 22:17
Juist Pais, goed dat je even aanvult want wat jij schrijft zijn ook voor een groot gedeelte mijn argumenten alhoewel ik er nog wel meer heb, maar die ga ik niet allemaal uiteenzetten...

Tristan
8 februari 2008, 15:25
Hey Tristan dan valt wel mee de laaste tijd hoop bijgeleerd dus ik update je maar ff , by the way had ff je band gezien op myspace wel leuk :) maar euuhhh GA EENS NAAR DE KAPPER MAN hahahaha !

Ben je wel naar het Conservatorium gegaan dan?
Kapper? Wat is dat? :D

Ralfje
8 februari 2008, 16:42
Ik heb laatst bezoek gehad van een gitarist die bij een vriend van mij in de band speelt. Hij heeft zich zelf alles aangeleerd. En hij vertelde mij dat het belangrijk is akkoorden te kunnen spelen over de hele hals van de gitaar. Ik speel zelf "kampvuur akkoorden". Maar wat is het nut van deze manier van leren?